Infrastructuur in Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- autoweg
Re: Infrastructuur in Utrecht
Westelijke stadsboulevard
Voorlopig ontwerp staat online: https://www.utrecht.nl/fileadmin/upload ... ntwerp.pdf
Voorlopig ontwerp staat online: https://www.utrecht.nl/fileadmin/upload ... ntwerp.pdf
-
- stadsweg
Interessante column van Jerry Goossens, die beweert dat het ombouwen van de Catharijnesingel in Utrecht tot verdiept liggende autoweg een idee van een voormalige nazi zou zijn geweest (rest van artikel is alleen voor leden te lezen):
https://www.ad.nl/dossier-columns-jerry ... ~a6c03e14/
https://www.ad.nl/dossier-columns-jerry ... ~a6c03e14/
Ik heb als tiener een jaar in Utrecht gewoond en ik vond dat stukje 'snelweg' midden in de stad altijd vreemd, maar ook leuk, waarschijnlijk omdat ik snelheid tof vond. Pas later zag ik in waarom een snelweg niet in de binnenstad hoort te liggen.Jerry Goossens schreef op 12 jan. 2021 in AD, editie Utrechts Nieuwsblad:
Had de Utrechtse politiek destijds echt niks gewusst dat het brein achter de gedempte Singel een nazi was?
De man die in de jaren 50 het idee lanceerde om de Utrechtse singel te dempen, verkeersdeskundige Max Erich Feuchtinger, bleek een decennium eerder een overtuigd nazi. Hij gaf leiding aan de Noorse afdeling van de bouwmaatschappij met de gezellige naam Organization Todt, die in opdracht van de nazi’s allerlei grote projecten uitvoerde. Daarbij werden massaal dwangarbeiders - zeg gerust: slaven - ingezet waarvan een groot aantal om het leven kwam.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- 2x3 autosnelweg
Had daar wel eens over gelezen ooit, het verkeersplan Feuchtinger.
https://hetutrechtsarchief.nl/verhalen/ ... or-utrecht
https://hetutrechtsarchief.nl/verhalen/ ... or-utrecht
-
- Voorzitter
Rechtermuisknop, open in incognitomodus... voila!MotelMioveni schreef: ↑wo 13 jan 2021, 15:55 Interessante column van Jerry Goossens, die beweert dat het ombouwen van de Catharijnesingel in Utrecht tot verdiept liggende autoweg een idee van een voormalige nazi zou zijn geweest (rest van artikel is alleen voor leden te lezen):

-
- stadsweg
CoenTunnel, welke browser gebruik jij, dat je de betaalmuur van het AD kunt omzeilen? Gebruik je een 'virtual private network' (VPN)? Ik heb geprobeerd je tip toe te passen, maar bij mij werkt het niet. Ik krijg de melding dat columns alleen voor abonnees te lezen zijn. Ik snap het wel hoor: Als iedereen gratis via internet meeleest, wie betaalt dan de redacteuren nog een fatsoenlijk salaris? Kritische kranten zijn belangrijk, als luis in de pels van onze democratie, maar de abonnees die hun hele leven dezelfde krant lazen, die hebben niet het eeuwige leven... Ik weet wel een oplossing voor de melding dat ik mijn maximum van 3 premium-artikelen heb opgebruikt, maar als ik aan iedereen doorvertel hoe dat werkt, dan verkoopt de krant straks helemaal geen abonnementen meer, of ze verstoppen zich achter een betaalmuur die niet te omzeilen is, dus ik zeg niks... 

Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- 2x2 autosnelweg
Hier is de column prima te openen (in Firefox).
Als plan 1 gerealiseerd was had Utrecht dus een soort situatie gekregen als de N90/N610 door Liège.
Als plan 1 gerealiseerd was had Utrecht dus een soort situatie gekregen als de N90/N610 door Liège.
-
- dorpsstraat
Maar goed, ALS is een enge ziekte natuurlijk. Ik moet zeggen dat de hele vredigheid in die hoek van het Utrechtse centrum langzaamaan terug begint te komen. Alsof de omgeving blij is dat de oorspronkelijke staat is hersteld. Geen verkeerslawaai meer als je over de singel loopt. Maar het gekwetter van vogels. In een binnenstad is dat ook wel weer wat waard.
-
- autoweg
Het meest koddige aan die hele "Catharijnesnelweg" was natuurlijk dat het nergens naartoe ging. Loop eens rond bij de Bleekstraat en het Ledig Erf, allemaal kruip-door-sluip-door. 

-
- dorpsstraat
Dat stukje heb je zelfs als voetganger ogen in je achterhoofd nodig hoe krap dat is het uitgebouwd. Loop er in normale tijden nog wel 6x per jaar langs uit de binnenstad richting de Galgenwaard.
