ID Kaart verlopen wat nu?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

fleurtje
zandpaadje

ID Kaart verlopen wat nu?

Bericht door fleurtje » do 24 mar 2016, 11:57

Shit! We vertrekken straks met de auto naar Kopenhagen waar we een aantal dagen verblijven maar nu kom ik er zojuist achter dat mijn ID kaart een paar weken verlopen is. Ik voel me echt heel erg stom. We hebben van alles al geboekt en de gemeente kan mij geen nieuwe kaart meer verstrekken.

Nu twijfel ik om te riskeren om toch te gaan. Ik weet dat dit waarschijnlijk heel onverstandig is maar wat is het risico? Wordt er nog flink gecontroleerd aan de grens met Duitsland - Denemarken? Wat zijn de gevolgen als ik daar strand met een ongeldig ID bewijs?

P.S. mijn rijbewijs is nog wel gewoon geldig trouwens.
Laatst gewijzigd door fleurtje op do 24 mar 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: ID Kaart verlopen wat nu?

Bericht door Snelwegfreak » do 24 mar 2016, 12:08

^^ Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs. Altijd belangrijk dit te checken voor je vakanties plant.
Enne gojje mins blieft altied leave.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 24 mar 2016, 12:11

Paar weken maar? Twee jaar geleden was ik gewoon gegaan, maar nu met de controles zou ik me minder op mijn gemak voelen.

fleurtje
zandpaadje

Bericht door fleurtje » do 24 mar 2016, 12:13

De kaart is geldig tot 30 JAN 2016. Ik maak me nu ook zorgen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 24 mar 2016, 12:29

Ik had de gok denk ik wel gewaagd. Denemarken hoort officieel tot de Schengenzone. Als je heel erg veel pech hebt word er gecontroleerd en pikken ze je er uit, maar dan kun je nog altijd doen of je neus bloed en je die datum niet gezien hebt. Met een verlopen ID, een geldig rijbewijs en geen bijzondere zaken in de kofferbak lijkt me de kans dat ze je zullen weigeren bijzonder klein, maar goed, 100÷ zekerheid heb je natuurlijk niet.
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 24 mar 2016, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

fleurtje
zandpaadje

Bericht door fleurtje » do 24 mar 2016, 12:35

Ik overweeg inderdaad om straks gewoon te gaan. Het is namelijk een relatief duur weekendje en niet gaan betekend dat we dat sowieso kwijt zijn. Ik ben alleen benieuwd naar de gevolgen wanneer ze je aanhouden en niet toelaten. Wordt je duitsland dan weer ingestuurd of houden ze je dan vast?

Wordt er trouwens op de terugweg ook gecontroleerd? Of hoef ik dan niet met geknepen billen te zitten :sadley:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 24 mar 2016, 12:50

Er is tot 3 april controle aan de Duits-Deense grens, en volgens Europa.EU zou je bestraft worden voor een ongeldig reisdocument in Denemarken. Wat die straf precies inhoudt, staat er niet bij.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 24 mar 2016, 13:01

Je kan ook proberen een noodpaspoort aan te vragen. Heb je in elk geval wel een geldig reisdocument.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 24 mar 2016, 13:03

Het hangt er ook vanaf hoe de controles precies geregeld zijn, en of je zelf de grens over rijdt of dat je je door een bedrijf (trein, veerboot, bus) over laat brengen.

Ik woon in Malmö, direct over de brug met Kopenhagen. Als je met de trein of veerboot oversteekt kom je er waarschijnlijk niet door met een verlopen ID. Dit is omdat de Zweedse overheid de vervoersbedrijven een ID-plicht heeft opgelegd. Effectief wordt je dus gecontroleerd door het bedrijf, niet de douane. Omdat het bedrijf een boete van 500 euro per persoon kan krijgen, nemen ze geen enkel risico.

Als je zelf de grens over gaat kom je bij een douanier terecht, die heeft meer ruimte om de situatie zelf in te schatten en laat je mogelijk wel door.

