[IL] Israël

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » zo 06 apr 2008, 1:20

Goh van zo'n foto krijg ik enorme zin om op vakantie te gaan! :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 feb 2009, 12:17

De nieuwe snelweg 431
Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 feb 2009, 13:45

Tjsa, dit moet een hel zijn voor 3-talen (en zelfs 3-schriften)-op-één-bord-haters. :)

Maar juist omdat je hier 3 schriften hebt, valt het niet zo heel erg op dat hier telkens 3 keer hetzelfde staat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 09 feb 2009, 18:23

Een kaartje van de nieuwe snelweg. Er zijn fors meer snelwegen dan in 2000/2001 toen ik daar was.
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... 8922d&z=12
Tjsa, dit moet een hel zijn voor 3-talen (en zelfs 3-schriften)-op-één-bord-haters. :)
Ach voor de liefhebber: Op de snelweg 1 staat (stond vroeger) een bord met alleen Hebreeuws en Arabisch. Dan sta je toch even te kijken... :lol:

Wat mij opvalt is dat de Latijnse spelling weer eens is aangepast: Er staat nu: Rishon Leziyyon, daar waar de plaats vroeger als Rishon Lezion werd gespeld :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 feb 2009, 16:34

Vinny schreef:Wat mij opvalt is dat de Latijnse spelling weer eens is aangepast: Er staat nu: Rishon Leziyyon, daar waar de plaats vroeger als Rishon Lezion werd gespeld :roll:
Een meer correcte (officiële) transcriptie, waar vroeger wellicht een Engelse of Franse transcriptie werd gebruikt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 23 feb 2009, 17:48

Nou wat mij betreft is dat een achteruitgang. Maar goed kennelijk hebben de heren professoren weer eens in hun ivoren toren bij elkaar gezeten, en gedacht met welke niet-courante Latijnse letters nou weer wat 'i'-achtige klinkers moesten worden opgeschreven... :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 11:49

Ik heb met Google Maps een grote kaart van Israel gemaakt:

1323 x 3499 pixels

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 07 jul 2009, 15:26

Mooi kaartje! :top:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jul 2009, 13:45

Nog een grote kaart, nu van de agglomeratie Gush Dan (rondom Tel Aviv)
1949 x 2373 px

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jul 2009, 14:00

Highway 6 is de nieuwe noord-zuidsnelweg van Israel. Zal straks waarschijnlijk van Haifa naar Be'er Sheva lopen, en men kan op die manier de drukke agglomeratie Tel Aviv mijden. Highway 2, 4 en 20 zijn andere noord-zuidsnelwegen door dit gebied.

Highway 6 is een tolweg, maar gaat niet met tolpoorten, maar met kentekenherkenning, en de rekening wordt dan per post gemaild. Volgens mij heb je dit systeem ook in Canada en Noorwegen. In Israel zullen bijzonder weinig buitenlandse voertuigen rondrijden, dus is zo'n systeem makkelijk te handhaven.

Highway 6 heeft ook de hoogste snelheidslimiet van Israel, namelijk 110 km/uur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 jul 2009, 14:06

Chris schreef:Highway 6 is een tolweg, maar gaat niet met tolpoorten, maar met kentekenherkenning, en de rekening wordt dan per post gemaild. Volgens mij heb je dit systeem ook in Canada en Noorwegen. In Israel zullen bijzonder weinig buitenlandse voertuigen rondrijden, dus is zo'n systeem makkelijk te handhaven.
Vinny had volgens mij al eens gepost dat er helemaal geen buitenlandse kentekenplaten in Israël toegelaten worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jul 2009, 14:20

Je kan vanaf Pireaus naar Haifa met de veerboot, duurt 4 dagen. Auto's kunnen mee.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 jul 2009, 14:32

Kan het zijn dat die dan verplicht een Israëlische kentekenplaat opkrijgen?

