Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door mavas » za 25 feb 2023, 16:00

Staat er nou serieus dat ze nog niet eerder ter plaatse geweest zijn? :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 25 feb 2023, 16:03

Het verschijnsel haltekom als nieuw concept introduceren... Bestaat al ruim 50 jaar :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 25 feb 2023, 16:19

^^ Probleem wordt wel dat er geen haltekommen gaan passen op dit stuk: https://goo.gl/maps/SCV6mNVx27zSPLas6
Overste Den Oudenlaan, busbaan, fietspad, straat. Ik zie geen ruimte...

En je kon al 10 jaar aan zien komen dat deze busbaan veel te druk is om op de busbaan te halteren. Voor die drukte zijn juist die dive-unders aangelegd, door diezelfde gemeente...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 feb 2023, 19:05

Piles schreef: za 25 feb 2023, 16:19 Probleem wordt wel dat er geen haltekommen gaan passen op dit stuk: https://goo.gl/maps/SCV6mNVx27zSPLas6
In Barendrecht hadden we ook wegen waar echt geen haltekommen zouden passen volgens de gemeente. En uiteindelijk na veel klachten (want achteropkomend verkeer ophouden), kon het ineens toch.

Portlandse Baan.
2018 https://goo.gl/maps/Ra7WLJsUxSw6oSZ67
2022 https://goo.gl/maps/X9ioyMKMDUrWwDEx9

Waar een wil is, is een haltekom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 25 feb 2023, 19:41

Piles schreef: za 25 feb 2023, 16:19 ^^ Probleem wordt wel dat er geen haltekommen gaan passen op dit stuk: https://goo.gl/maps/SCV6mNVx27zSPLas6

En je kon al 10 jaar aan zien komen dat deze busbaan veel te druk is om op de busbaan te halteren. Voor die drukte zijn juist die dive-unders aangelegd, door diezelfde gemeente...
Ze moeten dan ook niet tot de uiterste meter de grond in exploitatie geven :nothanks:
Maar ik zie wel een goede optie: de rechtsaffer voor bussen opheffen en daar dan een haltekom van maken. Met een asverspringing lukken twee haltekommen ook.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 25 feb 2023, 23:11

Mensen zijn tegenwoordig ook wel een meester in het opeisen van 'beloften'..als ik die Maarten zo lees in dat artikel:
(..)Hoewel zo’n afstand lopen voor veel jonge mensen niet meteen een probleem is, is dit voor sommigen wel anders. Zo schrijft Maarten over zijn hoogzwangere vrouw. “Zij is aangewezen op de voorzieningen die de gemeente verschaft en ons ook heeft beloofd toen wij voor dit project hebben gekozen. Aangezien de gemeente niet levert, is zij gebonden aan huis. Het is een bouwput rondom deze nieuwe wijk; er zijn geen voorzieningen in de buurt die op loopafstand zijn. (..)
https://www.duic.nl/algemeen/de-nieuwe- ... -het-niet/

Lopen naar de halte aan de Europalaan moet toch wel lukken? Goed voor de beweging, komen de weeën misschien al in opwekking en ben je d'r vanaf. :woop:

Vandaag was ook in het nieuws dat er veel bushaltes zijn verdwenen. In een stadse omgeving is 800 meter naar een bushalte lopen kennelijk te veel gevraagd :down: .. in vele dorpen in de provincie's is dat gewoon realiteit, heden ten dage.

Prima voorbeeld weer van het verschil in begrip tussen randstad en platteland, zoals gisteren ook weer in de parlementaire enquête aardbevingsschade Groningen. :nahzeg:

~~~~~~~~~~~
Hoeveel tijd zal het duren voordat bewoners gaan klagen over die 120 bussen per uur welke voor de deur langsrijden maar er niet stoppen?
Zijn er natuurlijk veel te veel.. :lol:
(..)Met meer dan 120 bussen die er elk uur overheen rijden, is de nieuwe busbaan Dichterswijk een belangrijke verbinding voor het openbaar vervoer in de gemeente Utrecht. De busbaan is de laatste schakel in een hoogwaardig OV netwerk tussen Utrecht CS en Leidsche Rijn. Met subsidie van de provincie Utrecht is deze busbaan opgeleverd en in gebruik genomen.(..)
https://utrecht.nieuws.nl/knipsels/7975 ... echt-west/
Laatst gewijzigd door Durashift op za 25 feb 2023, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 25 feb 2023, 23:19

Tja met mensen die bewust in een stad als Utrecht gaan wonen en dan ook nog eens in zo’n wijk, heb ik weinig medelijden. Echt geen haar op mijn hoofd die zal overwegen ooit in zo’n stad en op zo’n locatie te gaan wonen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 26 feb 2023, 8:52

Is het probleem dat de gemeente beloftes niet waarmaakt, of dat de gemeente verwachtingen creëerde die men niet kan of wil waarmaken?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 feb 2023, 9:29

De maximale loopafstand naar bushaltes is in veel concessiegebieden de laatste jaren verhoogd van 400 meter naar 800 meter. Dus ik snap de klacht op zich wel maar dan moet je bij de vervoersautoriteit zijn, in dit geval de provincie Utrecht die het programma van eisen verzorgt.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 26 feb 2023, 19:37

^^ Ook in een stad als Utrecht? De stad kent toch een eigen vervoerbedrijf dus mag je verwachten dat de stad ook de loopafstanden tot de haltes vast stelt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 26 feb 2023, 20:30

De stad Utrecht kent al tien jaar geen eigen vervoerbedrijf meer en de concessie wordt al net zo lang uitgegeven door de provincie:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... er_Utrecht

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... io_Utrecht

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 26 feb 2023, 20:49

Vinny schreef: zo 26 feb 2023, 9:29 De maximale loopafstand naar bushaltes is in veel concessiegebieden de laatste jaren verhoogd van 400 meter naar 800 meter. Dus ik snap de klacht op zich wel maar dan moet je bij de vervoersautoriteit zijn, in dit geval de provincie Utrecht die het programma van eisen verzorgt.
In sommige provincies ligt die eis zelfs op 5 kilometer :schrikreactie:

Opa kan op een regenachtige en grauwe dag in de winter immers best die afstand achter zijn rollator gaan lopen. :roll:
Dat die man vervolgens een longontsteking oploopt wijten we maar aan een slechte gezondheid ofzo.

Uiteindelijk wordt het ov hier afgebroken. Dat is uiteraard een politieke keuze.
Maar ga dan als politiek niet roepen dat ov belangrijk is.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 26 feb 2023, 21:20

Toch zitten er twee kanten aan het verhaal. Veel bussen die ik, vooral buiten de spits, zie rijden zijn op de bestuurder en één of twee passagiers na helemaal leeg. Al die onrendabele lijnen subsidiëren kost bakken met geld dat wij als belastingbetalers moeten opbrengen. En vraag is of dat soort lijnen heel veel meer reizigers zouden trekken wanneer ze twee keer zoveel haltes zouden hebben.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 26 feb 2023, 21:42

Er zitten zeker veel kanten aan.

Zo zullen weinig bestuurders warmlopen van een werkdag van twee korte shifts wanneer het ov wel vol zit (6-9u en 15-18u).

Het idee van het op niveau aanbieden van ov is niet dat het op elk moment van de dag rendabel is, maar dat de exploitatie in de spitsuren genoeg oplevert dat er ook in de daluren ritten aangeboden kunnen worden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 26 feb 2023, 21:48

Ik ben geen expert op dit gebied, maar met 3 uur spits in de ochtend en 3 uur in de middag zijn er 30 uur per week met veel reizigers, terwijl er ca 120 uur per week bussen moeten rijden. Die 30 (hopelijk) rendabele uren moeten dus 90 onrendabele uren compenseren. En vraag is in hoeverre die 30 uur rendabel is, aangezien het gros van de reizigers op studenten OV of (ander) abonnement zal reizen en daar niet extreem veel marge op zal zitten.

NB in grote steden (zoals Utrecht) zal er ook buiten de spitsen een redelijke reizigersvraag zijn en mij lijkt het OV daar sneller rendabel te krijgen dan in de rest van Nederland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 feb 2023, 21:53

Ik verbaas mij er in Zwolle wel over hoe leeg de stadsbussen zijn. Afgezien van specifieke scholierenlijnen (of scholierentijden) zie je veel bussen met 1, 2 of 3 reizigers, in de avonduren regelmatig helemaal leeg.

Ik denk dat de fiets toch wel een aardige concurrent is van stadsbussen.

Voor veel provincies is het regionaal/streekvervoer ook wel de grootste kostenpost. Vaak kost dat meer dan de provinciale wegen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 26 feb 2023, 22:56

Willem schreef: zo 26 feb 2023, 20:49 Uiteindelijk wordt het ov hier afgebroken. Dat is uiteraard een politieke keuze.
Maar ga dan als politiek niet roepen dat ov belangrijk is.
Vervoersarmoede heeft nadelige effecten voor de gezondheid en levert uiteindelijk ook hogere zorgkosten op. Dat zou de overheid toch moeten weten, maar ja, weten is nog geen handelen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 26 feb 2023, 23:05

Alle reacties hiervoor kloppen wel.

Om eerlijk te zijn ben ik geen voorstander van gratis openbaar vervoer. Dat is nu eenmaal een publieke voorziening die geld kost en waarvoor het logisch is dat gebruikers betalen voor de geleverde dienst (lees: een kaartje kopen om van a naar b te reizen).

In Luxemburg had men eerder het openbaar vervoer, na vele jaren, weer "aangekleeld".
Gevolg was stijgende reizigers. Mede omdat het tarief vrij laag was.

Eigenlijk vind ik de keuze om het ov in het Groothertogdom gratis te maken verkeerd.
De politiek vond iets anders en dus moeten we hun besluit respecteren.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 26 feb 2023, 23:07

Chris schreef: zo 26 feb 2023, 21:53 Ik verbaas mij er in Zwolle wel over hoe leeg de stadsbussen zijn. Afgezien van specifieke scholierenlijnen (of scholierentijden) zie je veel bussen met 1, 2 of 3 reizigers, in de avonduren regelmatig helemaal leeg.

Dat is inderdaad het geval. Openbaar vervoer is nooit sneller dan individueel vervoer (voet, fiets, auto) als het reistijdverschil kleiner is dan de gemiddelde wachttijd op de halte. Voor losse ritten (dus zonder overstap) is dat de helft van de frequentie. Looptijd naar de halte tel ik hier niet in mee, omdat dat te veel varieert.

Een stadsbus die ieder half uur rijdt moet dus een kwartier sneller zijn dan de fiets om concurrerend te kunnen zijn. Als de stadsbus gemiddeld 30 km/u rijdt en een fiets gemiddeld 12 km/u, dan duurt het 5 km voordat de bus een kwartier sneller is. De meeste stedelijke ritten zijn kleiner dan dat.
En dan ga ik er hier nog van uit dat de fiets en de bus dezelfde route afleggen. Vaak is de busroute langer dan de fietsroute, waardoor de afstand waar vanaf de bus concurrerend wordt nog groter wordt.
Dus zie je dat de meeste stadsbussen enkel gebruikt worden door 2 groepen: Mensen die niet kunnen fietsen (blind, slecht ter been) en mensen die naar het station willen om daar op de trein te stappen. Met een goede overstap tussen bus en trein daalt voor die reizigers de gemiddelde wachttijd genoeg dat het sneller is om de bus te nemen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 26 feb 2023, 23:38

^^ Je bedoelt te zeggen dat mensen om een andere reden voor het ov kiezen dan een snellere reistijd?

Dat klopt :top:

Spoiler: ze kiezen er ook niet voor omdat je bij het ov afhankelijk bent van vaste vertrek- en aankomsttijden en -punten ;)

Er zijn veel redenen waarom iemand het ov kan nemen. Zoals het niet kunnen of niet willen bezitten van een auto. Het niet hebben van een rijbewijs. Het prettig vinden om niet zelf te hoeven rijden maar lekker uit het raam te staren. Het mijden van files. Het niet 15km hoeven fietsen in weer en wind. Moet ik doorgaan? :mrgreen:

Je hebt gelijk dat stadsbussen vooral interessant zijn voor mensen die van en naar een station moeten. Dat komt vooral doordat stadsnetten meestal de vorm hebben van een ster, waarbij wijken worden verbonden met centraalgelegen stations. Wil je van wijk A naar wijk B dan is de bus of tram met name interessant als die beiden toevallig rechtstreeks verbindt. Hetzelfde geldt trouwens voor busverbindingen tussen dorpen. Hoewel daarbij meer dorpen aan elkaar worden geregen aan een lijn tussen twee of meer grotere plaatsen/steden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 27 feb 2023, 1:36

Chris schreef: zo 26 feb 2023, 21:53 Ik verbaas mij er in Zwolle wel over hoe leeg de stadsbussen zijn. Afgezien van specifieke scholierenlijnen (of scholierentijden) zie je veel bussen met 1, 2 of 3 reizigers, in de avonduren regelmatig helemaal leeg.

Voor veel provincies is het regionaal/streekvervoer ook wel de grootste kostenpost. Vaak kost dat meer dan de provinciale wegen.
Om maar even te vergelijken: Ik rij op de vlinder in Venlo (wat ook echt een fietsstad is) van Arriva en we vervoeren op een normale zondag waarbij het droog is vaak minder van 150 passagiers op alle stadslijnen. Nou is dat vanaf het station. Daarnaast zijn er nog mensen die bellen dus pak 'm beet zo'n 200 passagiers worden op zondag vervoerd. Op regenachtige dagen is dat beduidend meer. De Vlinder is een concept waarbij men vanaf het station ieder half uur direct naar de gewenste halte wordt gebracht. Vanaf elke andere halte moet er gebeld worden.

Op doordeweekse dagen zullen dat er vast meer zijn maar op de stadslijnen schat ik eigenlijk dat het er niet veel meer dan 5-600 zullen zijn op een dag.
Svenlo

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 27 feb 2023, 13:49

Schelpenpaadje schreef: zo 26 feb 2023, 23:38 ^^ Je bedoelt te zeggen dat mensen om een andere reden voor het ov kiezen dan een snellere reistijd?

Dat klopt :top:

Spoiler: ze kiezen er ook niet voor omdat je bij het ov afhankelijk bent van vaste vertrek- en aankomsttijden en -punten ;)

Er zijn veel redenen waarom iemand het ov kan nemen. Zoals het niet kunnen of niet willen bezitten van een auto. Het niet hebben van een rijbewijs. Het prettig vinden om niet zelf te hoeven rijden maar lekker uit het raam te staren. Het mijden van files. Het niet 15km hoeven fietsen in weer en wind. Moet ik doorgaan? :mrgreen:
Ik had het puur over stadsbussen, niet over het bredere OV. Stadsbussen leggen over het algemeen korte afstanden af, waardoor geen van de redenen die jij noemt relevant zijn. Reistijd en kosten zijn voor de meeste mensen toch de belangrijkste redenen om een bepaald vervoersmiddel te kiezen en in de meeste steden wint de fiets het op beide punten.
Je hebt gelijk dat stadsbussen vooral interessant zijn voor mensen die van en naar een station moeten. Dat komt vooral doordat stadsnetten meestal de vorm hebben van een ster, waarbij wijken worden verbonden met centraalgelegen stations. Wil je van wijk A naar wijk B dan is de bus of tram met name interessant als die beiden toevallig rechtstreeks verbindt.
Buiten de 4 grote steden is een stadsbuslijn die geen station bedient eigenlijk alleen interessant voor mensen die niet kunnen fietsen. Die groep is in Nederland heel klein. Dus zie je dat die lijnen in het verleden opgeheven zijn wegens gebrek aan passagiers of überhaupt nooit opgestart zijn.

Het wordt anders zodra je kijkt naar vervoer tussen steden. Dan zie je dat de redenen voor het OV die jij noemde relevant worden. Het aantal reizigers is op die verbindingen dan ook veel groter, waardoor je situaties krijgt zoals in Den Bosch. Daar vertrekken iedere 10 minuten IC's naar Utrecht en Eindhoven, terwijl de stadsbussen maar ieder half uur rijden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 27 feb 2023, 19:52

Maar die Intercity's die elke tien minuten vertrekken worden ook gevoed door aansluitende bussen, Sprinters en Intercity's uit Oss, Tilburg.

Binnen Den Bosch is niet zoveel intern verkeer. Ik kan, voor zover ik de auto niet pak, alles goed af op de fiets. Afgezien van verre uithoeken van Rosmalen ligt alles binnen 20 minuten fietsen.