Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.
Moderator: Moderatoren
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door GuteFahrt » di 11 apr 2023, 21:01
Klopt, met dat werk beginnen ze in Duitsland dan aankomende herfst:
https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... e-102.html
omroep Bremen (6-2-2023) schreef:Die tatsächlichen Bauarbeiten sollen ab Herbst starten und bis 2030 fertig gestellt sein. Dazu gehören der stellenweise, zweigleisige Ausbau der Strecke sowie der Bau von neuen Bahnübergängen, Weichen, Oberleitungen und Signalanlagen.
-
Taran 5
- dorpsstraat
Bericht
door Taran 5 » di 11 apr 2023, 22:05

Als ik dat zo lees willen ze ook bovenleiding gaan maken lijkt me we nogal sterk want dan zal Arriva multi courante stellen nodig hebben.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 12 apr 2023, 8:19

Dat lijkt me juist niet sterk. Met de komst van de Wink wil Arriva er naartoe om in de toekomst alleen nog hybride treinen in te zetten. De huidige dieselgeneratoren kunnen in de toekomst worden vervangen door grotere accupakketten die
gevoed kunnen worden via bovenleiding.
-
Egbert
- autoweg
Bericht
door Egbert » wo 12 apr 2023, 8:25
Ik denk dat je de verdubbeling en de werken aan de bovenleiding moet lezen voor het traject Leer - Oldenburg.
Ik lees ook niet zozeer dat ze in het najaar met de brug beginnen maar dat ze aan het spoortraject beginnen. En dan denk ik dus ook vooral aan het stuk tussen Leer en Bremen.
Als Arriva de Wink gaat inzetten hoeft er in Duitsland juist niets van bovenleiding voorzien te worden.
-
omNOMNOMNOM
- stadsweg
Bericht
door omNOMNOMNOM » wo 12 apr 2023, 9:07
Wel opvallend dat Nederland zoveel moet bijlappen om de Duitsers eens in hun infrastructuur te willen laten investeren:
Der Ausbau der Bahnstrecke soll etwa 160 Millionen Euro kosten. Obwohl nur 50 Kilometer der Strecke durch die Niederlande verlaufen, zahlt die niederländische Regierung zwei Drittel der Kosten. Die Bundesregierung zahlt den Rest.
Anderzijds is het initiatief ook vanuit Nederland genomen. Goederenvervoer zal echter maar beperkt kunnen plaatsvinden vanwege bescherming van de havens in Bremerhaven en Bremen ten opzichte van Groningen? Die argumentatie klinkt mij nogal vergezocht in de oren...
Die Initiative für den Ausbau der Strecke kam aus dem Nachbarland. Der Bremer Senat hatte auf den Vorschlag hin erst Bedenken geäußert: Er fürchtete, der Gütertransport nach Bremerhaven und Bremen würde durch den Ausbau der neuen Strecke leiden, weil die Güter dann direkt nach Groningen und in die Niederlanden gingen. Wegen dieser Bedenken soll der Güterverkehr auf der neuen Bahnstrecke erst eingeschränkt ablaufen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 12 apr 2023, 20:04
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 12 apr 2023, 8:19

Dat lijkt me juist niet sterk. Met de komst van de Wink wil Arriva er naartoe om in de toekomst alleen nog hybride treinen in te zetten. De huidige dieselgeneratoren kunnen in de toekomst worden vervangen door grotere accupakketten die
Klopt, maar de WINK's werken niet met de Duitse bovenleidingspanning.
Egbert schreef: ↑wo 12 apr 2023, 8:25Als Arriva de Wink gaat inzetten hoeft er in Duitsland juist niets van bovenleiding voorzien te worden.
Maar moeten de WINK's wel van Indusi worden voorzien. Enkele GTW's hebben dat al. Maar goed, die zullen op een gegeven moment vast ook wel een keer vervangen worden.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 12 apr 2023, 20:08
Taran 5 schreef: ↑di 11 apr 2023, 22:05

Als ik dat zo lees willen ze ook bovenleiding gaan maken lijkt me we nogal sterk want dan zal Arriva multi courante stellen nodig hebben.
Het is meestal niet verboden om met dieseltractie gebruik te maken van een spoorlijn met bovenleiding. Dus het is niet hoognodig.
Goederenvervoer zal echter maar beperkt kunnen plaatsvinden vanwege bescherming van de havens in Bremerhaven en Bremen ten opzichte van Groningen? Die argumentatie klinkt mij nogal vergezocht in de oren...
Ah ambtenaren die hun zin niet krijgen
Goederenvervoer is op de lijn Leer-Nieuweschans altijd tamelijk marginaal geweest. Ik kan me niet voorstellen dat het na verdubbeling en electrificering ineens een soort Betuweroute gaat worden, die significant marktaandeel van de Duitse zee- en rivierhavens gaat snoepen. Maar in Bremen zijn ze natuurlijk als de dood dat Nederland er met 'de kluif' vandoor gaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 12 apr 2023, 20:17
Coen Tunnel schreef: ↑wo 12 apr 2023, 20:04
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 12 apr 2023, 8:19

Klopt, maar de WINK's werken niet met de Duitse bovenleidingspanning.
Egbert schreef: ↑wo 12 apr 2023, 8:25Als Arriva de Wink gaat inzetten hoeft er in Duitsland juist niets van bovenleiding voorzien te worden.
Maar moeten de WINK's wel van Indusi worden voorzien. Enkele GTW's hebben dat al. Maar goed, die zullen op een gegeven moment vast ook wel een keer vervangen worden.
Scherp, dat klopt.
Als ik het goed heb beschikken de Wink's die nu in het noorden rijden nog niet over een pantograaf. Ook een groter accupakket dient nog geplaatst te worden (ten koste van de dieselgenerator). Zodra de Wink's worden omgebouwd zou je dit gelijk zo kunnen doen dat ze met verschillende spanningen overweg kunnen. Ook de inzet van verschillende soorten motorwagens, waarbij slechts een deel van het materieel geschikt is om onder Duitse bovenleiding te rijden, kan een optie zijn.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 13 apr 2023, 12:29
Overigens maken de investeringen deel uit van de ambitie om met de Wunderline weer een hoogwaardige spoorverbinding tussen Groningen en Bremen te creëren.
Het perspectief van een internationale verbinding was ook mede reden voor het Europarlement om de Lelylijn
op te nemen in TEN-T. Dit is een belangrijke stap richting een Europese bijdrage aan de aanleg van deze verbinding.
https://www.lelylijn.nl/article/656/bru ... poorkaart/
Om van de Lelylijn als hoogwaardige verbinding door te trekken naar Hamburg zal er nog wel wat meer moeten gebeuren dan verdubbeling, elektrificatie en het verbeteren van seinen en wissels. Er even vanuit gaande dat een Lelylijn fase 2 (Groningen-Hamburg) wordt opgepakt nadat het deel Lelystad-Groningen vergevorderd of zelfs klaar is, en een internationaal traject uitdagingen met zich meebrengt in afstemming en financiering, lijkt het zinvol om bij dit project Wunderline zo hoog in te zetten als in de huidige situatie te rechtvaardigen valt.