Infrastructuur Hilversum

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 aug 2022, 16:37

De ruwe dashcambeelden, waar ik nog wat meer van had dan in de uiteindelijke video zit, er nog even bijgepakt voor wat visuele ondersteuning.
En tekstuele aanvulling in rood in de quote.
IIVQ schreef: vr 19 aug 2022, 11:27 Ik liep woensdag door de tunnel. Volgens mij is er een tijdelijke eenrichtingsverkeerval ontstaan, en de ventweg aan de westkant pakt.

Afbeelding
Weggetjes langs de tunnel zijn woonerf volgens de bebording en inderdaad eenrichtingsverkeer. Deze op de foto is de westelijke aan de Liegbererwegzijde van de tunnel.




Doorgaand verkeer naar de Mussenstraat is nog niet mogelijk ivm werkzaamheden (ook niet via de ventweg aan de oostzijde)

Doorgaand verkeer naar de Mussenstraat kan alleen via de weg aan de westzijde (foto hierboven) en dan bij het spoor over de tunnel heen. Weggetje aan de oostzijde loopt richting het spoor dood voor autoverkeer bij de Mussenstraat. Het is ook de bedoeling om vanaf het weggetje aan de westzijde via de Mussenstraat naar de Liebergerweg te rijden om weer op de ring te komen. Vandaar het tweerichting fietspad aan de oostzijde waar ik dus in de video "illegaal" overheen reed.

Afbeelding
Overzichtstekening Alexiatunnel by DutchRoadMovies, on Flickr
Ik had bij de open dag een foto gemaakt van de tekening. De doorgang naar de Mussenstraat is hier links op de tekening te zien. (klik op de foto voor grotere versie)
Op de tekening staan die weggetjes langse de tunnel nog ingetekend als shared space.


en als je rechtsaf slaat naar de Liebergerweg loop je volgens mij dood tenzij je via het bedrijventerrein daar kan lopen (het voetpad heeft een stevige betonpaal, en de slagboom van het bedrijf zat dicht).

Dat is dan dus deze doorgang


De ventweg aan de oostkant is iig geen eenrichtingsverkeer naar het noorden, maar ik kan op geen van de tekeningen die ik heb duidelijk zien of dat dat wel een weg blijft (en zo ja, welke richitng) of voet/fietspad wordt. Weet iemand dat toevallig?

De doodlopende weg waar ik het hierboven bij de tekening over had. En hieronder links op de foto
Afbeelding



Het fietspad aan de oostzijde is trouwens tweerichtingsverkeer.
Afbeelding



Aan de Van Riebeeckzijde van de tunnel nog even de stills:

Afbeelding

Afbeelding
Weggetje oostzijde thv de Oude Amersfoortseweg.

Afbeelding
Westzijde. Was nog afgesloten. Erachter ligt de oude Amersfoortseweg.

Afbeelding
Uitgang richting Van Riebeeck

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Durashift » vr 19 aug 2022, 23:51

Vanmiddag door Hilversum gereden, van Bussum naar de A27, via centrum. Toen ik op de Soestdijksestraatweg rechtsaf sloeg richting de A27 dacht ik: verhip.. ik had door de nieuwe tunnel kunnen rijden.. dan had ik bij de Forstin linksaf het spoor over moeten steken en een beetje binnendoor frutten.. nu was ik 'moeilijk' aan het doen met de centrum ring.. (zoals ik het gewend was.. :nahzeg: :( )
Jammer.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » zo 21 aug 2022, 16:44

Ik ben vandaag voor het eerst door de nieuwe tunnel gereden. Diep ding zeg, doordat dat fietspad er boven ligt.
Wel gek: vanaf de A27/Arenapark volg je de borden Bussum om door de tunnel te gaan. Laren of Hilversum Oost lijkt me een stuk logischer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » zo 21 aug 2022, 18:10

