Leuk ook het Nederlandse voorsein op Duits grondgebied.
Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer
Moderator: Moderatoren
-
Taran 5
- verkeersader
Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer
Leuk ook het Nederlandse voorsein op Duits grondgebied.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Vanaf vandaag kunnen fietsers en voetgangers alvast over de nieuwe brug.
NDR Report: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... e-100.html
NDR Report: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... e-100.html
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Nog meer uitstel voor de trein naar Leer. Deze gaat pas op zijn vroegst in de zomer van 2026 weer rijden:Schelpenpaadje schreef: do 20 feb 2025, 19:51 Eind 2025, dat is nog meer dan genoeg tijd om nog meer uitstel aan te kondigen.
https://www.oogtv.nl/2025/10/trein-naar ... sche-bahn/
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Tja voor Groningen is dit een belangrijk prestigeproject terwijl dat gebied vanuit Duits oogpunt vrijwel irrelevant is in het grotere spoornetwerk. Dat zal mede zorgen voor een uiteenlopend gevoel voor urgentie. Je ziet dit eigenlijk al sinds de aanvaring van de Friesenbrücke. In Nederland zou het echt geen 10 jaar geduurd hebben om die brug te vervangen.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
Bij Stuttgart21 spreek je over een daadwerkelijk zeer complex project in een sterk stedelijke omgeving. Dat is bij de 'Wunderlinie' toch bepaald niet zo, vanuit Duits oogpunt is dit een secundaire prioriteit.
In Oldenburg is een spoorbrug over de Hunte beschadigd waardoor er ook geen lange-afstandstreinen rijden naar Norddeich Mole. Dat is het eindstation van een lange treinroute door Oost- en Noord-Duitsland, waaronder ook over Bremen - Oldenburg - Leer. Tot medio december rijden die treinen niet. Waardoor er effectief nu maar 1 keer per 2 uur een trein rijdt van Leer naar Oldenburg.
Grund für die Probleme ist ein Schaden an der Huntebrücke in Oldenburg. Vor einer Woche wurde ein Riss in der Klappbrücke entdeckt. Seitdem fahren die Züge nur noch eingleisig und langsam über die Stelle. Der Zustand der Brücke wird laut Bahn täglich überprüft.
https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... e-100.html
In Oldenburg is een spoorbrug over de Hunte beschadigd waardoor er ook geen lange-afstandstreinen rijden naar Norddeich Mole. Dat is het eindstation van een lange treinroute door Oost- en Noord-Duitsland, waaronder ook over Bremen - Oldenburg - Leer. Tot medio december rijden die treinen niet. Waardoor er effectief nu maar 1 keer per 2 uur een trein rijdt van Leer naar Oldenburg.
Grund für die Probleme ist ein Schaden an der Huntebrücke in Oldenburg. Vor einer Woche wurde ein Riss in der Klappbrücke entdeckt. Seitdem fahren die Züge nur noch eingleisig und langsam über die Stelle. Der Zustand der Brücke wird laut Bahn täglich überprüft.
https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... e-100.html
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Momenteel wordt de Friesenbrücke getest. De bedoeling was dat dit tot half april zou duren, maar het gaat nog zeker tot aankomende donderdag duren wegens "vertiefende Untersuchungen."
Hopelijk geen teken aan de wand...
https://leer.leserecho.de/friesenbrueck ... rlaengert/
Hopelijk geen teken aan de wand...
https://leer.leserecho.de/friesenbrueck ... rlaengert/
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ze kunnen de brug niet goed open en dicht krijgen meende ik me te herinneren van eerdere berichtgeving. Schijnt te komen doordat er wat centimeters afwijking is. Hopelijk kunnen ze nog wat bijlassen anders kan die niet bediend worden 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Taran 5
- verkeersader
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Volgens een bericht van vandaag heeft de DB meegedeeld dat de brug toch deze zomer in gebruik zal worden genomen door het treinverkeer...
https://www.nwzonline.de/landkreis-leer ... 06887.html
Maar misschien moet je dat ruim zien (medio dit jaar). RTV Noord heeft het over het najaar.
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1404286 ... -weer-open
https://www.nwzonline.de/landkreis-leer ... 06887.html
Maar misschien moet je dat ruim zien (medio dit jaar). RTV Noord heeft het over het najaar.
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1404286 ... -weer-open
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
Taran 5
- verkeersader
Ik zit momenteel in Soltau en zondag ga ik weer terug, mooi een gelegenheid om een kleine omweg te maken om een kijkje te nemen aan deze kant van de grens. Als ik me niet vergis is men ook al bezig met de verbinding vanuit Coevorden dus dat ligt soort van en route 
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Waarschijnlijk rekenen ze in Duitsland op een Indian Summer
Ik reken op openstelling in het najaar of nog verder uitstel.
Ik reken op openstelling in het najaar of nog verder uitstel.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Ik neem aan -e bij 'niet.'PeterSchoeber schreef: do 14 mei 2026, 15:35De zomer begint pas over ruim een maand en duurt tot 21 september. Dus als je de brug op 20 september in gebruik neemt dan is dat nog niet in de zomer.
Maar het was ook gebaseerd op dit (niet enkel op 'vage', algemene uitspraken, maar concreet):
In de Nederlandse reisplanner wordt nog de indruk gewekt dat de treinen na 30 juni weer gaan rijden, maar dat blijkt te optimistisch.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
-
Taran 5
- verkeersader
Zoals belooft een serie beeldjes uit Ost Friesland na mijn kleine vakantie in Soltau:

Geen commentaar.

Te Ihrhove waar schijnbaar een station komt. Overweg in de Deichstraße.

Ergens hier lijkt me een goede locatie maar ik kan het fout hebben, Ihrhove is ook maar een dorp.

Kijkend naar het zuiden met de wissel naar het spoor richting Weener.

Bij de overweg in de Uhlenweg die afgesloten is momenteel, Zowel de bovenleiding als de overwegen worden volledig vervangen alhier. Als ik op maps kijk zou het station hier moeten komen.

De overweg in de Uhlenweg.

Vanaf de overweg in de Lutjewolde kijkend naar het zuiden, nieuwe seinen staan klaat.

Ik ben hier ook geweest bij de eerste uprgade in 2001 (dacht ik) dus de oude overweg installatie en spoor was nog relatief jong maar alles moet er aan geloven. Lutjewolde.

De boog richting de brug.

Vanaf de brug kijkend naar Ihrhove. De brug was open toen ik aankwam en is 1 keer per uur ongeveer 20 minuten open voor fiets en wandelverkeer.

De brug gezien van oostelijke kant.

In het midden van het draaigedeelte.

Hier is de brug nog geopend, had nog niet eerder gezien dat er steenslag op een stalen brug ligt.

Op het draaibare gedeelte ligt het spoor op deze manier vast in aan de brug.

Het zenuwcentrum van de brug ligt aan de kant van Weener.

De Friesenbrücke in vol ornaat.

Het spoor richting Weener.

Vanaf de Süderstraße te Weener, de bakens horen toe aan het voorsein, een voorsein is een sein dat geen stop kan tonen.

Ook hier een compleet nieuwe overweg,

De overweg in de Graf-Edzard-Straße is geheel afgesloten.

Ook op die overweg, gelukkig is er ook een viaduct.

Te Bunde is het perron inmiddels gereed.

De overweg in de Neuschanzer Str. Even verderop stond de Nederlandse stau voor de tanstelle, ik had al in Weener getankt.

Overweg Heerenweg, vanaf hier heb je een mooi punt om de treinen van en naar Bunde te zien gaan.

De bewuste boog, vroeger stonden hier nog (telegraaf?) palen wat de spoorlijn wel erg oud liet lijken.

Kijkend in de richting van Bad Nieuweschans.

Het Nederlandse voorsein, ondanks dat het armatuur drie lenzen heeft kan het geen stop tonen.

Laatste overweg voor de grens, Charlottenpolder,

De overweg in de Verlengde Hoofdstraat te Bad Nieuweschans.

Kijkend in de richting van Bunde.

De Wink staat klaar als RB naar Groningen, was een lange rit maar de omweg waard!

Te Ihrhove waar schijnbaar een station komt. Overweg in de Deichstraße.

Ergens hier lijkt me een goede locatie maar ik kan het fout hebben, Ihrhove is ook maar een dorp.

Kijkend naar het zuiden met de wissel naar het spoor richting Weener.

Bij de overweg in de Uhlenweg die afgesloten is momenteel, Zowel de bovenleiding als de overwegen worden volledig vervangen alhier. Als ik op maps kijk zou het station hier moeten komen.

De overweg in de Uhlenweg.

Vanaf de overweg in de Lutjewolde kijkend naar het zuiden, nieuwe seinen staan klaat.

Ik ben hier ook geweest bij de eerste uprgade in 2001 (dacht ik) dus de oude overweg installatie en spoor was nog relatief jong maar alles moet er aan geloven. Lutjewolde.

De boog richting de brug.

Vanaf de brug kijkend naar Ihrhove. De brug was open toen ik aankwam en is 1 keer per uur ongeveer 20 minuten open voor fiets en wandelverkeer.

De brug gezien van oostelijke kant.

In het midden van het draaigedeelte.

Hier is de brug nog geopend, had nog niet eerder gezien dat er steenslag op een stalen brug ligt.

Op het draaibare gedeelte ligt het spoor op deze manier vast in aan de brug.

Het zenuwcentrum van de brug ligt aan de kant van Weener.

De Friesenbrücke in vol ornaat.

Het spoor richting Weener.

Vanaf de Süderstraße te Weener, de bakens horen toe aan het voorsein, een voorsein is een sein dat geen stop kan tonen.

Ook hier een compleet nieuwe overweg,

De overweg in de Graf-Edzard-Straße is geheel afgesloten.

Ook op die overweg, gelukkig is er ook een viaduct.

Te Bunde is het perron inmiddels gereed.

De overweg in de Neuschanzer Str. Even verderop stond de Nederlandse stau voor de tanstelle, ik had al in Weener getankt.

Overweg Heerenweg, vanaf hier heb je een mooi punt om de treinen van en naar Bunde te zien gaan.

De bewuste boog, vroeger stonden hier nog (telegraaf?) palen wat de spoorlijn wel erg oud liet lijken.

Kijkend in de richting van Bad Nieuweschans.

Het Nederlandse voorsein, ondanks dat het armatuur drie lenzen heeft kan het geen stop tonen.

Laatste overweg voor de grens, Charlottenpolder,

De overweg in de Verlengde Hoofdstraat te Bad Nieuweschans.

Kijkend in de richting van Bunde.

De Wink staat klaar als RB naar Groningen, was een lange rit maar de omweg waard!
Laatst gewijzigd door Taran 5 op ma 18 mei 2026, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ThatPCDude
- woonerf
Ligt het aan mij of is er echt flinke verkanting toegepast in de bogen? Vooral die in de 8e en 25e foto lijken me vrij stevig.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Taran 5
- verkeersader
https://www.arthurkamminga.nl/rail/spec ... hleer.html
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De renovatie bij Bunde duurt wel lang; vorig jaar was ik daar ook en toen waren ze nog overal bezig...
-
Taran 5
- verkeersader
Ik heb wel gemerkt (of was het toeval) dat mensen in Ostfriesland je groeten met hoi (of was dat toeval?). Ook Ciao heb ik vaker gehoord als groet als je weggaat ergens maar dat was in meerdere delen in Duitsland.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In Bunde sprak de pompbediende wel iets van Nederlands met een Duits accent. Dat viel me op. Ik was daar op de terugweg van de snelweg af gegaan om iets goedkoper te tanken. Toen was de belangrijkste spoorwegovergang afgesloten dus kreeg mooi een toeristische route door het plaatsje aangeboden 
-
Robbert297
- expressweg
Слава Україні
-
Egbert
- expressweg
Moi of moin is normaal. Tschau is tegenwoordig vrij normaal in Duitsland.Taran 5 schreef: ma 18 mei 2026, 17:50Ben je toevallig Engels? Die zijn ook briljant in het maken van een understatement
, zeg maar heel erg lang.
Ik heb wel gemerkt (of was het toeval) dat mensen in Ostfriesland je groeten met hoi (of was dat toeval?). Ook Ciao heb ik vaker gehoord als groet als je weggaat ergens maar dat was in meerdere delen in Duitsland.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
-
Taran 5
- verkeersader
Ik ben genoodzaakt een correctie toe te voegen mede ook omdat in Duitsland Google streetview lange tijd niet bestond.

Ik had gezegd dat dit de overweg in de Lutjewolde is, dat was fout, deze overweg ligt in de Weidenstraße evenals de foto van de overweg met de nieuwe seinen.

Dit zijn de inmiddels gesloten overwegen in de Lutjewolde en ze komen zo te zien niet terug.

De Strail platen zijn verwijdert en je zal het moeten doen met de overweg in de Weidenstraße.

Ik had gezegd dat dit de overweg in de Lutjewolde is, dat was fout, deze overweg ligt in de Weidenstraße evenals de foto van de overweg met de nieuwe seinen.

Dit zijn de inmiddels gesloten overwegen in de Lutjewolde en ze komen zo te zien niet terug.

De Strail platen zijn verwijdert en je zal het moeten doen met de overweg in de Weidenstraße.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Volgens Openstreetmap wordt er een nieuwe weg gebouwd tussen Lütjewolde en de Weidenstrasse. Verkeer hoeft dus niet erg ver om te rijden.