[IL] Israël

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 aug 2006, 23:07

en een riviertje (de Ayalon).
Riviertje. *Kuch* Een open riool bedoel je toch?
De bewegwijzering heeft dezelfde kleuren als de Franse, alleen wordt op de nieuwere borden gewoon schrift gebruikt, ipv alleen hoofdletters. De portaalborden zijn best mooi.
De verlichting doet Amerikaans aan, is dat ook zo? En wat voor lettertype wordt er gebruikt?
De bewegwijzering is erg Amerikaans, met Amerikaans lettertype. De kleurcode is:
* Autosnelwegen: Wit-op-Blauw.
* OWN: Wit-op-Groen.
* Handwegwijzers OWN: zwart-op-wit
* Toeristische highlights: wit-op-bruin

Wegnummering:
* Autosnelwegen: Blauw-op-wit
Afbeelding
* Hoofdwegen (1 en 2 cijferig): Rood-op-wit
Afbeelding
* Belangrijke verbindingswegen (3 cijferig): Groen-op-wit
Afbeelding
* Locale verbindingsweg [vaak naar een archeologische opgraving]: (4-cijferig): Bruin-op-wit
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » ma 07 aug 2006, 0:01

^^^^
Hmmm ja, een vaak droogstaand riviertje annex open riool, dat uitmondt in de Yarkon, waarvan het water huidziekten veroorzaakt als je erin valt. Er schijnt nu eindelijk werk gemaakt te worden van rioolwaterzuivering...
De bewegwijzering is trouwens niet helemaal consequent. Verwijzingen naar snelwegen op het OWN zijn ook (soms) blauw, en de handwijzers ook. En de 2 heeft blauwe borden, maar geen autosnelweg bordjes (meer). Onduidelijk is of dit tijdelijk is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 07 aug 2006, 6:49

Ha, matrixborden met een rode rand. Als dit overal gebruikt wordt, loopt Israël aardig voor op Nederland :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » ma 07 aug 2006, 11:02

^^^^
Volgens mij is de Ayalon tot nu toe de enige weg met zo'n systeem... Al weet ik het niet helemaal zeker van (tol)weg nr.6

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » ma 07 aug 2006, 18:13

De blauwe verwijzingen op het OWN zijn zeker niet consequent:
Afbeelding

Dit bord staat bij de muur van de oude stad in Jeruzalem, tientallen kilometers van de eerste echte officiële ASW. Road nr. 1 is nog steeds officieel geen asw, hoewel de ongelijkvloerse kruisingen inmiddels geloof ik allemaal weg zijn.
Op de 20, de 6, de 1 ten westen van Bet Shemesh, en de 4 tussen de 20 en Ashdod is de asw status aangegeven en zijn de borden ook blauw. Verder zijn er idd nogal wat inconsequenties... De 5 is inmiddels grotendeels omgebouwd, maar de status van de 2 is onduidelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2006, 18:25

Verwijzingen naar snelwegen op het OWN zijn ook (soms) blauw,
Meestal niet, tenzij er speciaal naar bijv. de Ayalon wordt verwezen. En bij op/afritten (maar dat vind ik voorzichzelf spreken).

De 'autosnelweg' status van bepaalde wegen is uitermate discutabel. Zo heeft weg '5' gelijkvloerse kruisingen (met stoplichten) terwijl het wel blauwe bebording heeft. Op kaarten staat de delen van de weg '2' en de weg '20' soms wel en soms niet als snelweg ingetekend. En soms is het wel en soms is het niet een snelweg volgens de borden, en soms heeft het wel en soms geen blauwe bordjes. Kortom, chaos regeert. Misschien is het nu wel wat consequenter geworden, maar ik denk van niet eigenlijk...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 07 aug 2006, 20:18

WTF? Het Nederlandse industriesymbooltje! :D

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2006, 20:21

it bord staat bij de muur van de oude stad in Jeruzalem,
Dat is dus eerder een wegweizertje. Verder staat Tel Aviv in Wit-op-groen (langs de hele Jaffa straat)...

