Infrastructuur in Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: Infrastructuur in Utrecht
Maar even in het bericht lezend, er komt toch geen knip in de Amsterdamse Straatweg?
-
JB81
- autoweg
Nee, maar de mogelijkheden om er vanuit het zuiden van de stad (met de auto) te komen worden wel steeds beperkter nu de Croeselaan al een paar jaar doodloopt, straks de knip in de singel komt en nog de herinrichting van het Westplein aanstaande is...
Niet dat ik iets in die veel te drukke rommelige straat te zoeken heb überhaupt.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Wellicht heeft die opmerking te maken met de huidige werkzaamheden aan de Amsterdamsestraatweg. Die is over een behoorlijke lengte afgesloten en de ondernemers op het afgesloten deel hebben het aantal klanten behoorlijk zien afnemen. Wellicht vrezen ze dat scenario ook bij een knip in de Catharijnesingel.waldo79 schreef: wo 27 nov 2024, 13:21 Maar even in het bericht lezend, er komt toch geen knip in de Amsterdamse Straatweg?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik begrijp daadwerkelijk niet waarom dit een reden zou zijn om een stad te negerenRein schreef: wo 27 nov 2024, 10:21 En de rest van Nederland is hopelijk verstandig en laat deze stad verder helemaal links liggen. Dat doe ik ook al jaren en ik heb niet het idee dat ik er veel aan mis.
Ik kom er met plezier. Soms per trein, soms per auto. Ik vind het nogal ver gaan om dat te koppelen aan iets als autobeleid.
En misschien kun je straks P5 wel stiekem als sluiproute gebruiken
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
sven_engelen
- expressweg
Het is nu al een regelrechte ramp om Utrecht in/uit te komen met de auto vanuit het zuiden/westen. De Cathrijnesingel is versmald en chaotisch druk geworden, de Amsterdamsestraatweg was altijd al chaotisch en druk en de herinrichting gaat daar niet bij helpen, het Westplein is nu al chaotisch en druk en de herinrichting gaat er niet bij helpen, de Marnixlaan wat een georganiseerde 2x2 weg was is een chaotisch drukke 2x1 stadsboulevard geworden waarbij hulpdiensten steen en been klagen dat ze het fietspad moeten nemen bij een spoedmelding... dit linkse beleid maakt de stad helemaal kapot en uit geen enkele van deze idiote projecten zie ik ook maar iets positiefs. Ik zie alleen maar meer chaos op de verkeersaders in de stad en ik zie een stad die verkeer op de Ring wil hebben die al overvol is en dan ook nog eens durft te protesteren tegen het verbreden van de A27. Ik was er vandaag even om kleren te kopen in Hoog Catharijne want vanuit 's-Hertogenbosch is dat normaliter maar een half uurtje rijden maar tijdens de spits die stad uit komen is een regelrechte hel geworden en dat gaat alleen maar erger worden. Ergens hoop ik dat ondernemers uit Utrecht uit protest de stad verlaten en zich verplaatsen naar Nieuwegein wat 10 keer autovriendelijker is.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Durashift
- expressweg
Uiteindelijk moest ik einde middag nog in een stukje centrum zijn (Vrouwenrechthof) en aangezien de Oudegracht e.o. een aslastbeperking kent, mocht ik dus over de Catherijnesingel naar de kruising met de Tolsteegsingel, waar het rond vier uur aardig bal was qua filedrukte. Wellicht vanwege het weer/de storm dat meer mensen tegelijk uit de stad wilden rijden.. maar uiteindelijk had ik een uur later ruim een half uur nodig om het museumkwartier via het Ledig Erf uit te komen.
Daarna was er ruimte op de Rubenslaan maar bij Galgenwaard ook weer drukte.. ik wilde via Bunnik de A12 op.. maar dacht dat het die kant op ook vast stond.. dus maar via de Uithof (Utrecht Science Park heet het tegenwoordig) redelijk vlot de A28 op kunnen rijden en bij Maarn er maar af gegaan.
De binnenstad van Utrecht is wel okay ja, als bezoeker maar om er in te werken in de openbare ruimte vind ik het vaak frustrerend.
-
Vahalis
- autoweg
Ik woon al bijna 35 jaar in Utrecht. Ondanks het weren van de auto heb ik de drukte in de binnenstad niet zien afnemen. Wel is het aantal fietsers flink toegenomen en het OV doet het volgens mij ook prima. De mensen komen gewoon. Zover ik kan overzien is de parkeercapaciteit rond het centrum (per saldo) ook niet afgenomen.
