Officiële topografische kaarten en luchtfoto's van Luxemburg, die je heel ver kan inzoomen.

De FK-wegnummering in Kirchberg staat ook op de kaart.
Moderator: Moderatoren
Het zuidoosten vind ik altijd erg mooi, met de met wijnranken begroeide hellingen langs de Moezel.MotelMioveni schreef: ↑do 15 okt 2020, 18:36Die Bever-tegoedbonnen heb ik vervolgens gebruikt om de blauwe topografische kaarten van Luxemburg op papier te kopen: R1 (noorden, rond Weiswampach) t/m R7 (Luxemburg stad), Édition 2009, op schaal 1cm = 200m. R8, R9 en R10 heb ik niet gekocht, want de waardebonnen waren op, het zuiden van Luxemburg is drukker bevolkt en minder mooi en de volle prijs wilde ik niet betalen.![]()
![]()
zou ik op de gok vertalen als: "Waar het riet langs de Moezel deftig bloeit, maakt de hemel wijn voor ons". Ik moest even zoeken, maar ik bleek deze tekst ooit op een doosje Pinot Noir uit Stadtbredimus gezien te hebben, waar ik een scan van had gemaakt. Zojuist pas ontdekte ik dat deze zinnen ook deel uitmaken van Ons Heemecht, het Luxemburgse volkslied. Als je daar meer over wilt weten kun je zelf op Wikipedia kijken (en links klikken als je een andere taalversie zoekt):Wou d'Rief laanscht d'Musel dofteg bléit,
Den Himmel Wäin ons mécht