Tussen Tarragona en Barcelona ligt geen A7, omdat de A7 overgaat in de N340 die dwars door talloze bebouwde kommen doorloopt. Feitelijk zal een deel van het verkeer dat de tol ontweek door de N340 te nemen nu over de AP7 gaan en ondanks de grotere verkeersdruk op de AP7 lijkt mij dit toch een betere situatie.Willem schreef: za 23 mei 2026, 16:05 Op de AP-7 is het vanzelfsprekend (veel) drukker geworden maar op tolvrije A-7 en wellicht het verdere OWN zal het rustiger geworden zijn.
En inderdaad kun je altijd nog de oude tolvrije autovia nemen.
[E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera
Moderator: Moderatoren
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Re: [E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera
-
verfmeer95
- expressweg
Re: [E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera
Tegelijkertijd is ook de tol op de AP-2 opgeheven, waardoor vrachtverkeer tussen Barcelona en Zaragoza van de A-2 naar AP-7 - AP-2 verschoof.
En verder zal er ook verkeer zijn dat nu de tol op de C-32 mijdt door via de AP-7 te gaan rijden.
En verder zal er ook verkeer zijn dat nu de tol op de C-32 mijdt door via de AP-7 te gaan rijden.
-
Autostrada
- autoweg
De situate is sinds het afschaffen van de tol enorm gekanteld, er zijn vóór het afschaffen van de tol géén grootschalige aanpassingen aan de weg geweest; dus het 'aanbod' is het zelfde gebleven, maar de vraag naar de weg is geëxplodeerd.
Gevolg: lange files, vermoeiend rijden, veel ongelukken, totaal overlopen VZP's, etc.
Er moet nu dus voor miljoenen geïnvesteerd worden in de AP-7.
Uiteindelijk zijn de Spanjaarden in hun eigen val gelopen; ten tijde van de tolheffing reed er teveel verkeer op de oude N-wegen waardoor tolvrije alternatieven beter zijn uitgebouwd (A-7). Gevolg was dat nóg meer verkeer de tol is gaan ontwijken. Op sommige stukken heb je nu een A-weg en AP-weg op korte afstand van elkaar. Zodra de tol afgeschaft wordt valt alle vraag weg op de A-weg en verschuift al het verkeer naar de AP-weg.
Ik denk dat dit voor de bebouwde kommen op de 'oude' route goed nieuws is, maar daar waar lange ritten door Spanje altijd erg comfortabel waren vind ik het nu vrij dramatisch op wegen als de AP-7.
-
Chris
- Moderator
Op het traject tussen Tarragona en Barcelona liggen wel 2x3 rijstroken.
De gewijzigde verkeersstromen waren niet helemaal onverwacht, al een aantal jaar geleden is geld toegezegd voor de optimalisatie van de AP-7 op het huidige gebruik. Ik denk dat voor weggebruikers niet erg op viel hoe veel vrachtverkeer er eigenlijk is. Rond Valencia was altijd al tolvrij en daar zat de A-7 ook voorheen al vol met vrachtverkeer.
De gewijzigde verkeersstromen waren niet helemaal onverwacht, al een aantal jaar geleden is geld toegezegd voor de optimalisatie van de AP-7 op het huidige gebruik. Ik denk dat voor weggebruikers niet erg op viel hoe veel vrachtverkeer er eigenlijk is. Rond Valencia was altijd al tolvrij en daar zat de A-7 ook voorheen al vol met vrachtverkeer.
-
Autostrada
- autoweg
De AP-7 kent uiteraard wel meer 2x3 delen, zoals de ring van Valencia en het grootste gedeelte tussen Tarragona en de Franse grens.Chris schreef: zo 24 mei 2026, 8:55 Op het traject tussen Tarragona en Barcelona liggen wel 2x3 rijstroken.
Maar in het verleden nam het gros van het verkeer op de route Madrid - Zaragoza - Barcelona de A-2, dat verkeer takte dan bij Sabadell op de AP-7, op dat punt is verkeer met bestemming Barcelona al afgeslagen. De tol tussen Barcelona en Zaragoza was met een personenauto dik 50 euro, voor vrachtverkeer zal dit ng meer zijn geweest.
Sinds de AP-2 tolvrij is, zit er veel meer verkeer op die route. Gevolg is dat dit verkeer bij El Vendrell op de AP-7 terecht komt. Het traject langs Vilafranca del Penedès is echt heel erg druk geworden, met een groot file/ongeval risico. Een alternatief is de C-32, maar die is nog tolplichtig en kost bijna 15 euro voor een stukje van nog geen 50 kilometer. Die weg is dus nog steeds uitgestorven.
