[B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [B][N054] Charleroi - Erquelinnes

Bericht door Vinny »

Misschien dat ze dat in Merbes-le-Châtau roepen, maar de bestaande weg is erg rustig en de reistijd naar het centrum van Charleroi valt ook wel mee (38 minuten).
https://maps.app.goo.gl/bbWyqkSfCJtVwm9b9
Hier mist Charleroi wel op de bewegwijzering :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Zou er nu een grote verkeersvraag zijn tussen Maubeuge en Charleroi? Ik blijf het een rare prioriteit vinden om dit te verkiezen boven een deftige aansluiting van de N5. Maar de N54 is natuurlijk laaghangend fruit dat sneller kan gerealiseerd worden omdat het traject toch al vastligt. Voor de N5 is meer studiewerk nodig waardoor die er sowieso niet tegen 2029 zou gelegen hebben. Dan kon een volgende Waalse regering dat plan weer schrappen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Terechte vraag. Het plan van de expresweg is opgekomen in de tijd dat industrie nog een factor van belang was rond beide steden. Teloorgang was vermoedelijk al ingezet, maar het was deels ook dat men dacht dat hoogwaardige wegverbindingen de bewuste regio’s wel zou helpen (en het was de tijd van de Wafelijzerpolitiek, dus de lat lag laag voor Wallonië). Die tijd is nu wel voorbij.

Ik heb ergens het idee dat Charleroi deze verbinding enigszins koppelt aan de multimodale terminal bij Châtelet. Dat ze voor het succes daarvan ook goed aangebonden willen zijn met Maubeuge. Dat zou natuurlijk best een aardige markt zijn om aan te boren. Maar omdat Maubeuge zelf ook goed is aangebonden over spoor, is dat nou werkelijk een duurzame bron van inkomsten?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Meer dan een voie express/expresweg tussen Charleroi MAUBEUGE en LAON gaat het zelf ook niet worden.

De N54 komt trouwens dan zelf ook te dichtbij in de buurt van de E19-E42(/A7) liggen. Dat geeft de E420/N5 dan weer een veel beter routeverloop.

Typisch wanneer dat België achterloopt dan loopt Frankrijk niet achter maar als Frankrijk achterloopt dan loopt België weer niet achter.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 15 jul 2024, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik vermoed dat het nog decennia gaat duren voor de N2 eindelijk een keer volledig expressweg wordt tussen Maubeuge en Laon.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: ma 15 jul 2024, 22:00 Het plan van de expresweg is opgekomen in de tijd dat industrie nog een factor van belang was rond beide steden. Teloorgang was vermoedelijk al ingezet, maar het was deels ook dat men dacht dat hoogwaardige wegverbindingen de bewuste regio’s wel zou helpen (en het was de tijd van de Wafelijzerpolitiek, dus de lat lag laag voor Wallonië).
Er is volgens mij sprake van het observeren van een probleem, met alleen een verkeerde diagnose: de 'banaan' van de oude mijnstreek over Noord-Frankrijk, Wallonië, Nederlands Zuid-Limburg en delen van het Duitse Roergebied zijn niet in de versukkeling geraakt door slechte infrastructuur maar door de sanering van de mijnen, de zware concurrentie uit lage-lonen landen en, volgens historicus Maarten van Rossum, ook door schade opgelopen in de wereldoorlogen die niet (of onvoldoende) hersteld is, waardoor de steden in deze regio in een structurele cirkel van verpaupering terecht zijn gekomen.

De N 54 doortrekken zie ik niet als een echte opossing voor welk probleem dan ook. Ja, een stadje als Binche of Lobbes wordt ontzien van doorgaand verkeer, en voor de weinige automobilisten die dagelijks tussen Maubeuge en Charleroi reizen is er een behoorlijke tijdwinst te boeken; alleen lijkt me dat nog als random. Een nieuwe autosnelweg of expressweg tussen Eindhoven en Namen via Hasselt / St. Truiden heeft dan ook zin.

Vanuit Frans perspectief kun je nog vaststellen dat de regionale overheden daar meer brood zien in de 'Ardense Y', het verbeteren en doortrekken van de A 34 en de A 304. Dan heeft het voor de Waalse regering meer zin om te kijken of ze de N 89 en de N 5 kunnen uitbouwen tot autosnelweg met een iets hogere prioriteit dan tot nog toe.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

In dit artikel uit oktober wordt gemeld dat de Waalse regering tegen het einde van de legislatuur (2030) de ontbrekende verbinding gerealiseerd wil hebben. Meer info (in het Frans): https://www.rtbf.be/article/rn54-plus-d ... t-11446724
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat is dezelfde 2030 die in het Waalse regeerakkoord stond. Maar als men nu aan het nadenken is over het tracé (dat concludeer ik althans uit opmerkingen over het zoeken naar landeigenaren die willen verkopen) lijkt 2030 me ook een onmogelijke ambitie. Zou al mooi zijn als ze tegen die tijd aan het bouwen zijn.

