Namen gebaseerd op wegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7142
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven

Namen gebaseerd op wegen

Bericht door RSK »

Bij straatnamen zie je vaak dat de naam ergens van is afgeleid. Bijvoorbeeld een bekend persoon, een omgevingsaspect of de (vroegere) bestemming van de weg. Het komt echter ook andersom voor: de naam van een straat of weg komt dan terug in een andere naam. Nu zijn daar bekende en minder bekende voorbeelden van, ik was benieuwd of we misschien tot een soort lijstje kunnen komen. :)

Ik trap af met drie voorbeelden:
  • Azeven: Dit bedrijventerrein bij Drachten is vernoemd naar de nabijgelegen A7
  • Buro N11: Een in Bodegraven gevestigde media-onderneming, vernoemd naar de nabije N11
  • Febo: Deze snelvoedselgelegenheid zou zijn naam ontlenen aan de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat, waar de eerste vestiging had moeten komen
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11356
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Rein »

Cultureel Jongerencentrum N201 (dat vlakbij de N196 ligt tegenwoordig :D )

Hal A4 (bedrijfsruimtes) langs de A4 bij Hoofddorp (die met die enorme letters op de gevel)
Laatst gewijzigd door Rein op ma 30 nov 2015, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Snelwegfreak »

E3 Strand, Agriport A7...
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door nielske1990 »

Er schiet er mij maar één te binnen: E3-strand aan de E34. :mrgreen:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Rene »

WokE10 in Rijperkerk
http://www.woke10.nl/home
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9623
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Ds79m »

E10-Hoeve:

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door nederland24 »

^^Waarom heet dat restaurant dan geen E19 hoeve?
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Rene »

^^
Waarom zijn de bananen krom ?
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Snelwegfreak »

Omdat ze niet recht zijn!

De E19 was voorheen de E10...
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8319
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Wesso »

Hier in de regio is ROC A12 te vinden met voornamelijk vestigingen in de buurt van de A12. De locaties Wageningen, Huissen en Barneveld hadden misschien anders moeten heten, maar ROC N225 is ook weer zo wat.

ROC A12 heeft wel als eerste het domein http://www.a12.nl te pakken gekregen.
RSK
Penningmeester
Berichten: 7142
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door RSK »

nederland24 schreef:Waarom heet dat restaurant dan geen E19 hoeve?
Waarschijnlijk omdat het er al voor 1983 zat.
Rene schreef:Waarom zijn de bananen krom ?
Omdat ze op trossen groeien.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door nederland24 »

Snelwegfreak schreef:Omdat ze niet recht zijn!

De E19 was voorheen de E10...
Dat wist ik dus niet.
Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Tobias98 »

In de buurt van Sint-Job-in-het-Goor heb je ook nog de E10-plas. De E19 gaat daar vandaag de dag overheen door middel van een brug.
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Jackbauer1350 »

De A4 heeft uiteraard ook de eettenten bij Hoofddorp zoals RestoA4
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Coen Tunnel »

Rene schreef:WokE10 in Rijperkerk
http://www.woke10.nl/home
Die website heet nog steeds zo, maar het (overigens goede) wokrestaurant is al van naam veranderd, en de naam E10 die eerder prominent op de gevel stond is ook verdwenen. Eerder zat er ook een hotel. Streetview heeft nog oude beelden met de oude naam.

Nog een paar:

Autorijschool A28, Zwolle
Industrieterrein RW 50, Kampen
Bedrijvenpark A6, Emmeloord
Industrieterrein Hemmen-A7, Sneek
Bedrijvenpark A37, Emmen

Eervolle vermelding:

Discotheek Afslag 30, Beilen

En: Telt een weg vernoemd naar een buitenlandse weg ook mee?
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door harry »

Ik heb dergelijke zaken sinds 2003 lopen verzamelen op wegnummers.autosnelwegen.nl.
Een greep uit die verzameling:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1219
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Vahalis »

Wokrestaurant PlazA6
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Coen Tunnel »

^^ En nog een wokrestaurant: Plaza N50 in Kampen.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Attietattie »

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18192
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Kaaiman »

Ik ken een Endrie en er lopen ook heel wat Adri's rond. Maar of die nou naar wegen genoemd zijn... :lol:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
kees
expressweg
Berichten: 3536
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door kees »

Sterker nog, als je iemand naar een weg gaat noemen, ben je wel de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8319
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Wesso »

Attietattie schreef:IXAS
Nooit geweten dat de Gaasperdammerweg (A9) als x-as werd beschouwd. Beetje vreemde x-as wel als je de rest van het netwerk bekijkt.
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18192
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Kaaiman »

Romeins cijfer 9 = IX... :wtf:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door paolie »

IX = 9 ....
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Rene »

SAAone refereert toch ook aan Aone = A1...
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Snelwegfreak »

Wesso schreef:
Attietattie schreef:IXAS
Nooit geweten dat de Gaasperdammerweg (A9) als x-as werd beschouwd. Beetje vreemde x-as wel als je de rest van het netwerk bekijkt.
:lol: Zo las ik het eerst ook, maar IX=9 is dan al snel wat logischer.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door paolie »

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Claus Plein »

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door harry »

Zo te zien kan ik mijn verzameling nog wel uitbreiden. :)
Wesso schreef:Nooit geweten dat de Gaasperdammerweg (A9) als x-as werd beschouwd. Beetje vreemde x-as wel als je de rest van het netwerk bekijkt.
Ik vind het vanuit de Bijlmer wel logisch als de Gooiseweg de Y-as is. (Maar IJ-as wordt ook al gebruikt voor ontwikkelingen bij het IJ...)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8319
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Wesso »

^^ Ja, het is leuk bedacht. Laten we ook de Z-as niet vergeten.
SPOILER: TOON

De Zuid-as.