Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1219
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vahalis »

Wesso schreef: ma 05 feb 2024, 18:17 En wat die meneer betreft: je kent niet de volledige context.
Als deze meneer zonder auto de rit niet had kunnen maken had er vast bij gestaan.
Durashift schreef: di 06 feb 2024, 6:29 Ik vind de (anonieme) quote's van de hulpdiensten veelzeggender:
Als dat inderdaad zo is, is het serieus. Ik ben wel benieuwd wat er met de interne klachten is gedaan.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! »

De wethouder erkent dat de Westelijke Stadsboulevard niet functioneert zoals bedacht, maar er lijkt voorlopig niets aangepast te gaan worden.
:arrow: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/369513 ... -wethouder
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles »

^^ zoals voorspeld exact hetzelfde scenario als 't Goylaan...
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Ambulances en brandweer maar over het fietspad, wie verzint zoiets :nuts:
Seat
autoweg
Berichten: 1222
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Seat »

djiwie schreef: ma 05 feb 2024, 23:27 Ook in de oude situatie kon je er wel eens zo lang over doen om van Ondiep naar Zuilen te rijden in de spits (als de kruising Marnixlaan/Laan van Chartroise/Van Hoornekade volliep bijvoorbeeld), maar in de nieuwe situatie rijdt het inderdaad ook totaal niet door.
Dit traject is al jaren een probleem. Het werd pas erg nadat in 2007 de oude afrit van de A2 Oog in Al werd afgesloten, toen de fly-over bij de Weg der Verenigde Naties nog gebouwd moest worden. Destijds was er een plan voor een nieuwe inprikker naar de A2 via de Vlampijpstraat, parallel aan de spoorbrug, Isotopenweg, Plutoniumweg. Werd afgeschoten dus helaas… ruimtereservering lijkt opgegeven te zijn en er is veel verkeer nog steeds door de stad heen. De wethouder zit er al een eeuwigheid. Zou de inprikker ooit nog op tafel komen?
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles »

^^ dat lijkt me niet. Wolfgang Pauliweg is nu die inprikker. En Plutoniumweg is ook ontzettend druk, dus nog meer verkeer die kant lijkt me ook niet zo'n goed idee. Nog los van de kosten voor een nieuwe brug.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein »

De provincie en de gemeente Utrecht zijn aan het nadenken over de toekomstplannen voor het OV in de gemeente Utrecht. Binnenkort vinden er een aantal informatieavonden plaats.

In een persbericht worden de volgende gedachtes geoppperd:
- Een nieuwe (deels ondergrondse) tramverbinding, de Merwedelijn, voor onder andere het bereikbaar maken van het nieuwe woon- en werkgebied in de Merwedekanaalzone en de A12 zone.
- Of de tramlijn langs Kanaleneiland verlegd kan worden naar Papendorp, de Papendorplijn.
- Hoe de bestaande Tramlijn 22 vaker kan rijden in de spits voor de grote reizigersgroepen van en naar Utrecht Science Park.
- De aanleg van een mogelijke tweede busbaan op het Utrecht Science Park zodat de bussen (en trams) elkaar op de Heidelberglaan minder in de weg zitten.
- Doorstromingsmaatregelen voor de Waterlinieweg om te kijken hoe we bussen sneller en makkelijker kunnen laten doorrijden.
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Durashift »

Bewoners van Utrecht - Overvecht zijn het niet eens met de verkeersplannen (auto de wijk uit, 30 km/h max.).en hebben vandaag geprotesteerd.
(..)
In de nu zo auto-vriendelijke wijk, komt minder ruimte voor de auto. Verschillende toegangswegen worden gesloten voor autoverkeer, de maximumsnelheid gaat omlaag naar 15 en 30 kilometer per uur en er komen minder parkeerplaatsen.

