bebouwdekom of toch fietspad, straat of tunnel?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

FLHamers
zandpaadje

bebouwdekom of toch fietspad, straat of tunnel?

Bericht door FLHamers » di 22 mar 2016, 15:26

Ik ben op dit moment bezig met de camera herkenning van de nederlandse verkeersborden.
Het grote probleem zit in het herkennen van het bord dat je in nederland de bebouwde kom in rijd. Dit bord is als je de directe tekst niet meeneemt identiek voor bebouwde kom, fietspad, straatnamen, kunstwerknamen. Als ik de camera wil leren wanneer deze de bebouwde kom in rijd, hoe herken je dan het verschil?

En vanuit een juridisch oogpunt, hoe weet iemand die niet alle dorpen en / of kunstwerknamen uit zijn hoofd kent of hij de bebouwde kom in rijd?
bijvoorbeeld hier:
https://www.google.nl/maps/@51.9987516, ... 312!8i6656

Als je geen Nederlands kent, hoe weet je dan dat je niet een dorp Zuideindsewegtunnel in rijd?
Dit is toch hetzelfde bord? hier rijd je wel degelijk de bebouwde kom van rotterdam in.
https://www.google.nl/maps/@51.9322846, ... 312!8i6656

Ik kon in het boekje: "verkeersborden en verkeersregels in nederland" (website rijksoverheid) enkel het bord dat je de bebouwde kom in rijd terug vinden. straatnamen of kunstwerk namen komen niet voor in het boekje.
betekent dit dat in het geval van de Zuideindsewegtunnel een fout is gemaakt? Volgens de regels ga je nu een bebouwde kom in die eigenlijk niet bestaat.

Peter
2x4 autosnelweg

Re: bebouwdekom of toch fietspad, straat of tunnel?

Bericht door Peter » wo 23 mar 2016, 4:56

Het bebouwde kombord in Nederland (of Duitsland) verdient geen schoonheidprijs, omdat hij te weinig opvalt (blauw) en snel verward kan worden met straatnamen en tunnelnamen. Juist daarom worden die hekjes toegepast, vaak ook nog met andere info.

Een duidelijk symbool (liefst in afwijkende kleur dan wit of blauw) zou mijn voorkeur hebben, zoals de city-outline van Belgie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 23 mar 2016, 12:57

Komborden zijn duidelijk groter dan straatnamen en tunnelnaambordjes en hebben ook een grotere puntgrootte voor de tekst van de plaatsnaam. Als er ook nog een A1 bord bij hangt kan je er bij regel ervan uitgaan dat je de bebouwde kom binnengaat.

De crux zit 'm denk ik in het herkennen van de werkelijke grootte van het object door de camera.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2016, 13:01

Een :H1: zou juist de :A1: overbodig moeten maken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 mar 2016, 13:03

^^ Niks zou, die maakt het overbodig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2016, 13:11

^^ Oké, dat bedoelde ik ook. Misschien wat onhandig geformuleerd van mij. ;)

FLHamers
zandpaadje

Bericht door FLHamers » vr 25 mar 2016, 13:57

Mandelsoft schreef:Komborden zijn duidelijk groter dan straatnamen en tunnelnaambordjes en hebben ook een grotere puntgrootte voor de tekst van de plaatsnaam. Als er ook nog een A1 bord bij hangt kan je er bij regel ervan uitgaan dat je de bebouwde kom binnengaat.

De crux zit 'm denk ik in het herkennen van de werkelijke grootte van het object door de camera.
hm punt grote is inderdaad lastig te herkennen in een camera beeld met maar 1 oog. Je ziet dan namelijk 2D en moet de afstand tussen camera en bord dan erg goed inschatten.

Wel fijn om te weten dat er een verschil is tussen de borden. Dat zou dan toch een opening moeten geven.
Daarnaast ben ik het wel met Peter eens dat de Nederlandse kom borden geen schoonheidsprijs verdienen.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 25 mar 2016, 14:15

Technische oplossing:
Een lijstje met alle gemeentenamen in de software (zijn er een paar honderd), staat het er niet in dan is het geen bebouwde kom?

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 25 mar 2016, 16:14

Je zult toch alle plaatsnamen moeten hebben en dat zijn er toch meer dan 5.000. Gemeentenamen staan niet op plaatsnaamborden.