Jargon wegenverkeerstechniek in diverse talen
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Jargon wegenverkeerstechniek in diverse talen
Ik heb hier een schema met het nodige aan vakjargon in diverse talen.
Graag wil ik het schema vollediger maken.
Wie aanvullingen heeft, graag hieronder in deze draad vermelden.
Zo mogelijk met een bronvermelding (op goedbedoelde google translate vertalingen zit ik niet te wachten)
Aanklikbare link
Graag wil ik het schema vollediger maken.
Wie aanvullingen heeft, graag hieronder in deze draad vermelden.
Zo mogelijk met een bronvermelding (op goedbedoelde google translate vertalingen zit ik niet te wachten)
Aanklikbare link
Laatst gewijzigd door Rene op di 26 jan 2016, 22:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- dorpsstraat
Re: Jargon wegenverkeerstechniek in diverse talen
EN:
ZOAB = highly porous asphalt (concrete)
Tweelaags ZOAB = Two layer highly porous asphalt (concrete)
DAB = dense asphalt (concrete)
Bron: http://www.swov.nl/rapport/D-94-25.pdf
http://www.citg.tudelft.nl/fileadmin/Fa ... Update.pdf
(Traffic lights moet trouwens met een spatie worden geschreven).
ZOAB = highly porous asphalt (concrete)
Bron: http://www.swov.nl/rapport/D-94-25.pdf
http://www.citg.tudelft.nl/fileadmin/Fa ... Update.pdf
-
- Moderator
Een rotonde is in het Vlaams toch een rondpunt? En is Autostrada niet het meervoud van autostrade?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Penningmeester
Toevoegingen voor Frans:

- Bij 'bebording' staat nu 'signalisation', maar ik kom in het Frans veel 'signalisation verticale (routière)' tegen voor bebording.
- Logische tegenhanger hiervan is de belijning, die als 'signalisation horizontale (routière)' wordt aangeduid.
- Bij 'tolweg' staat nu 'Péage', terwijl '(auto)route à Péage' gelet op de andere vertalingen passender is.
- 'Rotonde' is in het Frans 'giratoire' of 'rond-point'.
- 'Weg' hangt een beetje van de context af en kan bijvoorbeeld 'route', 'rue', 'chemin' of 'chaussée' zijn.
- 'Vluchtstrook' zie ik langs de weg vaak vertaald met 'bande d'arrêt d'urgence'.
- 'Maximumsnelheid' is volgens mij niet 'vitesse maximale', maar 'Limite de vitesse'. Wellicht kunnen beiden correct zijn.
- 'Rijstrook' laat zich vertalen met 'voie'.
- Naast 'Échangeur' hoor ik ook 'Bifurcation' voorbij komen in de berichtgeving op de radio. Edit: het blijkt dat een bifucation een splitsing (Y) is, een jonction is een knooppunt waar één van de wegen haaks aantakt (T / X).

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Forumbeheerder
Ik zie dat je Hollands Komplex met een k hebt geschreven, terwijl met een c gebruikelijk is.
-
- 2x5 autosnelweg
In het Noors worden veg en vei door elkaar gebruikt. Volgens mij is vei Bokmål en veg Nynorsk.
Dan nog het een en ander aan Deens:
Ten eerste is Deens niet Noors. In het Deens is een weg altijd vej. Statens vegvesen is zeker niet de Deense equivalent van RWS, dat is namelijk Vejdirektoratet.
Verder wat willekeurige termen (die niet allemaal op je sheet staan, maar je nog zou kunnen toevoegen)
Maximumsnelheid (ook in NL één woord!): hastighedsgrænse
Afrit: frakørsel
Bord: tavle
Verzorgingsplaats: rasteplads
Reflectorpaal: kantpæl
Een autoweg in het Deens is een motortrafikvej, in het Noors een motortrafikkvei/g, dus gespeld met dubbele k.
Je komt trouwens ook een heel eind als je op de Nederlandse Wikipedia de equivalente pagina in een andere taal opzoekt.
Dan nog het een en ander aan Deens:
Ten eerste is Deens niet Noors. In het Deens is een weg altijd vej. Statens vegvesen is zeker niet de Deense equivalent van RWS, dat is namelijk Vejdirektoratet.
Verder wat willekeurige termen (die niet allemaal op je sheet staan, maar je nog zou kunnen toevoegen)
Een autoweg in het Deens is een motortrafikvej, in het Noors een motortrafikkvei/g, dus gespeld met dubbele k.
Je komt trouwens ook een heel eind als je op de Nederlandse Wikipedia de equivalente pagina in een andere taal opzoekt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Forumbeheerder

-
- verkeersader
Autostrade en rondpunt zijn spreektaal. In de wegcode staat gewoon autosnelweg en rotonde. En in de verkeersinfo hoor ik de laatste tijd vaker knooppunt dan verkeerswisselaar.Wouter N14 schreef:Een rotonde is in het Vlaams toch een rondpunt? En is Autostrada niet het meervoud van autostrade?
Verder:
Toerit = Oprit (VL)
Afrit = Uitrit (VL)
(hoewel het woord afrit ook gebruikt wordt in verkeersinformatie en ook voorkomt in de wegcode

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 6-hs2art12
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 63-hs2art8
Rijstrook is ook gewoon rijstrook in het Vlaams. Anders zou een pechstrook "pechvak" heten ofzo.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 0-hs3art14
Als je basis van deze wikipedia pagina doorklikt naar de verschillende talen krijg je ook heel wat resultaten voor knooppuntbenamingen, bijvoorbeeld
Klaverblad = Échangeur en trèfle (F)
-
- 4x5 autosnelweg
Is dit niet iets voor de wegenwiki? Dat zou daar best mooi passen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik weet niet hoe dat in Vlaanderen zit, maar in het Italiaans is autostrada enkelvoud en autostrade meervoud.Wouter N14 schreef:En is Autostrada niet het meervoud van autostrade?
-
- Secretaris
Allereerst iedereen bedankt voor de opmerkingen tot nu toe !