-
VidaDaurada
- zandpaadje
Die oude tolvrije autovia stopt al ter hoogte van Altafulla, net na Tarragona. En dan is het nog een eind tot Barcelona en terug. Tarragona en Reus zijn aangewezen als nieuwe metropoolregio om Barcelona te ontlasten. Maar dat werkt niet met 80 km langzaam rijdend verkeer tussen TGN en BCN.Willem schreef: za 23 mei 2026, 16:05Dat is dus het punt.
Op de AP-7 is het vanzelfsprekend (veel) drukker geworden maar op tolvrije A-7 en wellicht het verdere OWN zal het rustiger geworden zijn.
En inderdaad kun je altijd nog de oude tolvrije autovia nemen.
Voor bewoners van TGN/BCN is de situatie echt wel serieus verslechterd. De N340 is geen aantrekkelijk alternatief. Wennen aan veranderende verkeersstromen is iets anders dan wennen aan standaard x-hoeveelheid meer reistijd. En geloof me, we hebben echt heel veel geduld hier. We 'klagen' nu pas (een beetje), hier en daar begint iemand te morren. Terwijl een vrijdagmiddag vóór Pinksteren tot nachtwerk kan leiden.Willem schreef: za 23 mei 2026, 16:05 Vraag is daarom in hoeverre dit geklaag een kwestie van wennen aan veranderende verkeersstromen is of dat het echt een probleem is (op de AP-7 wel uiteraard, maar in de context van de andere, rustiger geworden wegen in de regio).
Klopt! Betere situatie begrijp ik vanuit de dorpenbril, vanuit de stedenbril is het kommer en kwel.Rein schreef: za 23 mei 2026, 21:38 Tussen Tarragona en Barcelona ligt geen A7, omdat de A7 overgaat in de N340 die dwars door talloze bebouwde kommen doorloopt. Feitelijk zal een deel van het verkeer dat de tol ontweek door de N340 te nemen nu over de AP7 gaan en ondanks de grotere verkeersdruk op de AP7 lijkt mij dit toch een betere situatie.
Een toezegging in Spanje is veel minder waard dan een toezegging in Nederland en nu heb ik mij laten vertellen dat toezeggingen zelfs in Nederland niet (meer?) altijd evenveel waard zijn.Chris schreef: zo 24 mei 2026, 8:55 Op het traject tussen Tarragona en Barcelona liggen wel 2x3 rijstroken.
Dagelijkse weggebruiker hier, het valt wel degelijk op. Waar het (vracht)verkeer zich eerst verdeelde, concentreert het zich nu, tot onhoudbare proporties.
Op de autosnelweg die daaronder bezwijkt. Het was ook niet ideaal om aardig wat vrachtverkeer op de N340/A7 te ontvangen, maar dat 'werkte' nog enigszins. Dit werkt niet.Chris schreef: za 23 mei 2026, 16:19 Het vrachtverkeer rijdt nu op de route die daar eigenlijk het meest voor bedoeld is: de autosnelweg.
Dat is te merken.Chris schreef: za 23 mei 2026, 16:19 In tegenstelling tot Italië of Frankrijk was er in Spanje altijd veel meer tolvermijdend verkeer dat via andere routes reed.
PS Transit doet er werkelijk alles aan om monsterfiles te vermijden. Dat gaat zover dat terugreizend verkeer richting BCN via de CADO's de andere weghelft op wordt gestuurd. En dan via enkel en alleen conos de tráfico (pylonnen dus) wordt gescheiden.
Kun je het voorstellen dat dat in Nederland wordt toegestaan? 80 kilometer lang tegemoetkomend verkeer met 100 km per uur op dezelfde rijbaan, met enkel pylonnetjes ertussen? Niemand die dat goedkeurt. Maar hier is het business as usual.
Af en toe rijdt er iemand een paar pylonnetjes omver. Dan krijg je helemaal surrealistische taferelen. Maar hé, we noteren wel weer minder file. Het valt allemaal wel mee op die AP-7.
Iedereen bedankt voor de leuke, treffende en inhoudelijk rake reacties. Iedereen heeft wel een punt, zit geen Spaans woord tussen. Mijn antwoorden erop zijn perspectieven van een dagelijkse weggebruiker, zonder reacties te willen weerleggen. Gewoon een (soms andere) kijk vanuit een local. En altijd interessant om jullie perspectieven te lezen en ook zeker te omarmen. Plus leuk om te zien dat sommigen ook de local spirit verwoorden haha.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Het herstel / verbetering van de drainage van de A-7 in de regio Valencia, naar aanleiding van de overstromingen tijdens de DANA van 2024. Dit is bij Picassent en Benifaió.