-
- Moderator
Die 'snelweg' is nooit echt logisch geweest. Het was geen onderdeel van een rijkswegenplan, niet bedoeld voor doorgaand verkeer (want de A2 en A12 zijn al vroeg aangelegd) en kennelijk ook niet onderdeel van een serieus gemeentelijk verkeersplan. Het loopt van niks naar nergens en als noord-zuidroute had je toen ook al de Croeselaan aan de andere kant van het spoor/station. Misschien een soort tijdsgeest dat grachten maar een vieze barriere waren en ze maar beter gedempt konden worden. Het dempen van grachten en kanalen was in die tijd niet alleen voorbehouden aan Utrecht.
-
- 2x3 autosnelweg
Het had onderdeel van een centrumringweg moeten worden waarvoor inderdaad enkele andere grachten ook gedempt moesten worden.
Utecht heeft als een van de weinige grote steden geen centrumring.
Als je het stadscentrum nu ziet is het het maar goed dat het plan nooit volledig is uitgevoerd.
Utecht heeft als een van de weinige grote steden geen centrumring.
Als je het stadscentrum nu ziet is het het maar goed dat het plan nooit volledig is uitgevoerd.
-
- 2x5 autosnelweg
Utrecht is compleet hopeloos om in rond te rijden langs het centrum. Als ik al in de stad kom (binnen A2 A12 en A27), blijf ik voornamelijk in de buitenwijken.
-
- dorpsstraat
Is Utrecht niet sowieso een OV-stad? Tenminste, dat ik er wekelijks moest zijn had ik de keuze tussen prima OV of gewoon lopen. Zoveel verbindingen op een relatief kleine oppervlakte daar.
-
- 2x5 autosnelweg
Ja, het openbaar vervoer is goed geregeld en te voet kun je snel overal komen, maar als je eenmaal met een auto rond de binnenstad bent, valt het niet mee om aan de andere kant te komen. Mede vanwege de hoeveelheid eenrichtingsverkeer.
-
- 2x3 autosnelweg
Vroeger kon je inderdaad dwars door de stad heen rijden. Via de Biltstraat bijvoorbeeld. Het is nog steeds mogelijk dwars door de stad te rijden, via de Maliebaan en singels onder andere, maar het is enerzijds om en anderzijds niet prettig rijden.
De bedoeling was eerst dat het verkeer via een centrumring geleid zou worden. Het al jaren linkse stadsbestuur heeft die centrumring echter zodanig aangepast dat alleen het OV er echt baat bij heeft. Denk daarbij onder andere aan versmallingen en lange wachttijden voor rood. Fietsers, voetgangers en OV hebben prioriteit.
De Catharijnebaan was onderdeel van een veel groter plan. De bedoeling was dat alle singels gedempt zouden worden om ruimte te maken voor het almaar groeiende verkeer. In de oude binnenstad zouden op veel plaatsen ook doorbraken gerealiseerd moeten worden, waarvoor veel gebouwen deels of geheel gesloopt hadden moeten worden. Dit was het beroemde en beruchte "Plan Feuchtwanger".
Wegens felle protesten uit de bevolking werden uiteindelijk alleen het noordelijk deel van de Catharijnesingel en de Weerdsingel gedempt. Ook de toenmalige regering, die de grachtengordel rondom de Utrechtse binnenstad een monumentenstatus gaf, vond de demping van alle singels geen goed idee. Den Haag weigerde daaraan mee te werken.
Inmiddels is het water zowel in de Weerd- als Catharijnesingel teruggekeerd. De demping is ongedaan gemaakt. En ik moet zeggen, nadat ik eerst sceptisch was, dat het inderdaad een hele verbetering is.
De bedoeling was eerst dat het verkeer via een centrumring geleid zou worden. Het al jaren linkse stadsbestuur heeft die centrumring echter zodanig aangepast dat alleen het OV er echt baat bij heeft. Denk daarbij onder andere aan versmallingen en lange wachttijden voor rood. Fietsers, voetgangers en OV hebben prioriteit.
De Catharijnebaan was onderdeel van een veel groter plan. De bedoeling was dat alle singels gedempt zouden worden om ruimte te maken voor het almaar groeiende verkeer. In de oude binnenstad zouden op veel plaatsen ook doorbraken gerealiseerd moeten worden, waarvoor veel gebouwen deels of geheel gesloopt hadden moeten worden. Dit was het beroemde en beruchte "Plan Feuchtwanger".
Wegens felle protesten uit de bevolking werden uiteindelijk alleen het noordelijk deel van de Catharijnesingel en de Weerdsingel gedempt. Ook de toenmalige regering, die de grachtengordel rondom de Utrechtse binnenstad een monumentenstatus gaf, vond de demping van alle singels geen goed idee. Den Haag weigerde daaraan mee te werken.