Het artikel geeft wel een aardig beeld over hoe men de prioriteiten nu zo ziet. Minder een economisch belang, bovenal het ontlasten van kommen. En wat meer kruisbestuiving in de historisch samenhangender regio tussen Charleroi en Maubeuge. En o ja, je zou er ook over naar Parijs kunnen komen - maar ik denk dat men dat heel bewust niet heel hard uitspreekt.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Pino schreef: ma 27 jan 2025, 9:23 ^^ Dat is dezelfde 2030 die in het Waalse regeerakkoord stond. Maar als men nu aan het nadenken is over het tracé (dat concludeer ik althans uit opmerkingen over het zoeken naar landeigenaren die willen verkopen) lijkt 2030 me ook een onmogelijke ambitie. Zou al mooi zijn als ze tegen die tijd aan het bouwen zijn.
Wat dat het betreft het tracé: bijna nagenoeg een volledig kaarsrecht tracé, alhoewel het uitvoeren nog niet vast staat.
Pino schreef: ma 27 jan 2025, 9:23 Het artikel geeft wel een aardig beeld over hoe men de prioriteiten nu zo ziet. Minder een economisch belang, bovenal het ontlasten van kommen. En wat meer kruisbestuiving in de historisch samenhangender regio tussen Charleroi en Maubeuge. En o ja, je zou er ook over naar Parijs kunnen komen - maar ik denk dat men dat heel bewust niet heel hard uitspreekt.
Juist een wat meer 'economisch belang', juist alsook een van de reden. Voor de rest klopt het wel verder.

Ik kan anders even een uitgebreidere uitleg geven daarover maar dan natuurlijk bij het: Mobiliteitsbeleid regering/gouvernement Dolimont (Wallonië) topic.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 27 jan 2025, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Naar Parijs lijkt me eigenlijk niet zo'n goed idee. Doorgaand verkeer gaat dan over deze weg:
https://maps.app.goo.gl/PBGqaSSD1Nv6FhBw5

Die is daar niet voor gebouwd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat het historisch juister is om te zeggen dat die daar ooit wel op gebouwd is, maar de inzichten zijn nogal veranderd ;)

Vraag is natuurlijk of verkeer t.z.t. de noordelijke en westelijke ring van Maubeuge zal pakken waar de N2 nu overheen loopt, of inderdaad zo gaat afsteken. Ik zou sowieso denken dat men verkeer naar Parijs voorlopig nog wel even over Valenciennes geleidt. Wat maar 15 kilometer extra is vanaf hier, en dan wel (vrijwel) volledig snelweg/expresweg. Maar als je dan toch op de lange termijn richting Valenciennes zult blijven gaan, bouw je eigenlijk gewoon een parallel alternatief voor de E19. Daar zit de grote waarde niet.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het zullen vooral "Nederlandse" vakantiegangers zijn die een paar grijpstuivers tol willen besparen, als de N 54 als volwaardige expressweg wordt aangelegd blijft de E 19 sneller en comfortabeler vanuit Charleroi naar Parijs.

Volgens het krantenarikel was hier ooit een snelweg gepland. Dat zie ik inderdaad in mijn atlas zo gepland, alleen zonder vervolg Frankrijk in. Als ik snel op SARA kijk dan zie ik dat ook niet staan. Wel dat er momenteel een nieuwe rondweg rond Maubeuge gepland is, maar dan ten noorden en ten westen van de plaats. Dat lijkt me voor verkeer vanuit België niet zo handig, maar ik kan me wel voorstellen dat het vrij marginaal is, ik kan me niet goed voorstellen dat er hier nog een spectaculaire verkeersgroei gaat plaatsvinden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Verkijk je niet op vrachtverkeer, want met een maximumsnelheid van 80 kun je met een vrachtwagen niet echt tijdwinst boeken met de ietsje langere route over de A2/A1. En het scheelt fors tol.

