:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Bord L8 - doodlopende weg

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

josvd
zandpaadje

Bord L8 - doodlopende weg

Bericht door josvd » vr 15 jan 2016, 8:53

Beste leden.
In een nieuwbouwwijk worden hofjes gemaakt met parkeerplaatsen voor de bewoners.
Deze hofjes zijn met straatnaamborden als straatnamen genoemd en zijn openbaar toegankelijk voor iedereen.
Enkel zijn de hofjes doodlopend voor bijna al het verkeer m.u.v. voetgangers die aan het einde nog een voetpad kunnen volgen.
Veel plaatselijk onbekende verkeerdeelnemers rijden nogal eens de hofjes op, niet wetende dat het doodlopend is.
Omdat het een nieuwbouwwijk betreft die in aanbouw is, zijn het ook regelmatig transporteurs die een hofje oprijden, om daarna weer terug te moeten steken naar de doorgaande weg.

De gemeente (de wegbeheerder) wil vooralsnog niet overgaan tot het plaatsen van bord :L8: - doodlopende weg.
In hoeverre is een gemeente verplicht een verkeersbord L8 te plaatsen in situaties waar dit van toepassing is?
Ik kom zo iets niet tegen in het BABW.

Ik hoor graag jullie meningen/ feiten, op- en aanmerkingen op deze vraag.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Bord L8 - doodlopende weg

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 jan 2016, 9:00

Dit onderwerp hoort niet plaats bij 'Grote projecten', maar bij 'Wegontwerp en verkeersveiligheid'. Het onderwerp is daarom verplaatst.

Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 jan 2016, 10:57

De jaren 70/80 bloemkoolwijken die ik ken, zijn ook niet voorzien van dergelijke borden. Al kan ik mij voorstellen dat het nieuwe situaties wel duidelijker maakt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jurjen
dorpsstraat

Bericht door Jurjen » vr 15 jan 2016, 11:13

^^ Ik woon in een bloemkoolwijk en daar staat bij de ingang wel zo'n bordje. Het zou wel kunnen dat dat bordje pas een paar jaar geleden is geplaatst na een herinrichting na vervanging van de riolering.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 15 jan 2016, 11:18

Zelf ook opgegroeid in zo'n bloemkoolwijk. Alleen al het bord 'woonerf' aan het begin maakte volgens mij wel redelijk duidelijk dat de bewuste straat helemaal nergens naartoe ging behalve de huizen aan die straat. Daar stond geen bord L8 bij. Aan de individuele 'stronken', dus waar je de laatste vertakking had gehad, stond vervolgens geen bord L8 meer. In die fase was het ook wel zichtbaar dat de straat aan het doodlopen was.

Opvallend genoeg stond er een tijdje terug wel een tijdelijk bord L8 bij het oprijden van het woonerf, maar dat was om aan te geven dat de hoofdader door werkzaamheden was onderbroken.

josvd
zandpaadje

Bericht door josvd » vr 15 jan 2016, 16:41

Beste lezers/ reageerders.
De situatie waar ik het nu over heb is een nieuwbouwwijk van heden.
Het is een woonwijk in wording waar aan de straatjes (niet-ontsluitingswegen) met straatnaam-genoemde inritten liggen naar doodlopende hofjes/ parkeerterreinen.
De hofjes/ parkeerterreinen liggen in het midden tussen achterzijdes van de woningen in, alwaar de bewoners kunnen parkeren.
Dit zijn zogenaamde mandelige parkeerterreinen.
De straten waar de voorkanten van de huizen aan liggen zijn niet directe hoofdaders, maar zijn wel straten waar eventueel doorgaand verkeer door rond te rijden gewoon ook weer de wijk uit kan rijden.
Het zijn niet van die straatjes als inderdaad in het verleden in de zogenaamde bloemkoolwijken.

Ben benieuwd of iemand een onderbouwde opinie heeft of dat in de geschetste situatie een wegbeheerder verplicht is tot het plaatsen van bord L8?

Ik ben nieuw op dit forum.
Kan ik op simpele wijze een fotootje toevoegen?
Boven in de balk met de button 'img' kom ik niet echt verder.

Mvgr. Jos

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 jan 2016, 15:19

Volgens mij is het plaatsen van bord L8 geen verplichting bij doodlopende wegen. Incidenteel komt het ook wel voor op wegen waarvan de wegbeheerder vindt dat deze niet geschikt zijn voor doorgaand verkeer, maar dat is oneigenlijk gebruik van het bord, en zou wat mij betreft niet moeten kunnen.

Dat een woonerf een doodlopende straat impliceert is nieuw voor me. Volgens mij kan dat niet zomaar worden afgeleid...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 16 jan 2016, 17:17

Vinny schreef:Dat een woonerf een doodlopende straat impliceert is nieuw voor me. Volgens mij kan dat niet zomaar worden afgeleid...
Bij het oude bord kon dat wel. De rand om het huis gaf aan dat men een gesloten gebied in ging; al was dat natuurlijk niet altijd het geval.