Naamswijzigingen Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Pino » vr 27 nov 2015, 21:33

Vinny schreef:Maar wat ik wel vind is dat je bij voorkeur niet elke tien jaar de naamgeving op de schop moet gooien. Naast dat alle systemen moeten worden aangepast (dat kost geld) moeten mensen ook wennen aan het gebruik van de nieuwe naam en bovendien wordt er vaak gebruik gemaakt van verouderde informatiebronnen. Eigenlijk zou je een soort van "gouden regel" moeten hanteren: Een wijziging alleen doorvoeren als de nieuwe naam écht beter en klantvriendelijker is, zodat de kosten tegen de baten opwegen. Van wegnummering tot stationsnaam.
Mooie woorden. Maar gemeenten weten heel goed hoe ze dit soort spelletjes moeten spelen. Al hun interne gedachten over prestige of het promoten van een stadsdeel dat wel een impuls kan gebruiken hoor je niet. Het naar buiten toe gepresenteerde argument is altijd voorzien van spin die is geschreven naar de reiziger. Dat die de naam beter zal kunnen plaatsen als hij wordt gewijzigd in ...

Ik moet wel zeggen dat vliegvelden daar een beetje buiten staan. Daar zie je toch wat meer openlijke marketing, ook van publieke aandeelhouders. Bij bewegwijzering en stations zul je technocratische overheidsinstanties als Rijkswaterstaat en Prorail moeten overtuigen, en daar passen lokale overheden de boodschap prima op aan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2015, 22:05

Vinny schreef:Ik denk wel dat je een heel terecht punt maakt. Naamswijzigingen van vliegvelden, treinstations en de vermelding van richtinggevende doelen op bewegwijzering wordt vaak gedreven door politiek prestige, en soms (discutabele) systeemtechnische danwel vage historische redenen dan het praktisch nut voor de reiziger/klant. Voor sommige namen kun je zelfs zeggen dat ze voor verwarring zorgen, bijvoorbeeld voor Brussels South voor het vliegveld van Charleroi.
Nou valt dat nog wel mee. Het is niet veel verder dan dat Stansted van Londen af ligt. Ergelijker is de benamingen die low-cost-carriers gebruiken voor sommige vliegvelden als Parijs-Vatry (161 km en twee uur rijden van Parijs bij Châlons-en-Champagne), Frankfurt-Hahn (124 km van Frankfurt) en Düsseldorf-Weeze (80 km van Düsseldorf).
Maar wat ik wel vind is dat je bij voorkeur niet elke tien jaar de naamgeving op de schop moet gooien. Naast dat alle systemen moeten worden aangepast (dat kost geld) moeten mensen ook wennen aan het gebruik van de nieuwe naam en bovendien wordt er vaak gebruik gemaakt van verouderde informatiebronnen. Eigenlijk zou je een soort van "gouden regel" moeten hanteren: Een wijziging alleen doorvoeren als de nieuwe naam écht beter en klantvriendelijker is, zodat de kosten tegen de baten opwegen. Van wegnummering tot stationsnaam. :yes:
Kan ik me bij aansluiten.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 27 nov 2015, 22:33

Wouter N14 schreef:En wat betreft stationsnamen blijft Den Haag Hollands Spoor een hele vreemde eend in de bijt.
Valt op zich wel mee als je de historie kent. Het was het eerste grote station van Den Haag en het lag aan de oude lijn van Amsterdam via Haarlem, Leiden en Den Haag naar Rotterdam. De dienst werd daar gereden door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, zodoende dus Den Haag Hollands Spoor (afgekort als Den Haag HS). Het station wat er haaks op lag (lijn naar Gouda en Utrecht) heette in die tijd Den Haag Staatsspoor (afgekort als Den Haag SS). Pas in de jaren '70 heeft men het Centraal Station aangelegd, ietwat ten westen van het SS-station.
Coen Tunnel schreef:Ergelijker is de benamingen die low-cost-carriers gebruiken voor sommige vliegvelden als Parijs-Vatry (161 km en twee uur rijden van Parijs bij Châlons-en-Champagne), Frankfurt-Hahn (124 km van Frankfurt) en Düsseldorf-Weeze (80 km van Düsseldorf).
Mooie voorbeelden. De afkorting van Düsseldorf-Weeze is overigens NRN, wat af komt van Niederrhein. Ik heb zelf meermaals gevlogen vanaf Weeze en éénmaal vanaf Hahn. Dat was een spotgoedkope vlucht naar Pescara: we vlogen met zijn vieren voor nog geen €300 heen en terug. Het staat me levendig bij dat een van de medepassagiers net na de 'last call' aan kwam stormen. Die stond dus bij Frankfurt en heeft toen hij er achter kwam een taxichauffeur moeten vinden die op zijn minst familie van Schumacher was. :rofl2:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 27 nov 2015, 22:39