Een bypass noordelijk en westelijk van Maubeuge vind ik goed passen bij het idee dat de D649 richting Valenciennes de voornaamste afvoerroute is, en dat verkeer daarheen een beetje om de kom heen moet worden geleid. Met een verkeersstroom Charleroi-Laon-Parijs is het moeilijk te verenigen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Verkeer richting Valenciennes komt waarschijnlijk grotendeels uit Maubeuge (of Jeumont) zelf. Vanaf de N 2 kan ik me bijna niet voorstellen dat het een significante verkeesstroom is: niet alleen zijn de dorpen Avesnes-sur-Helpe en La Capelle erg klein, je kunt je voorstellen dat automobilisten van daar uit eerder de D wegen richting het Noordwesten gebruiken. En vanuit grotere steden als Laon over de bestaande snelwegen ook al meer voor de hand.

Als ik er over na denk zou het nog wel zinvol kunnen zijn om de N 2 als expressweg door te trekken naar Mons (Bergen) en daar een goede aansluiting te bouwen op de N 6/R 5.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik zie nog eerder de N6 als ombouw naar expressweg als nuttiger dan dit gat te dichten.

Daarnaast zal er een driekwart ring om Maubeuge nodig zijn om de N54 goed te kunnen faciliteren (zelfs de ombouw naar 2x2 voor de RN2 staat al na 2050, dus dat gebeurt niet)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

We dwalen nu wel wat af van het onderwerp maar toch:
https://maps.app.goo.gl/StDdhnZnBMQxd8xg8

In de N 2 zitten nog dit soort dorpspassages. Daar zou je toch eigenlijk voor 2050 wel van af willen. Ik weet niet of hier concreet ook wat gepland is. Noordelijker hebben ze onlangs nog wel wat gedaan. Ik meende dat ze nu bezig waren om rond Avesnes een gedeelte aan te leggen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De bouw van de N54 is gisteren goedgekeurd door het Waalse parlement: https://www.sudinfo.be/id985497/article ... c-une-mise

Le projet, planifié en 3 tronçons, prévoit une voirie en 2x1 bande en béton armé continu. Il sera précédé d’une opération d’aménagement foncier rural obligatoire, compte tenu de l’impact sur le parcellaire agricole. Le coût estimé du projet s’élève à 71,5 millions d’euros HTVA (valeur 2024), hors expropriations et coûts liés à l’aménagement foncier rural.

De weg wordt met 2x1 rijstroken aangelegd en de kosten zijn geraamd op € 71,5 miljoen ex btw.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Verrassend dat dit aangelegd wordt. Maar ongetwijfeld prettig voor de omwonenden van de kleine wegen in de buurt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Het feit dat ze er na al die jaren dromen over een expresweg tussen de historisch verbonden steden Charleroi en Maubeuge een 2x1 van maken is dan weer teleurstellend. Vast ook geen incentive voor de Fransen om aan hun kant de D649 te completeren.

Maar goed, het blijft ook in deze vorm wel een nuttige toevoeging in het regionale net.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Start van de werken is voorzien in 2029: https://www.dhnet.be/regions/charleroi/ ... HUZOQCQK4/
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Pino schreef: vr 18 apr 2025, 14:13 Vast ook geen incentive voor de Fransen om aan hun kant de D649 te completeren.
Wat moet daar aan gecompleteerd worden?
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Noordelijke rondweg om Maubeuge.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wallonie Le Gouvernement / Infrastructures SOFICO schreef:Afbeelding

2 juni 2026

PERSBERICHT

Ontbrekende schakel in de N54 tussen Lobbes en Erquelinnes: Eerste stap voltooid!

De raad van bestuur van SOFICO heeft tijdens een vergadering op vrijdag 29 mei de financiering en de start van de aanbesteding goedgekeurd voor de uitgebreide studie naar de ontbrekende schakel in de N54 tussen Lobbes en Erquelinnes. Adrien Dolimont, minister-president van de Waalse regering, en François Desquesnes, Waals minister van Infrastructuur en Mobiliteit, verwelkomden deze eerste concrete stap voor dit belangrijke project, zoals beschreven in de Regionale Beleidsverklaring. Deze beslissing markeert een belangrijke vooruitgang in een project waar inwoners, gemeenten en economische belanghebbenden in de regio al lang op wachten. Het weerspiegelt de inzet van de Waalse regering en SOFICO om methodisch, transparant en verantwoordelijk te werk te gaan.

Een uitgebreide studie ter voorbereiding van een degelijk project

Dit contract betreft een haalbaarheidsstudie voor een nieuwe, 14 kilometer lange 2x1 weg (één rijstrook in elke richting) die de ontbrekende schakel in de N54 tussen Lobbes en Erquelinnes moet vormen.

