Namen gebaseerd op wegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Hajo »

De N67 ligt in de zogenaamde "Oostkantons", gebied dat vroeger tot Duitsland behoorde. Duits is er nog steeds de officiële voertaal, meen ik te weten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1852
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Chrysa »

Mwah, het "Auf 5 km" was nou net het deel waar ik me niet zo over verbaasde. ;)
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Coen Tunnel »

Voor de liefhebbers van cannabis: Coffeeshop A7 in Hoogezand: https://www.google.com/maps/@53.1604809 ... 6656?hl=en
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Wouter N14 »

^^ Had het A-Zweven genoemd :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Palance »

Of A-Zen als je genoeg gebruikt hebt :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door harry »

Die had ik in 2006 al eens op de foto gezet. Volgens mij is het inmiddels gesloten.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Palance »

Jackbauer1350 schreef: za 09 jan 2016, 20:14 Nog eentje gevonden:
A15Wereldrestaurant voor wokken, sushi, Italiaans, Hollandse pot, etc
Deze staat bij Gorinchem. Maar er is blijkbaar nog een vestiging aan de Baanhoekweg in Dordrecht. En die ligt vlakbij de N3 :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door 3jaap »

In Arnhem-Zuid:

Jongerencentrum de Madser
Genoemd naar en liggende aan de Burgemeester Matsersingel.

Waarom Madser met een d is gespeld en niet met een t is mij overigens een raadsel...
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!
nico
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door nico »

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Vinny »

Hajo schreef: ma 11 jan 2021, 15:16 De N67 ligt in de zogenaamde "Oostkantons", gebied dat vroeger tot Duitsland behoorde. Duits is er nog steeds de officiële voertaal, meen ik te weten.
Het bord is grotendeels in het Engels. Het zal dus wel door Nederlanders geplaatst zijn die een soort van hipheid hebben willen uitstralen. Er had natuurlijk 'buisnesspark east counties' moeten staan. Maar toen bleek dat er eigenlijk helemaal geen industrieterrein was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Chris »

Ik zag deze foto van de Spaanse A-2 bij Zaragoza. Ik dacht, dat bedrijf zal wel naar de A-2 vernoemd zijn. Maar dat blijkt toch niet zo te zijn, het is een logistiek bedrijf met vestigingen door heel Spanje. Integrados zou je ook kunnen interpreteren als 'geïntegreerd'.

Afbeelding
Berrychello
verkeersader
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Berrychello »

Ik weet niet of het in dit topic genoemd is, maar er zijn ook wel veel autobedrijven die bewust of onbewust naar belangrijke wegen zijn vernoemd. A6 auto's, A1 occasions. Er was er ook eentje met A27 dacht ik, en er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Allemaal niet geheel toevallig ook in de buurt van die betreffende snelweg.

Edit: bij Google geprobeerd met A12, A27, A28 en A2. Vooral die laatste geeft redelijk wat hits als je er 'auto' of 'occasions' achter zet.

Ook leuk, zoeken op handelsnaam bij de KvK. A1: >700 resultaten. A2: >500 resultaten.
Bij N201 vooral wat rondom Hoofddorp, en wat vofjes van bouwprojecten van de N201. En nog een leuke, die hun stichtingsdoel niet behaald hebben lijkt me:
Stichting Geen Omlegging N201
Berrychello
verkeersader
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Berrychello »

Nog een grappig weetje die wel in dit topic past : in (oa) Hilversum zit Volvo dealer Buitenweg. Die kwam te zitten aan een toen net nieuwe weg. Men heeft gepoogd die weg de naam Buitenweg te geven maar de naam Oscar Romerolaan was al vastgelegd voor deze weg.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Wimpie25 »

Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus het kan al vermeld geweest zijn; ik weet niet of hier de winkelketen "E5-Mode" bekend is?