^^ Bussum wordt ook inconsequent aangeduid. Op het portaal met Ddesignborden vanaf de Diependaalselaan staat Bussum voor linksaf. Maar op de redesignborden boven het Oostereind voor de kruising met Arenapark ontbreekt deze bestemming weer, daar staat alleen ziekenhuis en RING aangeduid. Bussum staat wel op het redesign portaalbord vanaf Arena. Op de handwegwijzers op de rotonde boven de Amaliatunnel komt Bussum wel weer voor. Ook de bermborden en het portaal met Ddesign vanaf de A27 voor de kruising met de Diependaalselaan ontbreekt Bussum voor de rechtdoorrichting.
Bijde kruising met de Van Riebeeckweg staat alleen Andere Richtingen voor rechtdoor. Bussum staat op de handwegwijzers bij Liebergerweg er wel weer op evenals Laren.
Gek genoeg wordt bij Den Uylplein Bussum via de Johannes Geradtsweg verwezen en niet via de N525 en de A1. Lijkt mij logischer om verkeer via de snelweg te sturen in plaats van de overbelaste ring Hilversum en langs het Mediapark via de N524

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » wo 24 aug 2022, 23:04

En nu ligt de N525 eruit en vanavond de Diependaalselaan ook, pff ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door mavas » do 25 aug 2022, 9:01

De N525 is maar in 1 richting afgesloten, alleen van Hilversum naar de A1 kan niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » do 25 aug 2022, 11:26

Jackbauer1350 schreef: zo 21 aug 2022, 18:10 Gek genoeg wordt bij Den Uylplein Bussum via de Johannes Geradtsweg verwezen en niet via de N525 en de A1. Lijkt mij logischer om verkeer via de snelweg te sturen in plaats van de overbelaste ring Hilversum en langs het Mediapark via de N524
Hoeveel mensen volgen letterlijk die borden? Zullen ze in de praktijk niet veel meer ter orientatie worden gebruikt door mensen die op zich de weg wel kennen (vanuit het navigatiesysteem of uit het hoofd)?

Ik bedoel, op dat punt is het misschien logisch wat doelen buiten Hilversum ter orientatie van de richtingen te geven. Voor de richting Johannes Geradtsweg wil je dan een plaats aangeven die voor het verkeer dat de N524-N236 moet hebben een goede richting geeft. Dat is dan Bussum. (Weesp had ook gekund...)

Mensen die in Bussum-Oost moeten zijn zullen zelf doorgaans al wel doorhebben dat ze beter via de A1 kunnen.

Ik heb het dus over deze locatie: https://www.google.com/maps/@52.2357826 ... 384!8i8192

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Teetje » do 25 aug 2022, 11:56

Matthijs schreef: do 25 aug 2022, 11:26Hoeveel mensen volgen letterlijk die borden? Zullen ze in de praktijk niet veel meer ter orientatie worden gebruikt door mensen die op zich de weg wel kennen (vanuit het navigatiesysteem of uit het hoofd)?
Tja, dan kom je weer op het punt dat René gisteren maakte in dit topic (viewtopic.php?t=18081&start=12360) waarin hij zei dat weggebruikers zich niet laten leiden door bewegwijzering alléén. En dat gemeentebesturen daar nog wel eens mee de mist in gaan in hun pogingen verkeersstromen te kanaliseren.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » do 25 aug 2022, 21:17

mavas schreef: do 25 aug 2022, 9:01 De N525 is maar in 1 richting afgesloten, alleen van Hilversum naar de A1 kan niet.
Gisteravond reed ik daar de stad in, maar er is een verkeerslicht geplaatst thv de drempel voor de La Place en die liet drie auto's door en vervolgens ruim een minuut wachten. Dat schiet dus niet op.
Vanochtend ben ik naar kantoor (Vreeland naar Amersfoort) eens via Amsterdam (A2 A9 A1) gereden en eigenlijk rijdt dat best lekker. Hilversum blijft een drama.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door mavas » do 25 aug 2022, 22:58

Serieus? Kwam er een bus tegemoet? Of ambulance?
Bus rijdt maar 2 keer per uur, dus dan had je net pech.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » vr 26 aug 2022, 9:42

Nee, wat verkeer bij La Place vandaan leek het op. Maar het was mij direct duidelijk dat men ook stad in daar eigenlijk geen verkeer wenst. Google Maps geeft ook een afsluiting in beide richtingen weer terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door mavas » vr 26 aug 2022, 9:47

Dat is vreemd. Vanuit La Place mag je alleen richting Hilversum rijden, en vanuit Hilversum zelf mag je ook niet verder.
Misschien verkeer dat lang voor het licht gestaan heeft.

