Bedenk dat je voor P+R Driebergen-Zeist ook nog € 1,25 per uur betaalt. Het schijnt dat je met een OV-chipkaart korting kan krijgen als je gereisd hebt, maar hoe dat precies werkt is nogal vaag (niet op basis van het parkeertarief per uur) en per locatie verschillend. Reviews op Google Maps zijn in elk geval niet erg positief over deze P+R.Durashift schreef: vr 24 jan 2025, 21:20 Ik had vandaag ook zo'n rit te maken. Moest voor 13.00 uur in het stadskantoor van de gemeente Utrecht zijn; dat zit dus naast het spoor van CS aan de westzijde. Ik had eerst nog een afspraak in Veenendaal om half elf. Later in de middag wilde ik nog even een boodschap doen in Zeist voor een specifiek merk snoeischaar (Wolf Garten) dus ik dacht dat ik misschien maar op de moderne toer moest gaan en de auto bij Driebergen-Zeist in de P+R te parkeren en dan per trein naar Utrecht CS (dan heb je vertrek van 2 sprinters per uur + 2 intercity's, dus minder wachttijd).
Want tja, met de auto Utrecht in en dan parkeren bij HC en dus aan de oostkant van het spoor... dát wordt alleen maar ergernis.
Alleen, toén bedacht ik mij dat er ook voor de Jaarbeurs een ingang van een parkeergarage zit: de Croeselaan heet die.
Welnu, ik besloot met de auto te gaan, de Europalaan is immers ook weer open en dan had ik wel de hoop om vrij vlot zo voor de Rabobank langs te rijden. Dit klopte ook, het was niet druk qua verkeer en de verkeerslichten zaten mee (stad uit vond ik het wat langer duren én irritante verkeersdeelnemers om mij heen t.h.v. de woonboulevard, naar mijn mening).
(...)
Het kost wel geld ja, voor anderhalf uur parkeren € 7,50 kwijt. Ik had iets minder verwacht maar op zich is het wel een marktconform tarief, denk ik. Ik zou die munten ook kwijt zijn geweest voor de treinrit naar Driebergen-Zeist (vv). (maar goed, dan weer de besparing van een paar liter brandstof natuurlijk)
Infrastructuur in Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Re: Infrastructuur in Utrecht
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Normaal parkeer je tegen een prijs per uur met een maximaal dagtarief, zoals elk betaald parkeerterrein;
- Reis je tussen inrijden en uitrijden met een OV-chipkaart, dan krijg je een korting op het dagtarief (niet op het uurtarief). Bij het afrekenen scan je hiervoor je ov chipkaart of e-ticket.
- De tarieven verschillen per P+R. Het speciale dagtarief is nooit hoger dan €9. Een overzicht van de tarieven download je via de link "Bekijk de prijzen van betaalde P+R terreinen".
Wat zijn de klachten zoals in de reviews?
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
De klachten gaan over storing aan de kentekenherkenning (opstopping) en de betaalautomaat waardoor mensen korting via hun NS-kaart mislopen en ze er via een restitutieformulier achteraan moeten. Mensen vinden de tarieven ook te hoog. Je kunt beter bij station Bunnik parkeren zoals Hajo al zei, dat is gratis.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Eens dat dit soort oplossingen voor een kort verblijf in een stad relatief wat duurder is dan dat je een heel dag(deel) in een stad bent. Parkeren is altijd goedkoper dan in een garage in Utrecht maar bij een kort verblijf verdien je de kosten van de treinreis minder snel terug. De afweging kan per geval en per persoon verschillen. En inderdaad kunnen er ook nog voordeligere derde alternatieven zijn.
Realiseer je ook dat recensies niet altijd representatief zijn. Mensen die tevreden zijn zullen dit minder snel delen. En is er één of enkele dagen een storing geweest dan kan dit al snel meerdere negatieve beoordelingen opleveren, die niet per se iets zeggen over de gemiddelde gebruikerservaring.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Parkeren bij station Bunnik is inderdaad gratis. Een retourtje trein kost € 5,60 aldus de site van NS.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Durashift
- expressweg
Dat had ik niet benoemd maar was mij wel bekend ja.Wesso schreef: zo 26 jan 2025, 12:27Bedenk dat je voor P+R Driebergen-Zeist ook nog € 1,25 per uur betaalt. (..)Durashift schreef: vr 24 jan 2025, 21:20
(...)
Het kost wel geld ja, voor anderhalf uur parkeren € 7,50 kwijt. Ik had iets minder verwacht maar op zich is het wel een marktconform tarief, denk ik. Ik zou die munten ook kwijt zijn geweest voor de treinrit naar Driebergen-Zeist (vv). (maar goed, dan weer de besparing van een paar liter brandstof natuurlijk)
-
Durashift
- expressweg
De omgevingsvisie 2040 voor Utrecht Overvecht is door de gemeenteraad aangenomen. Auto is (grotendeels) taboe straks, volgens deze visie..
Nou, misschien bieden de 70 ingediende moties en/of amendementen nog enig soelaas..
(..) De Utrechtse wijk Overvecht staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Gisteravond nam de gemeenteraad de omgevingsvisie aan en dat betekent dat er vijfduizend nieuwe woningen komen. Daarnaast komt er veel minder ruimte voor de auto, doorgaande wegen moeten omgebouwd worden tot park of zogeheten 'hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)-baan'. Bewoners en politiek lopen te hoop tegen de plannen. Daarbij is vriend en vijand het eens dat de participatie is mislukt.
In de omgevingsvisie Overvecht staat hoe de wijk zich moet ontwikkelen tussen nu en 2040. De nota kwam tot stand onder de verantwoordelijkheid van oud-wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Die vertrok eind vorig jaar. Haar opvolger Senna Maatoug verdedigde de plannen.
Knip Tripkade
In de plannen is er meer ruimte voor (hoogwaardig) openbaar vervoer (HOV). Ook fietsers en wandelaars moeten ruimte krijgen. In een eerdere versie van het plan zaten diverse ‘knips’, plekken waar de auto niet verder kan rijden. In de definitieve versie is nog één knip nadrukkelijk aanwezig. Die ligt bij station Overvecht tussen de Mr. Tripkade en de Tiberdreef. Door de tunnel kan straks alleen nog een HOV-bus, als het aan het college ligt. (..)
Nou, misschien bieden de 70 ingediende moties en/of amendementen nog enig soelaas..
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/385693 ... n-en-groen(..)Als een partij in de gemeenteraad het niet eens is met een plan van het college dan kunnen ze B&W een opdracht geven dingen anders te doen, dat heet een motie. Of ze kunnen het voorstel inhoudelijk wijzigen, dat heet een amendement. Tijdens het debat werd een ongekend groot aantal moties en amendementen ingediend. Maar liefst zeventig van dergelijke wijzigingsvoorstellen passeerden de revue. Een dergelijk aantal op één onderwerp is zeer ongebruikelijk. Volgens Cees Bos van Stadsbelang is dit het bewijs dat de plannen voor Overvecht “niet voldragen zijn”. (..)
-
djiwie
- stadsweg
Nou, benieuwd wat er van over blijft met al die moties. Die knip zou voor mij persoonlijk erg irritant zijn, maar bovenal versterkt het naar mijn idee de (toch al grote) barrierewerking tussen Overvecht en de andere kant van het spoor.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Het kan nog erger. Een knip in de Catharijnesingel:
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/v ... bestemming
Volledig en compleet gestoord, als je het mij vraagt.
Hier werd overigens flink tegen geprotesteerd, helaas tevergeefs.
Volledig en compleet gestoord, als je het mij vraagt.
-
Piles
- autoweg
Nou nou nou...
Het is maar een wegafsluiting. En zo gek vind ik m niet. Het gebied wordt steeds verder ontwikkeld als verblijfsgebied en de weg loopt naast het grootste OV-knooppunt van Nederland.
-
djiwie
- stadsweg
Dat was hier al uitgebreid besproken. Compleet gestoord zou ik dat plan trouwens niet noemen. De situatie is nu ook niet heel fijn met al het autoverkeer dat de parkeergarages in wilt icm alle voetgangers en fietsers bij het station.Hajo schreef: za 22 feb 2025, 5:41 Het kan nog erger. Een knip in de Catharijnesingel:
Volledig en compleet gestoord, als je het mij vraagt.![]()
![]()
-
Durashift
- expressweg
Dit is ook nieuw voor mij:
Maar dat gaat dus niet dicht, het is de zuid-noordelijke verbinding die eraan moet geloven.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/385891 ... afgesloten
Ik moest ff goed kijken wat ze nu bedoelden want ik had wél gezien dat ze al wat weken bezig zijn met dat stukje richting de Vleutensebrug,(..)Automobilisten kunnen vanaf morgen niet meer over de Thomas à Kempisweg. De gemeente Utrecht begint dan met de aanleg van een park op die plek en de doorgaande weg komt niet meer terug. Automobilisten moeten omrijden via de Vleutenseweg.
De Thomas à Kempisweg ligt in het midden van de Westelijke Stadsboulevard. De weg is al een paar weken afgesloten voor verkeer richting de Cartesiusweg. Vanaf morgen gaat de weg in beide richtingen definitief dicht en wordt de nieuwe route via de Vleutenseweg en het Thomas à Kempisplantsoen in gebruik genomen.
Het nieuwe park op de Thomas à Kempisweg is een idee van bewonersinitiatief Fris Alternatief. Zij zagen de plannen voor de Stadsboulevard als een kans om de leefbaarheid in het gebied te vergroten, nieuwbouw in het Thomas à Kempisplantsoen mogelijk te maken en het gebied beter bij de wijk Nieuw Engeland te betrekken. (..)
Maar dat gaat dus niet dicht, het is de zuid-noordelijke verbinding die eraan moet geloven.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/385891 ... afgesloten
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Het plan sluit aan op de nieuwbouw en nieuwe openbare ruimte in het gebied:
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/b ... ntwikkelen
Het lijkt erop dat de capaciteit van wegen en kruisingen inderdaad wordt uitgebreid:

-
mavas
- 2x5 autosnelweg
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/206113 ... -koopt-datPiles schreef: za 25 feb 2023, 13:44 De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet
In het eerste plandeel van 600 eenheden liggen de prijzen 371.000 euro voor 66 vierkante meter, tot 1.400.000 euro voor een appartement van 271 vierkante meter. De rijtjeshuizen beginnen bij 760.000 euro.
20% van de 600 eenheden moet sociale huur worden.
Laatst gewijzigd door mavas op vr 28 feb 2025, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vahalis
- autoweg
De bushalte in het bericht van Piles destijds is er trouwens nog altijd niet.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Als je die huizen zonder dak zou aanbieden, zouden ze in de huidige markt ook verkocht worden.Vahalis schreef: vr 28 feb 2025, 12:38het bericht van RTV Utrecht is alweer van 2020. Ondanks de ophef toen over de prijzen blijken deze huizen gewoon verkocht te worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
RTV Utrecht meldt:
Petitie tegen verkeerschaos in Utrecht: ‘Iedereen heeft er last van’ - https://nos.nl/r/616494
Het gaat meer om de wegwerkzaamheden dan om de moeite om de stad überhaupt met de auto te bereiken.
Petitie tegen verkeerschaos in Utrecht: ‘Iedereen heeft er last van’ - https://nos.nl/r/616494
Het gaat meer om de wegwerkzaamheden dan om de moeite om de stad überhaupt met de auto te bereiken.
-
djiwie
- stadsweg
Misschien heb ik iets gemist (ik kom niet dagelijks in Kanaleneiland) maar daar zijn momenteel toch geen grote werkzaamheden?"Er zijn op dit moment te veel werkzaamheden tegelijk, waardoor er een totale verkeerschaos heerst," verklaart de Utrechter. Volgens hem is vooral de route vanaf de ring tot en met Kanaleneiland een knelpunt.
-
030
- woonerf
Geen idee wat hij precies bedoeld, misschien de Westelijke Stadsboulevard? Daar is het inderdaad echt drama, stond laatst een uur in de file bij de Gele Brug. Maar ik moet zeggen dat hij wel een punt heeft, voor mijn gevoel zijn er meer werkzaamheden tegelijkertijd dan ooit tevoren.
Free Palestina
-
djiwie
- stadsweg
Ja, eens. Dacht zelf in eerste instantie aan de ASW die al maanden open ligt.
-
Durashift
- expressweg
Toen was het inderdaad de A'damse straatweg en ook al de westelijke boulevard bij de Cartesiusweg en de Europalaan, maar die is nu klaar. Dus vanaf de A12 naar Kanaleneiland lukt prima (via de woonboulevard).
Twee weken geleden moest ik rond de klok van 17 uur wegkomen, met de werkauto, uit de Ceramstraat (die langs het spoor, evenwijdig (min of meer) als de Vleutenseweg. Ik wilde via Oog in Al naar de A2, twijfelde tussen rechtdoor de J.P. Coenstraat en dan rechtsaf de Kanaalstraat naar de kruising OF via de Vleutenseweg en dan direct links. Koos voor dit laatste maar had al spijt. Korte opstelstrook voor linksaf, lange roodtijd doordat het vele kruisende fietsverkeer (waar het twee richtingen fietspad tijdens spitstijd ook niet op berekend is) voorrang krijgt plus de nu, doorgaande, as door de knip in de Thomas A. Kempisstraat die, begrijpelijk, prioriteit krijgt én dan nog eens de kruisende bussen.
Nee, een volgende keer vanuit deze hoek, maar de krappere straten door de wijk nemen en dan hopelijk in één keer door de VRI cyclus bij de Kanaalstraat kruising. Tja, niet gewenst vanuit de beleidshoek maar wel de praktijk, vrees ik.
-
Durashift
- expressweg
Na zoveel jaren kan men de navigatie niet langer de schuld geven, natuurlijk.Boerenkool schreef: za 04 nov 2017, 20:29 Het is niet zo dat die stadsbaan t Goylaan een verslechtering is hoor. Drukte, onveiligheid. Het is gewoon de schuld van TomTom![]()
![]()
![]()
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1657777/
De Utrechtse gemeenteraad heeft (weer eens) gedebatteerd over de ovonde in 't Goylaan.
Ook een ergernis bij mij: struiken in de kom van een rotonde tussen rijstrook en fietspad.. om de zichtlijnen te beperken.(..)De gemeente Utrecht gaat geen verkeerslichten plaatsen bij het voorrangsplein op ’t Goylaan. Dat zegt wethouder Senna Maatoug (GroenLinks) vandaag tegen de Utrechtse raad. Stoplichten zou betekenen dat er extra asfalt moet komen, en daar is de wethouder tegen.
Sinds de inrichting van de ’t Goylaan tot zogenoemde ‘stadsboulevard’ zijn er grote problemen rond het voorrangsplein. Het plein is de kruising van de laan met twee belangrijke zijstraten. Vroeger was het een normale kruising met verkeerslichten en vakken voor afslaand verkeer. In die tijd had 't Goylaan nog twee keer twee rijbanen. Dat moest veranderen, vond toenmalig wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks), zij wilde de straat terugbrengen naar twee keer één baan, zodat er meer ruimte zou zijn voor groen, fietsers en voetgangers. (..)
maar owee, géén centimeter extra asfalt erbij hoor.. niks voor de veiligheid.(..)Maarten Koning van coalitiepartij D66 deed daar nog een schepje bovenop. (..) Volgens hem belemmert het nieuwe groen het zicht vanuit de auto op de fietsers. “Je ziet fietsers heel snel over het hoofd omdat ze verdwijnen achter dat bosje.” Hij zou die situatie graag verbeterd willen zien.(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/387937 ... -t-goylaan(..)Van Steeg wilde verder weten of het geen oplossing is om de verkeerslichten terug te brengen op de kruising. Hij noemt het een laatste redmiddel. “Het terugplaatsen van een stoplicht is hier volgens het college geen oplossing”, antwoordde de wethouder. “Dan moet het hele kruispunt weer geregeld worden met verkeerslichten en moeten er extra opstelvakken en asfalt worden teruggeplaatst.” Volgens haar moeten fietsers en voetgangers dan langer wachten en verslechterd de oversteekbaarheid van de ’t Goylaan.
-
Chris
- Moderator
Dit is wel een trend, gemeentebesturen van grote steden die denken dat ze alleen infrastructuur van een dorp in Drenthe hoeven te hebben. Alles wat maar een beetje lijkt op een belangrijke weg moet afgewaardeerd worden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Conclusies: Als daar geld voor is, dan valt het met die klaagzang over tekorten bij gemeenten nog wel mee.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Onderzocht wordt of het mogelijk is om de brug gedeelte weer veilig open te kunnen stellen.
Lekker getypt zeg... Van een 'lokaal sufferdje' verwacht ik het eigenlijk niet anders, maar kom op NOS... Even nalezen is toch niet zo heel lastig?Intussen maakt de gemeente een plan om de burg te vervangen.
-
Chris
- Moderator
Het kan zijn dat alternerend verkeer op 1 brughelft nog mogelijk is, maar dat je dan wel plannen moet maken voor volledige vervanging.
De fietsbrug is niet zo heel lang geleden vervangen. Dat was een stalen brug die een provisorisch karakter had. Ik denk dat die brug nog uit de tijd stamt dat dit gebied agrarisch was. Misschien een oude waterschapsbrug.
De fietsbrug is niet zo heel lang geleden vervangen. Dat was een stalen brug die een provisorisch karakter had. Ik denk dat die brug nog uit de tijd stamt dat dit gebied agrarisch was. Misschien een oude waterschapsbrug.
-
Durashift
- expressweg
Die wijk is volgens mij wel van de jaren 80 uit de vorige eeuw.
@Seat Ibiza: lees zelf ook ff goed
want onderaan staat dat het bericht van RTV Utrecht stamt. Er bestaat een uitwisseling van kopij tussen de NOS en de regionale omroepen, zodat je online bij je eigen regionale omroep ook landelijk nieuws van de NOS kan lezen, als je dat wenst (via de cookie voorkeuren).
@Seat Ibiza: lees zelf ook ff goed
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Voor woningbouw en een nieuwe tramlijn, die de gemeente Utrecht het liefst onder de grond wil hebben, heeft het Rijk bijna 600 miljoen euro toegezegd.
Rijk trekt bijna 600 miljoen euro uit voor Merwedelijn en woningbouw in regio Utrecht - https://nos.nl/r/693216
Rijk trekt bijna 600 miljoen euro uit voor Merwedelijn en woningbouw in regio Utrecht - https://nos.nl/r/693216
-
Durashift
- expressweg
De fietsstraat in Utrecht Oog in Al wordt te druk / populair. Van Leidsche Rijn naar Utrecht Centrum (v.v.) kruist deze een belangrijke verkeersader in Oog in Al waardoor er in golven (door de vri) veel fietsverkeer de fietsstraat doorkomen en daardoor stokt het (veilig) oversteken op de VOP's.
De keerzijde van succes..
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/404801 ... fietsroute
Tja.. is dit het gevolg van de drukte of gewoon de (alomtegenwoordige, lijkt het wel) van fietsbestuurders die denken dat voertuigen voor hun voor Jan L*l stoppen..(..)De fietsstraat door het Utrechtse Oog in Al is zo populair geworden dat bewoners zich zorgen maken over de veiligheid. Grote groepen fietsers maken oversteken lastig. Deze week werd een 5-jarige jongen op een zebrapad aangereden door een meisje op een fatbike.
Zelf moest Bart al een keer een noodsprong maken. Vorige week zag de bewoner van Oog in Al ook iemand op de weg liggen. Maar deze week was zijn eigen zoontje de dupe. Met oma stak de vijfjarige met zijn step het zebrapad over. Een auto stopte, maar een meisje op een fatbike slalomde om de auto heen en schepte de kleuter. (..)
De keerzijde van succes..
Oplossing: Vri slopen(..)Want in grote colonnes rijden fietsen in verschillende formaten en met verschillende snelheden over de weg. "In die zin is het ook het succes van deze weg. We zijn er blij mee dat er zoveel fietsers zijn en dat mensen uit Leidsche Rijn deze weg nemen", zegt Peter van Bekkum voorzitter van de Fietsersbond Utrecht. "Maar op deze manier is het heel moeilijk om over te steken." (..)
Ik heb nog niet helemaal een idee bij wat hij nu bedoelt.. want dan wordt het voor kruisend autoverkeer wel heel lastig om nog eens over te kunnen steken, lijkt mij.(..)Toch wil Van Bekkum juist niet dat de zebrapaden extra goed duidelijk worden gemaakt. "Ik pleit er juist voor om de verkeerslichten voor de fietsers weg te halen. Dan wordt er geen grote groepen gecreëerd, maar wordt het geleidelijk over het fietspad verdeeld. De route over de Dafne Schippersbrug is zo populair, ik denk dat fietsers dan met voorrang de stad in moeten worden geleid. (..)"
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/404801 ... fietsroute