Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Robbert297
expressweg

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 19 okt 2020, 9:31

:facepalm:
I'm average height... in Thailand.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 19 okt 2020, 11:33

Chris schreef: ma 19 okt 2020, 9:13 Bombshell van het Bundesrechnungshof: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke334.html

De herbouw van de Friesenbrücke gaat volgens het Bundesrechnungshof duidelijk langer duren en meer kosten dan DB nu plant. Het kan wel eens 2030 gaan worden. Ook wordt er geen noodzaak gezien voor een grote dure draaibrug.
Hier was ik al heel lang bang voor gelet op de "grandioze medewerking" vanuit Duitsland met het doortrekken van onze eigen Betuweroute in het Duitse achterland. De Duitsers hebben geen enkel belang bij een grotere/bredere/langere/duurdere brug. De beste brug is GEEN brug zodat de werf die er achter ligt tenminste nog grote cruiseschepen kan bouwen. Laat daar nu, zo verwacht ik, wel behoorlijk de klad in komen in deze corona tijd omdat niemand kan voorspellen of het cruise vervoer na de corona tijd weer aantrekt. Het zal nog vele jaren duren voordat het aantal cruise tripjes weer op het oude niveau ligt ben ik bang voor.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Eemspoort
dorpsstraat

Bericht door Eemspoort » ma 19 okt 2020, 11:39

Laatst zag ik een bericht voorbij komen dat er 5.000 banen op de tocht staan bij de Mijer-werft.
Ik denk ook dat de noodzaak van een brug met grotere doorvaart wel eens weg kon vallen.
Momenteel liggen er 4 cruise-schepen in Turkije bij de sloop. En niet de meest oude meuk, zeg maar. Onder andere 2 van Carnival Cruises.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 okt 2020, 15:24

jelger schreef: wo 16 sep 2020, 13:13 Betaalt Nederland een deel van de herbouw van de brug? Dacht het niet, toch?
Volgens mij niet, al is het wel geopperd. Persoonlijk zou ik het ook wel gek vinden. De brug is gewoon stuk gegaan na een aanvaring, dat is geheel buiten de schuld van Nederland om. Het zou anders liggen als er bijvoorbeeld op verzoek van Nederland een dubbelsporige brug wordt gebouwd voor een eventuele IC Groningen-Leer-Bremen. Maar zo'n verbinding komt er niet: daar zijn elders in het netwerk te grote beperkingen voor en de vervoersvraag wordt ook niet hoog ingeschat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » di 20 okt 2020, 12:28

De vraag is wel dat als een brug zoveel duurder wordt en langer gaat duren, of het dan niet slimmer is om een tunnel te bouwen.

Ik vind daar wel wat voor te zeggen: het kan een vrij eenvoudige afzinktunnel worden, terwijl je nu een enorm gecompliceerde brug gaat bouwen die nog steeds een obstakel blijft voor zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Ook uit milieuoogpunt is een tunnel handiger, want reken maar dat aan milieu- en geluidsmaatregelen ook prijskaartjes hangen. Alles opgeteld zou een simpele tunnel in deze situatie best goedkoper kunnen zijn.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 20 okt 2020, 12:31

^^ Dat moet dan wel een enorm lange tunnel worden gezien het geringe stijgingspercentage voor het spoor en het feit dat er cruiseschepen overheen moeten kunnen varen. Ik betwijfel ten zeerste dat dat goedkoper kan dan een brug.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 okt 2020, 12:46

Een beweegbare spoorbrug over een getijderivier is in principe ook duurder dan een gemiddelde duikplank ;)
Een afgezonken tunnel zal iets duurder zijn, en de spoorlijn zal bij Weener ook verlegd moeten worden. Daar gaan de grootste kosten in zitten denk ik.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 okt 2020, 13:22

keokiracer schreef: di 20 okt 2020, 12:31 ^^ Dat moet dan wel een enorm lange tunnel worden gezien het geringe stijgingspercentage voor het spoor en het feit dat er cruiseschepen overheen moeten kunnen varen. Ik betwijfel ten zeerste dat dat goedkoper kan dan een brug.
Cruiseschepen hebben niet zo'n grote diepgang. Daarbij zijn ze meestal nog niet volledig afgebouwd op moment van transport.
Goedkoper dan een brug lukt zelden met een tunnel. Wel meer storingen bij een brug als de brug beweegbaar moet zijn.
Dat de rivier een getijderivier is, is niet moeilijker dan een rivier die altijd (dezelfde kant op) stroomt. Kan zelfs voordelen hebben (afzinken als water keert en dus stilstaat). Voor een brug met pijlers hetzelfde. De maximum stroming telt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 20 okt 2020, 13:55

^^ Een tunnel is altijd veel duurder, tot wel de factor 2 of 3 aan toe, dan een brug. Verder maakt het niet uit of tunnel in getijde gebied ligt of niet. In ons land liggen er ook meerdere tunnels in getijde gebied die zonder problemen zijn afgezonden. Afzinken dient dan wel te gebeuren op het moment dat het tij kentert en er zo min mogelijk stroming is.

Voorts vraag ik mij af of de bodem wel draagkrachtig genoeg is om een tunnel te dragen dan wel kan voorkomen dat de tunnel opdrijft. Een tunnel wordt door de opwaartse krachten van het grondwater omhoog geperst, denk maar aan een lege olietank die omhoog komt, en moet dus stevig gefundeerd worden over de hele lengte.
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 20 okt 2020, 15:21

Voor de schepen van Meyer is momenteel een diepgang van 8,5 meter vereist. Die kan alleen gehaald worden door met het begin 2000 gemaakte Emssperrwerk de Eems af te sluiten en op te stuwen (maximaal NAP +2,7m) en de Eems te baggeren tot NAP -6,3 meter. Dus daaronder moet dan nog eens je tunnel liggen (tunnelzool zo'n 5 meter lager), met nog een zandlaag erop om ervoor te zorgen dat hij niet gaan drijven.
En voor de veiligheid moet de ingang van de tunnel natuurlijk boven het niveau van de hoogste stormvloed liggen (wat wel is verbeterd met het Emssperrwerk, NAP +5,5 m is mogelijk).
Ter vergelijking: de Willemsspoortunnel ligt op 20 meter diepte.

Hellingen zullen niet zo'n groot probleem zijn als je goederenvervoer uitsluit. De dieseltreinen die daar rijden kunnen best wel een flinke helling op.

Maar goedkoper dan een brug? Lijkt me stug.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 20 okt 2020, 16:44

^^
Misschien moet Duitsland dat toch maar eens laten onderzoeken. Zitten we zo in 2040 (egaal of er dan een tunnel komt of toch een brug) :shutup:

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 20 okt 2020, 17:22

^^ Kun je beter onderzoeken wat het kost om die hele werf te verplaatsen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2020, 17:57

PeterSchoeber schreef: di 20 okt 2020, 13:55Voorts vraag ik mij af of de bodem wel draagkrachtig genoeg is om een tunnel te dragen dan wel kan voorkomen dat de tunnel opdrijft.
Zou de bodem in het gebied tussen Weener en Ihrhove nou zoveel anders zijn dan een kleine 10 km noordelijker?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 20 okt 2020, 20:07

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 20 okt 2020, 20:37

Waarom niet gewoon weer de huidige brug repareren? Oké, dan heb je wel weer het ongemak dat de brug er soms uit getakeld moet worden, maar het lijkt mij de goedkoopste oplossing wat zo uitgevoerd kan worden, toch?
I'm average height... in Thailand.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 20 okt 2020, 20:45

Coen Tunnel schreef: di 20 okt 2020, 17:57
PeterSchoeber schreef: di 20 okt 2020, 13:55Voorts vraag ik mij af of de bodem wel draagkrachtig genoeg is om een tunnel te dragen dan wel kan voorkomen dat de tunnel opdrijft.
Zou de bodem in het gebied tussen Weener en Ihrhove nou zoveel anders zijn dan een kleine 10 km noordelijker?
JA dat zou zomaar kunnen. In dit soort delta's/stoom/getijde gebieden kan de bodemgesteldheid per strekkende meter heel erg verschillen als gevolg van vroegere stroomgeulen en alles wat je maar bedenken kunt. Ik kan leuke anekdotes hierover vertellen maar dat heeft in dit geval niets met de aanleg van een weg, of spoorlijn te maken. Je moet je huiswerk in dit soort gebieden echt goed doen als je gaat sonderen om de diepte van de draagkrachtige laag te betalen.
Met vriendelijke groet,