Dit is hoe het tussen Denemarken en Zweden zit. Ik weet niet hoe het tussen Duitsland en Denemarken gaat, maar ik denk dat je voor de zekerheid beter over land de grens over kan dan per veerboot.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 24 mar 2016, 13:10

Als je met de auto gaat, zou ik de gok gewoon nemen, zonder noodpaspoortgedoe.

fleurtje
zandpaadje

Bericht door fleurtje » do 24 mar 2016, 13:21

Ik hou helemaal niet van gokken :wall:
Wat zo'n stom ding toch weer voor veel stress kan zorgen.

Zijn er nog mensen onlangs over de E45 Denemarken binnen gekomen? Controleren ze steekwijsgeproef of houden ze iedereen aan?

Ik heb er gewoon buikpijn van :nahzeg:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 24 mar 2016, 13:33

Heb je kinderen die meegaan? Want dán wordt het lastig! Die gillen namelijk: "Ohhh, je mag niet liegen! Mama wist het wél hoor meneer!"

Ik zou de gok hebben genomen. Er is waarschijnlijk in no time aangetoond dat je een brave burger bent (met verlopen document). Die gasten zijn niet zo van het jennen hoor.

Ik ben in Duitsland ook wel eens staandegehouden met alleen een rijbewijs op zak. Niks aan de hand. Was weliswaar een andere tijd, maar jij hebt tenminste íets op zak. Ik zou me echt totaal geen zorgen maken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 mar 2016, 14:17

Er zijn wel structurele controles, alhoewel ik niet weet of ze ook echt elke secundaire grensovergang controleren. De aard van de controles zijn mij ook niet heel duidelijk, ik vermoed dat ze iedereen even laten stoppen en een blik in het voertuig werpen, maar of ze ook automatisch identificatiebewijzen controleren...? Ik heb wel een paar keer controle gehad bij het inrijden van Zweden bij Malmö. Ze hebben me daar nog nooit om een ID-bewijs gevraagd, maar dat was ook nog voor de migrantencrisis.

Ik zou het er ook op gokken. Veel keus heb je toch niet.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 24 mar 2016, 14:18

Het ergste dat er kan gebeuren lijkt me dat je onder begeleiding retour het land uit mag rijden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 24 mar 2016, 14:32

Controles of niet, in het buitenland moet je altijd een geldig identiteitsbewijs bij je hebben, waarbij een rijbewijs daar dus niet onder valt.

Als je gecontroleerd wordt (om welke reden dan ook) en je hebt geen geldig ID-bewijs, dan kan het je nog wel eens knap lastig worden gemaakt.

Een beetje gemeente stuurt toch ruim op tijd een brief als je document dreigt te verlopen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 24 mar 2016, 14:35

Als ik op google maps kijk naar de verkeersinfo, zie ik momenteel een file staan op de BAB7 voor de Duits-Deense grens, richting Denemarken. Het lijkt er dus sterk op dat men aan het controleren is.
Overigens kun je op deze manier heel aardig inschatten op welke secundaire grensovergangen er wel/niet gecontroleerd wordt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 24 mar 2016, 14:41

^^
Waarbij uiteraard buitenlanders op die lokale kleine grensovergangetjes wel sowieso de sjaak zullen zijn qua er tussenuit gepikt worden voor controle.
Wat dat betreft helpt de aanwezigheid van een kenteken op de auto niet erg mee.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 24 mar 2016, 14:50

Ik denk dat een grensovergang willen passeren zónder kentekenplaten ook niet gaat helpen :hap:

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » do 24 mar 2016, 15:01

En een Nederlands kenteken is ook een extra risico vanwege het beeld dat men heeft van Nederlanders en drugs.