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 09 jul 2009, 0:30

Ik meen dat ik daar wel ooit iets van gelezen heb. Dat is in Libië overigens ook zo.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 jul 2009, 11:35

Chris schreef:Je kan vanaf Pireaus naar Haifa met de veerboot, duurt 4 dagen. Auto's kunnen mee.
Die veerboot is toch al enige jaren opgeheven?
Buitenlanders zijn inderdaad verplicht om een Israelische kentekenplaat op de auto te schroeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jul 2009, 11:37

Willem schreef:Buitenlanders zijn inderdaad verplicht om een Israelische kentekenplaat op de auto te schroeven.
Dat geldt overigens ook voor de Israeliërs in de buurlanden waar ze toegelaten worden (Egypte en Jordanië).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jul 2009, 14:25

Route 20 (Ayalon) in Tel Aviv
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jul 2009, 23:41

Highway 20: Ayalon freeway - נתיבי איילון

route:
Afbeelding

Foto's van Google Earth

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 jul 2009, 8:26

Ziet er goed uit. Het is toch een ander beeld van Israël dan dat je in de regel via de media voorgeschoteld krijgt.

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jul 2009, 13:01

Palance schreef:Ziet er goed uit. Het is toch een ander beeld van Israël dan dat je in de regel via de media voorgeschoteld krijgt.
Ik heb de indruk dat de media vaak hun best doet om Israël maar zo slecht mogelijk af te schilderen omdat ze niet met de armen in de lucht gaan staan en tegen Hamas roepen: "Schiet maar, schiet maar!"...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 jul 2009, 13:28

Dat klopt wel, wat je van Israël ziet in de media zijn of Palestijnse terroristische aanslagen, of Israëlische tegenacties in de Gaza, Libanon of West Bank. Van Israël zelf zie je weinig. Israël is gewoon een modern westers land met veel snelwegen, high-techindustrie en moderne gebouwen enzo. Israël heeft trouwens ook een prima badplaats, namelijk Eilat in het diepe zuiden, ver weg van alle probleemgebieden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 jul 2009, 17:05

duikgek89 schreef: Ik heb de indruk dat de media vaak hun best doet om Israël maar zo slecht mogelijk af te schilderen omdat ze niet met de armen in de lucht gaan staan en tegen Hamas roepen: "Schiet maar, schiet maar!"...
Media schilderen Israël niet slecht af, media zijn alleen geïnteresseerd in sensatieverhalen. Daarom hoor je ook relatief weinig goeds over de Palestijnse gebieden. Er zijn altijd positieve geluiden maar een oorlogje, een fanatieke Palestijn of een ongeïnteresseerde Israëlische legerofficier doet het nu eenmaal een stuk beter.

Eilat schijnt ook mooi te zijn, een collega van me is er pas nog geweest. Geen enkel probleem daar.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 jul 2009, 17:21

Palance schreef:Media schilderen Israël niet slecht af, media zijn alleen geïnteresseerd in sensatieverhalen.
Da's niet helemaal waar, tijdens de tweede Libanonoorlog in 2006 bleken bijna duizend persfoto's met photoshop bewerkt te zijn om het erger te laten lijken dan het is. AP heeft hiervoor een aantal journalisten ontslagen en diverse berispt. Daarnaast is veel wat je ziet in scene gezet, zo ging CNN filmen in Beirut en lieten de Libanezen wat ambulances aanrukken die met gillende sirenes gingen rondrijden terwijl er niks aan de hand was. Ook foto's waarbij een huis totaal in puin ligt, en afgebrand is, maar waarbij een familiefoto nog onbeschadigd op een puinhoop staat, worden vaak in scene gezet.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jul 2009, 17:29

Daarom zou je ook nieuws uit andere gebieden moeten kunnen zien. De enige mogelijkheid waar wij chocola van kunnen maken is Al-Jazeera English. Maar die zullen in dat geval ook wel anti-Israël zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 jul 2009, 17:36

Ach, ook tijdens de aanslagen van 11-9-2001 wisten de media te melden dat men in de bezette gebieden massaal feest vierde, uiteraard door camera's geregistreerd.

En ook dat bleek behoorlijk nep geweest te zijn.

Roepen dat iets 'partijdig' is, is zo ontzettend makkelijk en snel gedaan.

Maar goed, terug ontopic: Ik dacht dat in geheel Israël alle borden drietalig waren, maar schijbnaar is dat niet altijd zo.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 jul 2009, 18:10

Palance schreef:Ik dacht dat in geheel Israël alle borden drietalig waren, maar schijbnaar is dat niet altijd zo.
Nee, volgens mij is dat alleen in gebieden waar Arabisch ook een belangrijke taal is. In Israel (buiten de West Bank en Gaza) wonen ook honderdduizenden Palestijnen en Arabische Israëliërs, met name in het noorden rond Nazareth en aan de oostkant van Tel Aviv. In die gebieden zijn de wegwijzers vaak drietalig, maar in andere gebieden volgens mij niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 jul 2009, 23:24

^^ De Israëlische wet schrijft voor dat Arabisch op alle nationale wegen voor moet komen op de bewegwijzering. Dat dit in de praktijk niet altijd gebeurd is een ander probleem...

Overigens wel geinig om weer foto's van de Ayalon-autosnelweg te zien. Ik heb daar menig uurtje in stagnerend verkeer doorgebracht; in 2000 sloot deze weg nog met een idiote T-kruising aan op de noordelijke randweg, ("snelweg" 5), die ook weer met een T kruising op de Kust-autosnelweg aansloot, richting Haifa.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 jul 2009, 23:28

Vinny schreef:Overigens wel geinig om weer foto's van de Ayalon-autosnelweg te zien. Ik heb daar menig uurtje in stagnerend verkeer doorgebracht; in 2000 sloot deze weg nog met een idiote T-kruising aan op de noordelijke randweg, ("snelweg" 5), die ook weer met een T kruising op de Kust-autosnelweg aansloot, richting Haifa.
Ik las op Skyscrapercity dat de aansluiting 20 / 5 nu net volledig ongelijkvloers is, de aansluiting 2 / 5 was dat al een paar maanden. Oftewel, de doorstroming aan de noordkant van Tel Aviv is aanzienlijk verbeterd. Nog wat noordelijker willen ze ook de 531 als snelweg doortrekken tot de kust.

Daarnaast willen ze óf de 2 verbreden tot Netanya (misschien Hadera) of de 20 parallel eraan doortrekken tot Hadera.

Momenteel wordt de 2 ook doorgetrokken onder het Carmelgebergte tot aan de 22 in Haifa. Daarnaast wordt de 22 weer doorgetrokken naar het noorden, zodat de verkeerssituatie in en rond Haifa ook sterk verbeterd.

Daarnaast wordt de 2 ook verbeterd even ten zuiden van Haifa, hier zit een substandaard deel. Ook is de 1 recent verbeterd in Jeruzalem, en de 7 wordt doorgetrokken tot Ashdod.

Al met al toch forse investeringen in het Israëlische snelwegennet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 jul 2009, 23:35

Daarnaast willen ze óf de 2 verbreden tot Netanya (misschien Hadera) of de 20 parallel eraan doortrekken tot Hadera.
Die plannen bestonden al in de jaren '90... :? (Mijn gesprekspartner wist tussen neus en lippen te vermelden dat dat voornamelijk de reden was dat dat de 2/5 en de 20/5 nog gelijkvloers waren).
Momenteel wordt de 2 ook doorgetrokken onder het Carmelgebergte tot aan de 22 in Haifa. Daarnaast wordt de 22 weer doorgetrokken naar het noorden, zodat de verkeerssituatie in en rond Haifa ook sterk verbeterd.
Bij Haifa hield de snelweg op, en het verkeer moest min of meer dwars door de stad. Het is mooi om te lezen dat hier een einde aan komt.
Daarnaast wordt de 2 ook verbeterd even ten zuiden van Haifa, hier zit een substandaard deel
Ten zuiden van Haifa is de 2 altijd al snelweg geweest. Mogelijk zijn er wel wat knooppunten bijgekomen.

Het wordt nu tijd om de 4 ten noorden van Haifa te verbeteren, dat is nog een echte "N 201" als ik dat zo zie...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 jul 2009, 23:43

Vinny schreef:Het wordt nu tijd om de 4 ten noorden van Haifa te verbeteren, dat is nog een echte "N 201" als ik dat zo zie...
Die zou dus een stukje vervangen moeten worden door de snelweg 22 tot aan Kfar Malaryk, waarom dat eigenlijk het nummer 22 krijgt, en niet "4" is me onduidelijk.
Afbeelding

Wat ik overigens wel zou verwachten is een snelweg naar Nazareth vanaf Haifa of vanaf de highway 6.