Het doel is om een ​​compleet overzicht van het project te verkrijgen alvorens de volgende stappen te zetten. Deze studie zal een nauwkeurige beoordeling mogelijk maken van de aspecten met betrekking tot mobiliteit, milieu, landbouw, veiligheid en landschappelijke integratie.

De studie omvat met name:
  • actualisering van beschikbare gegevens;
  • mobiliteitsstudies;
  • inventarisaties van habitats en soorten;
  • aanvullende geotechnische tests;
  • de civieltechnische studies die nodig zijn voor het ontwerp van de infrastructuur;
  • agro-milieustudies met betrekking tot de ontwikkeling van landbouwgrond, voorheen bekend als de consolidatie van landbouwgrond;
  • het opstellen van onteigeningsdocumenten;
  • de aanvraag voor een bouwvergunning van de overheid;
  • Het opstellen van de documenten die nodig zijn voor de gunning en uitvoering van het contract voor openbare werken.
Deze geïntegreerde aanpak is erop gericht de impact van het project te voorspellen en nuttige, duurzame en lokaal aangepaste oplossingen voor te stellen. Elke stap zal worden uitgevoerd met de nadruk op een efficiënt gebruik van de beschikbare publieke middelen.

Drie secties om toekomstig werk kunnen te organiseren

De studie zal tevens de documenten voorbereiden die nodig zijn voor de gunning, uitvoering en veiligheidscoördinatie van het toekomstige werkcontract. De aanleg van de N54 is gepland in drie opeenvolgende fasen:
  • Sectie 1: tussen de bestaande N54a bij Erquelinnes en de N55 bij Merbes-le-Château;
  • Sectie 2: tussen de N55 in Merbes-le-Château en de Rue de Binche in Lobbes;
  • Sectie 3: tussen de Rue de Binche in Lobbes en de bestaande N54 in Lobbes.
Voor elk trajectgedeelte omvat het contract, naast de weg zelf, ook de studie van de te bouwen technische constructies op de punten waar het project wegen kruist, fietsinfrastructuur, constructies voor het overbruggen van waterlopen en de afvoer en opvang van regenwater met behulp van regenwaterbassins.

Er zal ook bijzondere aandacht worden besteed aan de lokale wegen in de buurt van de route en aan de landbouwwegen die aan weerszijden van de toekomstige N54 zullen worden aangelegd. Het doel is om de overlast voor boeren tot een minimum te beperken in afwachting van de definitieve uitvoering van het Plan voor Plattelandsontwikkeling.

Een grote investering gefinancierd door SOFICO

Het project om de ontbrekende schakel in de N54-snelweg te voltooien, wordt geschat op iets meer dan € 70 miljoen. Het zal volledig worden gefinancierd door SOFICO.

De studie zal naar verwachting in de tweede helft van 2026 van start gaan. De Waalse regering streeft ernaar de bouw in 2029 te laten starten.

“Dit is een belangrijke en langverwachte eerste stap. Met SOFICO willen we op een serieuze, progressieve en verantwoorde manier vooruitgang boeken. Dit project moet een concreet antwoord bieden op de mobiliteitsbehoeften van de regio, rekening houdend met de agrarische, ecologische en lokale omstandigheden”, aldus François Desquesnes, Waals minister van Infrastructuur en Mobiliteit.

Voor Adrien Dolimont, minister-president van de Waalse regering, bevestigt dit besluit de inzet van de regering om belangrijke projecten voor Wallonië voort te zetten: "Wallonië kan het zich niet langer veroorloven om grote projecten decennialang te laten stagneren. Met de N54 stappen we over van een logica van voortdurend debat naar een logica van actie. Dit besluit stelt ons in staat om een ​​langverwacht project concreet van start te laten gaan en toont onze betrokkenheid bij investeringen in infrastructuur die de aantrekkelijkheid en ontwikkeling van onze regio's versterkt".
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2026/06/ ... des-cp.pdf

Andere Waalse wegen nieuws artikelen:
Wallonie Infrastructures SOFICO: https://sofico.org/communique-de-presse/2026/.
Wallonie Mobilité Infrastructures SPW: https://infrastructures.wallonie.be/news.

De weg gaat dus in drie opeenvolgende delen/fasen worden aangelegd, daar staat tussen dat het om een 2x1 weg gaat.

Daarnaast komen ventwegen aan de weerszijden van de weg.