De bewoners die niet blij zijn met de plannen, staan juist voor de verkeersefficiënte routes die de wijk heeft. "Dit raakt de meest kwetsbaren van de wijk, ouderen, mensen die immobiel zijn", zegt de initiatiefnemer van de demonstratie daarover. "Sommige mensen moeten er op deze manier zoveel langer over doen om thuis te komen."

Ook Els Wegdam van wijkplatform Overvecht is niet enthousiast over de plannen. "De wijk gaat op slot", vertelt ze. "Er moet aan heel veel randvoorwaarden worden voldaan om de Overvechter de auto uit te halen. Daar wordt nu niet aan voldaan."

Inspraak

Volgens de gemeente blijft de wijk bereikbaar met de auto, maar gaat dat het er met de visie anders uit zien. Het autoverkeer gaat van binnen de wijk, naar de randwegen. "We weten dat er een behoorlijke grote groep niet blij is met het afsluiten van de wegen", zegt GroenLinks raadslid Fred Dekkers daarover. "Tegelijkertijd weten we dat er een nog grotere groep is, die voor de veranderingen is. Het is niet zo dat de gemeente plannen wil doorvoeren, waar niemand het mee eens is."
(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/373354 ... at-op-slot
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weefvak en matrix

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: zo 23 apr 2023, 21:45
Alex52889 schreef: zo 23 apr 2023, 18:54 (..)

Van de week op de snelweg 3 rijstroken waarvan één weefvak van en naar een andere snelweg.
(..)
Was dit afgelopen donderdagmiddag, ten tijde van onderstaande (tragisch) ongeval op de Biltse Rading, Utrecht in. :?:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/356984 ... -overleden
(..)
De voorbereiding op de inhoudelijke behandeling door de rechtbank is gestart en dat levert wat info op over het hoe van dit ongeluk;
De automobiliste die een jaar geleden een dodelijke aanrijding veroorzaakte op een oversteekplaats op de Biltse Rading in Utrecht, zou op het fatale moment op haar telefoon hebben gekeken. Die gebruikte zij voor de navigatie. Dat blijkt uit de tenlastelegging van het Openbaar Ministerie, die haar vervolgt voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/373738 ... tse-rading

Verkeerslicht stond al zes seconden op rood.. :schrikreactie:

Tja.. welke verkeersmaatregelen kan je nog bedenken voor dergelijke afleiding?

Daar helpt toch geen drempel of afwaardering in snelheid tegen als men niet door de voorruit kijkt?
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje »

Ze had haar telefoon niet in de hand of iets dergelijks, maar keek naar het scherm voor navigatie. Hoe lang kijk je onafgebroken op een scherm terwijl je aan het autorijden bent dat je een rood verkeerslicht totaal mist :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vinny »

Zou het hier gebeurd zijn?
https://maps.app.goo.gl/qQueBFvwp2NBWAKj6

Zulke verkeerslichten vallen eigenlijk buiten het patroon van een doorgaande weg en worden al langer als veiligheidsisico beschouwd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
djiwie
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door djiwie »

Het is inderdaad daar gebeurd. Aan de ene kant verwacht je het misschien niet meteen daar, tegelijkertijd ben je nog maar net op een 70-weg en was (ook ten tijde van het ongeval) IMHO de kruising + VRI's goed zichtbaar. Volgens het nieuwsbericht stond het licht al 6,3 sec op rood en keek die vrouw dus al die tijd niet naar de weg & omgeving.

Meteen na het ongeluk is door de gemeente een tekstkar neergezet en een woud aan bakens als tijdelijke oplossing (ironisch genoeg waren voetgangers daardoor slechter te zien, maar goed). Daarna is de boel definitief aangepast.

Inmiddels ligt daar een drempel, is de snelheid ter plekke naar 50 km/h verlaagd, de weg iets versmald, en een portaaltje voor de VRI's geplaatst + een fluorescerend vierkant bord met een :J23: en flashers (de flashers gaan aan als de VRI op rood gaat).