In Vlaanderen zijn er momenteel 55 'E5'-winkels geopend. De benaming komt van de eerste zaal die in 1979 langs de toenmalige E5 (vandaag E40,) gevestigd was, ter hoogte van Sint-Denijs-Westrem.

Ondanks verschillende overnames en herlokalisaties van het hoofdkwartier, is de volledige keten nog steeds in Vlaamse handen en draagt ze nog steeds de naam van een vergeten autosnelweg.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11458
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Willem »

^^ Dat is dus het nadeel als je je winkel naar een wegnummer vernoemd. Als die weg een ander nummer krijgt ben je opeens, los van datgene wat je verkoopt, ouderwets.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Goh, ik denk niet dat er veel mensen de naam van de keten nog associëren met een autosnelweg. Laat staan dat ze weten over welke het precies gaat.
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Km357 »

Willem schreef: wo 07 apr 2021, 19:05 ^^ Dat is dus het nadeel als je je winkel naar een wegnummer vernoemd. Als die weg een ander nummer krijgt ben je opeens, los van datgene wat je verkoopt, ouderwets.
Er is even goed een wielerwedstrijd die de E3 prijs noemt (de huidige E17), is die dan ouderwets? Nee, kennelijk is het een wielerklassieker. Het is maar hoe je het bekijkt.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11458
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Willem »

Tsja, hier op het wegenforum letten we daarop.. ;)
Of "normale" mensen dat doen is vraag twee.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door harry »

Wimpie25 schreef: wo 07 apr 2021, 19:25 Goh, ik denk niet dat er veel mensen de naam van de keten nog associëren met een autosnelweg.
Ik niet in ieder geval. Ik heb die naam vaak gezien in België maar had die link niet gelegd.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Palance »

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Km357 »

Had ik deze al gepost?
Afbeelding

Er zijn tussen Nice en Menton 3 Corniches:
- Basse Corniche (N98) aan de kust
- Moyenne Corniche (N7) ietwat sneller uitgebouwd, maar de laatste jaren minder en minder
- Grande Corniche (N564), op zich de mooiste en authentieke route, en ook de rustigste
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Rein »

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door GuteFahrt »

B10 Stüble (Schwäbisch voor Stube - (snack)bar) in Kuchen, westelijk van Geislingen langs de B10:

https://www.mapillary.com/app/?pKey=485046839475821

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Km357 »

Ziet er toch weinig uitnodigend uit, vind ik dan.
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door GuteFahrt »

@Km357, heb je liever deze?

https://grillstubezurb64-warendorf.de/

Afbeelding

;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Teetje
verkeersader
Berichten: 960
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Teetje »

Iemand al eens gehoord van het Samenwerkingsverband A2-gemeenten? (Cranendonck - Heeze-Leende - Valkenswaard)

https://www.a2samenwerking.nl/
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door GuteFahrt »

Ik in ieder geval niet...

Aan de zuidring van Berlijn (A10) heb je dit winkelcentrum:

Afbeelding

https://de.wikipedia.org/wiki/A10_Center
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Jackbauer1350 »

Afbeelding

https://goo.gl/maps/hqZaHGMZ3TX4haUU7

Een kunstgalerie langs de N201 nabij Kortenhoef


Afbeelding
https://goo.gl/maps/Y1ZhW6o1tZPHAxVQ6

Steakhouse waarvan de naam uiteraard is afgeleid van de N34.
Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 713
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Sibren »

Misschien past dit niet helemaal bij het topic, of komt dit veel vaker voor dan ik denk. Maar in Friesland zijn twee buslijnnummers ogenschijnlijk een knipoog naar wegnummers:

Lijn 355 Leeuwarden-Dokkum rijdt over de N355 (en de N356).
Lijn 356 Drachten-Dokkum rijdt over de N356 (en de N31).
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Namen gebaseerd op wegen

Bericht door Vinny »

^^
In Nederland is dat erg zeldzaam. In het UK schijnt het vaker voor te komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.