Zeker als je een citytrip wilt doen en het dubbel van die pendeltijd kwijt bent aan nutteloos in de dure trein te apegapenAlfa schreef:En de pendeltijd is verloren tijd?

Moderator: Moderatoren
Zeker als je een citytrip wilt doen en het dubbel van die pendeltijd kwijt bent aan nutteloos in de dure trein te apegapenAlfa schreef:En de pendeltijd is verloren tijd?
Die discussie hebben we al eerder gevoerd. Het viaduct van Boirs is wel met hangen en wurgen voor het verkeer beschikbaar gebleven, ook na de feitelijke afschrijving van het kunstwerk en gedurende de renovatie is er volgens mij bijna nooit een volledige versperring geweest. In Wallonië denkt men ook wel eens na, en hier heeft men gekozen om de achterstanden elders in het netwerk prioriteit te geven. Dat is niet leuk, maar in dit geval wel begrijpelijk.Archeopendra1234 schreef:In Wallonië sluit men zelfs al snelwegen af om ze niet te moeten onderhouden (A601)Wimpie25 schreef: Toch worden de verschillen tussen de Vlaamse en de Waalse toestand steeds schrijnender. Het is jammer want nieuwe infrastructuur in Wallonië ziet er altijd zeer knap afgewerkt uit, ook de nieuwe bewegwijzering is best OK.
Belgen investeren minst in infrastructuur
De openbare investeringen in de Belgische infrastructuur zit al dertig jaar in dalende lijn. In de periode 2010-2013 bevindt België zich zelfs op de allerlaatste plaats in Europa, met slechts 0,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp) dat ging naar bijvoorbeeld wegenwerken, tunnels of spoorinfrastructuur.
Lees verder: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160423_02253812
Omgekeerd kan ik dat van Duitsland net zo goed zeggen. Rij eens binnendoor in de Eifel tussen de beide uiteinden van de A1 en je zal begrijpen wat ik bedoel. Kilometers lang slecht wegdek. Dat zijn allemaal Landes- en Kreisstraßen, de meeste Bundesstraßen liggen er nog wel behoorlijk bij. Ik rij ook vaak over Waals OWN en ook daar zijn zeker nog wel slechte wegen, maar dat soort wegen kom je in Duitsland helaas ook tegen.Jeroen schreef:Voor wat betreft Duitsland ben ik dat zeer zeker niet met je eens. Ik ben in België, zowel op het HWN als het OWN, wegen in dermate deplorabele staat tegen gekomen waarvan ik zeker weet dat men het er in Duitsland nooit zo bij had laten liggen.
Het is ook maar de vraag wat je onder "aanvaardbare staat" begrijpt. Het wegennet ligt er lang nog niet altijd bij zoals je dat zou verwachten van een hoogontwikkeld Westers land. En dan met name in Wallonië is er nog veel werk aan de winkel om het wegennet in goede staat te krijgen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Er is wat mij betreft nog steeds veel ruimte voor verbetering en (veel) meer investeringen in het wegennet.Wimpie25 schreef:Gezien dat wij daar een functioneel wegennet in aandvaardbare staat mee kunnen houden en dat we zelfs nieuwe projecten kunnen uitvoeren, is dat wel een klein mirakel.
Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen, het gevoel dat er vooruitgang in zit blijf en dat we steeds betere, kwalitatievere en duurzamere wegen aanleggen ook. Je mag niet vergeten dat een nieuwe (deel)staat quasi plotsklap wegbeheerder moest worden. Er is jaren een proces van onderkenning en onderschatting geweest. Vandaag hebben we wel de expertise in huis om goede wegen te bouwen, ook omdat de interesse van de overheid én de bevolking is toegenomen. Getuige daarvan ook de richting Verkeerskunde die in de lift zit. Vroeger waren mobiliteitsexperts en wegenbouwkundigen bijna zonder uitzondering ingenieurs. Dat maakt het geheel nogal droog en eenzijdig.Jeroen schreef:Aanvaardbare staat, dat is ook maar erg relatief. Veel wegen, zeker in Wallonië maar ook in Vlaanderen, verkeren in een staat waar je je als rijk westers land diep voor zou moeten schamen.
De N19 tussen Aarschot en de provinciegrens van AntwerpenWimpie25 schreef: Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen.
Nog nooit over de N67 Eupen-Monschau geweest? Goed, dat is dan ook wel de slechtste tweecijferige N-weg van België. Vooral het betonplatendeel en het aansluitende asfaltdeel vanaf Eupen is erg slecht. Pas een stuk na Ternell ligt er tot aan de grens wel nieuw en goed asfalt. Maar daar is toch meerdere kilometers lang erg slecht wegdek.Wimpie25 schreef:Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen,
Dat is al zo lang geleden, dat lijkt me niet echt een excuus. Dat is in ex-Joegoslavië ook zo (nog korter zelfs), maar in bijvoorbeeld Kroatië en Slovenië zijn de wegen gemiddeld wel beter dan in België. Dan reken ik de snelwegen (die door tol gefinancierd worden) nog niet eens mee. En dat voor landen die nog een stuk minder rijk zijn.het gevoel dat er vooruitgang in zit blijf en dat we steeds betere, kwalitatievere en duurzamere wegen aanleggen ook. Je mag niet vergeten dat een nieuwe (deel)staat quasi plotsklap wegbeheerder moest worden.
Daarheb je me, gelukkig staat die op de planning voor een grootschalige heraanleggingvynkce schreef:De N19 tussen Aarschot en de provinciegrens van AntwerpenWimpie25 schreef: Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen.
Wat het eerste deel betreft doelde ik vooral op de gewestwegen in Vlaanderen. In Wallonië ligt relatief gezien minder betonplatenwegdek, hetgene dat er toch ligt heeft inderdaad niet altijd een goede reputatie.Coen Tunnel schreef:Nog nooit over de N67 Eupen-Monschau geweest? Goed, dat is dan ook wel de slechtste tweecijferige N-weg van België. Vooral het betonplatendeel en het aansluitende asfaltdeel vanaf Eupen is erg slecht. Pas een stuk na Ternell ligt er tot aan de grens wel nieuw en goed asfalt. Maar daar is toch meerdere kilometers lang erg slecht wegdek.
In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land als België. Ook driestrooksbanen met een suicide lane zoals je op de N70 nog tegenkomt kunnen anno 2016 echt niet meer.
...Dat is al zo lang geleden, dat lijkt me niet echt een excuus. Dat is in ex-Joegoslavië ook zo (nog korter zelfs), maar in bijvoorbeeld Kroatië en Slovenië zijn de wegen gemiddeld wel beter dan in België. Dan reken ik de snelwegen (die door tol gefinancierd worden) nog niet eens mee. En dat voor landen die nog een stuk minder rijk zijn.
Dat weet ik nog zo niet, in Wallonië wordt er geen onderhoud gepleegd aan wegmarkeringen en wordt er een minder duur (en dus minder reflecterend) type van wegmarkeringen gebruikt dat ook minder vaak hernieuwd wordt. Vlaanderen laat dan wel minder licht branden, de voorbije jaren zijn alle reflectoren op ons wegennet vervangen (of gewoon nieuw geplaatst) geweest. Bovendien wordt er in het Vlaams Gewest een kleurensysteem gebruikt naast het Wit-Geel. Groen bij pechhavens en dubbel rood bij gevaar of diepteoverspanning. Vooralsnog bestaat dit niet in het Waals Gewest.jdb2 schreef:
Eén lichtpuntje is dat dat de Waalse snelwegen voor zichtbaarheid 's nachts beter scoren doordat de Vlaamse snelwegen niet meer permanent verlicht zijn.
Ik speel al langer met het idee om een topic te openen over die N26 tussen Leuven en Mechelen. Hoewel het wegdek absoluut beter kan (maar niet hopeloos), vind ik de weg in het algemeen gewoon een absolute ramp! Enorm druk door verkeer dat Brussel probeert te mijden, ruwe en oneffen betonplaten die vaak hersteld zijn, soms afgewisseld met asfalt. Zeer smalle fietsstrookjes en een rampzalige ruimtelijke ordening naast de weg met heel wat bewoning, bedrijven en handelszaken die allemaal rechtstreeks aansluiten op de N26. Enkel een stukje bij Kampenhout is heraangelegd een tiental jaar geleden. Deze weg dient dringend aangepakt te worden!Coen Tunnel schreef: In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land.
Het betonwegdek op de N26 is inderdaad niet altijd al te best, al zijn vele stukken ook wel van acceptabele kwaliteit te noemen. Het grootste probleem is m.i. de grote hoeveelheid handelszaken langsheen de N26 tussen Kampenhout en Mechelen. Het verkeer verloopt hier dan ook de hele dag erg stroef doordat het lokaal verkeer gemengd is met de doorgaande verkeersstroom. Eigenlijk zou men alle aansluitingen dienen te bundelen of ventwegen aanleggen zoals op dit stuk. Best kan men ook de twee huidige tweestrooksrotondes aanpakken bij die aansluiten op de N21 en omvormen tot turborotondes.vynkce schreef:Ik speel al langer met het idee om een topic te openen over die N26 tussen Leuven en Mechelen. Hoewel het wegdek absoluut beter kan (maar niet hopeloos), vind ik de weg in het algemeen gewoon een absolute ramp! Enorm druk door verkeer dat Brussel probeert te mijden, ruwe en oneffen betonplaten die vaak hersteld zijn, soms afgewisseld met asfalt. Zeer smalle fietsstrookjes en een rampzalige ruimtelijke ordening naast de weg met heel wat bewoning, bedrijven en handelszaken die allemaal rechtstreeks aansluiten op de N26. Enkel een stukje bij Kampenhout is heraangelegd een tiental jaar geleden. Deze weg dient dringend aangepakt te worden!Coen Tunnel schreef: In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land.