[I][A005] Torino - Aosta - Courmayeur

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [I][A005] Torino - Aosta - Courmayeur

Bericht door Chris » di 23 jan 2024, 22:48

Je zou denken dat het herbouwen van het bestaande knooppunt logischer was. Omdat de A4 de directe verbinding vormt zal er nou niet bepaald veel verkeer van Santhia richting Turijn rijden, Aosta - Milaan is veel logischer, zoals het oorspronkelijk ook gebouwd was.

Ook wel opvallend is trouwens dat die A4/A5 diramazione van Ivrea naar Santhia zo'n brede middenberm heeft. Dat zie je normaal bijna nooit in Italië, en hier is het consistent toegepast op het gehele deel tussen de A5 en A4. Behalve dan één tunnel.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [I][A005] Torino - Aosta - Courmayeur

Bericht door Pino » di 23 jan 2024, 23:48

^^ Heel onitaliaans inderdaad. De Italiaanse Wikipedia suggereert dat de weg hiermee zou zijn voorbereid op een latere verbreding naar 2x3, maar daarvoor vind ik verder geen bronnen. Ikzelf vermoed eigenlijk geldgebrek ten tijde van de aanleg, gedachte dat met dit dwarsprofiel goedkoper kon worden gebouwd. Een aanknopingspunt daarvoor op de website van ATIVA zelf, met onder het kopje 1964 de boodschap dat men in die periode de eindjes aan elkaar moest knopen: de al gebouwde wegen trokken nog niet voldoende verkeer om de nog benodigde investeringen te dekken. Dat was een bredere trend met Italiaanse tolwegen. De beruchte bouwstop van Legge 492 ging in belangrijke mate terug op bail-outs die de staat had moeten doorvoeren bij Autostrade S.p.A...

Er zijn echter in de loop der tijd wel wat zware ongelukken gebeurd waarin het ontbreken van een vangrail een rol speelde. Het is tenslotte ook geen dwarsprofiel van een interstate over de prairie waar de vangrail ontbreekt en er ruime afstand tussen de twee rijbanen zit. Daar komt vervolgens wederom die concessie van ATIVA om de hoek kijken. Die liep in 2016 af. Een pakket om te zorgen voor vangrail, vluchtstrook en dergelijke zat in de voorgestelde verlenging, maar die tender is dus volkomen in de soep gelopen. Terwijl in de jaren vóór afloop van de concessie natuurlijk minimaal werd geïnvesteerd. Italië en haar tolconcessies: het is op zijn zachtst gezegd geen gelukkige combinatie.

Nog wat betreft de verbouwing: ik denk dat deze benadering de minste hinder gaf. Ze hebben nu de nieuwe klaverlussen kunnen bouwen zonder verkeer Aosta-Milaan te hinderen. Met andere benaderingen had die denk ik toch op enig moment dicht gemoeten of er was een nieuw viaduct over de A5 nodig geweest. Ik zie dat als het goede doel. Dubbel als de nieuwe Nodo Idraulico brug in de A5 wellicht praktischer was om te bouwen met een trompet aan de zuidkant - maar geen idee of dat laatste een rol speelde.