Losse varkensruggetjes op het wegdek: onveilig en verwijderd
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Losse varkensruggetjes op het wegdek: onveilig en verwijderd
Uiteraard moest en zou er iets gedaan worden aan de verkeersveiligheid in de Engewormer.
Duizenden klachtenbrieven, dat kon zo niet langer.
Dus koos de gemeente voor van die varkensruggentjes op het wegdek.
Dat zou de automobilist wel leren, en de situatie er voor de fietsers en voetgangers veel veiliger op maken !
Het resultaat is nu bekend: een zwaargewonde fietser en het wegdek is weer opgeruimd.
Als het kalf verdronken is...
Fietser zwaargewond:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/176510/wielr ... tonblokken
Opruimactie:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/176587/buurt ... ziekenhuis
En als ik zo vrij mag zijn: opgeruimd staat netjes.
Duizenden klachtenbrieven, dat kon zo niet langer.
Dus koos de gemeente voor van die varkensruggentjes op het wegdek.
Dat zou de automobilist wel leren, en de situatie er voor de fietsers en voetgangers veel veiliger op maken !
Het resultaat is nu bekend: een zwaargewonde fietser en het wegdek is weer opgeruimd.
Als het kalf verdronken is...
Fietser zwaargewond:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/176510/wielr ... tonblokken
Opruimactie:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/176587/buurt ... ziekenhuis
En als ik zo vrij mag zijn: opgeruimd staat netjes.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Voorzitter
Re: Losse varkensruggetjes op het wegdek: onveilig en verwijderd
Met zo'n smal fietsstrookje was het ook vragen om problemen met die varkensruggen...
Langs de N371 in Smilde ligt ook wel zo'n soort afscheiding tussen de weg en het fietspad, maar daar is de weg breed, het fietspad breed en is alles overzichtelijk. Dan kan het wel. Zoals het daar in Wormer was, dat kan toch niet? Dat is ook hartstikke gevaarlijk!

Langs de N371 in Smilde ligt ook wel zo'n soort afscheiding tussen de weg en het fietspad, maar daar is de weg breed, het fietspad breed en is alles overzichtelijk. Dan kan het wel. Zoals het daar in Wormer was, dat kan toch niet? Dat is ook hartstikke gevaarlijk!
-
- Moderator
Tjonge, dat lijkt me wel erg smal om elkaar te passeren, zeker met die diepe geul aan de ene kant van de weg waar je wel zou kunnen uitwijken... Dit is echt een recept voor ongevallen, aan de ene kant fietsers op die betonblokken, en aan de andere kant automobilisten die in zo'n geul het macht over het stuur verliezen.
-
- Moderator
In het donker helemaal link. Erg zwak van een wegbeheerder om met zo'n "oplossing" te komen 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Secretaris
In Landsmeer liggen ook van die dingen. Maar met een breder voet/fietspad en een volwaardige tweerichtingsrijbaan voor alle verkeer.
Overigens ook niet helemaal zonder letsel, maar toch minder erg dan in de Engewormer.
NB: voor de lokaal onbekenden - Engewormer en Wijdewormer zijn twee polders. De kleine en de grote. Er is dus niks "engs" aan de Engewormer.
Overigens ook niet helemaal zonder letsel, maar toch minder erg dan in de Engewormer.
NB: voor de lokaal onbekenden - Engewormer en Wijdewormer zijn twee polders. De kleine en de grote. Er is dus niks "engs" aan de Engewormer.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x4 autosnelweg
Niets griezeligs, wel engs (=nauw of smal)Rene schreef: NB: voor de lokaal onbekenden - Engewormer en Wijdewormer zijn twee polders. De kleine en de grote. Er is dus niks "engs" aan de Engewormer.

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Die betonblokken op dat enge weggetje zijn anders best griezelig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- autoweg
-
- Voorzitter

-
- 2x3 autosnelweg
-
- Penningmeester
Doet me altijd weer denken aan mijn economiedocent op de middelbare school die ook altijd moeite moest doen om het begrip "welvaart in ruime zin" tegenover "welvaart in enge zin" uit te leggen.Rene schreef:NB: voor de lokaal onbekenden - Engewormer en Wijdewormer zijn twee polders. De kleine en de grote. Er is dus niks "engs" aan de Engewormer.
In dit geval was er duidelijk sprake van eng veiligheidsdenken: het middel was erger dan de kwaal.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
Dit was natuurlijk ook vragen om problemen. Die fietsstrook is gewoon veel te smal en de obstakels zijn verre van vergevingsgezind. Opgeruimd staat netjes.
-
- 2x4 autosnelweg
Wel verschrikkelijk triest dat er daarvoor eerst iemand in de ziektewet moet belanden. Ik vraag me wel eens af of de betreffende verkeerskundige in zo'n geval op het matje wordt geroepen.Rene schreef:En als ik zo vrij mag zijn: opgeruimd staat netjes.
Zullen we een polletje maken?

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
En de vraag is in hoeverre de wegbeheerder dan aansprakelijk kan worden gesteld.
Die varkensruggetjes (nooit geweten dat ze zo heten trouwens) zijn inderdaad ondingen.
Die varkensruggetjes (nooit geweten dat ze zo heten trouwens) zijn inderdaad ondingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Bij zulke kleine gemeentes zitten ook niet altijd verkeerskundigen. Soms zijn het civiel techneuten die ook wat verkeerskundige taken erbij doen.Wouter N14 schreef:Waarschijnlijk, en als het goed is, heeft de verkeerskundige tot in den treure geroepen dat dat het geen oplossing is maar dat onder druk toch zo'n maatregel is genomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
Vreselijk. Ik hoop dat in dit geval de gemeente aansprakelijk wordt gesteld en dat de verantwoordelijke op het matje wordt geroepen. Ik kan me al helemaal indenken hoe zo'n besluit tegen het advies van bepaalde experts in wordt genomen....
-
- 2x4 autosnelweg
Simpel: het is een politieke afweging, vermoedelijk op verzoek van omwonenden. Met beperkte middelen of als proef worden wel vaker van dit soort stoepranden neergezet, ook rond bouwplaatsen waar tijdelijk de stoep via rijbaan wordt geleid. Varkensruggetjes zijn overigens meestal ronder overigens dan deze ondingen (blokken), zodat ze (langzaam) toch door een auto te passeren zijn. Voor een fietser die 30 km/h rijdt meestal even gevaarlijk.
De juridische vraag is of deze stoepranden duidelijk zichtbaar zijn geweest. Er zijn ook genoeg incidenten met paaltjes in fietspaden (om auto's te weren), waar de wegbeheerder maar in een enkel geval met succes aansprakelijk gesteld kon worden. Wel goed zichtbaar, maar niet als je in een groep rijdt bijvoorbeeld.
Wat "experts" vooraf zeggen is meestal niet relevant, daar er geen verplichte toetsing bestaat door een gediplomeerde "expert".
De juridische vraag is of deze stoepranden duidelijk zichtbaar zijn geweest. Er zijn ook genoeg incidenten met paaltjes in fietspaden (om auto's te weren), waar de wegbeheerder maar in een enkel geval met succes aansprakelijk gesteld kon worden. Wel goed zichtbaar, maar niet als je in een groep rijdt bijvoorbeeld.
Wat "experts" vooraf zeggen is meestal niet relevant, daar er geen verplichte toetsing bestaat door een gediplomeerde "expert".
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Het funeste van die betonblokken is voor fietsers volgens mij nog niet eens de rand op zich, maar het feit dat er ruimtes tussen die blokken zitten. Als je dan onverhoopt op die rand terechtkomt, kan een voorwiel in zo'n tussenruimte makkelijk omklappen met een val als gevolg.
Ligt trouwens ook aan de hoogte van die blokken. Hoe hoger, des te weerlozer ben je als fietser.
Ligt trouwens ook aan de hoogte van die blokken. Hoe hoger, des te weerlozer ben je als fietser.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet