https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws ... -airport-0
Moderator: Moderatoren
Met andermans geld is het natuurlijk makkelijk spenderen. Ik denk dat de gemiddelde OV-reiziger liever zou hebben dat zijn vervoermiddel vaker zou worden schoongemaakt, dan dat het budget wordt gebruikt om een station een andere naam te geven. Want in de praktijk maakt het natuurlijk totaal geen verschil wat de precieze naam is. Gent St.Pieters, Marseille St.Charles, Firenze Santa Maria Novella, er is echt niemand die in de war raakt dat die stations geen Centraal-aanduiding hebben.RSK schreef:Het gebeurt de laatste tijd nogal eens dat stations van naam veranderen. Zo heet het nieuwe Arnhem voortaan 'Arnhem Centraal' en vanmorgen kreeg ik de nieuwsbrief van ProRail in mijn postvakje, waar te lezen viel dat station Schiphol vanaf komende december als 'Schiphol Airport' door het leven zal gaan. Ook waren er plannen om de naam van Den Haag Laan van NOI te wijzigen. Ergens heb ik het vermoeden dat dit soort vernoemingen vooral handen vol geld kosten en dat het vooral een middel is om jezelf als gemeente weer eens lekker op de kaart te zetten. Ik vraag me ook af waar het ophoudt; moeten we omwille van de internationale treinreizigers binnenkort ook al rekening houden met Gare d'Amsterdam Centraal Main Station Hauptbahnhof?
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws ... -airport-0
Vond ik ook - vooral de S erachter - totdat ik deze wikipediapagina las.Palance schreef:Die benaming Strijp-S bij Eindhoven vind ik toch wel een erg rare naam.
Wikipedia schreef:De naam Strijp-S komt van de benamingen die Philips aan de industrieparken gaf. Strijp-S was het eerste park, daarna kwam Strijp-T en als derde volgde Strijp-R. Een vierde industriepark zou Strijp-I geheten hebben als volgende letter in de naam Strijp.
Oorspronkelijk heette dit station gewoon Schiedam. Het is Schiedam-Rotterdam-West geworden toen de internationale treinen via Utrecht naar Hoek van Holland niet meer in het schamele Rotterdam-Noord gingen stoppen, maar in het wat beter uitgeruste Schiedam. Alleen om die reden is de naam Rotterdam(-West) eraan toegevoegd. Toen die internationale treinen vervielen kon ook Rotterdam er weer af.Palance schreef:In de regio is ooit Schiedam-Rotterdam-West ooit omgedoopt in Schiedam Centrum. Enerzijds omdat er blijkbaar weinig reizigers uit Rotterdam-West gebruik zouden maken van dat station, anderzijds omdat Schiedam nog een station heeft (Schiedam-Nieuweland).
In Groningen gaan er al minimaal een halve eeuw bussen naar het Hoofdstation. Terwijl dat station volgens de NS nooit zo heeft geheten.Palance schreef:Er zullen ook nog wel bus- of tramhaltes zijn waar Centraal Station nog op te vinden is.
Station Veenwouden en Zwaagwesteinde krijgen eveneens dezelfde naam als de officiële naam van de bebouwde kom waar de stations in liggen. Dat is niet persé een verfriezing trouwens, voor Zwaagwesteinde geldt dat het dorp "De Westereen" heet, dat is geen Fries, maar Westereends.Mark schreef:Daarnaast worden nog enkele Friese stationsnamen verfriest. Dronrijp wordt Dronryp en dacht dat nog paar stations in het noorden gingen veranderen (Vinny?).
Dat is gebruikelijk bij vernieuwde stations waar hogesnelheidstreinen stoppen, in het geval van Arnhem Centraal de ICE. Ik geloof dat het ook de bedoeling was voor Breda (Centraal), maar daar stoppen voorlopig nog geen internationale treinen die de HSL gebruiken.RSK schreef:Het gebeurt de laatste tijd nogal eens dat stations van naam veranderen. Zo heet het nieuwe Arnhem voortaan 'Arnhem Centraal'
Lijkt mij niks mis mee en een goede toevoeging voor de vele internationale reizigers.en vanmorgen kreeg ik de nieuwsbrief van ProRail in mijn postvakje, waar te lezen viel dat station Schiphol vanaf komende december als 'Schiphol Airport' door het leven zal gaan.
Main Station wordt in de Engelstalige wereld nauwelijks gebruikt voor het aangeven van een hoofdstation. Dan nog eerder Central (Station), zoals Glasgow Central, Mumbai Central en New York Grand Central Station. Al zijn er in Glasgow twee min of meer centrale stations, naast Glasgow Central ook Glasgow Queen Street, en datzelfde geldt voor Mumbai, waar naast Mumbai Central ook Mumbai Chhatrapati Shivaji Terminus een belangrijk station is.Ik vraag me ook af waar het ophoudt; moeten we omwille van de internationale treinreizigers binnenkort ook al rekening houden met Gare d'Amsterdam Centraal Main Station Hauptbahnhof?
In de oude definitie is het dan weer logisch dat Arnhem de toevoeging Centraal krijgtKaaiman schreef:De aanduiding Centraal werd vroeger gebruikt als het een station was dat gedeeld werd door meerdere vervoersmaatschappijen,
Die luchthaven heet Rome Fiumicino, dus zelfde categorie als JFK of CDC.Coen Tunnel schreef:[...] en FCO voor Rome liggen minder voor de hand.
Ja, dat weet ik ook wel, maar de naam Fiumicino is niet zo bekend als Charles de Gaulle of JFK. Datzelfde geldt voor de andere namen die ik noemde, die ook zijn afgeleid van de naam van de luchthaven en/of een topografische benaming, niet zijnde de grote stad die door de luchthaven bediend wordt, zoals NRT-Narita, TXL-Tegel, SVO-Sheremetyevo, EZE-Ezeiza, GIG- Galeão Ilha do Governador.Jurjen schreef:Die luchthaven heet Rome Fiumicino, dus zelfde categorie als JFK of CDG.Coen Tunnel schreef:[...] en FCO voor Rome liggen minder voor de hand.
Wel weer de zoveelste in een lange serie van NS-stations genoemd naar een straatnaam die een nieuwe naam krijgen gebaseerd op een wijknaam. Laan van NOI mag geloof ik nog net een jaartje blijven? Wat dit nu precies drijft weet ik niet. Naar ik vermoed eerder gemeenten dan de NS of Prorail. Denkt men dat het richtinggevender is voor ter plaatse onbekenden?Claus Plein schreef:'Enschede Drienerlo' wordt vanaf 13 december 'Enschede Kennispark' en 'Eindhoven Beukenlaan' wordt 'Eindhoven Strijp-S'. Blijkbaar wordt het ook voor kleinere stations nodig geacht. De oude naam voldoet toch nog prima?