:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Durashift » vr 11 jun 2021, 22:15

Wouter N14 schreef: vr 11 jun 2021, 21:45 ^^ Vergeet echter niet dat volgend jaar ISA verplicht wordt in nieuwe auto's :shutup:

^^^ Nope, in nieuwe voertuigtypen.

In 2024 in alle nieuw (te leveren) voertuigen. Maar, het systeem dient uitschakelbaar te zijn, begrijp ik uit het artikel.
(..) Hij zit nu al op de meeste auto’s met cruise-control, een knop waarmee de auto niet boven een zelfgekozen snelheid kan komen, hoe diep je het gaspedaal ook indrukt. Vanaf 2022 is zo’n systeem verplicht op alle nieuwe voertuigtypen en vanaf 2024 op alle nieuwe voertuigen, als onderdeel van een heel pakket aan ADAS (rijhulpsystemen) dat dan verplicht is in nieuwe auto’s (..).
https://aftersalesmagazine.nl/algemeen/ ... -verplicht

Dus, wellicht zullen fabrikanten proberen om bestaande voertuigen zo lang mogelijk zodanig 'up to date' houden op de bestaande typegoedkeuring. :?: Want dan is dat hele ADAS gebeuren (nog) niet verplicht.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

In Zevenaar hangen zgn. outdoor media borden met een poster erin met de tekst: alleen 50 als het kan.. en dan een afbeelding van een GVB MB Citaro bus .. :dontknow:

Maar, alleen 50 als het kan.. dat betekend (voor mij) niet automatisch dat het langzamer dan 50 moet op de binnenstedelijke rijstroken waar dit toegestaan is. Als 50 kan.. kan 55 ook wel.. toch?

https://www.komveiligthuis.nl/snelheid

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 jun 2021, 7:21

Kaaiman schreef: vr 11 jun 2021, 22:11 Het opleggen van beperkingen aan pakketdiensten vind ik op zich geen slecht idee. Ik vind het een erg raar idee dat 'vandaag besteld, morgen in huis' voor de consument even duur is als 'vandaag besteld, binnen 3/5/7 dagen in huis'.

Je wordt soms horendol van al die bezorgers van PostNL, DHL, DPD, UPS die achter elkaar aan op je bel drukken. Ik heb liever 2 bezorgdagen dan 5 bezorgmomenten verspreid over 3 dagen.
Als je alles 5 dagen opschuift maakt dat natuurlijk niet uit. ;)

En bij sommige bezorgdiensten/webwinkels kun je zelf kiezen wanneer je het laat bezorgen, dus je kan dit zelf ook beperkt sturen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 05 nov 2021, 12:58

Utrecht wil een metro.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/320773 ... rplan.html

Ik sta er een beetje dubbel in. Utrecht telt ongeveer 360.000 inwoners en zou moeten groeien naar minimaal 500.000 inwoners. Waar ze die woningen willen laten is vers twee.

Als dat doorgaat, zul je wat met het OV netwerk moeten doen. Maar over het autoverkeer, wat bij zo'n uitbreiding ook fors gaat toenemen, hoor je niets.

De opmerking van het VVD raadslid De Pagter vind ik heel sterk: "Het zou fijn zijn als het college eens gaat neerdalen uit de roze wolk en met volle focus aan realistische plannen gaat werken"
Donateur Vereniging Wegenforum

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 05 nov 2021, 13:16

Die metro loopt deels parallel met de tram die de afgelopen jaren is vernieuwd en opgeknapt.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 nov 2021, 13:34

Bij een metro denk je meestal (in elk geval) aan binnensteden, maar juist daar is er nauwelijks ruimte voor extra woningen.
Ik zie niet hoe die Binnenstadsas gaat helpen bij de stedelijke ambities anders dan verplaatsingen van de ene kant van het centrum naar de andere onder de grond te stoppen.

Voor de verbinding tussen stationsgebied/centrum en de Uithof beschikt de stad inmiddels al over een tramlijn.
De ligging van de Uithoflijn lijkt perfect voor de ambitie van Utrecht om o.a. woningen te bouwen in het gebied ten noordoosten van Lunetten.
Die lijn heeft veel meer potentie dan de beperkte dienstregeling die er nu rijdt.

De voorgestelde Merwedelijn houdt niet veel meer in dan een afsnijding van de bestaande sneltram tussen Centraal en de A12. Een dure extra ontsluiting in een gebied waar weliswaar nog wel ontwikkelingen gaan plaatsvinden maar of die een metro verantwoorden?

Volgens mij kan Utrecht zich beter richten op het beter benutten en waar nodig opwaarderen en uitbreiden van het bestaande tramnetwerk.
Bijvoorbeeld door in Kanaleneiland de trams onder de kruisingen door te leiden.
In Nieuwegein en IJsselstein kun je hetzelfde doen. Vergelijkbaar met de Amstelveenlijn.
Zo kunnen de gemiddelde snelheid en capaciteit al flink omhoog.

Ik zie eerder lijnen die worden verlengd naar nieuwe woongebieden en omliggende plaatsen, en misschien zelfs een nieuwe tramlijn, dan dat er daadwerkelijk metrosporen in de stad gaan komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 nov 2021, 13:40

Utrecht komt elk half jaar in het nieuws met OV-plannen die miljarden kosten maar waar uiteindelijk geen geld voor komt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 05 nov 2021, 13:43

Volslagen idioot. Ga eerst eens die bestaande infrastructuur goed benutten.
:denk:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 nov 2021, 15:37

Hajo schreef: vr 05 nov 2021, 12:58 . Utrecht telt ongeveer 360.000 inwoners en zou moeten groeien naar minimaal 500.000 inwoners. Waar ze die woningen willen laten is vers twee.
Die woningen zet men neer in de nieuwe wijk Utrecht-Amelisweerd. :mrgreen:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 29 nov 2021, 18:31

Ranten over Utrecht: ik doe ook maar een duit in het zakje. :roll:

Vorige week maandag moest ik zo dicht mogelijk bij de Oudegracht parkeren, want we hadden eind van de middag afgesproken bij Humphrey's om mijn broers behaalde bul te vieren. ParkBee had een fijne parkeerplek maar die bleek niet beschikbaar. Dus het werd P1 Hoog Catharijne met reserveringskorting. Navigatie aan (Google Maps) en gaan met die banaan. Ik ging er gemakshalve vanuit dat de bewegwijzering me wel zou ondersteunen op de Catharijnesingel. Zoiets belangrijks als een parkeergarage wordt immers goed aangegeven. En dat was ook zo, tot we onder Hoog Catharijne doorreden. Ik had rechtsaf de Spoorstraat in moeten gaan, maar volgens Google Maps was het een stukje verder. :booooos:
We waren al aan de late kant en het was donker. Pikdonker zelfs bij het Moreelsepark, waar ik ging keren in een zijstraat. De verlichting werkte niet. Ik ben toen in de auto ontploft, want er kwamen van twee richtingen fietsers (zonder licht) en auto's en door mijn brillenglazen kan ik niet goed in het donker zien met al die koplampen. We besloten uiteindelijk maar P5 in te rijden. De inrit ligt tenslotte in de Catharijnesingel.

Wat blijkt: er zit weer een bug in Google Maps. Kom je uit het noorden, dan wordt je dus voorbij de Spoorstraat gestuurd waar de ingang van P1 is. Maar ik zag net ook dat Google Maps een U-bocht en een andere bug laat zien als je de bestemming versleept.

Het was sowieso een dag waarop van alles misging, maar dit reken ik de gemeente Utrecht heel erg aan. Het is een levensgevaarlijke puinzooi op de Catharijnesingel. Je verdwaalt, je moet heel goed opletten, er is niet overal werkende verlichting en het wegdek is een hobbelbaan met chicanes. Het is wachten op ongelukken. Ik heb dit Interparking ook al laten weten. Voor mij was dit eens maar NOOIT meer naar Utrecht-centrum met de auto. Het schijnt altijd een zooitje te zijn aan die kant, maar zo erg had ik het niet verwacht...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 29 nov 2021, 18:42

Wesso schreef: ma 29 nov 2021, 18:31 Navigatie aan (Google Maps) en gaan met die banaan.
Dat doe ik dus nooit. Navigatie kan onjuistheden bevatten. Ik check altijd vooraf met Streetview waar ik moet zijn.
Wesso schreef: ma 29 nov 2021, 18:31 Voor mij was dit eens maar NOOIT meer naar Utrecht-centrum met de auto.
Dat doe ik al jaren niet meer. Ik parkeer bij P+R Science Park en dan verder met de bus.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 nov 2021, 18:49

Ik parkeer dan veelal in P5. Een prima ruime garage en je loopt zo de binnenstad in. En makkelijk om in te rijden vanaf de Carharijnesingel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 29 nov 2021, 18:55

Tja... Had ik van tevoren moeten weten, maar was helaas niet zo.
Er wordt dan ook nog gewerkt, dat moet ik erbij zeggen, maar zo ga je niet om met grote stromen publiek (buiten corona om).

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 29 nov 2021, 21:03

Mijn vriendin woont letterlijk in de eerste straat vanaf het centrum waar je gratis kunt staan. Toch heb ik nog nooit moeite gehad om een parkeerplek te vinden. Valt me niet tegen.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 29 nov 2021, 23:12

Ik raad iederen Humphrey's in Utrecht aan. Hele mooie tent in verschillende werfkelders. Echt een ervaring. Maar dat terzijde.
Ik zou nooit blind varen op navigatie. Daar zitten per definitie wel bugs in. Maar ja, ik heb makkelijk praten met een niet geupdate navigatie van 2016.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 30 nov 2021, 0:47

Utrecht is wat mij betreft een van de minst prettige steden om te rijden.
Mijn laatste trip per auto was in 2017, het eerste irritatie moment was een fietser door rood, ik op de rem.. Toeteren, maar die student deed net alsof er niets aan de hand was en reed verder zonder om te kijken..

Fietsers die voorrang nemen, door gewoon zonder te kijken hun hand uit te steken en naar links te gaan.. Terwijl ik met 50 aankom..

Op de terugweg in de avond een scooter zonder verlichting over het zebrapad.. Ik zag hem echt nauwelijks dus ik drukte op de toeter.
En gelijk werd er mijn kant op gespuugd door diegene die achterop zat.. Tja.

Ik heb medelijden met mensen die dagelijks met de auto in het centrum moeten zijn, want op zo'n manier is auto rijden helemaal niet meer leuk.
En in de toekomst gaat dat alleen nog maar vervelender worden, want ze willen jaarlijks parkeerplaatsen gaan opheffen in de stad. :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 nov 2021, 6:58

Dat gedrag van sommigen is echt niet typisch Utrechts :)

Autosnelwegen.net

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 30 nov 2021, 9:07

^^ Nee klopt. Dat gedrag zie je wel in elke grote stad en niet alleen in Nederland.
CasablancaMarocco schreef: di 30 nov 2021, 0:47
Op de terugweg in de avond een scooter zonder verlichting over het zebrapad.. Ik zag hem echt nauwelijks dus ik drukte op de toeter.
En gelijk werd er mijn kant op gespuugd door diegene die achterop zat.. Tja.
Op zo'n moment is het jammer dat je die scooter niet kan/mag omtikken. :twisted:
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 nov 2021, 13:59

JB81 schreef: ma 29 nov 2021, 21:03 Mijn vriendin woont letterlijk in de eerste straat vanaf het centrum waar je gratis kunt staan. Toch heb ik nog nooit moeite gehad om een parkeerplek te vinden. Valt me niet tegen.
De cirkel met parkeerzones rondom het centrum is behoorlijk groot. Aan de zuidwestkant ontbreekt nog een stukje, maar dat zal ook nog wel een keer betaald parkeren worden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 30 nov 2021, 17:43

Wesso schreef: ma 29 nov 2021, 18:31 Voor mij was dit eens maar NOOIT meer naar Utrecht-centrum met de auto.
En dat is precies de bedoeling.
CasablancaMarocco schreef: di 30 nov 2021, 0:47 Utrecht is wat mij betreft een van de minst prettige steden om te rijden.
Je bent daar als automobilist dan ook niet welkom. :idea:
CasablancaMarocco schreef: di 30 nov 2021, 0:47 Fietsers die voorrang nemen, door gewoon zonder te kijken hun hand uit te steken en naar links te gaan.. Terwijl ik met 50 aankom..
Precies de reden om een vmax van 15 in te stellen. :twisted:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 30 nov 2021, 23:31

Wesso schreef: ma 29 nov 2021, 18:31 (..)
Navigatie aan (Google Maps) en gaan met die banaan.
Ai, je had de borden 'navigatie UIT" (die daar staan) gemist? ;)

Ik ging er gemakshalve vanuit dat de bewegwijzering me wel zou ondersteunen op de Catharijnesingel. . Ik had rechtsaf de Spoorstraat in moeten gaan, maar volgens Google Maps was het een stukje verder. (..)
De ingangen van die parkeergarages zitten nog op dezelfde plek .. zoals ze er al waren toen je nog kon rijden op de plek waar nu water stroomt.
Pikdonker zelfs bij het Moreelsepark, waar ik ging keren in een zijstraat. De verlichting werkte niet. (..)
Ja, werkende straatverlichting is wel een dingetje in Utrecht. Afgelopen 2 dinsdagen daar ook een dagje gereden.. en in de avond heb ik het ontbreken van verlichting (wijkje achter de Kardinaal de Jong weg) ook wel ff verfoeid. Zeker als het een weer is zoals vandaag, miezerig en somber. Dan is verlichting inschakelen om 17:10 uur en 10 minuten later nog een plukje gewoon te laat, in mijn ogen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 01 dec 2021, 0:34

Durashift schreef: di 30 nov 2021, 23:31
Staan die borden er dan? Niets gezien.
Zou helemaal mooi worden: navigatie uit, borden niet overal, speurtocht in het donker. Ze laten me kennelijk nog liever de gracht in rijden dan dat ze de boel op orde brengen. :doei:

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » wo 01 dec 2021, 8:41

Ik heb gefietst in meerdere steden maar wat ik in Utrecht aan verkeersgedrag van snorfietsers en fietsers heb gezien (o.a. de manier van roodlichtnegatie op standje kamikaze) wijkt wel echt negatief af van Groningen en Amsterdam om twee steden met relatief vrij gedrag van fietsers te noemen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 02 dec 2021, 19:14

^^^ zou goed kunnen. De fietser krijgt in Utrecht ook steeds meer vrij baan.
De Voorstraat is ook voor de bijl gegaan: geheel rood asfalt, egaal, zonder belijning... Vanaf de Biltstraat na de gracht rechtsaf slaan om met de auto dat deel van het centrum te kunnen verlaten via de Hopakker of Weerdsingel is er niet meer bij :wall: :(

Wesso schreef: wo 01 dec 2021, 0:34
Durashift schreef: di 30 nov 2021, 23:31
Staan die borden er dan? Niets gezien.
(..)
Vanaf de Catherijnesingel (zuidelijk aanrijdend dus) én vanaf de Mariaplaats heb ik ze 2 weken geleden gespot. Aan die kant zijn ze ook nog met de straat bezig. Of die borden ook vanuit het westelijk (Vleutenseweg / Graad van Roggeveen) aanrijdend er (nog) staan, weet ik eerlijke gezegd niet.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 05 dec 2021, 0:06

^^ Utrecht, met wethouder Van Hooijdonk van GroenLinks op Verkeer, is berucht om zijn anti-auto beleid. Ze wil ook graag een metro. :roll:

In en rondom HC wordt nu de laatste hand gelegd aan de afronding van de renovatie van HC, wat ook betekent dat de singel rondom het oude centrum inmiddels weer compleet is. Totdat alles klaar is, is het nog even behelpen. Voor al het verkeer overigens, dus ook fietsers.

Maar het is wel weer lekker "Utrechts" om de fietser daarbij meer ruimte en groen licht bij een VRI te geven dan de auto. Ook OV heeft wat dat betreft een streepje voor.
Donateur Vereniging Wegenforum

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » zo 13 feb 2022, 18:45

Hallo mede-forummers, hier na lange tijd weer eens een post met min of meer een vraag. Wie kan mij vertellen of de Waterlinieweg in Utrecht vroeger de A27 was, of dat deze weg onderdeel was van een (ander) traject? op oude kaarten lijkt dit zo maar is het moeilijk vast te stellen...En lag de A28 er eerder of later dan de A27? iemand?
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 feb 2022, 18:48

^^ je antwoord en meer over deze weg staat hier:
https://www.wegenwiki.nl/Waterlinieweg

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » zo 13 feb 2022, 18:58

Schelpenpaadje schreef: zo 13 feb 2022, 18:48 ^^ je antwoord en meer over deze weg staat hier:
https://www.wegenwiki.nl/Waterlinieweg
Thanx dit vertelt al een boel meer...
Chaufferen is een vak!

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 13 feb 2022, 19:12

En naast het tekstuele is topotijdreis.nl een aanrader voor kaartmateriaal door de jaren heen :top:

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » zo 13 feb 2022, 19:29

Piles schreef: zo 13 feb 2022, 19:12 En naast het tekstuele is topotijdreis.nl een aanrader voor kaartmateriaal door de jaren heen :top:
goeie
Chaufferen is een vak!

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 13 feb 2022, 20:40

Daar is bijvoorbeeld ook nog de ruimtereservering te zien voor de verbinding tussen de Biltse Rading en de Darwindreef. Het spoorviaduct over die laatste weg is dan ook een stuk breder dan noodzakelijk voor de weg zoals die er nu ligt.