Is een bekend probleem. Bij incidenten en vertraging op de ring (gisteren door het weer) gaan blijkbaar mensen een route door de stad zoeken. Daar loopt het dat snel vast. Dat is ook waar ik de lokale politiek niet begrijp. De stad heeft baat bij goede doorstroming op de ring.Durashift schreef: wo 27 nov 2024, 22:21 waar het rond vier uur aardig bal was qua filedrukte. Wellicht vanwege het weer/de storm dat meer mensen tegelijk uit de stad wilden rijden.. maar uiteindelijk had ik een uur later ruim een half uur nodig om het museumkwartier via het Ledig Erf uit te komen.![]()
-
djiwie
- stadsweg
Het is ook niet dat daar nou zulke kwalitatief hoogstaande winkels zitten waarvoor je omrijdt vanaf de andere kant van de stad. Denk dat de winkeliers van de ASW nu vooral veel last hebben van de werkzaamheden, ik denk niet dat deze knip ze veel klandizie zal kosten om eerlijk te zijn.JB81 schreef: wo 27 nov 2024, 13:41
Nee, maar de mogelijkheden om er vanuit het zuiden van de stad (met de auto) te komen worden wel steeds beperkter nu de Croeselaan al een paar jaar doodloopt, straks de knip in de singel komt en nog de herinrichting van het Westplein aanstaande is...
Niet dat ik iets in die veel te drukke rommelige straat te zoeken heb überhaupt.
Ik vind de reactie van Rein eerlijk gezegd nogal wereldvreemd, mensen bezoeken een locatie omdat het een aantrekkelijk verblijfsgebied is met interessante attracties of winkels. Niet omdat je zo lekker met de auto rond kunt rijden. Aan de drukte in het weekend met mensen van buiten de stad is in ieder geval niet te merken dat mensen Utrecht links laten liggen.Palance schreef: wo 27 nov 2024, 13:48Ik begrijp daadwerkelijk niet waarom dit een reden zou zijn om een stad te negerenRein schreef: wo 27 nov 2024, 10:21 En de rest van Nederland is hopelijk verstandig en laat deze stad verder helemaal links liggen. Dat doe ik ook al jaren en ik heb niet het idee dat ik er veel aan mis.Utrecht heeft een prettige binnenstad, goed te bereiken per OV en ook gewoon per auto, want de garages zijn gewoon bereikbaar, dus je kunt gewoon pal onder Hoog-Catharijne parkeren voor als je niet teveel wilt (of kunt) lopen.
Ik kom er met plezier. Soms per trein, soms per auto. Ik vind het nogal ver gaan om dat te koppelen aan iets als autobeleid.
Dat werd al gedaan om de file op de singel te ontwijken, daarom is het eerste kwartier gratis afgeschaft en moet je nu altijd betalen als je doorsteekt.En misschien kun je straks P5 wel stiekem als sluiproute gebruiken![]()
-
PeterSchoeber
- autoweg
De VVD in de gemeenteraad van de stad Utrecht komt met een alternatief idee voor de deels ondergrondse METRO lijn naar de nieuw te bouwen Vinex wijk Rijnenburg. https://www.gelderlander.nl/utrecht/zo- ... ~a9e6180f/ voor het verhaal in de DPG bladen.
Persoonlijk denk ik dat een metrolijn voor een stad als Utrecht echt een brug te ver is.
Persoonlijk denk ik dat een metrolijn voor een stad als Utrecht echt een brug te ver is.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Mag je vinden, al is wereldvreemd zo'n beetje het laatste stempeltje dat ik op mijzelf zou plakken.djiwie schreef: do 28 nov 2024, 21:51 Ik vind de reactie van Rein eerlijk gezegd nogal wereldvreemd, mensen bezoeken een locatie omdat het een aantrekkelijk verblijfsgebied is met interessante attracties of winkels. Niet omdat je zo lekker met de auto rond kunt rijden. Aan de drukte in het weekend met mensen van buiten de stad is in ieder geval niet te merken dat mensen Utrecht links laten liggen.Je kunt inderdaad nog gewoon alle parkeergarages blijven bereiken.