Inmiddels is het water zowel in de Weerd- als Catharijnesingel teruggekeerd. De demping is ongedaan gemaakt. En ik moet zeggen, nadat ik eerst sceptisch was, dat het inderdaad een hele verbetering is.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
En het leuke is dat als je in Hoog Catharijne bent nabij de Starbucks tegenover de ingang van de garage je via dat waterwerk de stroming van het water buiten ziet. Zag het voor de lockdown een keer doordat een blad in het water langsdreef. Dacht altijd dat het water binnen een apart kunstwerk was.
-
- autoweg
Het was wel nuttig met het op- en afrijdend verkeer naar HC en Mariaplaats / Moreelsepark / Paardenveld etc.
Doorgaand verkeer kon dan op links blijven rijden.
Tegenwoordig is het inderdaad een crime als je voor je werk in die buurten moet zijn. Dan heb je niet de keuze voor een P+R verbinding, helaas.
Dat de Croeselaan ook geblokt is thv het Beatrixtheater maakt het er niet beter op.
> en het dan vreemd vinden dat er toch met regelmaat een aanrijding met een tram plaatsvindt op de Graad van Roggeveen.. door U-turn verkeer (wat niet mag, maar goed, gebeurt toch).
-
- 4x5 autosnelweg
Klopt, dat was een van de eerste stukken van het ‘nieuwe’ Hoog Catherijne dat is opgeleverd.martwout2 schreef: ↑zo 17 jan 2021, 14:41 En het leuke is dat als je in Hoog Catharijne bent nabij de Starbucks tegenover de ingang van de garage je via dat waterwerk de stroming van het water buiten ziet. Zag het voor de lockdown een keer doordat een blad in het water langsdreef. Dacht altijd dat het water binnen een apart kunstwerk was.
Sowieso is het nieuwe HC een verbetering in vergelijking met vroeger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Aangezien de A28 ooit gepland was om doorgetrokken te worden tot de Zonstraat naar ik meen, zou deze hiermee verbonden zijn met de ooit geplande binnenring. Althans dat lijkt mij de logische gedachte achter dat idee.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat zou best eens kunnen.
Maar dat dit plan met al die doorbraken en verbredingen in de oude stad nooit is doorgegaan, is maar goed ook.
Maar dat dit plan met al die doorbraken en verbredingen in de oude stad nooit is doorgegaan, is maar goed ook.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Voorzitter
Ah ja, op columns zitten inderdaad extra beperkingen. De rest van het AD (en alle daaraan gelieerde regionale kranten, en Volkskrant, en Trouw, en Parool) zijn wel gewoon via incognitomodus te bereiken.MotelMioveni schreef: ↑do 14 jan 2021, 19:57 CoenTunnel, welke browser gebruik jij, dat je de betaalmuur van het AD kunt omzeilen? Gebruik je een 'virtual private network' (VPN)? Ik heb geprobeerd je tip toe te passen, maar bij mij werkt het niet. Ik krijg de melding dat columns alleen voor abonnees te lezen zijn.
Plannen voor 2x2-wegen door binnensteden heen kwamen wel meer voor. In Zwolle had vanaf de A28 een 2x2-weg naar Diezerpoort moeten lopen via de Katerdijk, Nieuwstraat en de Stenen Pijp.Chris schreef: ↑vr 15 jan 2021, 12:48 Die 'snelweg' is nooit echt logisch geweest. Het was geen onderdeel van een rijkswegenplan, niet bedoeld voor doorgaand verkeer (want de A2 en A12 zijn al vroeg aangelegd) en kennelijk ook niet onderdeel van een serieus gemeentelijk verkeersplan. Het loopt van niks naar nergens en als noord-zuidroute had je toen ook al de Croeselaan aan de andere kant van het spoor/station. Misschien een soort tijdsgeest dat grachten maar een vieze barriere waren en ze maar beter gedempt konden worden. Het dempen van grachten en kanalen was in die tijd niet alleen voorbehouden aan Utrecht.
Utrecht was er wel vrij uniek in dat er ook nog wat ongelijkvloersheid in zat, waardoor je met de Catharijnebaan het idee had van een snelweg in de binnenstad. Al moeten we niet vergeten dat Amsterdam eerder ook wel meer ongelijkvloersheid had (gepland) voor de S112, al ging die meer langs de binnenstad dan er doorheen.
In andere steden bleef het vaak bij (plannen voor) 2x2-inprikkers.
-
- autoweg
Die plaatjes van Utrecht laten wel mooi zien hoe de grote kruising in de Maliesingel/Maliebaan vlakbij het spoorwegmuseum is ontstaan. Dat is denk ik de enige plek waar nog iets van dat plan te zien is (of was, de laatste keer dat ik er langs fietste werd ook daar stevig aan de weg getimmerd).