Thx, toegevoegdH. schreef:ZOAB = highly porous asphalt (concrete)
Klopt. Ik heb het als alternatief toegevoegd.Wouter N14 schreef:Een rotonde is in het Vlaams toch een rondpunt?
Dank voor je opmerkingen. Ik had de mij bekende Franse termen van een rasechte Francaise, dus die zullen wel goed zijn. Verder heb ik jouw suggesties doorgevoerd.RSK schreef:
- Bij 'bebording' staat nu 'signalisation', maar ik kom in het Frans veel 'signalisation verticale (routière)' tegen voor bebording.
- Logische tegenhanger hiervan is de belijning, die als 'signalisation horizontale (routière)' wordt aangeduid.
- Bij 'tolweg' staat nu 'Péage', terwijl '(auto)route à Péage' gelet op de andere vertalingen passender is.
- 'Rotonde' is in het Frans 'giratoire' of 'rond-point'.
- 'Weg' hangt een beetje van de context af en kan bijvoorbeeld 'route', 'rue', 'chemin' of 'chaussée' zijn.
- 'Vluchtstrook' zie ik langs de weg vaak vertaald met 'bande d'arrêt d'urgence'.
- 'Maximumsnelheid' is volgens mij niet 'vitesse maximale', maar 'Limite de vitesse'. Wellicht kunnen beiden correct zijn.
- 'Rijstrook' laat zich vertalen met 'voie'.
- Naast 'Échangeur' hoor ik ook 'Bifurcation' voorbij komen in de berichtgeving op de radio.
Ik heb de spelling met een K uit een Vlaams document van 2004. Maar als de Vlamingen op dit forum kunnen duiden dat dit inderdaad gebruikelijker met een C geschreven wordt, dan zal ik dat later wijzigen.captain007 schreef:Ik zie dat je Hollands Komplex met een k hebt geschreven, terwijl met een c gebruikelijk is.
Voor zover op de sheet staand heb ik ze doorgevoerdKaaiman schreef:In het Deens is een weg altijd vej. Statens vegvesen is zeker niet de Deense equivalent van RWS, dat is namelijk Vejdirektoratet.
De bron Wikipedia probeer ik te vermijden.Kaaiman schreef:Je komt trouwens ook een heel eind als je op de Nederlandse Wikipedia de equivalente pagina in een andere taal opzoekt.
Aangepast, dank.captain007 schreef:Als aanvulling, in Zweden is het geen Vägverket, maar Trafikverket (ontstaan uit fusie tussen wegbeheer en railbeheer in 2010).
Juist in de spreektaal wijkt het Vlaams meestal af, vandaar dat ik de kolom specifiek heb opgenomen om de specifiek Vlaamse terminologie te duiden voor zover die afwijkt van de Nederlandse. En ja, rijvak is echt veelgebruikt Vlaams voor rijstrook. Ik heb het zelf meer dan regelmatig gehoord.jdb2 schreef:Autostrade en rondpunt zijn spreektaal. In de wegcode staat gewoon autosnelweg en rotonde. En in de verkeersinfo hoor ik de laatste tijd vaker knooppunt dan verkeerswisselaar.
Verder:
Toerit = Oprit (VL)
Afrit = Uitrit (VL)
(hoewel het woord afrit ook gebruikt wordt in verkeersinformatie en ook voorkomt in de wegcode)
Rijstrook is ook gewoon rijstrook in het Vlaams. Anders zou een pechstrook "pechvak" heten ofzo.
In de Wegenwiki is al een lijst van woorden in andere talen, die heb ik soms ook gebruikt (want voor een deel in het verleden zelf gevuld). Maar als ik de lijst compleet zou krijgen, dan ga ik zeker een speciale Wegenwiki-pagina eraan wijden.Palance schreef:Is dit niet iets voor de wegenwiki? Dat zou daar best mooi passen.
Klopt. Vandaar dat ik de spelling met een eind-a als uitgangspunt had genomen.Chris schreef:in het Italiaans is autostrada enkelvoud en autostrade meervoud.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 4x5 autosnelweg
Een "weg" is in het Nederlands het meest algemene woord voor "iets waaroverheen gereden kan worden". Als ik de Franstalige wikipedia mag geloven is "voie" daar de Franse tegenhanger van:RSK schreef:'Weg' hangt een beetje van de context af en kan bijvoorbeeld 'route', 'rue', 'chemin' of 'chaussée' zijn.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Voie_(voi ... unication)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Penningmeester

-
- Secretaris
-
- 4x5 autosnelweg
Het probleem een beetje is dat de andere begrippen ook niet alomvattend zijn:RSK schreef:In de praktijk kom ik 'Voie' vooral tegen in de betekenis van 'rijstrook', of in 'voie expresse'.
In dit citaat wordt "voie" toch wel als "weg" gebruikt. In ieder geval niet als rijstrookLes routes nationales sont, en France, des voies importantes ou qui traversent de larges portions du territoire, par opposition aux routes départementales ou communales.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Penningmeester