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » wo 09 mei 2007, 16:43

Ben onlangs in Israel geweest en daar voor jullie een paar foto's gemaakt.

Gewone bewegwijzering:
Afbeelding
Afbeelding

Nadering bebouwde kom als verbodsbord:
Afbeelding

Meest gefotografeerde bord door toeristen, denk ik:
Afbeelding

Op weg naar de Dode Zee:
Afbeelding
Afbeelding

Welkom in Israel:
Afbeelding
Afbeelding

Heb nog een foto genomen in Jordanie, maar die vind je ergens anders op dit forum.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 09 mei 2007, 17:46

Mooie foto's! 3-talige borden kom je niet veel tegne, en al helemaal niet in 3 verschillende schriften.

Dit bord:

Afbeelding

1. Hoe hard mag ik hier op snelwegen.

2. Vanaf welke grens is dit genomen?. Naar mijn weten is het zeer moeilijk om via de weg van/naar Israël te reizen. Of gaat dat alleen op voor Syrië/Libanon?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 mei 2007, 19:13

1. Hoe hard mag ik hier op snelwegen.

2. Vanaf welke grens is dit genomen?. Naar mijn weten is het zeer moeilijk om via de weg van/naar Israël te reizen. Of gaat dat alleen op voor Syrië/Libanon?
1. De limiet is altijd apart aangegeven. Op de oude snelwegen (en belangrijke doorgaande wegen) mag je meestal 90. Dat zijn wegen die in Nederland waarschijnlijk niet de status van 'autosnelweg' zouden hebben. Hoewel: je vind hier ook bushaltes op snelwegen... :roll: , Op de nieuwste tolwegen geldt een limiet van 100.

2. Vanuit Jordanie en Egypte kan je via de weg Israel bereiken. Met Jordanie zijn er bij mijn weten drie officiele grensovergangen, met Egypte twee. Vanuit Libanon kon je vroeger illegaal de grens over steken omdat zuid-Libanon bezet was.

Verder: mooie foto's :)

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » do 10 mei 2007, 1:35

Nog een eigenaardigheid is dat je bij de grens vaak andere nummerplaten op je auto moet schroeven, en Israëlische auto's mogen geloof ik niet verder dan het Suezkanaal.
Tot ca. 10 jaar geleden waren sommige wegen met auto(snel)wegkarakteristieken ( bijv. Bet Shemesh-Jeruzalem, Tel Aviv- Hadera) aangegeven met een wit bord met autosymbooltje en '90', maar die categorie is blijkbaar verdwenen.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » zo 29 jul 2007, 15:27

Afbeelding
Afbeelding

Road no.1 bij Jeruzalem
Afbeelding
Afbeelding

Tel Aviv, Ayaloan Road
Afbeelding

Road no2. Tel Aviv - Haifa Highway
Afbeelding

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » zo 29 jul 2007, 15:32

De weg tussen Jeruzalem en Jericho
Afbeelding
Afbeelding

De ringweg rond Jeruzalem
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ayalon no.20 south TA
Afbeelding

road no.6
Afbeelding
Afbeelding

Maccabit road - and road no.4
Afbeelding

Ben Shemen intr.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ganot intr.
Afbeelding
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 jul 2007, 17:11

http://farm1.static.flickr.com/186/4642 ... 942a_b.jpg Een voor mij bekende afrit. Vroeger stond het hoge bord er nog niet, en werd de afrit slechts in het Hebreeuws en het Arabisch aangekondigd. Dat is wel even wennen als westerling ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 29 jul 2007, 18:16

Het blijft uniek hoor, 3 verschillende talen/schriften op één bord. 3 talen komt dan wellicht wat vaker voor, 3 schriften niet.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 aug 2007, 22:03

^^ In heel Israël staan borden in drie schriften. Het is dus niet uniek :P

In de wat extremistischer wijken wil het Arabisch met behulp van graffity trouwens nog wel eens weggestift zijn... :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 aug 2007, 8:09

Voor Israël niet, maar verder weet ik niet zo snel een voorbeeld van borden met 3 verschillende schriften.

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 03 aug 2007, 11:49

Palance schreef:Voor Israël niet, maar verder weet ik niet zo snel een voorbeeld van borden met 3 verschillende schriften.
Ook niet in Bulgarije of Macedonië ? (Cyrillisch, Grieks en Latijns)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 aug 2007, 12:57

Ik denk niet dat er in die landen borden bestaan met Griekse letters. Ik Macedonië heb ik ze iig nooit gezien. Natuurlijk wel de Cyrillische/Latijnse schriften op 1 bord.

Ik zit zelf te denken aan Singapore, waar ik wel opschriften heb gezien in het Maleis (en Engels, maar die gebruiken beide 'ons' alfabet), Chinees en Thais. De weinige wegwijzers die ik heb gezien bevatten echter alleen opschriften het Engels

Het enige voorbeeld dat mij te binnen schiet dat ik op dit forum heb gezien is Cyrillisch/Latijns/Japans in een Japanse havenstad. 't Was even zoeken, maar ik heb 'm gevonden:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 aug 2007, 13:43

Hingen er op het vliegveld van Singapore geen viertalige borden (Engels, Chinees, Japans en nog een andere taal)? Dat zijn alvast drie verschillende karaktersets en mogelijk nog een vierde.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 aug 2007, 15:33

Pino schreef:Hingen er op het vliegveld van Singapore geen viertalige borden (Engels, Chinees, Japans en nog een andere taal)? Dat zijn alvast drie verschillende karaktersets en mogelijk nog een vierde.
Klopt, ik heb daar foto's van (thuis), en zelfs hier wel eens foto's gepost dacht ik: Engels, Chinees, Japans, Maleis/Indonesisch en er zijn ook borden met Koreaans erbij, 5 talen dus.

Maar goed, die hangen niet boven de snelweg.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » vr 17 aug 2007, 18:45

Snelweg 6 in aanbouw richting Be'er Sheva

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 aug 2007, 20:29

Aha, toen ik in Israel was (2000/2001) was deze weg reeds in aanbouw tussen Galilea en Tel Aviv Airport ;), leuk om te lezen dat de weg wordt doorgetrokken naar Be'er Sheva. Ik hoop dat ze de oude weg (nummer 4) ook upgraden tussen Asquelon en Be'er Sheva, deze weg is erg druk en onrustig. Het is nu een 2x2 weg met gelijkvloerse kruisingen...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 dec 2007, 13:08

23km van de snelweg 6 geopend. Dit is een tolweg, maar is nu nog niet getold, omdat de rest van de snelweg nog niet klaar is.
60 kilometer moet nog gebouwd worden.

Ik weet niet waar dit precies is, kan geen Hebreeuws lezen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 dec 2007, 15:22

Dat stuk loopt dus in 'the middle of nowhere'. Aan de kust zie je de plaatsen Ashdod en Askelon. Dat zijn redelijk grote steden. Rechtsboven zie je Jeruzalem met daaronder het erg kleine Bethlehem (dat overigens in de Palestijnse gebieden ligt). De grote plaats daaronder (volg route '60') is Hebron, hetgeen ook op de Westoever ligt. Weg no. 60, is een Israëlische weg die dwars door de Palestijnse gebieden loopt, een expressweg voor de Joodse kolonisten, en derhalve een groot obstakel in het vredesproces.

In de omgeving van de snelweg ken ik route '3' een beetje (van Askelon naar Jeruzalem). Het is een vrij drukke enkelbaans weg, maar vooral door de relatie Askelon <--> Jeruzalem, niet door de tussenliggende plaatsjes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 feb 2008, 10:48

Highway 1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coastal Road - Highway 2

Afbeelding

Afbeelding

Ayalon Freeway - Highway 20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

All pics from Visual Travel Guide.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 23 feb 2008, 15:31

Wat staat er nu voor soort symbooltje op de matrixborden?
Aan de vorm te zien is het geen snelheidsaanduiding.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 feb 2008, 15:32

Ik denk een filesymbool. (auto's achter elkaar)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 05 apr 2008, 0:46

Straat in Tel Aviv - Jaffa.

Afbeelding
bron