De N54 is een 7km lange expresweg die oorspronkelijk Charleroi met het Franse Maubeuge moest verbinden. De weg is echter nooit voltooid. Enkel een stukje bij de Franse grens en een gedeelte meteen ten westen van Charleroi bestaat momenteel. Tussen beide gedeelten ontbreekt ongeveer 14km. De Waalse overheid trekt de komende jaren 10 miljoen euro uit voor de bouw van een eerste fase. In totaal zou 25 miljoen nodig zijn voor het gehele traject. Als alles vlot loopt kunnen de werken van start gaan in 2017.
Dat is wel een verrassing. Charleroi wordt dan vanuit Equelinne/Maubeuge wel een stuk beter bereikbaar. Nu moet men binnendoor via Lobbes of via Beaumont, maar dat is al verder om. Wat moet ik mij bij de eerste fase voorstellen?
Ik vermoed dat ze in fase 1 de eerste rijbaan gaan aanleggen en in fase 2 de tweede. Overigens verwacht ik niet dat de geprognosticeerde intensiteiten 2x2 rechtvaardigen. Maar je weet het nooit, bij de verbinding tussen Maubeuge en Charleroi moet ik denken aan de lamme die de blinde helpt. Volgens de Franstalige wiki is Maubeuge op 3 na de armste stad van Frankrijk (gerekend vanaf 20.000 inwoners).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Het is een wonder dat die weg er na 30 jaar uberhaupt nog komt, als dat dat 1x2 is met rotondes dan zij dat maar zo. Het is beter dan niks in ieder geval.
Die rotondes zijn er teveel aan. Een weg met verkeerslichten zou nog gaan, dan is het zoals een expresweg. Maar als je op 30 km een tiental rotondes moet doorlopen dan ben je zeeziek eer je in Maubeuge bent.
Geinig! Ik heb het ministukje bij Erquelinnes wel eens gereden. Ik heb daar ook ergens foto's van staan op het forum, die staan bij de foto's van de Franse N49.
De Franse N49 heeft nu helaas een aantal rotondes, maar verder is het een prima verbinding.
Ik kan me haast niet voorstellen dat die weg als 2x1 met rotondes wordt aangelegd, er is toch al een ruimtereservering aanwezig? Of zit ik er nu helemaal naast?
Er is nog helemaal niets aanwezig. Op het ontbrekende deel is helemaal niets aangelegd. Alleen bij de uiteinden zijn er kleine stukjes die nutteloos zijn, omdat de rest nooit is aangelegd.
vynkce schreef: Ik vrees van niet... 2x1 rijstrook en rotondes...
Jammer, zeker gezien de weg oorspronkelijk gepland stond als expresweg. Dan zou het fijn zijn moest deze als 2x2 met ongelijkvloerse kruispunten worden uitgevoerd met een limiet van 120 km/u.
De aanleg van de N54 is nog steeds voorzien op het Waalse investeringsprogramma. De eerste fase waarvan hierboven al sprake zal normaal gezien eind 2018 in aanleg gaan.
De paragraaf over nieuwe wegen staat erg onderaan in de infrastructuur-teksten van het Waalse regeerakkoord, nog ruim onder OV, beter onderhoud aan bestaande wegen en het wegenvignet dat je nodig zult hebben om gebruik te maken van “de kwaliteit van de Waalse wegen”. En dan wordt nog nét de N54 genoemd.
Nu kun je over de prioritering N5-N54 zeggen wat je wilt, maar in de regio rond Charleroi lijkt de consensus dat het na veertig jaar uitstel eindelijk eens tijd is om die N54 te completeren. Heel raar is dat denk ik niet. Tegelijkertijd zag je aan diezelfde discussies over de infra van de regio Charleroi dat niemand de N5 echt belangrijk vindt. Dat gaat ze met de toenemende populariteit van de E420-route nog een keer opbreken, maar die pijn zullen ze dan maar moeten voelen. Voorlopig loopt de politiek achter de wensen van de regio aan, en dat verbaast me dan niet.
Een gelijkvloers weggetje met twee rijstroken door redelijk eenvoudig boerenland is waarschijnlijk ook goedkoper en vlotter te realiseren dan een nieuwe snelweg door het meer bebouwde en beboste landschap direct ten zuiden van Charleroi.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Nou was de N54 natuurlijk gedacht als expresweg (Charleroi-Maubeuge, en dan door over de soort-van expresweg D649 richting Valenciennes), maar nergens een toezegging dat hij er ook in die vorm zal komen. Ook dat mobiliteitsplan van de regio Charleroi suggereert vooral nader onderzoek. Enerzijds heb ik geen illusie, anderzijds zou het wat vreemd zijn om te eindigen met enkelbaans nieuwbouw in een verder doorlopende expresweg.
Ik ben het met je eens dat de N54 grotendeels door vrij vlak agrarisch gebied goedkoper zou moeten zijn dan de N5. Veel kunstwerken of aansluitingen zou ik daar ook niet verwachten. Maar de tegenstand in de serie “geen nieuw beton door de groene gordel rond de stad” is er van oudsher niet minder om geweest.
Het oorspronkelijke plan uit de openingspost ging uit van 2x1 en rotondes, en met het Waalse sentiment en de financiële mogelijkheden zou ik ook eigenlijk niet weten waarom we meer zouden moeten verwachten. Het past ook in het beeld van bijvoorbeeld de N57 die in het verlengde van de A501 zo is uitgebouwd of de plannen voor die vage Y ten zuiden van Charleroi bij de N5.
Kan ik heel goed volgen. Weet alleen dat “het oorspronkelijke plan uit de openingspost” niet het oorspronkelijke plan is. Dit plan zingt al rond sinds de jaren ‘70. Ik heb ook een beetje het idee dat het een soort wond is als bij ons jarenlang het A4-gat tussen Delft en Schiedam. Dus het sentiment zal altijd rondzingen “moet eigenlijk een expresweg zijn”, zelfs als politieke realiteit je naar 1x2 met eventueel ruimtereservering voor latere verdubbeling brengt.
Het sentiment kan ik me zeker voorstellen. Zeker als het al decennia op kaarten staat als “geprojecteerde weg” en hier dan ook nog omdat het een wat knullig gat is tussen twee onafgewerkte ongelijkvloerse kruisingen.
Al gaat het me wat ver om deze weg te vergelijken met de Nederlandse A4 of bijvoorbeeld de Vlaamse A19 of de Nederlandse A59 tussen Noordhoek en Zonzeel, die ook al heel lang gepland zijn, maar in belang nog wel een straatlengte nuttiger zouden zijn dan deze N54. Dit is meer in de orde van de Nederlandse N323 bij Beneden-Leeuwen, die ook een eeuwigheid als stippellijntje op de kaart werd afgebeeld, en uiteindelijk wel is aangelegd, maar op zeer sobere wijze.
Het ontbrekende deel is ruim 13 kilometer. Het maakt wel behoorlijk wat uit of dit gelijkvloers enkelbaans is, of als expressweg met 2x2 rijstroken, ongelijkvloerse aansluitingen en 120 km/h. Het is landelijk gebied, niet dichtbevolkt en niet erg heuvelachtig. Je zou denken dat je er dan met pakweg € 150 miljoen kan zijn.
Maar mijn indruk is dat het structurele budget voor nieuwe investeringen in Wallonië quasi € 0 per jaar is en dat er alleen bij uitzondering vanuit algemene middelden voor een specifiek project geld wordt toegekend. In Vlaanderen was dit component van de wegenbegroting ook op een gegeven moment tot bijna nul gezakt. Dat krijg je als je decennia geen nieuwe wegen meer aanlegt. In Nederland is het budget voor investeringen al decennia 30 tot 50% van de wegenbegroting, dus bijna altijd minstens een miljard per jaar en soms ook wel twee. Plus alternatieve financieringsvormen zoals PPS sinds de jaren '90.
Ds79m schreef: za 13 jul 2024, 22:16
Al gaat het me wat ver om deze weg te vergelijken met de Nederlandse A4 of bijvoorbeeld de Vlaamse A19 of de Nederlandse A59 tussen Noordhoek en Zonzeel, die ook al heel lang gepland zijn, maar in belang nog wel een straatlengte nuttiger zouden zijn dan deze N54. Dit is meer in de orde van de Nederlandse N323 bij Beneden-Leeuwen, die ook een eeuwigheid als stippellijntje op de kaart werd afgebeeld, en uiteindelijk wel is aangelegd, maar op zeer sobere wijze.
In het landelijke totaalplaatje zeker. Maar in de regio Charleroi is het wel een ding, lees je tussen de regels door in artikelen over het plan. En omdat Charleroi als grote stad natuurlijk wel invloed heeft in Wallonië, sijpelt het door. Het is wel wat dat men de vorige Ecolo-minister met zijn “geen centimeter nieuw asfalt”-beleid dusdanig voor het blok heeft gezet dat die uiteindelijk dit voorjaar een beetje wilde meedenken.