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 okt 2020, 17:30

Eerst eens financiering, planning, werklui en beton regelen. ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 22 okt 2020, 19:26

^^ Omdat een werf verder stroomopwaarts veel te grote schepen voor die locatie bouwt (er is niets mis met de desbetreffende firma zelf, uitgezonderd hun locatie) moet een dure tunnel gebouwd worden?

Uiteindelijk is de goedkoopste oplossing om x Euro aan de scheepswerf over te maken zodat zij naar zeg Emden kunnen verhuizen.
Maar tegelijk besef ik dat zowel de firma als het plaatsje zelf aan elkaar verbonden zijn (eigenlijk ook goed ondernemerschap van de scheepswerf richting de plaatselijke bevolking) dat zoiets op teveel weerstand gaat stuiten.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 22 okt 2020, 21:58

Willem schreef: do 22 okt 2020, 19:26
Uiteindelijk is de goedkoopste oplossing om x Euro aan de scheepswerf over te maken zodat zij naar zeg Emden kunnen verhuizen.
Maar tegelijk besef ik dat zowel de firma als het plaatsje zelf aan elkaar verbonden zijn (eigenlijk ook goed ondernemerschap van de scheepswerf richting de plaatselijke bevolking) dat zoiets op teveel weerstand gaat stuiten.
Het overmaken van die euro's is niet voldoende, de brug zal toch herbouwd moeten worden omdat er treinen overheen willen en het zal toch een beweegbare brug moeten worden omdat er zeilschepen onderdoor moeten. Goed, in simpelere vorm zal die dan geen 30 miljoen kosten, maar het verhuizen van de werf zal ook niet goedkoop zijn.
Plus, vind daar maar eens een leuke locatie voor. Haven Emden zou wat zijn, maar dan moet je VW eens overhalen de haven niet als privéparkeerplaats te gebruiken.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 22 okt 2020, 23:19

^^ In de regio Delfzijl/Eemshaven kan men ook nog wel wat werkgelegenheid gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 23 okt 2020, 7:23

^^ Ik denk dat verhuizen naar Nederland sowieso niet gaat gebeuren.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 23 okt 2020, 9:08

PeterSchoeber schreef: di 20 okt 2020, 20:45
Coen Tunnel schreef: di 20 okt 2020, 17:57
JA dat zou zomaar kunnen. In dit soort delta's/stoom/getijde gebieden kan de bodemgesteldheid per strekkende meter heel erg verschillen als gevolg van vroegere stroomgeulen en alles wat je maar bedenken kunt. Ik kan leuke anekdotes hierover vertellen maar dat heeft in dit geval niets met de aanleg van een weg, of spoorlijn te maken. Je moet je huiswerk in dit soort gebieden echt goed doen als je gaat sonderen om de diepte van de draagkrachtige laag te betalen.
Een afgezonken tunnel heeft geen groot gewicht, en vaak zelfs een negatief gewicht zodra deze leeggepompt is (en dan gebruik je ballast om hem op diepte te houden). Bij de hellingen moet je soms trekankers gebruiken (maar dat kan in een bouwput) omdat je daar geen ballast kan gebruiken. Alleen tijdens de aanleg weegt de tunnel wat meer (want gevuld met water), maar meestal zijn de tunneldelen een duikboot, waar ze net genoeg water intrekken om hem te laten zinken zodra deze is ingevaren. Pas later worden de tussenwanden gesloopt.
Voor een geboorde tunnel is de grondgesteldheid wel heel belangrijk, maar met name voor het boorproces zelf.

Als de rivier of het kanaal dijken heeft komt de tunnel vaak boven in zijn eigen poldertje, omgeven door nieuwe dijk (een kanteldijk geheten). Daarmee kan een (extreem) lekke tunnel of een dijkdoorbraak aan de andere zijde niet twee kanten onder water zetten, alleen zichzelf.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 okt 2020, 18:31

Willem schreef:Uiteindelijk is de goedkoopste oplossing om x Euro aan de scheepswerf over te maken zodat zij naar zeg Emden kunnen verhuizen.
Daarvoor moet je ook afwegen hoeveel investeringen er nu gedaan zijn in de huidige locatie. Een nieuwe (diepzee) haven aanleggen is ook niet persé goedkoop. Op lange termijn kan het denk ik wel uit, je hebt ook de Jann Berhaus-brücke over de Eems die beperkend kan zijn.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 23 okt 2020, 22:21

Vinny schreef: vr 23 okt 2020, 18:31 je hebt ook de Jann Berhaus-brücke over de Eems die beperkend kan zijn.
Die is 10 jaar geleden omgebouwd om 56 meter breedte te kunnen verwerken. De plannen voor de nieuwe draaibrug geven een breedte tussen de pijlers van 56,6 meter, dus met enige speling is ook daar 56 meter het maximum.
Meyer heeft tot nog toe schepen tot 42 meter gebouwd, en daar lijkt men de komende jaren niet overheen te gaan. New Panamax gaat tot 49 meter en het is onwaarschijnlijk dat er veel bredere cruiseliners gebouwd gaan worden.
En zo ja, dan kan Meyer dat nog altijd in Turku doen.

De oude Friesenbrücke had bij het hefgedeelte een doorvaartbreedte van 25 meter maar voor de Meyerschepen werd het vaste gedeelte verwijderd en kon er met 46,6 meter breedte doorheen gevaren worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 nov 2020, 20:24

Er zijn weer kamervragen gesteld: Beantwoording van Kamervragen over nieuwe Friesenbrücke

Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van de inhoud van het rapport van de Duitse Federale Rekenkamer over de kosten en bouwduur van de Friesenbrücke?

Antwoord 2
Nee, het rapport is vertrouwelijk en niet gedeeld met Nederlandse overheden. Het rapport zal wellicht wel openbaar worden na behandeling in de Begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag in Berlijn.

Vraag 3
Zijn er contacten met de Duitse collega geweest over dit rapport en de uitkomsten hiervan?

Antwoord 3
De provincie Groningen is in Nederland opdrachtgever van het project Wunderline en onderhoudt in eerste instantie de contacten met de betrokken Duitse partijen. Naar aanleiding van de berichten is er contact geweest tussen de provincie en het betreffende ministerie van de deelstaat Nedersaksen en daarnaast met Deutsche Bahn (DB Netz). Beide partijen geven aan dat de brug volgens de laatste inzichten conform planning eind 2024 zal worden opgeleverd. Daarnaast zijn er momenteel geen signalen dat sprake zal zijn van een kostenstijging. De Duitse partijen herkennen zich dan ook niet in de berichtgeving.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 nov 2020, 20:37

En daarmee wordt er een onnodig probleem gemaakt van deze brug, die vervoerskundig van 0 betekenis is :heygrr: Degenen die denken dat duizenden reizigers de grens oversteken bij Bad Nieuweschans leven buiten de werkelijkheid.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 13 nov 2020, 20:46

^^ Ik denk dat jij buiten de werkelijkheid leeft.

Het levert geen duizenden reizigers op, nee, dat ben ik met je eens. Maar als Groningen en Noord-West Niedersachsen in die zin hun economische banden kunnen behouden is het een stap vooruit.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 nov 2020, 21:04

Je neemt mijn reactie iets te serieus. Maar het blijft een druppel op de gloeiende plaat.

En vanuit Duitsland is er gewoon te weinig relevantie om moeite te steken in herstel van de verbinding.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 13 nov 2020, 21:27

^^ Nee dat doe ik niet. Waarom denk je dat Noord Nederland een hekel heeft aan het Westen? Iets met gas en compensatie wat eeuwig lang lijkt te duren? En nu ga je keihard schrijven van 'ach joh, dat is niet nodig?' Sorry, nu raak je mij als Noordeling.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 14 nov 2020, 18:44

Zeg gast, ik ben toch geen Randstedeling. Waar houd je me voor? Ik weet dat het gevoelig ligt, maar je gaat je toch serieus niet over opwinden :hm: