[B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10564
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door vynkce »

De N54 is een 7km lange expresweg die oorspronkelijk Charleroi met het Franse Maubeuge moest verbinden. De weg is echter nooit voltooid. Enkel een stukje bij de Franse grens en een gedeelte meteen ten westen van Charleroi bestaat momenteel. Tussen beide gedeelten ontbreekt ongeveer 14km. De Waalse overheid trekt de komende jaren 10 miljoen euro uit voor de bouw van een eerste fase. In totaal zou 25 miljoen nodig zijn voor het gehele traject. Als alles vlot loopt kunnen de werken van start gaan in 2017.

Meer informatie via de Wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/N54_(Belgi%C3%AB)

http://www.dhnet.be/regions/charleroi-c ... 38953b0adc


Afbeelding
Laatst gewijzigd door captain007 op ma 21 mar 2016, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Linkfix wegenwiki
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door captain007 »

Dat is wel een verrassing. Charleroi wordt dan vanuit Equelinne/Maubeuge wel een stuk beter bereikbaar. Nu moet men binnendoor via Lobbes of via Beaumont, maar dat is al verder om. Wat moet ik mij bij de eerste fase voorstellen?
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Mark »

Interessant. Zal de N54 dan ook als 2x2 autoweg worden aangelegd?
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10564
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door vynkce »

^^ Ik vrees van niet... 2x1 rijstrook en rotondes...
Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 600
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Archeopendra1234 »

^^
De moeite dus totaal niet waard ;)
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Vinny »

Ik vermoed dat ze in fase 1 de eerste rijbaan gaan aanleggen en in fase 2 de tweede. Overigens verwacht ik niet dat de geprognosticeerde intensiteiten 2x2 rechtvaardigen. Maar je weet het nooit, bij de verbinding tussen Maubeuge en Charleroi moet ik denken aan de lamme die de blinde helpt. Volgens de Franstalige wiki is Maubeuge op 3 na de armste stad van Frankrijk (gerekend vanaf 20.000 inwoners).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
omNOMNOMNOM
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door omNOMNOMNOM »

Het is een wonder dat die weg er na 30 jaar uberhaupt nog komt, als dat dat 1x2 is met rotondes dan zij dat maar zo. Het is beter dan niks in ieder geval.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Alfa »

Die rotondes zijn er teveel aan. Een weg met verkeerslichten zou nog gaan, dan is het zoals een expresweg. Maar als je op 30 km een tiental rotondes moet doorlopen dan ben je zeeziek eer je in Maubeuge bent.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11461
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Willem »

En het is niet in overeenkomst met de delen die al eerder gebouwd zijn, want de al langer bestaande delen van de N54 hebben geen rotondes etc.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door mavas »

Geinig! Ik heb het ministukje bij Erquelinnes wel eens gereden. Ik heb daar ook ergens foto's van staan op het forum, die staan bij de foto's van de Franse N49.
De Franse N49 heeft nu helaas een aantal rotondes, maar verder is het een prima verbinding.

Ik kan me haast niet voorstellen dat die weg als 2x1 met rotondes wordt aangelegd, er is toch al een ruimtereservering aanwezig? Of zit ik er nu helemaal naast?
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door captain007 »

^^ Er is nog helemaal niets aanwezig. Op het ontbrekende deel is helemaal niets aangelegd. Alleen bij de uiteinden zijn er kleine stukjes die nutteloos zijn, omdat de rest nooit is aangelegd.
Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Lambo19 »

vynkce schreef:^^ Ik vrees van niet... 2x1 rijstrook en rotondes...
Jammer, zeker gezien de weg oorspronkelijk gepland stond als expresweg. Dan zou het fijn zijn moest deze als 2x2 met ongelijkvloerse kruispunten worden uitgevoerd met een limiet van 120 km/u.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Wimpie25 »

Zelden wordt bij zo'n heropstart nog de volledige voorziene breedte aangelegd. Vaak zou het gewoon ook gedimensioneerd zijn.
Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 600
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Archeopendra1234 »

Niks mis met overdimensionering in mijn ogen...verkeer neemt alleen maar toe en tot die tijd is het lekker comfortabel rijden :D
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10564
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door vynkce »

De aanleg van de N54 is nog steeds voorzien op het Waalse investeringsprogramma. De eerste fase waarvan hierboven al sprake zal normaal gezien eind 2018 in aanleg gaan.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10564
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door vynkce »

Start van de werken aan het ontbrekende deel is voorzien voor de tweede helft van 2021. Meer info: https://www.dhnet.be/regions/charleroi/ ... 0b457f66a1
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10564
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door vynkce »

^^ En daar ziet het niet meer naar uit. De nieuwe minister heeft het ondertussen geschrapt: https://www.lanouvellegazette.be/446139 ... -abandonne
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door captain007 »

Het was ook te mooi om waar te zijn. Ik denk dat deze weg er over 20 jaar nog niet ligt...
Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Audifanaticus »

captain007 schreef: do 03 okt 2019, 10:26 Het was ook te mooi om waar te zijn. Ik denk dat deze weg er over 20 jaar nog niet ligt...
Meer wegen = meer vervuiling.

B(
FistinPenguin
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 jun 2024, 17:58

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door FistinPenguin »

De nieuwe Waalse regering wil zich engageren om de N54 af te werken, of deze op zijn minst toch verder uit te breiden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mark op do 11 jul 2024, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding gefixt
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1518
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Joshua »

Hopelijk gaat men er de E420/N5 zelf ook nog bijnemen. Want dat is onder andere zelf ook belangrijk(er).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Pino »

^^ De paragraaf over nieuwe wegen staat erg onderaan in de infrastructuur-teksten van het Waalse regeerakkoord, nog ruim onder OV, beter onderhoud aan bestaande wegen en het wegenvignet dat je nodig zult hebben om gebruik te maken van “de kwaliteit van de Waalse wegen”. En dan wordt nog nét de N54 genoemd.

Nu kun je over de prioritering N5-N54 zeggen wat je wilt, maar in de regio rond Charleroi lijkt de consensus dat het na veertig jaar uitstel eindelijk eens tijd is om die N54 te completeren. Heel raar is dat denk ik niet. Tegelijkertijd zag je aan diezelfde discussies over de infra van de regio Charleroi dat niemand de N5 echt belangrijk vindt. Dat gaat ze met de toenemende populariteit van de E420-route nog een keer opbreken, maar die pijn zullen ze dan maar moeten voelen. Voorlopig loopt de politiek achter de wensen van de regio aan, en dat verbaast me dan niet.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9623
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Ds79m »

^^ Een gelijkvloers weggetje met twee rijstroken door redelijk eenvoudig boerenland is waarschijnlijk ook goedkoper en vlotter te realiseren dan een nieuwe snelweg door het meer bebouwde en beboste landschap direct ten zuiden van Charleroi.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1518
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Joshua »

De N54 is geen gewoon: 'gelijkvloers weggetje met twee rijstroken' maar een expresweg met volwaardige op en afrittencomplexen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Pino »

^^ Nou was de N54 natuurlijk gedacht als expresweg (Charleroi-Maubeuge, en dan door over de soort-van expresweg D649 richting Valenciennes), maar nergens een toezegging dat hij er ook in die vorm zal komen. Ook dat mobiliteitsplan van de regio Charleroi suggereert vooral nader onderzoek. Enerzijds heb ik geen illusie, anderzijds zou het wat vreemd zijn om te eindigen met enkelbaans nieuwbouw in een verder doorlopende expresweg.

Ik ben het met je eens dat de N54 grotendeels door vrij vlak agrarisch gebied goedkoper zou moeten zijn dan de N5. Veel kunstwerken of aansluitingen zou ik daar ook niet verwachten. Maar de tegenstand in de serie “geen nieuw beton door de groene gordel rond de stad” is er van oudsher niet minder om geweest.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9623
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Ds79m »

^^ Het oorspronkelijke plan uit de openingspost ging uit van 2x1 en rotondes, en met het Waalse sentiment en de financiële mogelijkheden zou ik ook eigenlijk niet weten waarom we meer zouden moeten verwachten. Het past ook in het beeld van bijvoorbeeld de N57 die in het verlengde van de A501 zo is uitgebouwd of de plannen voor die vage Y ten zuiden van Charleroi bij de N5.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Pino »

^^ Kan ik heel goed volgen. Weet alleen dat “het oorspronkelijke plan uit de openingspost” niet het oorspronkelijke plan is. Dit plan zingt al rond sinds de jaren ‘70. Ik heb ook een beetje het idee dat het een soort wond is als bij ons jarenlang het A4-gat tussen Delft en Schiedam. Dus het sentiment zal altijd rondzingen “moet eigenlijk een expresweg zijn”, zelfs als politieke realiteit je naar 1x2 met eventueel ruimtereservering voor latere verdubbeling brengt.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9623
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Ds79m »

^^ Het sentiment kan ik me zeker voorstellen. Zeker als het al decennia op kaarten staat als “geprojecteerde weg” en hier dan ook nog omdat het een wat knullig gat is tussen twee onafgewerkte ongelijkvloerse kruisingen.

Al gaat het me wat ver om deze weg te vergelijken met de Nederlandse A4 of bijvoorbeeld de Vlaamse A19 of de Nederlandse A59 tussen Noordhoek en Zonzeel, die ook al heel lang gepland zijn, maar in belang nog wel een straatlengte nuttiger zouden zijn dan deze N54. Dit is meer in de orde van de Nederlandse N323 bij Beneden-Leeuwen, die ook een eeuwigheid als stippellijntje op de kaart werd afgebeeld, en uiteindelijk wel is aangelegd, maar op zeer sobere wijze.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Chris »

Is er ook een kostenraming voor dit stuk N54?

Het ontbrekende deel is ruim 13 kilometer. Het maakt wel behoorlijk wat uit of dit gelijkvloers enkelbaans is, of als expressweg met 2x2 rijstroken, ongelijkvloerse aansluitingen en 120 km/h. Het is landelijk gebied, niet dichtbevolkt en niet erg heuvelachtig. Je zou denken dat je er dan met pakweg € 150 miljoen kan zijn.

Maar mijn indruk is dat het structurele budget voor nieuwe investeringen in Wallonië quasi € 0 per jaar is en dat er alleen bij uitzondering vanuit algemene middelden voor een specifiek project geld wordt toegekend. In Vlaanderen was dit component van de wegenbegroting ook op een gegeven moment tot bijna nul gezakt. Dat krijg je als je decennia geen nieuwe wegen meer aanlegt. In Nederland is het budget voor investeringen al decennia 30 tot 50% van de wegenbegroting, dus bijna altijd minstens een miljard per jaar en soms ook wel twee. Plus alternatieve financieringsvormen zoals PPS sinds de jaren '90.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: za 13 jul 2024, 22:16 Al gaat het me wat ver om deze weg te vergelijken met de Nederlandse A4 of bijvoorbeeld de Vlaamse A19 of de Nederlandse A59 tussen Noordhoek en Zonzeel, die ook al heel lang gepland zijn, maar in belang nog wel een straatlengte nuttiger zouden zijn dan deze N54. Dit is meer in de orde van de Nederlandse N323 bij Beneden-Leeuwen, die ook een eeuwigheid als stippellijntje op de kaart werd afgebeeld, en uiteindelijk wel is aangelegd, maar op zeer sobere wijze.
In het landelijke totaalplaatje zeker. Maar in de regio Charleroi is het wel een ding, lees je tussen de regels door in artikelen over het plan. En omdat Charleroi als grote stad natuurlijk wel invloed heeft in Wallonië, sijpelt het door. Het is wel wat dat men de vorige Ecolo-minister met zijn “geen centimeter nieuw asfalt”-beleid dusdanig voor het blok heeft gezet dat die uiteindelijk dit voorjaar een beetje wilde meedenken.