Nogal overdreven IMHO, beter hadden ze de hele kruising weg kunnen halen en het tunneltje 50 meter verder kunnen opknappen (schoonmaken, betere verlichting). Dan was deze hele kermis achterwege gebleven en alles onderaan de streep veiliger geworden :roll:
Schelpenpaadje schreef: zo 19 mei 2024, 9:00 Hoe lang kijk je onafgebroken op een scherm terwijl je aan het autorijden bent dat je een rood verkeerslicht totaal mist :roll:
Blijkbaar meer dan 6,3 seconden. (Nog langer eigenlijk, want voor rood zat nog de geeltijd)
djiwie
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Weefvak en matrix

Bericht door djiwie »

Durashift schreef: za 18 mei 2024, 22:09 Verkeerslicht stond al zes seconden op rood.. :schrikreactie:

Tja.. welke verkeersmaatregelen kan je nog bedenken voor dergelijke afleiding?

Daar helpt toch geen drempel of afwaardering in snelheid tegen als men niet door de voorruit kijkt?
Eens. Maar gemeente dacht daar anders over en heeft zo'n beetje iedere maatregel in stelling gebracht die men maar kon bedenken. (Snap het ergens wel, want buurt was behoorlijk geemotineerd over dit tragische ongeluk. Maar kruising helemaal weghalen was een stuk veiliger, naar mijn idee, en ook een reëele optie)
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Durashift »

Tja, mensen zijn soms al te beroerd om een paar meter verder te lopen om bij een VOP over te steken.. dus ergens begrijp ik wel dat opheffen niet wenselijk.is.

Uiteindelijk hebben voetgangers natuurlijk.ook een verantwoordelijkheid om te bezien of voertuigen daadwerkelijk (kunnen).stoppen...
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! »

djiwie schreef: zo 19 mei 2024, 12:57Volgens het nieuwsbericht stond het licht al 6,3 sec op rood en keek die vrouw dus al die tijd niet naar de weg & omgeving.
Je koppelt ten onrechte twee feiten aan elkaar.

1) Het verkeerslicht stond al minstens 6,3 seconden op rood.
2) Volgens het OM had de automobiliste haar blik niet voortdurend op de weg.

De woorden 'niet voortdurend' zeggen niets over de exacte tijdsduur dat haar ogen op de telefoon gericht waren. Het kan ook 2 x 3 seconden zijn geweest en dat ze tussen door wel op de weg keek, maar het verkeerslicht niet waarnam.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo »

^^ Na Amsterdam was het wachten op de volgende gemeente die overal 30 km/h gaat invoeren. En de winnaar is:

Utrecht!:
30 km/u op alle wegen in Utrecht is traag, maar het scheelt ruimte, verkeersdoden en geld - https://nos.nl/r/533983

Ja, ja. Lekker objectief artikel ook weer. :roll: :facepalm:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Autostrada »

Hajo schreef: ma 01 jul 2024, 17:44 ^^ Na Amsterdam was het wachten op de volgende gemeente die overal 30 km/h gaat invoeren. En de winnaar is:
Geldt dit ook voor fatbikes?
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Durashift »

De motie van D66 verzoekt tot nader onderzoek om in één keer de omslag naar 30 km/h te maken. Daadwerkelijke invoering dient dus nog, ooit, besloten te worden. Wellicht na nieuwe gemeenteraadsverkiezingen? ;)
030
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 18:40

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door 030 »

https://www.duic.nl/algemeen/noordelijk ... ershinder/

Groot onderhoud voor de NRU. Voelt voor mij als verspilling van geld en moeite maar blijkbaar laat de opwaardering dusdanig lang op zich wachten dat het toch de moeite waard is om nog dit soort grote ingrepen te doen. Zal wel weer één groot drama worden qua files.
Free Palestina
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Kaaiman »

Laten ze dan meteen een overdracht aan de provincie regelen met een bruidsschat om 'm ongelijkvloers te maken zoals ooit afgesproken met het Rijk. Dergelijke bovenlokale wegen horen niet in gemeentelijk beheer.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rogier »