Maar ik heb in het algemeen gewoonweg weinig te zoeken in die stad en als ik er eens moet zijn dan ervaar ik het anti-autobeleid als bijzonder hinderlijk. Twee jaar terug moest ik iemand oppikken bij de Croeselaan en op zich reed het lekker vlot de stad in totdat ik bij de 'doseerlichten' kwam op de Graadt van Roggenweg waardoor ik over de laatste 200 meter een kwartier heb gedaan. Dat soort praktijken nodigt niet echt uit om vaker (met de auto) die stad in te gaan. En dan ga ik gewoonweg liever naar een andere stad die makkelijker / beter bereikbaar is en waar je je nog iets meer welkom voelt. Zo bijzonder is Utrecht nou ook weer niet en er is weinig waarvoor je niet net zo goed naar een andere stad kunt gaan.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Idem. Wat dat betreft is Utrecht een ramp. Het centrum is zeker op drukke momenten zoals in de spits en op zaterdagen met de auto bijna onbereikbaar. Ondanks dat de stad wel uitstekende parkeervoorzieningen heeft. De tarieven liggen daarentegen wel behoorlijk hoog.Rein schreef: vr 29 nov 2024, 9:14 (...) en als ik er eens moet zijn dan ervaar ik het anti-autobeleid als bijzonder hinderlijk.
Dat is nu ook precies de bedoeling. Je zult en moet met het OV of de fiets de stad in. Ook al is het maar om even snel iemand op te pikken of op te halen.Rein schreef: vr 29 nov 2024, 9:14 Twee jaar terug moest ik iemand oppikken bij de Croeselaan en op zich reed het lekker vlot de stad in totdat ik bij de 'doseerlichten' kwam op de Graadt van Roggenweg waardoor ik over de laatste 200 meter een kwartier heb gedaan. Dat soort praktijken nodigt niet echt uit om vaker (met de auto) die stad in te gaan.
Ik heb een keer hetzelfde meegemaakt met iemand naar Utrecht CS brengen. De stad in komen was al lastig, parkeren helemaal. Je moet een parkeergarage in en voor de ingang van elke parkeergarage stond een lange rij voertuigen. Ook daardoor stond het verkeer vrijwel vast.
Om te voorkomen dat mijn passagier de trein zou missen, ben ik maar even snel op een geschikte plek snel gestopt. Daar gold een parkeerverbod. Alarmlichten aan, koffer eruit, kusje geven en vlot ervan door. Daarna kostte het mij zeker nog eens drie kwartier om de stad weer uit te komen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
kees
- expressweg
Dat is wel het manco bij Utrecht Centraal: mensen met de auto oppikken en afzetten.
-
Piles
- autoweg
Ik zie het probleem niet hoor. Er ligt een prachtige, goed bereikbare K+R bij het NH-hotel.
Via A2 > Weg der VN (hele weg 2x2 inclusief fly-over) rijd je er zo heen (en terug). Dat is niks anders dan in Rotterdam, Amsterdam of Den Haag. Een centraal station ligt nou eenmaal midden in de stad. Als je dat lastig vind, moet je je passagier voortaan maar afzetten bij Lunetten of Leidsche Rijn.
Via A2 > Weg der VN (hele weg 2x2 inclusief fly-over) rijd je er zo heen (en terug). Dat is niks anders dan in Rotterdam, Amsterdam of Den Haag. Een centraal station ligt nou eenmaal midden in de stad. Als je dat lastig vind, moet je je passagier voortaan maar afzetten bij Lunetten of Leidsche Rijn.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Denk dat je ook wel pech hebt gehad toen, ik heb er ook wel eens lang stil gestaan (op een zaterdagmiddag) maar evengoed daar ook prima door kunnen rijden. Maar snap de frustratie wel op zo'n moment.Rein schreef: vr 29 nov 2024, 9:14 Maar ik heb in het algemeen gewoonweg weinig te zoeken in die stad en als ik er eens moet zijn dan ervaar ik het anti-autobeleid als bijzonder hinderlijk. Twee jaar terug moest ik iemand oppikken bij de Croeselaan en op zich reed het lekker vlot de stad in totdat ik bij de 'doseerlichten' kwam op de Graadt van Roggenweg waardoor ik over de laatste 200 meter een kwartier heb gedaan. Dat soort praktijken nodigt niet echt uit om vaker (met de auto) die stad in te gaan.
Ik vind zelf plaatsen als Haarlem en Hilversum verschrikkelijke plekken om met de auto te komen, maar dat staat voor mij los van het gevoel om daar welkom te zijn. Of ik leg me erbij neer, of ik ga niet met de auto maar met de motor of trein, als dat een relaxtere reis oplevert.En dan ga ik gewoonweg liever naar een andere stad die makkelijker / beter bereikbaar is en waar je je nog iets meer welkom voelt. Zo bijzonder is Utrecht nou ook weer niet en er is weinig waarvoor je niet net zo goed naar een andere stad kunt gaan.
-
djiwie
- stadsweg
Of Overvecht, ook prima bereikbaar. Allemaal op een paar minuten treinen van CS.Piles schreef: vr 29 nov 2024, 12:50 Ik zie het probleem niet hoor. Er ligt een prachtige, goed bereikbare K+R bij het NH-hotel.
Aan de centrumkant is ook een K+R, op de plek waar vroeger het streekbusstation was. Je hoeft dus niet de parkeergarage in.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
kees
- expressweg
Dank je. Die had ik nog niet op mijn vizier. De keren dat ik er was, kwam ik dus vanaf de verkeerde kant.Piles schreef: vr 29 nov 2024, 12:50 Ik zie het probleem niet hoor. Er ligt een prachtige, goed bereikbare K+R bij het NH-hotel.
Als ik zelf in een binnenstad wil wezen, kies ik eigenlijk altijd voor het OV. Maar ik doe dat dan ook vooral om naar musea te gaan, evenementen te bezoeken of gewoon de historische binnenstad te bezoeken. Winkelen doe ik wel in mijn eigen stad en niet in andere steden.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bunnik is nog beter. Gratis parkeren.
-
IIVQ
- autoweg
Ik denk dat de gemeente Utrecht er vrij bewust voor heeft gekozen om de (binnen)stad niet al.te autovriendelijk te maken, en voor de inwoners mooiere fiets- en voetgangervriendelijke wegen te maken.
Dat bezoekers van buiten de stad (die geen WOZ-lasten inbrengen én niet stemmen voor de gemeenteraad) daarbij minder confortabel met de auto de stad in kunnen is een welbewust gevolg daarvan.
Dat bezoekers van buiten de stad (die geen WOZ-lasten inbrengen én niet stemmen voor de gemeenteraad) daarbij minder confortabel met de auto de stad in kunnen is een welbewust gevolg daarvan.
-
kees
- expressweg
Deze kwam ik gisteravond tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ndp4-HLYrig&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=Ndp4-HLYrig&t=4s
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
https://youtu.be/mpaQe4ctHbU?si=5G_wg8t9jKFdvpLa
Aandoenlijk, bijna. Ten tijde van deze opname was ik 7 jaar oud.
-
martijnsch
- polderweggetje
Tja, het is maar net vanaf welk perspectief je het bekijkt.
Ik ben geboren in Utrecht, en woon nu al een paar jaar midden in de Binnenstad. Ik heb ook geen auto.
Veel dagelijkse/wekelijkse dingen zijn voor mij op loopafstand. Zoals het station en de supermarkt.
Verder fiets letterlijk overal heen, en als dat te ver is (meer dan 40 minuten fietsen) dan neem ik de trein en heel soms de bus.
Dus misschien ben ik het ideale linkse burger voor Utrecht.
Ik kan me helemaal vinden in het beleid om de stad prettiger te maken voor fietsers en voetgangers, ook al word het daardoor een stuk minder vriendelijk voor de automobilist.
Sterker nog, ik ben van mening dat er nog steeds te veel auto's in de binnenstad zijn.
Het voetgangersgebied is toegankelijk voor automobilisten tot 12:00 om te laden en lossen, verder niet Dit mogen ze van mij doortrekken over de gehele binnenstad.
En alle parkeerplaatsen op straat zou van mij ook weg mogen.
Dat hierdoor mensen niet meer naar de stad komen vind ik niet erg, in de binnenstad is het namelijk al ontzettend druk. Dus als je liever naar een andere stad gaat met je auto zie ik dat niet echt negatief.
Het enige voor wie ik het lastig vind zijn de gene die hun werk echt niet zonder auto kunnen uitvoeren, zoals aannemers en bezorgers en ook minder validen. Ik denk dat we specifiek hiervoor uitzonderingen moeten maken. En ik denk dat als we meer mensen weren die niet perse met de auto hoeven te reizen, er uiteindelijk ook meer ruimte is voor de gene die hem echt nodig hebben.
Ik zie ook niet in waarom zo graag iemand wilt afzetten op Utrecht centraal, terwijl er zoveel omliggende stations zijn.
Ik denk dat ik me 4 keer per jaar afzetten, dit is altijd 's avonds er dan minder treinen rijden en omdat ik weet dat het dan een stuk rustiger is in de stad.
Wel mogen ze van mij de ring verbeteren (vooral de NRU) en is naar mijn idee het OV in de stad zelf niet optimaal.
Ik snap niet dat we meer tramlijnen hebben. Als ik naar vergelijkbare steden in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk kijk, hebben die meestal een uitgebreider Tram netwerk.
Maar ik denk dat dat vooral komt omdat veel mensen gemakkelijk overal heen komen fietsen.
Al met al zou ik absoluut niet terug willen naar de tijd met de brede Catharijnebaan en de parkeerplaatsen op de Neude en andere pleinen.
Ik ben geboren in Utrecht, en woon nu al een paar jaar midden in de Binnenstad. Ik heb ook geen auto.
Veel dagelijkse/wekelijkse dingen zijn voor mij op loopafstand. Zoals het station en de supermarkt.
Verder fiets letterlijk overal heen, en als dat te ver is (meer dan 40 minuten fietsen) dan neem ik de trein en heel soms de bus.
Dus misschien ben ik het ideale linkse burger voor Utrecht.
Ik kan me helemaal vinden in het beleid om de stad prettiger te maken voor fietsers en voetgangers, ook al word het daardoor een stuk minder vriendelijk voor de automobilist.
Sterker nog, ik ben van mening dat er nog steeds te veel auto's in de binnenstad zijn.
Het voetgangersgebied is toegankelijk voor automobilisten tot 12:00 om te laden en lossen, verder niet Dit mogen ze van mij doortrekken over de gehele binnenstad.
En alle parkeerplaatsen op straat zou van mij ook weg mogen.
Dat hierdoor mensen niet meer naar de stad komen vind ik niet erg, in de binnenstad is het namelijk al ontzettend druk. Dus als je liever naar een andere stad gaat met je auto zie ik dat niet echt negatief.
Het enige voor wie ik het lastig vind zijn de gene die hun werk echt niet zonder auto kunnen uitvoeren, zoals aannemers en bezorgers en ook minder validen. Ik denk dat we specifiek hiervoor uitzonderingen moeten maken. En ik denk dat als we meer mensen weren die niet perse met de auto hoeven te reizen, er uiteindelijk ook meer ruimte is voor de gene die hem echt nodig hebben.
Ik zie ook niet in waarom zo graag iemand wilt afzetten op Utrecht centraal, terwijl er zoveel omliggende stations zijn.
Ik denk dat ik me 4 keer per jaar afzetten, dit is altijd 's avonds er dan minder treinen rijden en omdat ik weet dat het dan een stuk rustiger is in de stad.
Wel mogen ze van mij de ring verbeteren (vooral de NRU) en is naar mijn idee het OV in de stad zelf niet optimaal.
Ik snap niet dat we meer tramlijnen hebben. Als ik naar vergelijkbare steden in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk kijk, hebben die meestal een uitgebreider Tram netwerk.
Maar ik denk dat dat vooral komt omdat veel mensen gemakkelijk overal heen komen fietsen.
Al met al zou ik absoluut niet terug willen naar de tijd met de brede Catharijnebaan en de parkeerplaatsen op de Neude en andere pleinen.
-
fonsoy
- stadsweg
Ik weet niet of je het over hetzelfde hebt als de rest van de reageerders?
De hoofdthema's zijn de knip in de Catharijnesingel en de Croeselaan en de ombouw van de "stadsboulevards" op de 't Goylaan en de st Josephlaan.
Nu kun je voor de Catharijnesingel nog een discussie hebben of dit binnenstad betreft of niet (ik vind persoonlijk van niet), maar voor de rest van de wegen betreft het stadswijken buiten het centrum.
Iemand ophalen die meestal met een intercity zal aankomen van een andere stad op Lunetten of Leidse Rijn ophalen lijkt me ook wel erg onhandig.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Zoals Utrecht er nu rond Hoog Catharijne uitziet, vind ik het niet eens verkeerd. Ik zou die korte snelweg (Catharijnebaan) ook niet meer terug willen hebben. Of geparkeerde auto's op het Neude.