Maar goed. Met alle verhalen maken we fleurtje extra nerveus. Ik zou het erop gokken. Als je er een beetje onverdacht uitziet (heb je een grijze-muis-middenklasse-auto?) en doet (netjes meewerken aan de grens: raampje open en papieren klaar om te overhandigen) is de kans op een daadwerkelijke controle kleiner. Als ze dan al zien dat je ID verlopen is kan je nog altijd met je meest onschuldige blik roepen dat je dat niet gezien had en daarbij duizendmaal excuus maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 mar 2016, 8:35

paolie schreef:Als ik op google maps kijk naar de verkeersinfo, zie ik momenteel een file staan op de BAB7 voor de Duits-Deense grens, richting Denemarken. Het lijkt er dus sterk op dat men aan het controleren is.
En vaak kunnen veel voertuigen dan gewoon doorrijden. De kans dat men echt je ID-kaart wil zien en dan ook nog echt naar de datum zal kijken is bijzonder klein.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 mar 2016, 8:59

Vahalis schreef:Als ze dan al zien dat je ID verlopen is kan je nog altijd met je meest onschuldige blik roepen dat je dat niet gezien had en daarbij duizendmaal excuus maken.
Of terugsturen.

En wat als er in Denemarken nu iets gebeurt waar je bij betrokken raakt? Ik ken de Deense wet niet voor de identificatie, maar in het buitenland zonder geldig ID-bewijs zitten is sowieso niet handig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » vr 25 mar 2016, 12:16

^^ dat is helder en wist de TS ook al. Vraag was ook wat het risico is.

Mijn verhaal komt er op neer dat je een risico loopt maar ook dat ik denk dat je een redelijke kans maakt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 mar 2016, 13:38

Vahalis schreef:^^ dat is helder en wist de TS ook al. Vraag was ook wat het risico is.
Dat gaf ik ook al aan. Het allerverstandigste is dus niet gaan reizen.

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 25 mar 2016, 13:48

Zou het fout gegaan zijn? Van Fleurtje horen we niks meer...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 25 mar 2016, 15:56

Ik kan mij vergissen maar een Europees rijbewijs is toch geldig in de gehele EU (en sommige andere landen)? Het is geen volwaardig identificatiedocument maar eventueel in combinatie met andere officiele documenten kan je er wel vanaf maken. In België hebben we de inschrijvingsdocumenten van het voertuig, die zijn allemaal persoonlijk.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » vr 25 mar 2016, 16:19

^^ punt is dat je vooraf geen zekerheid hebt over of het wordt geaccepteerd. Zelf kan je dat wel vinden, maar of oom agent dat ook vindt is maar de vraag.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 mar 2016, 16:55

Een rijbewijs is in Nederland een identificatiemiddel maar geen formeel identiteitsbewijs. En ik vermoed dat dat in meerdere landen zal zijn.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mar 2016, 4:03

Wimpie25 schreef:Ik kan mij vergissen maar een Europees rijbewijs is toch geldig in de gehele EU (en sommige andere landen)? Het is geen volwaardig identificatiedocument maar eventueel in combinatie met andere officiele documenten kan je er wel vanaf maken. In België hebben we de inschrijvingsdocumenten van het voertuig, die zijn allemaal persoonlijk.
Dat klopt, maar je mag niet met slechts een rijbewijs de grens passeren. Op een rijbewijs ontbreekt informatie waarmee je een persoon kan identificeren. Dat staat alleen op een paspoort of identiteitskaart.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 26 mar 2016, 9:26

^^
Bij mijn weten staat daar grotendeels dezelfde info op. Als je nog een oud rijbewijs hebt - zoals ik - staat er zelfs meer op. Een adres ga je op een Eid niet vinden :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mar 2016, 11:25

^^ Lengte staat er meestal niet op, alleen de eerste voornaam staat er op en verder slechts de initialen, en een adres is uiteraard niet nodig voor identificatie. Mensen kunnen immers ook verhuizen binnen de geldigheidsduur van hun document. Een adres staat overigens ook niet op een Nederlands rijbewijs en al jaren niet meer op ID-kaarten.

Daarnaast heeft een rijbewijs geen biometrische kenmerken en geen machineleesbare strook.