(Fictief voorbeeld).Un accident s'est produit sur l'A31 en direction de Nancy, près de kilomètre 143. La voie de gauche et la voie de milieu sont neutralisés pour que les services peuvent dégager la route. Soyez extrêmement prudent si vous passez cette accident sur l'A31.
In dat geval is natuurlijk zonneklaar dat het gaat om de linker en de middelste rijstrook. Eerlijk gezegd denk ik dat we hiermee eenzelfde fraaie spraakverwarring tegenkomen als het door elkaar gebruiken van 'rijstrook' en 'rijbaan in het Nederlands.
-
- Voorzitter
Het Vlaamse woord 'autostrade' is wel van het Italiaanse woord 'autostrada' afgeleid, maar 'autostrada' wordt in Vlaanderen niet gebruikt. Vlamingen gebruiken 'autostrade' voor het enkelvoud. Het komt wel vaker voor dat er bij leenwoorden een spellingsverschil ontstaat. Autostrada is dus geen Vlaams woord, autostrade wel. Maar als het gaat om jargon, dan wordt ook autostrade niet gebruikt, dan is het ook in Vlaanderen gewoon een autosnelweg. Autostrade is echt spreektaal.Rene schreef:Klopt. Vandaar dat ik de spelling met een eind-a als uitgangspunt had genomen.Chris schreef:in het Italiaans is autostrada enkelvoud en autostrade meervoud.
Roundabout wordt ook in het Amerikaans Engels gebruikt. In officiële documenten komt die benaming gewoon voor. Als jargon misschien wel gangbaarder dan 'rotary' of 'traffic circle'. Tollroad moet strikt genomen 'toll road' zijn (met een spatie) en 'turnpike' is volgens mij niet in de hele VS gangbaar - het is meer gebruikelijk aan de oostkust - en ook voornamelijk voor autosnelwegen. 'Toll road' wordt ook in de VS gebruikt - bv. op Pikes Peak Highway.
En Spaans heet in het Spaans Español en niet Espagnol; dat is hoe Spaans in het Frans wordt genoemd. Weg is in het Spaans 'carretera' of 'vía' (ik zou zelf kiezen voor carretera). Een autoweg is een 'vía rápida' (er zijn er nog een handvol in Spanje met groene borden). Een tolweg is niet per se een autopista; een autopista is namelijk een gewone autosnelweg, meestal met tol maar er zijn ook tolvrije autopista's. Het verschil tussen autovía en autopista is dus wat vaag, maar een autopista is zeker niet altijd een tolweg. Een tolsnelweg is een 'autopista de peaje', er zijn natuurlijk ook een handvol toltunnels die geen autosnelweg zijn zoals de Túnel de Sóller in de Ma-11 en de Túnel del Cadí in de C-16. Voor een rotonde is 'rotonda' het enige juiste woord, niet 'rotunda', want dat is Portugees. Bebording is in het Spaans 'señalización' of 'señales de tráfico', bewegwijzering wordt 'señales de trafico verticales' genoemd. 'Red de Carreteras del Estado' is het rijkswegennet, niet de benaming voor de Spaanse Rijkswaterstaat ('red' is het Spaanse woord voor net of netwerk - net als in de benaming van de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE: Red Nacional de Ferrocarriles Españoles). De rijkswegen vallen onder het Ministerio de Formento. Een rijksweg heet in het Spaans dus een 'carretera del estado'. Een weg in beheer van een autonome regio (zoals Catalonië, Baskenland, Galicië, Andalusië, etc.) is een 'carretera autonómica'. De autonome regio's zijn meestal weer onderverdeeld in provincies en een weg in beheer van de provincie is een 'carretera provincial'. Verkeerslichten worden in spreektaal 'semáforo' genoemd maar zijn in jargon 'señales de control de tráfico'. Maximumsnelheid is 'velocidad máxima'.
-
- Secretaris
Dankzij de hulp van heel wat mansen, ook van het Skycrapercityforum, hierbij een nieuwe, sterk uitgebreide versie.
Commentaar blijft welkom.
Klik hier voor PDF
Commentaar blijft welkom.
Klik hier voor PDF
-
- 2x3 autosnelweg
Am. Engels maximumsnelheid: speed limit.
Lijkt mij gebruikelijker dan maximum speed
Lijkt mij gebruikelijker dan maximum speed

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Secretaris

Gaat mee in de volgende update

-
- Voorzitter

Ik zie nu dat de lijst nog wat langer is. Nog een paar toevoegingen van mijn kant:
Een ringweg is in het Frans 'rocade' alhoewel in Parijs en Lyon '(boulevard) périphérique' wordt gebruikt. Een rondweg of bypass is een 'contournement'.
In het Spaans is een ringweg een 'circunvalación'.
Aansluiting en afrit zijn twee verschillende begrippen. Bij het Frans staat 'sortie' bij aansluiting, maar het betekent toch echt afrit. Een aansluiting is (net zoals een knooppunt dat kan zijn) een 'échangeur'.
Een kruispunt heet in het Frans 'carrefour'. Gelijkvloers is 'à niveau'. Een verzorgingsplaats is een 'aire de service' als er voorzieningen zijn, een kleine VZP zonder voorzieningen (alleen bankjes en een toilet) is een 'aire de repos'. Een spitsstrook is een 'voie auxiliaire'.
In het Italiaans heb ik de volgende toevoegingen:
tolweg = strada a pedaggio
tolstation = stazione (di pedaggio); op bewegwijzering doorgaans slechts als 'stazione' aangegeven
autoweg (expresweg) = superstrada, soms ook wel als 'SGC' op de bewegwijzering wat staat voor 'strada grande comunicazione'
aansluiting = svincolo
knooppunt = diramizione (in Ticino, Zwitserland; in Italië wordt voor knooppunt eveneens 'svincolo' gebruikt).
rijksweg = strada statale
provinciale weg = strada provinciale
verzorgingsplaats = area da servizio
afrit = uscita
ringweg/randweg/rondweg/bypass = tangenziale (woord wordt in meerdere betekenissen gebruikt, zowel voor bypasses als voor volledige ringwegen)
-
- Secretaris
Het gaat om begripsvertalingen.Coen Tunnel schreef:Aansluiting en afrit zijn twee verschillende begrippen. Bij het Frans staat 'sortie' bij aansluiting, maar het betekent toch echt afrit. Een aansluiting is (net zoals een knooppunt dat kan zijn) een 'échangeur'.
Een aansluiting is de formele naam van een afrit. Op de borden stond vroeger ook altijd "afrit".
Maar de betekenis van "afrit" is in het Nederlands wat genuanceerder. Vandaar dat sortie een logischer verklaring is.
Echangeur (verkeerswisselaar) is immers al Vlaams voor knooppunt.
Hebben ze die dan ?Coen Tunnel schreef:Een spitsstrook is een 'voie auxiliaire'.
-
- Moderator
Wat kleine aanpassingen en aanvullingen voor wat betreft Amerikaans Engels;
* weg = road, maar men grijpt al erg snel naar de term 'highway' als de weg enigszins een doorgaand / hogere snelheid karakter heeft.
* tweebaans weg = divided highway. De term 'divided road' is ongebruikelijk.
* kleine spellingsaanpassing; het is limited-access highway en controlled-access highway, met een koppelstreepje als je er highway achter plaatst.
* interchange, deze term wordt ook zeer gangbaar gebruikt voor reguliere aansluitingen, de term 'junction' wordt weinig gebruikt voor een aansluiting, maar wel weer als 'road junction' op secundaire wegen.
* rijksweg = voluit Interstate Highway, maar eigenlijk zijn US Highways of US Routes ook een weg zoals een rijksweg.
* verzorgingsplaats, men spreekt veelal van een 'rest area', omdat VZPs met tankstation en services in de VS ongebruikelijk zijn, doorgaans alleen langs tolwegen, elders moet je naar een truck stop.
* MER = environmental impact statement (EIS). ontwerp = draft EIS, aanvullend = supplemental EIS.
* kruispunt = intersection
* ongelijkvloers = grade separated
* haarlemmermeer = diamond interchange
* directe verbindingsweg = direct connector (als het een flyover betreft, bijvoorbeeld in een stack)
* vlechtwerk, ik heb de term 'braid' of 'braided ramps' ook gebruikt zien worden in persberichten
* alignement / tracé, in de VS wordt de term 'alignment' vaak gebruikt in de trant van 'tracé' en in mindere mate van het alignement (horizontaal & verticaal)
* verkanting, hiervoor worden verschillende termen gebruikt. Cross slope is niet zo gebruikelijk, maar cant of superelevation wel.
* markering, zowel road marking als 'striping' wordt wel gebruikt
* ringweg, de term 'ring road' is niet zo gangbaar, men spreekt veelal van een 'beltway' of 'loop'.
* randweg, in sommige staten spreekt men van een 'relief road' of 'relief route' wanneer het een omlegging op een niet-snelweg betreft
* verkeerssignalering = dit bestaat bijna nergens in de VS, maar de staat Washington spreekt van Active Traffic Management, of Active Traffic and Demand Management
* verkeerslichten = in de VS is de term 'traffic signal' ook zeer gebruikelijk voor verkeerslicht. Traffic light is meer British English.
* spitsstrook = shoulder lane
* betonplaat = concrete slab
* aquaduct = deze term (aqueduct) wordt in de VS heel anders opgevat, namelijk een watervoorziening, met name die in het zuidwesten van de VS, voor drinkwaterkanalen naar Southern California.
* verdubbeling, in Canada wordt de term 'twinning' gebruikt, in de VS niet. Een verdubbelde weg is in Canada een 'twinned highway'. In de VS spreekt men nogal eens van 'four-laning'.
* weg = road, maar men grijpt al erg snel naar de term 'highway' als de weg enigszins een doorgaand / hogere snelheid karakter heeft.
* tweebaans weg = divided highway. De term 'divided road' is ongebruikelijk.
* kleine spellingsaanpassing; het is limited-access highway en controlled-access highway, met een koppelstreepje als je er highway achter plaatst.
* interchange, deze term wordt ook zeer gangbaar gebruikt voor reguliere aansluitingen, de term 'junction' wordt weinig gebruikt voor een aansluiting, maar wel weer als 'road junction' op secundaire wegen.
* rijksweg = voluit Interstate Highway, maar eigenlijk zijn US Highways of US Routes ook een weg zoals een rijksweg.
* verzorgingsplaats, men spreekt veelal van een 'rest area', omdat VZPs met tankstation en services in de VS ongebruikelijk zijn, doorgaans alleen langs tolwegen, elders moet je naar een truck stop.
* MER = environmental impact statement (EIS). ontwerp = draft EIS, aanvullend = supplemental EIS.
* kruispunt = intersection
* ongelijkvloers = grade separated
* haarlemmermeer = diamond interchange
* directe verbindingsweg = direct connector (als het een flyover betreft, bijvoorbeeld in een stack)
* vlechtwerk, ik heb de term 'braid' of 'braided ramps' ook gebruikt zien worden in persberichten
* alignement / tracé, in de VS wordt de term 'alignment' vaak gebruikt in de trant van 'tracé' en in mindere mate van het alignement (horizontaal & verticaal)
* verkanting, hiervoor worden verschillende termen gebruikt. Cross slope is niet zo gebruikelijk, maar cant of superelevation wel.
* markering, zowel road marking als 'striping' wordt wel gebruikt
* ringweg, de term 'ring road' is niet zo gangbaar, men spreekt veelal van een 'beltway' of 'loop'.
* randweg, in sommige staten spreekt men van een 'relief road' of 'relief route' wanneer het een omlegging op een niet-snelweg betreft
* verkeerssignalering = dit bestaat bijna nergens in de VS, maar de staat Washington spreekt van Active Traffic Management, of Active Traffic and Demand Management
* verkeerslichten = in de VS is de term 'traffic signal' ook zeer gebruikelijk voor verkeerslicht. Traffic light is meer British English.
* spitsstrook = shoulder lane
* betonplaat = concrete slab
* aquaduct = deze term (aqueduct) wordt in de VS heel anders opgevat, namelijk een watervoorziening, met name die in het zuidwesten van de VS, voor drinkwaterkanalen naar Southern California.
* verdubbeling, in Canada wordt de term 'twinning' gebruikt, in de VS niet. Een verdubbelde weg is in Canada een 'twinned highway'. In de VS spreekt men nogal eens van 'four-laning'.
-
- Penningmeester
Naar het schijnt is er in Frankrijk één, namelijk op het gedeelde tracé van de A4 en de A86. Maar ik heb ze ook in de omgeving Lausanne (Franstalig Zwitserland) gezien.Rene schreef:Hebben ze die dan ?Coen Tunnel schreef:Een spitsstrook is een 'voie auxiliaire'.
-
- Secretaris
Thnx !Chris schreef:Wat kleine aanpassingen en aanvullingen voor wat betreft Amerikaans Engels
Gezien het flinke aantal aanvullingen/correcties van Chris en Andries heb ik het document geupdate en opnieuw geupload onder de laatste filenaam.
-
- Secretaris
Het wordt wel wat
Inmiddels zijn Zweeds, Deens en Spaans ook redelijk op peil gebracht.

Inmiddels zijn Zweeds, Deens en Spaans ook redelijk op peil gebracht.
-
- Voorzitter

Nog wat aanvullingen voor het Frans: spoorwegovergang is in het Franse 'passage à niveau'. Een voetgangersoversteekplaats is een 'passage piéton'. Een fietspad is een 'piste cyclable', een fietsstrook een 'bande cyclable'. Een file is een 'bouchon'. Spoorvorming staat als 'ornières' op de verkeersborden. Een brug is een 'pont', een viaduct een 'viaduc', een tunnel is precies hetzelfde in het Frans, straatstenen/plaveisel zijn 'pavés'.
In het Italiaans: tunnel is 'traforo' in Italië en 'galleria' in Zwitserland. Voor de Gotthardtunnel en de Monte Ceneri-tunnel wordt ook nog wel eens de benaming 'galleria stradale' gebruikt, letterlijk wegtunnel, om onderscheid te maken met de gelijknamige spoortunnels. Een viaduct is een 'viadotto', een brug een 'ponte'. Een file is een 'coda'. Afrit (ook bij wegontwerp) is 'uscita', een toerit 'entrata'.
-
- Secretaris
Vooral Noors en Frans blijven een gatenkaas. Dus ken jij in jouw buurt een native Franstalige of Noorstalige, laat die er eens naar kijken
Inmiddels is ook Italiaans aangevuld en is er zelfs een Litouwse vertaling beschikbaar.
Aanklikbare link

Inmiddels is ook Italiaans aangevuld en is er zelfs een Litouwse vertaling beschikbaar.
Aanklikbare link
-
- Secretaris
Weet iemand trouwens een attractieve manier om dit in de Wegenwiki te kunnen verwerken ?
Want wellicht kunnen er dan in de toekomst ook gemakkelijker talen aan de lijst toegevoegd worden.
Ik zit nu aan een maximum: het A3-formaat heb ik al vervormd, en als PDF passend afdrukken op A3 levert nu een letter"grootte" op die echt niet nog kleiner moet worden.
Want wellicht kunnen er dan in de toekomst ook gemakkelijker talen aan de lijst toegevoegd worden.
Ik zit nu aan een maximum: het A3-formaat heb ik al vervormd, en als PDF passend afdrukken op A3 levert nu een letter"grootte" op die echt niet nog kleiner moet worden.
-
- Voorzitter
Ecoduct is in het Frans 'écoduc', in Luxemburg wordt ook 'passage à gibier' gebruikt.
Raccordo anulare voor ringweg in het Italiaans wordt alleen bij Rome gebruikt, en betekent lettelijk 'ringvormige verbindingsweg'. Bij alle andere steden wordt 'tangenziale' gebruikt, zoals Milaan. De gekunstelde naam Grande Raccordo Anulare voor de ring van Rome is er gekomen omdat men de weg wilde vernoemen naar één van de ontwerpers van de weg, Eugenio Gra, de baas van ANAS. Echt correct Italiaans voor ringweg is het dus niet. Ik zou zeker beide varianten vermelden, dus ook tangenziale.
Raccordo anulare voor ringweg in het Italiaans wordt alleen bij Rome gebruikt, en betekent lettelijk 'ringvormige verbindingsweg'. Bij alle andere steden wordt 'tangenziale' gebruikt, zoals Milaan. De gekunstelde naam Grande Raccordo Anulare voor de ring van Rome is er gekomen omdat men de weg wilde vernoemen naar één van de ontwerpers van de weg, Eugenio Gra, de baas van ANAS. Echt correct Italiaans voor ringweg is het dus niet. Ik zou zeker beide varianten vermelden, dus ook tangenziale.