RSK schreef:
Wouter N14 schreef:En wat betreft stationsnamen blijft Den Haag Hollands Spoor een hele vreemde eend in de bijt.
Valt op zich wel mee als je de historie kent. Het was het eerste grote station van Den Haag en het lag aan de oude lijn van Amsterdam via Haarlem, Leiden en Den Haag naar Rotterdam. De dienst werd daar gereden door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, zodoende dus Den Haag Hollands Spoor (afgekort als Den Haag HS). Het station wat er haaks op lag (lijn naar Gouda en Utrecht) heette in die tijd Den Haag Staatsspoor (afgekort als Den Haag SS). Pas in de jaren '70 heeft men het Centraal Station aangelegd, ietwat ten westen van het SS-station.
Dat is mij geheel bekend, maar het is al heel lang geen logische naam meer en het is ook een van de weinige stationsnamen die geen relatie heeft met de omgeving (stadsdeel/wijk/straat). Voor plaatselijk onbekenden zegt het niks.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 28 nov 2015, 0:13

Anderzijds is het als belangrijk station wel weer bekend bij veel mensen, ook buiten de regio.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 nov 2015, 8:55

Oorspronkelijk wilde men Den Haag HS uitbouwen tot Centraal Station, maar daar stak de gemeente eind jaren '60 een stokje voor: reizigers zouden te ver moeten lopen (en door slecht aangeschreven wijken) naar de binnenstad. In de jaren '90 heeft men nog het plan gehad om de twee stations allebei op te heffen en op de kruising van de lijn Utrecht-Den Haag en de lijn Leiden-Rotterdam een nieuw kruisingsstation te bouwen, vergelijkbaar met Duivendrecht, Amsterdam Sloterdijk of Berlin Hbf. Dat plan werd te duur en uiteindelijk heeft men gekozen om Randstadrail te bouwen en Den Haag Centraal wat op te knappen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 28 nov 2015, 13:10

Wouter N14 schreef:Dat is mij geheel bekend, maar het is al heel lang geen logische naam meer en het is ook een van de weinige stationsnamen die geen relatie heeft met de omgeving (stadsdeel/wijk/straat). Voor plaatselijk onbekenden zegt het niks.
De toevoeging heeft ook niets met plaatselijk te maken. Het is een historisch onderscheid naar spoorwegmaatschappij, zoals dat vroeger op meer plaatsen voorkwam. Alleen is dit de laatst overgeblevene van dit type. Maar dat is wat mij betreft geen reden om de naam nu aan te passen.

Daar waar verschillende spoorwegmaatschappijen in een stad of dorp waren, zag je vroeger twee manieren van aanduiden: namen of spoorwegmaatschappijen.

Amsterdam en Rotterdam kozen de lokale namen:
* Amsterdam Willemspoort, Amsterdam Weesperpoort (WP), Amsterdam Muiderpoort (MP), Amsterdam CS, Amsterdam Haarlemmermeer, Amsterdam Amstel
* Rotterdam DP (later: CS), Rotterdam Maas, Rotterdam Beurs, Rotterdam Hofplein

Utrecht was ambivalent
* Utrecht NRS (later: CS), Utrecht SS (gesloten bij naasting van de NRS door de SS in 1890), Utrecht Maliebaan (HSM)

Den Haag koos voor spoorwegmaatschappijen, net als andere, meestal wat kleinere plaatsen waar lijnen elkaar kruisten. (Vooral in gebied van de Gelders-Overijsselse Locaal-Spoorwegmaatschappij).
Den Haag had dus duidelijk een andere lijn gekozen dan de andere steden qua naamgeving, en dat zien we nu nog altijd terug.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door boe! » za 28 nov 2015, 18:18

harry schreef:(Groningen heeft het enige Hoofdstation van Nederland. :) )
En het enige Noordstation. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 28 nov 2015, 18:23

Rotterdam-Noord... :)

Maar dat wordt hier dan weer geen Noordstation genoemd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 28 nov 2015, 18:57

boe! schreef:
harry schreef:(Groningen heeft het enige Hoofdstation van Nederland. :) )
En het enige Noordstation. ;)
Noorderstation. :!:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 28 nov 2015, 19:20

^^ Je hebt gelijk. Ben al te lang niet meer in Groningen geweest.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 28 nov 2015, 20:32

Vinny schreef:Station Veenwouden en Zwaagwesteinde krijgen eveneens dezelfde naam als de officiële naam van de bebouwde kom waar de stations in liggen. Dat is niet persé een verfriezing trouwens, voor Zwaagwesteinde geldt dat het dorp "De Westereen" heet, dat is geen Fries, maar Westereends.
Ik reis elke werkdag (maandag t/m vrijdag) met de trein van Zuidhorn naar Leeuwarden en weer terug.
Ik vraag me af wanneer de plaatsborden op station Feanwâlden gaan veranderen. Er staat nu nog gewoon Veenwouden, maar de plaats zelf heet al Feanwâlden.
En telkens, voordat de trein vertrekt uit Leeuwarden, worden alle plaatsnamen nog even opgenoemd. Hier wordt dan gewoon Veenwouden genoemd.

Zwaagwesteinde heet ook geen Zwaagwesteinde meer, maar De Westereen. Hier worden in de trein nog wel beide varianten opgenoemd ("De Westereen, station Zwaagwesteinde"). Dit zou dan toch alleen De Westereen moeten zijn ("De Westereen, station De Westereen")?
Ook hier zijn de plaatsborden nog niet veranderd.

En gaat Buitenpost ook veranderen? Ben daar ook wel benieuwd naar.
I'm average height... in Thailand.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 28 nov 2015, 22:42

^^ Buitenpost ligt in gemeente Achtkarspelen, dus dat gaat niet veranderen. Die gemeente behoudt (vooralsnog) de Nederlandse plaatsnamen. Zwaagwesteinde en Veenwouden liggen in de gemeente Dantumadeel.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 28 nov 2015, 22:47

^^ Ah zo! Dat wordt dus (voorlopig) geen Bûtenpost. :lol:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 30 nov 2015, 3:39

harry schreef:.
(Groningen heeft het enige Hoofdstation van Nederland. :) )
Maar zowel Den Haag als Groningen hebben bussen met eindbestemming "Station HS" ;)

Er zullen weinig stemmen opgaan om Den Haag HS te herbenoemen in Den Haag Schilderswijk denk ik zo. Je zou nog aan Laakhaven kunnen denken, maar vanwege de rijksmonumentale status lijkt het mij niet handig de naam de wijzigen.

Zijn er ooit alternatieve namen ge-oppered voor Den Haag Laan van NOI ? Je zou het Den Haag -Bezuidenhout kunnen noemen (echter station Centraal ligt formeel ook in het Bezuidenhout), of Den Haag-Voorburg (maar DH Mariahoeve ligt ook op de grens Den Haag-Voorburg)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2015, 8:08

Peter schreef:Zijn er ooit alternatieve namen ge-oppered voor Den Haag Laan van NOI ? Je zou het Den Haag -Bezuidenhout kunnen noemen (echter station Centraal ligt formeel ook in het Bezuidenhout), of Den Haag-Voorburg (maar DH Mariahoeve ligt ook op de grens Den Haag-Voorburg)
Er is ook al een station Voorburg, dus dat zou verwarrend zijn. ;)

Den Haag Beatrixkwartier is eerder dit jaar geopperd.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 30 nov 2015, 19:25

^^ We hebben het al eerder over NOI gehad inderdaad 8-)
Zit ik alweer met dat nummer in mijn hoofd...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 01 dec 2015, 13:31

Coen Tunnel schreef:Den Haag Beatrixkwartier is eerder dit jaar geopperd.
Daar net om de hoek ligt een halte van de Randstadrail die al zo heet, dus dat lijkt niet zo handig (de Randstadrail krijgt dan, net zoals je in Oost-Europa wel eens ziet, de haltes Beatrixkwartier 1 en Beatrixkwartier 2).
Den Haag Haagse Poort zou nog kunnen, maar of je daar vrolijk van wordt?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 dec 2015, 14:20

In Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie willen stations met nummers 1 en 2 nog wel eens kilometers uit elkaar liggen. Almaty 1 en Almaty 2 liggen ruim 9 kilometer uit elkaar bijvoorbeeld. Voor zover stations vlak bij elkaar om de hoek liggen, zou je wat mij betreft nog kunnen doen alsof het feitelijk één station is met twee takken: als Muiderpoort of Sloterdijk. Maar zo'n overlap tussen de Randstadrail-halte en het NS-station valt niet echt te verzinnen, mede omdat Laan van NOI natuurlijk ook zelf nog een Randstadrail-halte is.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 01 dec 2015, 14:22

Den Haag A12 dan. :mrgreen:
Aanhakend op de discussie uit een ander topic over namen, die herleidbaar zijn naar snelwegen?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 01 dec 2015, 21:49

Willem schreef:
Coen Tunnel schreef:Den Haag Beatrixkwartier is eerder dit jaar geopperd.
Daar net om de hoek ligt een halte van de Randstadrail die al zo heet, dus dat lijkt niet zo handig (de Randstadrail krijgt dan, net zoals je in Oost-Europa wel eens ziet, de haltes Beatrixkwartier 1 en Beatrixkwartier 2).
Dan zal de huidige halte Beatrixkwartier wel een andere naam krijgen. Laan van NOI zou je ook nog Beatrixpark kunnen noemen, want zo heet de kantorenlocatie direct naast het station.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 dec 2015, 21:58

Halte Beatrixkwartier is zo'n beetje het pièce de résistance van RandstadRail dus daar gaat echt geen andere naam voor komen me dunkt...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 dec 2015, 22:22

Wouter N14 schreef:Halte Beatrixkwartier - daar gaat echt geen andere naam voor komen me dunkt...
Hooguit Halte Beatrix20minuten, om de vertragingen voor te blijven. :mrgreen:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 15 dec 2015, 11:21

Einde Enschede-Drienerlo qua naamgeving is daar: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=233335

En dan nog dit: http://www.omropfryslan.nl/nijs/ns-bruk ... instasjons

vertaling, samengevat:

De treinstations van Dronrijp, Veenwouden en Zwaagwesteinde hebben vanaf volgend jaar de officiële Friese naam. Nu worden de namen soms nog zowel in het Nederlands als in het Fries omgeroepen.

In het verleden werden ook in vroegere gemeenten Boornsterhem en Tietjerksteradeel alle stationsnamen "verfriesd." De Topografische Werkgroep Friesland is er zeer over te spreken dat steeds meer stations de Friese naam krijgen.

:shutup:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 dec 2015, 19:15

GuteFahrt schreef:De Topografische Werkgroep Friesland is er zeer over te spreken dat steeds meer stations de Friese naam krijgen.
Maar dat is wel een clubje mensen die nog al radicaal zijn. Ik werd ooit voor "PVV'er" uitgemaakt omdat ik het gepresteerd had om weer de Nederlandstalige namen te gaan gebruiken voor bekende toeristische meren in Friesland... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 15 dec 2015, 19:46

Ik zag vandaag op de CTA's* geen Veenwouden en Zwaagwesteinde meer staan, maar Feanwâlden en De Westereen. Het begint nu inderdaad toch wel officieel te worden. De Arriva-omroeper zegt bij Feanwâlden alleen de Friese naam ("Feanwâlden, station Feanwâlden"), maar dat was al een hele tijd zo. Aan de link van GuteFarht te zien is het naambordje van Feanwâlden ook al veranderd.
Bij Zwaagwesteinde zegt de omroeper nog wel "De Westereen, station Zwaagwesteinde" en is het naambordje ook nog Nederlands.
Ik reis elke dag met de trein van Zuidhorn naar Leeuwarden (en terug), dus ik ga vanaf nu letten op de omroeper in de trein en het naambordje van Zwaagwesteinde.

Op de CTA mist trouwens het dakje op de â van Feanwâlden... :facepalm:

* Centraal bediende treinaanwijzers in Nederland. Zie link voor voorbeeld.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 dec 2015, 22:21

Robbert297 schreef:De Arriva-omroeper zegt bij Feanwâlden alleen de Friese naam
Maar die klinkt in het Fries toch bijna als Veenwouden maar dan met een zwaar accent?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 15 dec 2015, 22:24

^^
Ja, doet bijna Gronings aan...

:duck: :duck:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 15 dec 2015, 22:25

Klopt, maar daarom moet wel alles aangepast worden.
De naamborden op station Feanwâlden zijn overigens op 13 december 2015 geplaatst. Dat is dus gelijk aan de nieuwe dienstregeling.
Rene schreef:^^
Ja, doet bijna Gronings aan...
Die ironie.
Ik, als Groninger, vind de Friese taal overigens helemaal niet verkeerd.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 15 dec 2015, 22:46

Vinny schreef:
GuteFahrt schreef:De Topografische Werkgroep Friesland is er zeer over te spreken dat steeds meer stations de Friese naam krijgen.
Maar dat is wel een clubje mensen die nog al radicaal zijn. Ik werd ooit voor "PVV'er" uitgemaakt omdat ik het gepresteerd had om weer de Nederlandstalige namen te gaan gebruiken voor bekende toeristische meren in Friesland... :roll:
Dat zijn dan zeker dezelfden die "Fryslan Frij" op de VMS bij Heerenveen hebben gekalkt. :rofl2:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."