Overigens Google Maps kan niet met dit soort werkzaamheden omgaan, Waze heeft het wel goed staan zag ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » di 30 aug 2022, 19:53

Gistermiddag reed het een stuk beter, alleen even rood voor een lijnbus.
Nu zie je pas wat een verkeer er van het Mediapark vandaan komt. Gaat nu door Bussum, maar ook via de N201 die smiddags dus best druk is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » do 01 sep 2022, 18:16

Een artikel op NHnieuws over de oversteekplaats bij de tunnel waar een school er vlak in de buurt zorgen uit over de verkeersveiligheid.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Rein » do 01 sep 2022, 19:12

En ondertussen zie je aan het begin en eind van het filmpje spookfietsende kinderen (en een volwassene) :facepalm:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » vr 02 sep 2022, 11:32

Rein schreef: do 01 sep 2022, 19:12 En ondertussen zie je aan het begin en eind van het filmpje spookfietsende kinderen (en een volwassene) :facepalm:
Hm ja.
De meeste paden daar, en de oversteek net na het kruispunt lijken twee-richtingen, maar de oversteek net na de tunnel mag idd alleen van west naar oost worden genomen. Het vallende kind reed tegen de richting in en vanuit die hoek kunnen zowel auto als fiets elkaar slecht zien aankomen... (Ik rijd dagelijks door die tunnel.)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door waldo79 » vr 02 sep 2022, 12:53

Vanuit Malmö :lol:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » vr 02 sep 2022, 13:11

Hum ja, paar jaar geleden verhuisd (zelfs nog in Amsterdam en Parijs gewoond sindsdien) maar lokatie nooit aangepast. Nu dan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door boe! » za 10 sep 2022, 8:36

In januari 2023 gaat er wat veranderen in de infrastructuur aan de oostkant van Hilversum. In die maand zal de Weg over Anna's Hoeve definitief worden afgesloten. De Weg over Anna's sluit aan de westkant aan op de Ring Hilversum (via de Minckelersstraat) en aan de oostkant op de A1, aansluiting 10/Soest (via de Zandheuvelweg). Halverwege bevindt zich Anna's Hoeve, een natuurgebied waar de weg dwars doorheen gaat.

Het Goois Natuurreservaat wil van het natuurgebied weer één aansluitend geheel maken en daarom moet de weg verdwijnen. De weg wordt niet alleen afgesloten, hij wordt ook opgebroken en er schijnt alleen een voetpad (schelpenpad) over te blijven. Voor het verkeer is een nieuwe weg aangelegd die langs de randen van het natuurgebied loopt, zoveel mogelijk in de buurt van reeds aanwezige infrastructuur (A27 en de spoorlijn Baarn-Hilversum). Van deze nieuwe route moet een wegvak van 420 meter, binnen de bebouwde kom van Hilversum, nog worden aangelegd, het gedeelte buiten de bebouwde kom is al wel klaar. De nieuwe route zal in januari 2023 in gebruik worden genomen.

Onderstaande video bestaat het twee delen. Het eerste deel start bij de aansluiting op de A1 en dan rijden we westwaarts via de huidige route (Weg over Anna's Hoeve) naar de Ring Hilversum. In het tweede deel doen we net alsof het al januari 2023 is en rijden we de nieuwe route (m.u.v. de 420 meter die er nog niet ligt).

Link

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door IIVQ » za 10 sep 2022, 10:08

Interessante belijning op dat fietspad langs het nieuwe deel. En het is wellicht een raar perspectief vanuit de dashcam, maar het stuk langs het spoor heeft 60-belijning maar dan vrij dicht bij de kant, terwijl het wel een landingsbaan zo breed lijkt. Dat nodigt uit tot inhalen van mensen die zich wél aan de 60 houden met kans op frontale botsingen.

Ik hoop trouwens niet dat ri. Baarn de ventweg Oosterengweg - Mussenstraat een enorme sluipweg gaat worden.

En ik dacht ooit plannen gezien te hebben voor een voetgangersonderdoorgang onder het spoor t.h.v. het ziekenhuis (Waar de Van Linschotenlaan tegen de HOV-baan aankomt) maar daar zie ik niets meer van terug, of herinner ik me dat verkeerd?

P.S. "HOV" wordt meestal vertaald met BRT (Bus Rapid Transit) of simpelweg "busway".

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Rein » za 10 sep 2022, 10:58

^^ En als die HOV gaat over een tram- of metroverbinding?

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door IIVQ » za 10 sep 2022, 11:39

"tram", "light rail", "metro", "transit corridor" oid.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » za 10 sep 2022, 13:10

IIVQ schreef: za 10 sep 2022, 10:08 Ik hoop trouwens niet dat ri. Baarn de ventweg Oosterengweg - Mussenstraat een enorme sluipweg gaat worden.
Waarom zou dat gebeuren? Ik kan me toch niet voorstellen dat het op de Liebergerweg daar zo langzaam gaat dat je noemenswaardige tijd gaat winnen via de Mussenstraat. Zoals je schrijft moet je sowieso via de ventweg want sinds de tunnel is de Mussenstraat niet meer direct aangesloten op de Oosterengweg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » wo 21 sep 2022, 12:39

Vandaag ook in de Gooi en Eemlander een artikel betreffende die oversteek vlak na de tunnel.
(Helaas wel achter betaalmuur)
Maar het geeft in ieder geval aan dat deze situatie de gemoederen bezig houdt.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door IIVQ » ma 26 sep 2022, 23:12

IIVQ schreef: za 10 sep 2022, 10:08
En ik dacht ooit plannen gezien te hebben voor een voetgangersonderdoorgang onder het spoor t.h.v. het ziekenhuis (Waar de Van Linschotenlaan tegen de HOV-baan aankomt) maar daar zie ik niets meer van terug, of herinner ik me dat verkeerd?
Ik herinner het me niet verkeerd, volgens een collega is die eerst ombezuinigd tot een trap en later helemaal wegbezuinigd. Wat betekent dat de woonwijk ten noorden van het spoor helemaal geen voordeel heeft van de HOV-baan en halte bij het ziekenhuis, via de Alexiatunnel is het bijna even ver als naar de huidige halte Arenapark.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Matthijs » di 27 sep 2022, 8:42

Jackbauer1350 schreef: wo 21 sep 2022, 12:39 Vandaag ook in de Gooi en Eemlander een artikel betreffende die oversteek vlak na de tunnel.
(Helaas wel achter betaalmuur)
Maar het geeft in ieder geval aan dat deze situatie de gemoederen bezig houdt.
Tja, met op de foto gelijk weer een (brom)fiets die tegen de richting in rijdt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Durashift » ma 24 okt 2022, 23:00

Ik ben nu een paar keer door deze tunnel gereden. Het heeft een mooie afwerking én is nog graffiti vrij. :schrikreactie:

Het is toegestaan om in de file te staan, in de tunnel, zo kon ik vanmiddag vaststellen toen ik er tegengesteld daaraan doorheen reed. :top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Rein » di 25 okt 2022, 8:37

^^ Het is dan ook geen tunnel in de zin van de Tunnelwet waardoor er heel veel minder rigide regels gelden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » wo 02 nov 2022, 20:57

Strikt genomen is het een tweelaags onderdoorgang.
Er zijn geen slagbomen, nooduitgangen, brandwerende middelen etc. die bij een echte tunnel, om het zo maar te zeggen, verplicht zijn.

Op een andere locatie te weten de N525 ter hoogte van LaPlace bij Laren is het verkeersplein bijna gereed. Vanaf vrijdag is de N525 weer in beide richtingen toegankelijk voor verkeer.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Infrastructuur Hilversum

Bericht door Berrychello » vr 04 nov 2022, 18:33

Eindelijk. En ik hoop op weinig vertraging aldaar door overstekende fietsers. Wat een misser he, dat tunneltje.

Gisteren in de avondspits kwam ik van de A27 Hilversum in en op de eerste kruising stond het in alle drie de richtingen muurvast. Heel bizar.

Plaats reactie