Infrastructuur Hilversum

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door harry » za 18 jun 2022, 22:53

Misschien zit onder dat doek wel een bord met de naam Oosterengtunnel en moeten ze nog een nieuw bord bestellen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 29 jun 2022, 9:06

Ik krijg net een nieuwsbrief dat de tunnel op 6 augustus in zijn geheel opengesteld wordt (dit in tegenstelling tot eerdere berichten, waarin de fietstunnel iets later open zou gaan).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 jun 2022, 9:37

Op zaterdag 9 juli 2022 wordt de naam bekendgemaakt van de tunnel. Zal vast geen verrassing zijn hoe de tunnel zal heten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 29 jun 2022, 9:39

Ik wist niet waar dit draadje in het forum zat, dus ik heb gezocht op "Alexiatunnel". Maar het blijft natuurlijk een hele grote verrassing, ik wacht in spanning af! :facepalm:

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 29 jun 2022, 18:48

^^ Zo. Daar heb je werk van gemaakt, 6 links in 1 zin 8-)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 29 jun 2022, 19:07

Als het op Wegenwiki staat moet het waar zijn ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 12 jul 2022, 15:55

Ennnnnnnnn *******tromgeroffel******* het is . . . . . Alexiatunnel!!!!! :woop: :lol:

6 augustus open:
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... ustus_open
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 23 jul 2022, 13:13

Jackbauer1350 schreef: za 12 dec 2015, 18:20 In Hilversum zijn plannen om de Schapenkamp die langs het station loopt deels in een tunnel te laten verdwijnen.
Deze weg was ooit tweerichtingsweg en is één van de belangrijke doorvoerwegen in Hilversum. In de jaren '90 is er van het deel langs het station een éénrichtingsweg van gemaakt waarbij een rijbaan omgebouwd is tot busbaan voor twee richtingen. De Schapenkamp maakt tevens deel uit van de centrumring die grotendeels éénrichtingsweg is tegen de klok in.
Ik kreeg een nieuwsbrief van de gemeente dat het college voorstelt de centrumricht te verleggen, van de Schapenkamp via de Koninginneweg om de markt heen richting Melkpad. Uit nieuwsbrief en "lees meer-link" wordt niet duidelijk of het dan verder via Langgewenst of Naarderstraat is en wat dat voor de Kleine Spoorbomen betekent.

Inmiddels is het tijdelijke busstation van Hilversum in gebruik genomen en zijn ze druk bezig met het slopen van het oude.
Probleem is wel dat er langs het tijdelijke busstation een fietspad is gemaakt, dat aan beide kanten met grote betonblokken is afgezet maar wel driftig gebruikt wordt ;-)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 23 jul 2022, 18:07

^^ Dat plan, of die ideeën daarvoor in ieder geval, zijn ook een een paar jaar oud. De centrumring verloopt nu via de Spoorstraat waardoor het voetgangersgebied bij de Groest gekruist wordt. Dit is met name op de marktdagen een ellende.

Verkeer zou via de nieuwe route inderdaad via de Koninginneweg, Schoolstraat en Langgewenst gaan rijden. Daarvoor moet dan de rijrichting van de Koninginneweg omgedraaid worden.

Dacht dat het idee om de "kleine spoorbomen" te sluiten er niet helemaal mee samenhing.
Alhoewel met veranderen van de rijrichting op de Koninginneweg verkeer dan makkelijker vanaf de Schapenkamp via de spoorwegovergang en de Noorderweg/Simon Stevinweg naar de Johsnnes Geradtsweg (Ring) kan sneaken. Dat kan nu ook via de Spoorstraat, Naarderstraat en Koninginneweg maar dat is wel langer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 23 jul 2022, 19:18

Jackbauer1350 schreef: za 23 jul 2022, 18:07 De centrumring verloopt nu via de Spoorstraat waardoor het voetgangersgebied bij de Groest gekruist wordt.
Stationsstraat bedoel je denk ik? De Spoorstraat is geen doorgaande weg, afgaande op wat ik in Openstreetmap zie.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 25 jul 2022, 14:40

Oeps, :oops: inderdaad, waar ik Spoorstraat zei moet Stationsstraat zijn, stop de tijd.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 04 aug 2022, 20:17

mavas schreef: di 12 jul 2022, 15:55 Ennnnnnnnn *******tromgeroffel******* het is . . . . . Alexiatunnel!!!!! :woop: :lol:

6 augustus open:
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... ustus_open
Klopt, over twee dagen open, stond er op de tekstkar, zag ik vanmiddag. Doorkijkje van zuid naar noord zag er al mooi strak uit, de stenen tunnelmond komt mooi boven het maaiveld uit.. maar niet té.

Ik heb nu ook duidelijker dat er op rechts meer ziekenhuis zit, eigenlijk. Daar moet de HOV baan dan aansluiten op de Soestdijksestraatweg / rotonde?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 04 aug 2022, 20:29

De HOV-baan loopt langs het spoor door naar station Hilversum. Ter hoogte van het ziekenhuis komt er een doorsteek naar het reguliere wegennet zodat er ook bussen via ArenaPark kunnen rijden.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 aug 2022, 0:22

Ik reed zaterdagmiddag door de tunnel. Het was er nog rustig qua autoverkeer.
Link

Alleen die oversteek vlak voor het voorrangspleintje kan nog wel eens een zorgenkindje worden. Er zit net zo'n venijning bochtje in vanuit de tunnel en die oversteek zit er ook echt vlak na de helling. Tegen de tijd dat automobilist en voetganger/fietser elkaar kunnen zien is het best wel laat wanneer er wat vaart in zit. Er staan wel waarschuwingsborden en het woord "schoolzone" op het wegdek als is dat laatste ook pas op het laatste moment te zien.
Ben ook benieuwd hoe het met geluid zit voor de aanwonenden wanneer een motorrijder even lekker m laat knallen bij de uitgangen.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » wo 10 aug 2022, 21:46

Zo zeg, dat is een lange tunnel!

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 10 aug 2022, 22:53

Jackbauer1350 schreef: zo 07 aug 2022, 0:22 (..)

Alleen die oversteek vlak voor het voorrangspleintje kan nog wel eens een zorgenkindje worden. Er zit net zo'n venijning bochtje in vanuit de tunnel en die oversteek zit er ook echt vlak na de helling. (..).
Ja, da's wel een gevaarlijke, denk ik. Zal dit in simulaties niet naar voren gekomen zijn?
Waarschuwingslicht / bike/voetganger scout had misschien wel wijs geweest, ondanks dat bestuurders tunnel uit geen voorrang hoeven te verlenen.
In de spitstijden zal het nog wel druk worden met verkeer dat de hellingproef mag doen...(als men staat te wachten op het opstropend verkeer dat niet linksaf kan zoals Jack deed). :woop:

(maar goed, vele moderne auto's hebben dat automatisch geregeld tegenwoordig).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 aug 2022, 23:34

Plaatje van ProRail:
Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 11 aug 2022, 23:38

Is dit dan de eerste dubbeldekstunnel van Nederland?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 aug 2022, 23:40

Ik denk dat Maastricht die eer mag claimen. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 aug 2022, 7:03

Of de Maastunnel (de voetgangerstunnel ligt onder de fietserstunnel).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2022, 8:39

Zo'n mooi breed fietspad door de tunnel en dan lijkt het op die luchtfoto aan beide kanten op niets uit te komen...

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 12 aug 2022, 8:59

"shared space"

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 aug 2022, 9:24

Tweede versie gemaakt met ook de weggetjes langs de tunnel erbij.
Link

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 12 aug 2022, 11:00

verfmeer95 schreef: do 11 aug 2022, 23:38 Is dit dan de eerste dubbeldekstunnel van Nederland?
Wel de eerste dubbeldekstunnel van Nederland die onder een spoorlijn doorgaat. Misschien wel de eerste ter wereld? Chris?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 aug 2022, 16:01

Dit is wel een aparte tunnel: https://www.wegenwiki.nl/E38_(Maleisi%C3%AB)

Eigenlijk een drielaagsstunnel, water op het onderste niveau.

Die in Hilversum is een laag langzaam verkeer en een laag voor snelverkeer. In Maastricht twee lagen voor snelverkeer. Een andere combinatie is er nog niet. Maar een dubbellaagstunnel met een laag voor trein en een laag voor autoverkeer zou ook wel geinig zijn. Jammer eigenlijk dat ze de Kanaaltunnel niet zo gemaakt hebben maar zoiets is megaduur uiteraard.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 12 aug 2022, 21:27

Jackbauer1350 schreef: vr 12 aug 2022, 16:01 Dit is wel een aparte tunnel: https://www.wegenwiki.nl/E38_(Maleisi%C3%AB)

Eigenlijk een drielaagsstunnel, water op het onderste niveau.

Die in Hilversum is een laag langzaam verkeer en een laag voor snelverkeer. In Maastricht twee lagen voor snelverkeer. Een andere combinatie is er nog niet. Maar een dubbellaagstunnel met een laag voor trein en een laag voor autoverkeer zou ook wel geinig zijn. Jammer eigenlijk dat ze de Kanaaltunnel niet zo gemaakt hebben maar zoiets is megaduur uiteraard.
Tsja, wat is een tunnel. Er zijn tal van tunneltjes onder het spoor, waar het voetpad/veepad op een rooster ligt, en er ook een waterweg onderdoor gaat (ik gok dat die waterweg meestal eerst was en ze later het voet/veepad er in hebben gehangen).

Ik vind het vidaduct over een brug over het water altijd wel mooi.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 aug 2022, 8:13

Ik vind het wel heel knap dat ze overal genoeg ruimte voor hebben gevonden: De afstand tussen de gevels bedraagt minder dan 20 meter :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 13 aug 2022, 9:50

^^ Vandaar dus ook de tweelaags tunnel omdat er bij een gewone tunnel onvoldoende ruimte was voor twee fietspaden en twee voetpaden, beide van voldoende breedte volgens de huidige normen, langs een 2-baans onderdoorgang.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 19 aug 2022, 11:27

Ik liep woensdag door de tunnel. Volgens mij is er een tijdelijke eenrichtingsverkeerval ontstaan, en de ventweg aan de westkant pakt.
Doorgaand verkeer naar de Mussenstraat is nog niet mogelijk ivm werkzaamheden (ook niet via de ventweg aan de oostzijde) en als je rechtsaf slaat naar de Liebergerweg loop je volgens mij dood tenzij je via het bedrijventerrein daar kan lopen (het voetpad heeft een stevige betonpaal, en de slagboom van het bedrijf zat dicht).
Ik zag een auto terugkeren via het fietspad aan de oostkant van de Oosterengweg.

De ventweg aan de oostkant is iig geen eenrichtingsverkeer naar het noorden, maar ik kan op geen van de tekeningen die ik heb duidelijk zien of dat dat wel een weg blijft (en zo ja, welke richitng) of voet/fietspad wordt. Weet iemand dat toevallig?
Het fietspad aan de oostzijde is trouwens tweerichtingsverkeer.

Edit: Ik zag dat
Jackbauer1350 schreef: vr 12 aug 2022, 9:24 Tweede versie gemaakt met ook de weggetjes langs de tunnel erbij.
Link
dit ook al gezien heeft. Helaas op zijn filmpje ook niet te zien wat de ventweg naast de tunnel aan de oostzijde nou voor weg is, voet/fiets/auto. Op een foto die ik gemaakt heb lijkt het een auto-weg te zijn, maar ik weet nog dat er geen eenrichtingsverkeer bij stond. Dat zal dan wel tijdelijk zijn tot de ventweg aan de westzijde klaar is. Die eenrichtingsverkeersval bestaat sowieso, want het laatste stukje Mussenstraat is ook nog niet klaar.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 19 aug 2022, 12:02

Inmiddels is de busbaan voor HOV 't Gooi nagenoeg klaar:

Afbeelding
Nabij station, richting oosten

Afbeelding
Bij het Wandelpad, richting oosten

Afbeelding
De nieuwe busoversteek bij het Wandelpad in de spoorlijn Hilversum-Utrecht.

Het is nu wachten op tot de toegang bij het busstation bruikbaar wordt.
Naar verluid gaat in december de lijn 320 (en overige buslijnen) via deze route rijden.