Infrastructuur in Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Infrastructuur in Utrecht
Wie legt er nou ook een landgoed aan op een toekomstig snelwegtracé. Van ruimte reserveren hadden ze in de middeleeuwen duidelijk nog niet gehoord 
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Infrastructuur in Utrecht
De gemeente Utrecht wil het roken op terrassen verbieden. Daar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Maar ook barbecuen mag straks niet meer, als het aan de gemeente ligt. Reden: verbetering luchtkwaliteit.
Laten ze nu eerst eens voertuigen zoals gemeentelijke bussen, voertuigen van de reinigingsdienst e.d. elektrificeren. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan deze belachelijke maatregel.
Laten ze nu eerst eens voertuigen zoals gemeentelijke bussen, voertuigen van de reinigingsdienst e.d. elektrificeren. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan deze belachelijke maatregel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: Infrastructuur in Utrecht
Utrecht heeft geen gemeentelijke bussen, al 10 jaar niet meer. Zero emissie is wel opgenomen in de uitgangspunten van de nieuwe OV-concessie.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
- Berichten: 670
- Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40
Re: Infrastructuur in Utrecht
Een verbod voor de barbecue en pizzaovens gaat wel erg ver, maar goed. Het past wel in het plaatje van Groen Links. Die willen sowieso in de toekomst vlees sterk ontmoedigen en als het kan misschien wel verbieden over 20 jaar.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Infrastructuur in Utrecht
Bij klimaatbeleid is het niet een kwestie van kiezen voor de maatregelen die het meeste zoden aan de dijk zetten. De totaal benodigde winst om gestelde doelen te halen zal op veel terreinen tegelijk gezocht moeten worden.
Ik grill voorlopig nog wel even met briketten (goede kogelbarbecue met brikettenstarter) maar eigenlijk is er weinig verschil met het gebruik van een goede elektrische barbecue. Er staan wel veel voordelen tegenover. Behalve dat houtkachels en barbecues vervuilend zijn geeft het (vooral bij onkundig gebruik) ook overlast. En hey, ook dit beleid is het product van een democratisch tot stand gekomen coalitie...
Ik grill voorlopig nog wel even met briketten (goede kogelbarbecue met brikettenstarter) maar eigenlijk is er weinig verschil met het gebruik van een goede elektrische barbecue. Er staan wel veel voordelen tegenover. Behalve dat houtkachels en barbecues vervuilend zijn geeft het (vooral bij onkundig gebruik) ook overlast. En hey, ook dit beleid is het product van een democratisch tot stand gekomen coalitie...
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6775
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
- Locatie: Ibiza ;-)
Re: Infrastructuur in Utrecht
Ik ben woonachtig in een (vrijwel) gesloten blok van huizen aan 4 straten in een stedelijke omgeving, dus dicht op elkaar. Als iemand hier een barbecue gebruikt, moet ik alle ramen sluiten vanwege de rooklucht die ik anders in huis krijg. En ik gun iedereen z'n BBQ-pleziertje hoor, maar even rekening houden met de buren en op gas of elektrisch 'vlees cremeren', lijkt niet op te komen bij een aantal mensen. Dus ik zou juist heel blij zijn met een verbod op houtskool of briketten voor de barbecue.
-
Piles
- autoweg
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02
Re: Infrastructuur in Utrecht
Beide uitstekend ideeHajo schreef: vr 07 jul 2023, 15:25 De gemeente Utrecht wil het roken op terrassen verbieden. Daar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Maar ook barbecuen mag straks niet meer, als het aan de gemeente ligt. Reden: verbetering luchtkwaliteit.![]()
Vuurkorven, houtkachels, kolen bbqs. En dan icm onkunde, windstil en steeds meer problemen door fijnstof zoals longaandoeningen.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Infrastructuur in Utrecht
Een BBQ rookt alleen even hinderlijk als je hem aansteekt, houtkachels stoken de hele avond de straat vol, dat vind ik wel een verschil. Ik ga vaak 's avonds een rondje hardlopen en in de winter weet ik precies welke straten vol rook staan op windstille avonden. De jaren '30 buurt met de meeste EVs...
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19025
- Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
- Locatie: Zuid-Kennemerland
Re: Infrastructuur in Utrecht
Even los van de mening over dit onderwerp, mag/kan een gemeente wel zulke zaken verbieden als er landelijk nog geen regels voor zijn?
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Infrastructuur in Utrecht
Dat mag.
Zaken als waar je wanneer en hoe vuur mag maken is precies een voorbeeld van iets dat in een gemeentelijke APV geregeld kan worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld gaswinning waar een gemeente in principe geen zeggenschap over heeft (hooguit het toetsen van eventueel benodigde gemeentelijke vergunningen zoals een omgevingsvergunning aan daarvoor geldende voorwaarden).