In 2009 werd dit wegvak ook onder handen genomen en duurde het werk bijna 1!!! jaar. De reden is dat men destijds de gehele verharding vervangen heeft.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo »

Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk stapt op - https://nos.nl/r/573860
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
wellproc
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between keyboard and chair

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door wellproc »

:wow: Eindelijk :woop:

En nu hopen dat met haar vertrek ook de waandenkbeelden mbt mobiliteit in Utrecht vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor realistische plannen en projecten.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me dat er een wethouder met dezelfde politieke kleur terugkeert.
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Durashift »

Ja, in het artikel staat onderaan al een deel van de profielschets.

Het zal niet snel gebeuren dat er weer twee rijstroken per richting op o.a. de Marnixlaan zullen komen, denk ik.

Ze zegt zelf haar baan op, is er dan aanspraak op wachtgeld mogelijk?
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Jij en ik als loonslaaf kunnen wachtgeld/ww wel vergeten als wij onze baan op zouden zeggen maar in politiek Nederland ligt dat, vrees ik, ietsjes anders en krijgt men gewoon wachtgeld.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
djiwie
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door djiwie »

https://www.universiteitleiden.nl/in-de ... vertrekken
Barend Barentsen, hoogleraar sociaal recht, licht op EenVandaag toe dat ‘een loopbaan in de politiek veel meer risico's met zich mee brengt dan in het bedrijfsleven. Als Kamerlid heb je bijvoorbeeld afbreukrisico: je staat onder publieke druk. Je kan zomaar vertrekken. Deze wachtregeling zorgt er dus voor dat mensen de politiek durven in te gaan. Zie het als een soort garantie.' Wel is de regeling in 2010 aangescherpt, zegt EenVandaar. Daarvóór kregen politici ook nog wachtgeld tot en met hun pensioen.’

‘Het is een schemerig gebied in hoeverre mensen echt vrijwillig vertrekken. Men wilde niet dat de uitkeringsinstanties, die het wachtgeld uitbetalen, bepalen of iemands vertrek vrijwillig was,’ zegt Barentsen.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo »

Lot's laatste "wapenfeit": een zogenaamde "knip" op de Catharijnesingel:

Utrechters doen beklag tegen knip Catherijnesingel, maar hij komt er toch - https://nos.nl/r/580912

:nuts:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein »

Tja, deze knip is een (tijdelijke) slotstuk in meer dan 20 jaar actief beleid om met name autoverkeer te weren of het in ieder geval zoveel mogelijk te hinderen. En in de tussentijd zijn er tal van verkiezingen geweest en steeds met ongeveer dezelfde uitkomst waardoor dit beleid zich heeft weten te continueren. Jammer voor de enkeling die hier niet voor heeft gekozen, maar de rest heeft gekregen wat men wil. En de rest van Nederland is hopelijk verstandig en laat deze stad verder helemaal links liggen. Dat doe ik ook al jaren en ik heb niet het idee dat ik er veel aan mis.
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door JB81 »

Als voetganger vind ik Utrecht dan wel weer een aangename stad. Afgezien van het busriool Vredenburg-Nobelstraat kun je eindeloos slenteren zonder de hele tijd van je sokken te worden gereden zoals op de Amsterdamse grachtengordel. Met deze knip wordt dat gebied nog een stukje groter.

En de tegengeluiden in het artikel, tja... de parkeergarage van Hoog Catharijne blijft van beide zijden bereikbaar. Op drukke dagen is er nu geen doorkomen aan naar hun ingangen. Na een periode van gewenning zou dat toch beter moeten worden als het doorgaand verkeer weg is. De Mariaplaats is nu al geen locatie waar je met de auto naartoe moet willen, laat staan die ergens kwijt kan. Dus als je als "wereldspeler op de zakenmarkt" je hier druk om moet maken... :lol: