[B][N047] Lokeren - Dendermonde - Asse

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

[B][N047] Lokeren - Dendermonde - Asse

Bericht door Alfa » do 17 dec 2015, 19:20

Er was nog geen topic over de N47, een expresweg tussen Lokeren en Asse die op sommige gedeelten uitgebouwd is als 2x2-expresweg waar je 90 mag en op andere delen als een 1+1 of 2x1-weg waar je 70 mag. Het vormt een belangrijke toegangsweg voor Dendermonde dat zoals gekend van het autosnelwegennet verstoten is.

De reden waarom ik dit topic aanmaak is mijn vraag hoe het nu zit met de aansluiting met de E17? Nu is dat een ruim ontworpen verkeerslichtenloze kruising waar verkeer van en naar Antwerpen de N47 richting Lokeren moet kruisen. Opzich voldoet dat wel, maar de Vlaamse Regering wil daar twee rotondes bouwen. Vooral in de periode 2011 en 2012 werd dit breed aangekondigd en leek het alsof de werken meteen zouden beginnen. (zie bv http://www.josdemeyer.be/node/168). Maar inmiddels is er nog steeds niets gebeurd en lijkt niets er op te wijzen dat er vlug gestart zal worden. Wie kan meer vertellen over dit project?

Al zie ik meer soelaas in een simpele dossierinstallaties (verkeerslicht dat in de spits de boel periodiek ophoudt) op de N47 richting Lokeren. Dat is veel goedkoper en kan sneller gerealiseerd worden. Zo kan het verkeer van en naar Antwerpen op de E17 gemakkelijk oversteken in de periodes dat het verkeer op de N47 tegengehouden wordt. Rotondes lijken me meer kwaad te doen dan goed voor de andere richtingen en maken het oncomfortabeler en filegevoeliger (zeker als ze voor zo'n 2-strooksrotonde gaan). Zoals die ondingen die ze bij Zele aangelegd hebben, de 3 rotondes vlak bij elkaar. De middelste is nota bene nutteloos geworden sinds het afsluiten van de oude N455. Weet iemand wanneer ze die hinderpaal gaan weghalen? Zo moeilijk kan dat niet zijn lijkt me.

Ook het rechtstreeks aansluiten van industrieterrein "Bedrijvenpark E17" op de E17 zou trouwens de druk op het knooppunt N47-E17 serieus kunnen verlichten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B][N047] Lokeren - Dendermonde - Asse

Bericht door Alfa » do 17 dec 2015, 19:38

Update, ik heb een recenter artikel gevonden waar over het uitstel gesproken wordt: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-loke ... -a2281793/

Maar zoals gezegd vind ik dat in dit geval niet erg. Hopelijk nemen ze de tijd om het ontwerp goed te bestuderen en te hertekenen.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 17 dec 2015, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » do 17 dec 2015, 19:39

Het huidige op- en afrittencomplex lijkt me nu niet meteen verkeersveilig te zijn als ik het zo bekijk met zelfs nog een kruisend fietspad. Conflictvrije verkeerslichten uitgerust met bypasses lijken mij het meest verkeersveilig en doeltreffend te zijn in de spits. Het feit dat er een kruis in de berm aanwezig is, doet me vermoeden dat hier ook al enkele dodelijke slachtoffers vielen in het verleden. https://www.google.be/maps/@51.0868951, ... 56!5m1!1e1

Blijkbaar zou de herinrichting volgend jaar van start gaan volgens dit artikel: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-loke ... -a2208060/

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » do 17 dec 2015, 19:53

Alfa schreef:Update, ik heb een recenter artikel gevonden waar over het uitstel gesproken wordt: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-loke ... -a2281793/
Volgens dit artikel van vandaag zou de heraanleg volgend jaar van start gaan.
Het Laatste Nieuws schreef:
In Lokeren start volgend jaar de heraanleg van het complex E17/N47 (5 miljoen euro).
Laatst gewijzigd door Lambo19 op do 17 dec 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 17 dec 2015, 19:55

@Lambo19: Het artikel dat ik poste over uitstel is van recentere datum dat het artikel dat in 2016 zou begonnen worden. Je kan er dus van op aan dat ze in 2016 niet zullen beginnen. EDIT: dat was een reactie op de vorige post van jouw. Dat artikel van vandaag spreekt inderdaad van 'volgend jaar'.

Alleszins met die rotrotondes gaan ze een bijna ongelijkvloerse oplossing (op het kruisen van de N47 richting Lokeren na) naar een volledig gelijkvloerse oplossing. Dat lijkt me niet wenselijk.

Zoals gezegd zou ik het zo aanpakken, met twee simpele dosseerverkeerslichten (met oranje knipperstand) kan je het al veel veiliger maken om de N47 te kruisen. Want nu gebeuren veel ongevallen omdat ze risico's nemen, het kan soms lang wachten zijn om in de spits een gaatje te vinden om over steken. Met zo'n dosseerinstallatie vermindert dat.
Afbeelding

En met een extra oprit met de E17 kan ook het sluipverkeer aangepakt worden en de druk verlichten op de bestaande aansluiting met de E17. Voor die nieuwe oprit moet zelfs geen extra brug voor gebouwd worden, dit kan op de bestaande brug met de Nieuwestraat:
Afbeelding
De bestaande straten door de woonwijken tussen de N47 en E17 kunnen dan afgesloten worden.

Dit alles is veel goedkoper dan wat ze van plan zijn.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 18 dec 2015, 10:20

AWV trekt volgend jaar 5 miljoen uit voor de herinrichting van het complex met de E17 te Lokeren. In 2017 voorziet het nog eens 1,2 miljoen voor een herinrichting ter hoogte van Dendermonde (Europalaan en Zeelsebaan).

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » vr 18 dec 2015, 14:50

Alfa schreef: Afbeelding
De bestaande straten door de woonwijken tussen de N47 en E17 kunnen dan afgesloten worden.

Dit alles is veel goedkoper dan wat ze van plan zijn.
Inderdaad, dat zou het meest logische zijn. Probleem is dan wel dat je extra weefbewegingen creëert op de E17. Maar beter dat dan ongewenst sluipverkeer op het OWN. Zo zal het op- en afrittencomplex Lokeren ook ontlast worden van het plaatselijk vrachtverkeer naar het industrieterrein.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 19 jan 2022, 18:24

SPOILER: TOON

Afbeelding
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 19 jan 2022, 20:18

Studies voor tunnels in Vlaanderen, ja dat kan dus best nog 30 jaar duren zo. Ik herinner me dat men meer dan 50 jaar geleden bij Gent-Dampoort studies deed om een tunnel te bouwen. Vreemd genoeg ligt hij er nog altijd niet, maar de studies blijven "actueel".

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 21:21

Goh, er zijn ook genoeg voorbeelden van tunnels die wel een snel planningsproces en constructieperiode hebben doorlopen. Het zijn niet allemaal heikele dossiers.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 20 jan 2022, 21:42

Hier gaat het wel over een fietstunnel langs een heel druk traject waar veel schoolgaande fietsers passeren. Ik ken dit punt zeer goed en hier kan je maar beter stoppen en dan kijken of je wel veilig de baan kan oversteken.

Het enige wat ik opmerkelijk vindt is dat men in Oost-Vlaanderen (behalve rond en in Gent) amper of helemaal niet investeert in fietstunnels, terwijl die op sommige drukken punten echt wel een meerwaarde zouden brengen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 29 apr 2022, 21:15

Ik mis de link tussen 'gemeenteraad' en 'gewestweg':
Gemeente voert snelheidsbeperking in op Brusselsesteenweg: hele traject vijftig kilometer per uur

Er zal in de toekomst trager gereden worden op de Brusselsesteenweg in Lebbeke. Het gemeentebestuur verlaagt het snelheidsregime van zeventig naar vijftig kilometer per uur.

De nieuwe maatregel, die tijdens de jongste gemeenteraad werd goedgekeurd, komt er voor het deel van de Brusselsesteenweg tussen de Vlaamse Staak en de rotonde met de Flor Hofmanslaan. Daar mogen chauffeurs nu nog zeventig kilometer per uur rijden. “Maar dit is een heel druk stuk weg, met ook veel op- en afritten”, zegt schepen van Mobiliteit Raf De Wolf (N-VA). “Het is daarom opportuun om bestuurders hier trager te laten rijden. Als deze zone is aangepast zal op het hele Lebbeekse traject van de Brusselsesteenweg vijftig kilomter per uur gelden.”
Bron: https://www.hln.be/lebbeke/gemeente-voe ... ~ac229b4f/
www.vanityplates.be

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 29 apr 2022, 21:24

Sinds we in VL maar 70 meer mogen zal het niet lang meer duren eer we nog 50 mogen bubeko en 30 bibeko. Met camera's en trajectcontroles overal, en met hetzelfde aantal letsels, ongevallen en doden als tevoren. Lang leve de progressie.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 30 apr 2022, 1:04

Tommy schreef: vr 29 apr 2022, 21:15 Ik mis de link tussen 'gemeenteraad' en 'gewestweg':
Ja ik snap het ook niet, normaal kan de gemeente bij gewestwegen enkel advies geven over de snelheid, of een tijdelijke snelheidsbeperking opleggen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 15 mei 2022, 22:11

Stad heeft voorstel klaar voor veiligere N47: “Verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verhogen”

Lokeren - Na de eerdere herinrichting van het op- en afrittencomplex aan de E17 komt ook de rest van de gevaarlijke gewestweg N47 de komende jaren aan bod. In overleg met de Lokeraar heeft de stad alvast een visienota uitgewerkt. “Begin juni zitten we opnieuw rond de tafel met het Agentschap Wegen en Verkeer”, zegt schepen van Mobiliteit Sabine Van Rysselberghe (Open Vld).

Een belangrijk aandachtspunt op de onveilige N47 is het talrijke aantal schoolgaande jongeren dat iedere dag de stadsring moet oversteken tijdens de spitsuren. Veiligere oversteekpunten creëren is dan ook één van de prioriteiten in het plan. “De volgende stap is nu dat er een plan wordt opgemaakt voor de kruispunten van de N47 met de Martelarenlaan en verderop ook met de Hoveniersstraat en de Heilig Hartlaan. Daarna kan het project in aanbesteding gaan”, zegt schepen Van Rysselberghe. “Als het van de stad afhangt komt de herinrichting er zo snel mogelijk, maar we zijn afhankelijk van de hogere overheid als wegbeheerder.” Op beide kruispunten gebeurden in het verleden al meermaals ongevallen.

Concreet legt de visienota, die er kwam na een participatieronde, tal van voorstellen op tafel. Onder meer de verkeersveiligheid in de omgeving van de Bengelschool moet er flink op vooruit gaan. Zo moet er een ventweg tussen de Bengelschool en de Vierschaarstraat komen om doorgaand en bestemmingsverkeer te scheiden en zal de Rivierstraat afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer.

Bakkerstraat

De stad stelt ook voor om de Bakkerstraat door te trekken recht op de Martelarenlaan zodat diverse bewegingen in één kruispunt met conflictvrije verkeersregeling wordt gebundeld. Daarnaast roept de visienota ook op om de voetgangersoversteek ter hoogte van het brugje aan de Kanaalstraat te vervangen door een voetgangersbrug met lift. Ook de Molenstraat zou afgesloten worden van de N47.
Bron: https://www.hln.be/lokeren/stad-heeft-v ... ~a24b4acf/
Locatie(s): https://www.google.be/maps/place/Bakker ... d4.0073189
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 19 aug 2022, 11:05

Kogel door de kerk:
Vanaf eind deze week trager op Brusselsesteenweg

Lebbeke - Vanaf eind deze week zal er trager gereden worden op de Brusselsesteenweg in Lebbeke. De maximumsnelheid wordt er verlaagd naar 50 kilometer per uur.

Op de Brusselsesteenweg binnen de bebouwde kom, tussen de watertoren en de Lindelaan, was de snelheid eerder al beperkt tot 50 kilometer per uur. Maar op het verdere deel mochten bestuurders tot nu toe sneller rijden, tot 70 kilometer per uur. Daar komt nu verandering in. De vele woningen, winkels en bedrijven, en de daarbij horende op- en afritten, langs het deel tussen de watertoren en de grens met Opwijk deden het Lebbeekse gemeentebestuur en het Agentschap Wegen en Verkeer beslissen om ook hier de snelheid te beperken. Op het hele traject van de Brusselsesteenweg zal daardoor vanaf eind deze week eenzelfde 50 kilometer per uur gelden. “Het overzicht, de veiligheid en de leefbaarheid zullen er wel bij varen”, zegt schepen van Mobiliteit Raf De Wolf (N-VA).
Bron: https://www.hln.be/lebbeke/vanaf-eind-d ... ~a1c2b16d/
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2022, 0:00

Dat is toch wraakroepend, winkels en woningen kwamen zich vestigen langs een doorgaande weg (wat sowieso al een slechte beslissing was), waarom moet doorgaand verkeer daar uiteindelijk slachtoffer van zijn? De N47 is en doorgaande weg en doorgaand verkeer hoort daar dus meer thuis dan winkelend verkeer.

Het stoort me ook dat AWV de lokale besturen steeds meer laat bepalen wat de snelheid op gewestwegen is. Er is een reden waarom dat gewestwegen zijn, lokale besturen geven geen zak om het doorgaand verkeer, die denken aan het kiesvee dat in de straat woont en niet aan het verkeer dat er rijdt.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 20 jun 2023, 20:38

Asfalteringswerken op Dendermondsesteenweg (N47) tussen Asse en Opwijk
Het Agentschap Wegen en Verkeer plant asfalteringswerken op de Dendermondsesteenweg (N47) in Asse en Opwijk. De werken starten op 3 juli. De gewestweg wordt volledig afgesloten. Het verkeer volgt een omleiding. Volgens de huidige planning duurt dit werk een week.
Vernieuwd wegdek over 2,3 kilometer

De Dendermondsesteenweg krijgt een opknapbeurt over een afstand van 2,3 kilometer, tussen het kruispunt met de Gentsesteenweg (N9) in Asse en het kruispunt met de Vossestraat aan de grens met Opwijk. We verwijderen eerst de bovenste laag van het wegdek en leggen hierna een nieuwe laag asfalt aan.

1 week werken

Dit werk start op maandag 3 juli 2023. Als alles volgens planning verloopt, duurt dit maximum één week, tot en met vrijdag 7 juli 2023.
Weg volledig afgesloten tijdens werken

Het Agentschap Wegen en Verkeer sluit de Dendermondsesteenweg (N47) volledig af vanaf de Gentsesteenweg (N9) in Asse tot aan de Vossestraat op de grens met Opwijk om de werken vlot te doen verlopen. De toegang van alle zijstraten in de werfzone wordt ook afgesloten: Bladerenkwartier, Oude Dendermondsebaan, Bakkerkesbaan en Kelestraat. De kruispunten met de Vossestraat en de Gentsesteenweg blijven wel open.

Voetgangers en fietsers kunnen zich blijven verplaatsen langs de gewestweg, het fietspad blijft open. Wees bij het oversteken steeds alert voor werfverkeer. Steek aub de straat niet over wanneer de nieuwe laag asfalt pas gelegd is.

Openbaar vervoer: de buslijnen 23 en 24 aan haltes Asse - Oude Dendermondsebaan en Asse - Krokegem Kerk kunnen tijdens de afsluiting van de Dendermondsesteenweg niet bediend worden.

Raadpleeg de info aan de bushalte, plan je route via www.delijn.be/routeplanner of contacteer De Lijn via 070 220 200 (€0,30/minuut).

Gemotoriseerd verkeer volgt de aangeduide omleidingen via Merchtem, Opwijk en Aalst.

- Vanuit Brussel richting Dendermonde: via de N9 (Gentsesteenweg, Brusselbaan, Brusselse Steenweg), R41 (Albrechtlaan), N411 (Moorselbaan, Pachting, Opwijkse Steenweg, Kammenkouterstraat, Elderbergstraat, Baardegem-Dorp, Opwijkstraat en Steenweg op Aalst)
- Vanuit Dendermonde richting Brussel: via de N211 (Steenweg op Vilvoorde, Klei, August De Boeckstraat, Krekelendries, Markt, Nieuwstraat), Bogaerdstraat, N296 en N290 (Stoofstraat, Brusselsesteenweg), Steenweg op Asse, Assesteenweg, Zone 5 Mollem, Huinegem en de N9k.
Bron: https://www.asse.be/asfalteringswerken- ... -en-opwijk
Traject: https://www.google.be/maps/dir/50.93862 ... ?entry=ttu
www.vanityplates.be