Er hoeft geen landelijk beleid te zijn over het waarom van een gemeentelijk verbod, dat mag een gemeente in principe zelf afwegen. Via gemeenteraadsverkiezingen hebben inwoners invloed op gemeentelijk beleid. Als inwoner heb je doorgaans de mogelijkheid tot inspraak en kun je na een bezwaar nog naar de rechter om een verbod juridisch te laten toetsen. Er is ook geen landelijk beleid om hondenpoep op te ruimen, terwijl dit vanuit de gemeentes wel bijna overal verplicht is, dus ga er maar vanuit dat ook een verbod op barbecueën met kolen en briketten gewoon kan.
Zaken als waar je wanneer en hoe vuur mag maken is precies een voorbeeld van iets dat in een gemeentelijke APV geregeld kan worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld gaswinning waar een gemeente in principe geen zeggenschap over heeft (hooguit het toetsen van eventueel benodigde gemeentelijke vergunningen zoals een omgevingsvergunning aan daarvoor geldende voorwaarden).
Er hoeft geen landelijk beleid te zijn over het waarom van een gemeentelijk verbod, dat mag een gemeente in principe zelf afwegen. Via gemeenteraadsverkiezingen hebben inwoners invloed op gemeentelijk beleid. Als inwoner heb je doorgaans de mogelijkheid tot inspraak en kun je na een bezwaar nog naar de rechter om een verbod juridisch te laten toetsen. Er is ook geen landelijk beleid om hondenpoep op te ruimen, terwijl dit vanuit de gemeentes wel bijna overal verplicht is, dus ga er maar vanuit dat ook een verbod op barbecueën met kolen en briketten gewoon kan.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11351
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Infrastructuur in Utrecht
De vraag is wel hoe men zo'n verbod zou kunnen moeten handhaven. Gaan de gemeentelijke veldwachters door steegjes kruipen en tussen de struiken doorsluipen om te controleren of iemand toevallig met kooltjes aan het barbecuen is? Gaat men wellicht af op tips van 'verklikkers' die overlast ervaren?
Net als een verbod op vuurwerk is een verbod op barbecuen nauwelijks te handhaven zolang zoiets teveel in de cultuur van de Nederlander zit ingebakken. Een verbod op barbecuen met kooltjes is daarom voorlopig niets meer dan een verbod voor de bühne. Aan de andere kant zegt dit wel iets over de gemeentepolitiek en hoe bepaalde politieke partijen menen hun eigen ideologieën dwingend bij 'het volk' op te leggen. Zulk beleid (zoals ook overal betaald parkeren, het knippen van doorgaande wegen etc) is voor mij een reden om nooit in zo'n stad te willen wonen (en er bij voorkeur ook zo weinig mogelijk te zijn).
Net als een verbod op vuurwerk is een verbod op barbecuen nauwelijks te handhaven zolang zoiets teveel in de cultuur van de Nederlander zit ingebakken. Een verbod op barbecuen met kooltjes is daarom voorlopig niets meer dan een verbod voor de bühne. Aan de andere kant zegt dit wel iets over de gemeentepolitiek en hoe bepaalde politieke partijen menen hun eigen ideologieën dwingend bij 'het volk' op te leggen. Zulk beleid (zoals ook overal betaald parkeren, het knippen van doorgaande wegen etc) is voor mij een reden om nooit in zo'n stad te willen wonen (en er bij voorkeur ook zo weinig mogelijk te zijn).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Infrastructuur in Utrecht
Ik heb een bericht gemist waaruit blijkt dat de gemeente barbecuen met houtskool wil verbieden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32778
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: Infrastructuur in Utrecht
Ik woon in een gewoon rijtjeshuis in een Vinexwijk, maar ik stem ook voor zo'n verbod. Bij een beetje zon en temperaturen > 20 graden is er altijd wel iemand die dan de barbecue aansteekt. Ik heb een achterbuurman die dat vrijwel elke avond doet met dit weer.Seat Ibiza schreef: vr 07 jul 2023, 18:53Ik ben woonachtig in een (vrijwel) gesloten blok van huizen aan 4 straten in een stedelijke omgeving, dus dicht op elkaar. Als iemand hier een barbecue gebruikt, moet ik alle ramen sluiten vanwege de rooklucht die ik anders in huis krijg. En ik gun iedereen z'n BBQ-pleziertje hoor, maar even rekening houden met de buren en op gas of elektrisch 'vlees cremeren', lijkt niet op te komen bij een aantal mensen. Dus ik zou juist heel blij zijn met een verbod op houtskool of briketten voor de barbecue.
En als ik de was buiten heb hangen dan moet ik die echt snel binnenhalen. 1 keer had ik het te laat in de gaten en dan meurt al je was naar rook, spiritus en weet ik veel wat er op gegooid wordt of er vanaf komt. Dus die kon mooi opnieuw de wasmachine in
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Utrecht
Tsja Barbecueën op Houtskool is ook eenmaal wat lekkerder dan op gas of elektriciteit. Het is de smaak die de houtskool eraan geeft. Wij hebben thuis een elektrische en een houtskool barbecue. De houtskool barbecue gaat minder vaak aan dan de elektrische maar als we de houtskool barbecue aansteken zijn aanmaakblokjes echt wel voldoende. De mensen die spiritus en weet ik veel wat nog meer aan chemicaliën erop gooien weten simpelweg niet waar ze mee bezig zijn.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: Infrastructuur in Utrecht
Gemeentelijke (Utrecht) bussen bestaan niet meer, maar dat wist je natuurlijk al wel.Hajo schreef: vr 07 jul 2023, 15:25 (..)
Laten ze nu eerst eens voertuigen zoals gemeentelijke bussen, voertuigen van de reinigingsdienst e.d. elektrificeren. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan deze belachelijke maatregel.
Een stap terug is de capaciteit van het stroomnet. Dát moet eerst op orde zijn.
Ik hoorde gisteren in de BNR Autoshow dat de gemeente A'dam weer diesel aangedreven vuilniswagens (moet) gaa(n)t aanschaffen omdat voor de EV variant geen voldoende prik op het net is... leuk, met een stringentere milieuzone vanaf volgend jaar én zeker vanaf 2025.
Het is één van de mogelijke maatregelen die op het lijstje staan om aan de luchtkwaliteitsdoelen te voldoen.waldo79 schreef: za 08 jul 2023, 12:10 Ik heb een bericht gemist waaruit blijkt dat de gemeente barbecuen met houtskool wil verbieden.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/360519 ... k-geworden(..)Gaat de Dom dan straks ook in bubbeltjesfolie?'
'Zijn ze helemaal van de pot gerukt?' Onder onze facebookpost van afgelopen woensdag stromen de reacties binnen op het nieuws over het stookverbod. Wie er een blik op werpt ziet voornamelijk negatieve uitingen. Angel Smeekes vindt het waanzin. "Moet nu echt alles verboden worden?", schrijft ze. "Die anderhalve keer dat ik naar een terras ga, steek ik toch echt mijn peukie op." Roy Brinkman vindt dat in de achtertuin barbecueën gewoon moet kunnen. Michael van Drie maakt zich zorgen over de Domtoren. "Gaan we dan straks als de Dom uit de steigers is, dat ding ook in bubbeltjesfolie draaien?"
Veel mensen vinden het betutteling en zeggen dat de gemeente zich niet met hen moet bemoeien. Volgens sommigen is het juist de schuld van de overheid dat er überhaupt meer hout wordt gestookt. Omdat de gasprijzen flink stegen, kochten veel mensen een houtkachel om de boel warm te houden. Nu ineens een stookverbod invoeren is dan ook een "idiote maatregel", vindt een lezer. (..)RTV Utrecht schreef:Utrecht is nog ver verwijderd van de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2021, blijkt uit cijfers. Om aan de norm te voldoen moet op uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof een halvering plaatsvinden.
De belangrijkste bronnen van luchtvervuiling binnen Utrecht zijn volgens de gemeente wegverkeer, houtstook, vuurwerk, roken, industrie en mobiele werktuigen, zoals bouwmachines. Luchtvervuiling van buiten de stad is vooral afkomstig van wegverkeer (Rijkswegen), industrie, landbouw en binnenvaart. Welke maatregelen het meest effectief zijn om deze bronnen aan te pakken, wordt nu onderzocht.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Infrastructuur in Utrecht
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Infrastructuur in Utrecht
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: Infrastructuur in Utrecht
GVB is een generieke afkorting voor gemeentelijk vervoerbedrijf.
Groningen heeft er bijvoorbeeld ook een gehad.
Groningen heeft er bijvoorbeeld ook een gehad.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: Infrastructuur in Utrecht
Maar in Utrecht ging het gemeentelijk vervoerbedrijf als GVU door het leven.
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Infrastructuur in Utrecht
In Amsterdam hebben wij het over het GVBA, en Utrecht kende inderdaad het GVU
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
tsov
- verkeersader
- Berichten: 746
- Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
- Locatie: Amsterdam
Re: Infrastructuur in Utrecht
Er waren in de jaren '80 drie GVB's, in Amsterdam, Dordrecht en Groningen. Ter onderscheiding werden die ook wel GVBA, GVBD en GVBG genoemd, maar bij de grootste (Amsterdam) werd die laatste letter vaak weggelaten. In de steden zelf werd die laatste letter sowieso nooit gebruikt, want verwarring was er niet.
Ook andere steden hadden gemeentelijke busbedrijven, maar die hadden andere afkortingen, zoals GVU in Utrecht, GVA in Arnhem, of een heel andere logica zoals CVD in Nijmegen.
Ook andere steden hadden gemeentelijke busbedrijven, maar die hadden andere afkortingen, zoals GVU in Utrecht, GVA in Arnhem, of een heel andere logica zoals CVD in Nijmegen.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Infrastructuur in Utrecht
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Infrastructuur in Utrecht
GVD, dan heb ik de afkorting van de stadienst Dordrecht verkeerd onthouden

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Infrastructuur in Utrecht
RTV Utrecht meldt:
Veel file op de Utrechtse Marnixlaan sinds wegversmalling, hulpdiensten mijden weg - https://nos.nl/r/485310
Utrecht met z'n "stadsboulevard"...
Veel file op de Utrechtse Marnixlaan sinds wegversmalling, hulpdiensten mijden weg - https://nos.nl/r/485310
Utrecht met z'n "stadsboulevard"...
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Vahalis
- autoweg
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
- Locatie: 030
Re: Infrastructuur in Utrecht
"Het is nu een halfuur naar Zuilen, vroeger was ik er binnen vijf minuten",
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8318
- Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
- Locatie: Ede
Re: Infrastructuur in Utrecht
De bottomline is dat de weg op sommige punten gevaarlijker is geworden (door file) en dat de bereikbaarheid/reistijd is verslechterd. Omrijden en hulpdiensten die de weg mijden moet je gewoon echt niet willen als gemeente.
-
fonsoy
- stadsweg
- Berichten: 355
- Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39
Re: Infrastructuur in Utrecht
Op Google Maps stond eigenlijk de hele middag er een langzaamrijdende file over 50% van de straat (rood). Maar tijdens de spits werd de complete weg één grote file in beide richtingen. Ook de toevoerroutes liepen vast. Bizar hoor.
Ik ben wel benieuwd of die omliggende straatjes nu veel last gaan hebben van sluipverkeer. Die zijn niet echt eenvoudig af te sluiten voor doorgaand verkeer, en de omrijdafstand is ook nog best wel beperkt. Lijkt me een best prima (wel ongewenst) alternatief.
Ik ben wel benieuwd of die omliggende straatjes nu veel last gaan hebben van sluipverkeer. Die zijn niet echt eenvoudig af te sluiten voor doorgaand verkeer, en de omrijdafstand is ook nog best wel beperkt. Lijkt me een best prima (wel ongewenst) alternatief.
-
djiwie
- stadsweg
- Berichten: 463
- Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05
Re: Infrastructuur in Utrecht
Ook in de oude situatie kon je er wel eens zo lang over doen om van Ondiep naar Zuilen te rijden in de spits (als de kruising Marnixlaan/Laan van Chartroise/Van Hoornekade volliep bijvoorbeeld), maar in de nieuwe situatie rijdt het inderdaad ook totaal niet door.
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: Infrastructuur in Utrecht
Ik vind de (anonieme) quote's van de hulpdiensten veelzeggender:Vahalis schreef: ma 05 feb 2024, 11:38opvallend dat ze alleen mensen kunnen vinden die commentaar geven die het blijkbaar normaal vinden om voor ultrakorte ritjes de auto te pakken.
"Het is nu een halfuur naar Zuilen, vroeger was ik er binnen vijf minuten",
(..)Wij kunnen er met spoed niet door en dat levert enorm veel frustratie op", laat een agent anoniem aan RTV Utrecht weten. "Mijn collega's van de brandweer, ambulance en ik maken ons veel zorgen. Dit zal vroeg of laat levens gaan kosten." (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/369180 ... mijden-weg(..)Al die file merkt ook Rebecca Bristoll op. Zij fietst regelmatig over de Marnixbrug. "Al die uitlaatgassen adem ik in." Maar als fietser vindt ze het wél een fijne weg. Rechtdoor heeft ze voorrang, voorheen waren dat stoplichten. Als fietsers de weg oversteken hebben ze haaientanden, voorheen waren dat verkeerslichten.
Op het fietspad waagt de brandweer zich liever niet, hoewel het wel mag. Daar is het namelijk vaak ook druk en verkeersdeelnemers zouden een brandweerwagen daar niet verwachten. Daarom mijdt de brandweer de Marnixlaan bij drukte. "De wettelijke tijden halen we, maar het zorgt wel voor tijden die langer zijn dan voor de aanpassingen."(..)
Het is van de gekke, stond er laatst om een uur of twee op een doordeweekse werkdag ook gewoon vast op de ovonde. Toen dacht ik ook al wel: als er nu een hulpdienst met spoed langs moet.. geen idee waar die er langs moet. Ik vind het ook wel knap hoe die diensten deze route willen mijden.. want veel alternatief is er volgens mij niet. Via de Cartesiusweg was toen (voor de kerst vorig jaar) ook dicht vanwege werkzaamheden.