-
- 2x2 autosnelweg
In Leeuwarden waren ook vrij megalomane plannen.Coen Tunnel schreef: ↑ma 18 jan 2021, 12:48 In andere steden bleef het vaak bij (plannen voor) 2x2-inprikkers.
In 1969 werd de historische Prins Hendrikbrug vervangen door een brede betonplaat die een brede autoweg dwars door de binnenstad mogelijk had moeten maken. Deze weg en de benodigde doorbraken zijn gelukkig tegengehouden.
Enkele jaren geleden is een initiatief om de brug te herstellen gestrand op een gebrek aan geld en een discussie over de gevolgen van het herstel van deze vaarroute voor het verkeer elders in de stad.
-
- Voorzitter

Maar er zullen wel meer steden zijn geweest met megalomane plannen in de jaren '60 en vroege jaren '70. Na de oliecrisis van 1973 was het daar vaak wel mee gedaan.
-
- 2x3 autosnelweg
Jokinen had wat plannen voor Amsterdam en Den Haag gemaakt die megalomaan te noemen zijn, met name voor Amsterdam. Die zijn in het verleden hier op het forum wel voorbij gekomen. Voor Den Haag is de Utrechtsebaan een onderdeel van zijn plannen geweest.Coen Tunnel schreef: ↑wo 20 jan 2021, 10:33 Maar er zullen wel meer steden zijn geweest met megalomane plannen in de jaren '60 en vroege jaren '70. Na de oliecrisis van 1973 was het daar vaak wel mee gedaan.
-
- Wegnummerfotograaf

Hij beschrijft met name wat er (in 1984) aan sporen in de binnensteden nog te zien was. Een soort SNUP voor binnensteden dus.
Ik heb dit boek en lees het nog vaak met plezier door.
Ik zie dat het ook on-line staat op https://repository.tudelft.nl/islandora ... stream/OBJ. Helaas niet in kleur.
On-topic: Utrecht wordt behandeld vanaf pagina 164.
1969-'70 Demping Paardensingel en Catharijnesingel, gedeeltelijke uitvoering van de verkeersplannen van 1958 (Feuchtinger) en 1963 (Kuiper).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Als ik de naam Rutger Smook lees moet ik weer aan mijn collegedictaat denken
"Na het interbellum brak in de stedenbouw de periode van het hoog-modernisme aan"
Maar goed, ik ben wel blij dat de meeste Europese steden een wat behoudender koers zijn gevaren. In Nederland heb je niet zo heel veel binnenstedelijke knooppunten. Ik vind eigenlijk wat ze de laatste jaren in Maastricht hebben gedaan wel een goed voorbeeld voor andere steden. Zorgen dat de ringweg hoogwaardig wordt uitgebouwd, en probeer de bezoekers van de stad zo veel mogelijk op grote parkeerterreinen net buiten het centrum te faciliteren. Voor Utrecht geldt denk ik ook wel hetzelfde: ik kan me niet voorstellen dat de Catherijnebaan nou zo erg gemist wordt. Als de wegen meer buiten het centrum iets worden uitgebreid en sommige kruisingen ongelijkvloers worden kan de hele verkeerssituatie vooruit gaan.
"Na het interbellum brak in de stedenbouw de periode van het hoog-modernisme aan"

Maar goed, ik ben wel blij dat de meeste Europese steden een wat behoudender koers zijn gevaren. In Nederland heb je niet zo heel veel binnenstedelijke knooppunten. Ik vind eigenlijk wat ze de laatste jaren in Maastricht hebben gedaan wel een goed voorbeeld voor andere steden. Zorgen dat de ringweg hoogwaardig wordt uitgebouwd, en probeer de bezoekers van de stad zo veel mogelijk op grote parkeerterreinen net buiten het centrum te faciliteren. Voor Utrecht geldt denk ik ook wel hetzelfde: ik kan me niet voorstellen dat de Catherijnebaan nou zo erg gemist wordt. Als de wegen meer buiten het centrum iets worden uitgebreid en sommige kruisingen ongelijkvloers worden kan de hele verkeerssituatie vooruit gaan.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
De meeste bezoekers wíllen niet ver buiten het centrum parkeren om met natransport in het centrum te komen. Althans ik heb daar helemaal geen zin in. Ik zeg niet dat je de halve stad moet platgooien om een snelweg tot op de Grote Markt aan te leggen, maar iets meer realisme zou wat mij betreft wel prettig zijn. En anders spendeer ik mijn centen wel in een andere stad waar ik wél welkom ben.
-
- Moderator
In de jaren '50 was bijna alles nog in het centrum dus ook al het verkeer ging daar naar toe. Later in de jaren '60 kwamen ze er achter dat dat allemaal niet ging passen, vanaf die tijd kwamen ook wijkwinkelcentra en bedrijventerreinen in opkomst, waardoor het aandeel centrum op alle stedelijke verplaatsingen sterk afnam.