Toen het plan om de singels weer terug te brengen werd aangekondigd, zag ik dat totaal niet zitten. Maar nu ook de laatste bouwhekken zijn verdwenen en het project klaar is, inclusief de renovatie van HC, moet ik toegeven dat het gebied er duidelijk op vooruit is gegaan. Het is mooi geworden.
De grote misser is in mijn ogen het feit dat het gebied met de auto zo slecht bereikbaar is geworden. Het is een ramp. Een betere inpassing van ruimte voor autoverkeer was volgens mij zeker mogelijk geweest. Dat betekent niet dat alles maar voor de auto moet wijken en plat geasfalteerd moet worden, maar wel dat er genoeg mogelijkheden moeten zijn om ook met de auto even vlot en snel het gebied te bezoeken.
Nu is de auto in feite niet meer welkom en wordt autoverkeer op allerlei manieren ontmoedigd. Je moet en zult met het ov of de fiets, voor beide is de rode loper is uitgelegd.
Ik realiseer mij wel dat het vinden van een goede balans tussen autoverkeer, het ov, de fiets en de voetganger een flinke klus is. Maar het ene vervoermiddel zo goed als onmogelijk maken om het andere te bevoordelen, vind ik te ver gaan.
Maar het werkt kennelijk wel. Als ik vroeger naar het centrum van Utrecht wilde, ging ik altijd met de auto.
Nu de bereikbaarheid per auto zo sterk is verslechterd en na een paar vervelende bezoeken, waarmee ik de verkeerschaos bedoel, heb ik mijn lesje wel geleerd. Ik parkeer mijn auto tegenwoordig in Bunnik, gratis parkeren, en ben met de trein binnen 10 minuten op Utrecht Centraal. Hoog Catharijne en de mooie binnenstad op loopafstand.
En sinds je bij het ov met je bankpas kunt in- en uitchecken is het helemaal ideaal.
Toen het plan om de singels weer terug te brengen werd aangekondigd, zag ik dat totaal niet zitten. Maar nu ook de laatste bouwhekken zijn verdwenen en het project klaar is, inclusief de renovatie van HC, moet ik toegeven dat het gebied er duidelijk op vooruit is gegaan. Het is mooi geworden.
De grote misser is in mijn ogen het feit dat het gebied met de auto zo slecht bereikbaar is geworden. Het is een ramp. Een betere inpassing van ruimte voor autoverkeer was volgens mij zeker mogelijk geweest. Dat betekent niet dat alles maar voor de auto moet wijken en plat geasfalteerd moet worden, maar wel dat er genoeg mogelijkheden moeten zijn om ook met de auto even vlot en snel het gebied te bezoeken.
Nu is de auto in feite niet meer welkom en wordt autoverkeer op allerlei manieren ontmoedigd. Je moet en zult met het ov of de fiets, voor beide is de rode loper is uitgelegd.
Ik realiseer mij wel dat het vinden van een goede balans tussen autoverkeer, het ov, de fiets en de voetganger een flinke klus is. Maar het ene vervoermiddel zo goed als onmogelijk maken om het andere te bevoordelen, vind ik te ver gaan.
Maar het werkt kennelijk wel. Als ik vroeger naar het centrum van Utrecht wilde, ging ik altijd met de auto.
Nu de bereikbaarheid per auto zo sterk is verslechterd en na een paar vervelende bezoeken, waarmee ik de verkeerschaos bedoel, heb ik mijn lesje wel geleerd. Ik parkeer mijn auto tegenwoordig in Bunnik, gratis parkeren, en ben met de trein binnen 10 minuten op Utrecht Centraal. Hoog Catharijne en de mooie binnenstad op loopafstand.
En sinds je bij het ov met je bankpas kunt in- en uitchecken is het helemaal ideaal.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De gemeente Utrecht is nog lang niet klaar met de grote boze auto:
VVD Utrecht vreest dat helft van de Utrechters de auto moet wegdoen - https://nos.nl/r/594081

VVD Utrecht vreest dat helft van de Utrechters de auto moet wegdoen - https://nos.nl/r/594081
-
030
- woonerf
Nieuwegein?sven_engelen schreef: wo 27 nov 2024, 22:08 Ergens hoop ik dat ondernemers uit Utrecht uit protest de stad verlaten en zich verplaatsen naar Nieuwegein wat 10 keer autovriendelijker is.
Overigens zijn er genoeg parkeerlocaties in Utrecht die goed te bereiken zijn, P Jaarbeurs of Croeselaan zijn 5 á 10 min lopen naar Hoog Catherijne. Beiden zijn zelfs tijdens de spits prima te bereiken via Graad van Roggenweg / van Zeistweg. Door de Daalsetunnel in de spits (en eigenlijk ook daarbuiten) is echt een drama, maar dat is de prijs die je betaald als je midden in de binnenstad wilt parkeren (+ de dure parkeerkosten natuurlijk). Maar gezien de drukte elke dag in de stad zijn er blijkbaar heel erg veel mensen die dat voor lief nemen. Of gewoon met de trein komen.
Free Palestina
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Utrecht breidt milieuzone uit, helft auto's mag gemeente dan niet in - https://nos.nl/r/598639
-
Durashift
- expressweg
Wél wil men de huidige milieuzone in 2027 voor de gehele stadsgrenzen laten gelden.
Het betreft een aangenomen beleidsnota, door de gemeenteraad. Ik weet ff niet in hoeverre dit dan definitief is of dat er nog een ronde moet komen voor definitieve (wet)regelgeving?
-
Durashift
- expressweg
Ik had vandaag ook zo'n rit te maken. Moest voor 13.00 uur in het stadskantoor van de gemeente Utrecht zijn; dat zit dus naast het spoor van CS aan de westzijde. Ik had eerst nog een afspraak in Veenendaal om half elf. Later in de middag wilde ik nog even een boodschap doen in Zeist voor een specifiek merk snoeischaar (Wolf Garten) dus ik dacht dat ik misschien maar op de moderne toer moest gaan en de auto bij Driebergen-Zeist in de P+R te parkeren en dan per trein naar Utrecht CS (dan heb je vertrek van 2 sprinters per uur + 2 intercity's, dus minder wachttijd).Hajo schreef: di 03 dec 2024, 19:55 (..)
Want tja, met de auto Utrecht in en dan parkeren bij HC en dus aan de oostkant van het spoor... dát wordt alleen maar ergernis.
Alleen, toén bedacht ik mij dat er ook voor de Jaarbeurs een ingang van een parkeergarage zit: de Croeselaan heet die.
Welnu, ik besloot met de auto te gaan, de Europalaan is immers ook weer open en dan had ik wel de hoop om vrij vlot zo voor de Rabobank langs te rijden. Dit klopte ook, het was niet druk qua verkeer en de verkeerslichten zaten mee (stad uit vond ik het wat langer duren én irritante verkeersdeelnemers om mij heen t.h.v. de woonboulevard, naar mijn mening).
Maar goed, die parkeergarage geeft dus duidelijk aan hoeveel plaatsen er per niveau's beschikbaar zijn, -1 was op tien plekken na al vol dus ik direct naar -2 en alle ruimte om dichtbij de trap naar boven uit te komen. Dan sta je dus buiten, tegenover de ingang van het Beatrixtheater (min of meer).
Helaas is de gehele opgang naar de traverse, door de afsluiting van de fietsenstalling, afgesloten en blijven enkele roltrappen (die het gelukkig deden) over om naar boven te gaan en dan kan je eigenlijk zo de stationshal inlopen, buitenom de traverse nemen richting winkelcentrum Hoog Catherijne óf linksaf het stadskantoor in. Kon ik gelijk dat kunstwerk van opgeraapte sigarettenpeuken bekijken.
Het kost wel geld ja, voor anderhalf uur parkeren € 7,50 kwijt. Ik had iets minder verwacht maar op zich is het wel een marktconform tarief, denk ik. Ik zou die munten ook kwijt zijn geweest voor de treinrit naar Driebergen-Zeist (vv). (maar goed, dan weer de besparing van een paar liter brandstof natuurlijk).
Ja, nu ik dit weer lees.. dat is wel een drempeltje minder ja. In mijn brein zit ik nog op het niveau minimaal 20 euro saldo (bij)storten op mijn anonieme OV-chipkaart.Hajo schreef: di 03 dec 2024, 19:55 (..)
Kortom, voor wie nog eens (noodzakelijk) dichtbij Utrecht Centrum/Station moet zijn / parkeren dan is mijn tip: aanrijden via A12 zuid, Europalaan en dan rechtsaf P Croeselaan volgen (of A2 via de overspanning van de traverse Graad van Roggeveenweg maar dan op maaiveldniveau direct rechtsaf (na de Shell Express) om via de achterzijde van de Jaarbeurs de P van de Croeselaan bereiken.