[E] Canarias / Canarische Eilanden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Peter » ma 14 dec 2009, 18:28

Afgelopen week op Gran Canaria geweest (21-25 C). Tot mijn verbazing had het eiland snelwegen (de GC-1 en GC-2). De snelweg van het vliegveld (oosten) naar het zuiden (Playa des Ingles) was zelfs 3+3 (met Vmax 120).

Verder was er weinig interessants aan deze snelweg overigens. Op de andere snelweg (Las Palmas naar het noord-westen) ben ik niet geweest.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 14 dec 2009, 18:41

Gran Canaria heeft 830.000 inwoners, die vooral langs de kust leven, dus die hebben wel snelwegen nodig. Op Tenerife zijn eveneens snelwegen, en op Lanzarote is ook een korte snelweg. Het Sao Miguel eiland van de Azoren (Portugal) heeft ook een korte snelweg om Ponta Delgada. Op Madeira (eveneens Portugal) is ook een snelweg aan de zuidkust van het eiland in de ruime omgeving van Funchal.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » ma 14 dec 2009, 18:58

En natuurlijk moet op Gran Canaria de stroom toeristen niet worden vergeten. Die willen van het vliegveld ook rapido naar Maspolomas, Playa del Ingles en andere plaatsen. Het is wel zo prettig en verkoopt ook goed als je na landing snel in je hotel bent en niet nog ruim twee uur over brakke weggetjes moet rijden. Weet aan de andere kant niet of 3+3 nou echt noodzakelijk is voor die snelwegen. Ben eind jaren '80 begin jaren '90 twee keer op Gran Canaria geweest en ik herinner me deze wegen toch wel als lekker rustig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » wo 16 dec 2009, 19:31

Ik denk niet dat veel toeristen het kan schelen over wat voor soort weg ze rijden. Wel is het natuurlijk zo dat wanneer toeristen over de snelweg rijden de dorpen tussen het vliegveld en de hoofdstad minder last hebben van doorgaand verkeer, en dat is natuurlijk positief. Of 3x3 oversized is of niet, hangt af van de piekbelasting in de zomerse weekends. Ik kan daar van hier uit weinig zinnigs over zeggen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Quattro » wo 16 dec 2009, 20:11

Via StreetView kan men de snelwegen van Gran Canaria en Tenerife bekijken en op sommige stukken 3+3 is het al eerder aan de drukke kant.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Wimpie24 » wo 16 dec 2009, 21:14

Wat ik wel zie op Google Streeview is dat de bewegwijzering en wegmarkeringen lichtjes afwijken van het thuisland.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 03 jan 2010, 19:18

Gran Canaria

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Bizzie » do 29 mar 2012, 7:45

Vorige week een weekje op Gran Canaria geweest. Er waren twee dingen die mij opvielen.

1. GC-1. Men was aan het werk bij Puerto de Mógan. Er liggen viaducten voor een halve ster aansluiting op de GC-200 en er waren wat tunnels zichtbaar. ook stonden er bouwmachines. Het lijkt er dus op dat het laatste stukje dan toch doorgetrokken wordt. Wel heb ik begrepen dat er een bouwstop is, i.v.m. met zaken die niet goed waren geregeld zoals puinafvoer.

2. GC-500. In San Agustin is men bezig met een downgrading van de GC-500. Tussen de rotondes worden de 4 stroken teruggebracht tot 2 en dan in een parkachtige omgeving. De omleiding zorgde in de spits voor behoorlijke vertraging.

Helaas geen foto's.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil » do 04 okt 2012, 19:41

Met de kerst ga ik naar Tenerife, dus ook daar de snelwegen verkennen. Ik weet dat ze bezig zijn de TF-1 en TF-5 met elkaar te verbinden, alleen kan ik nergens vinden wanneer de eerste stukken worden opgeleverd. Iemand enig idee?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Seat » ma 15 okt 2012, 15:30

Emil schreef:Met de kerst ga ik naar Tenerife, dus ook daar de snelwegen verkennen. Ik weet dat ze bezig zijn de TF-1 en TF-5 met elkaar te verbinden, alleen kan ik nergens vinden wanneer de eerste stukken worden opgeleverd. Iemand enig idee?
Ik was daar afgelopen winter, en zag dat ze met de verlenging van de TF-1 bezig waren, op het stuk tussen Adeje en Chio. Grote kans dat daar al een stuk van open is, omdat sommige stukken al voorzien waren van de toplaag en markering.

Het stuk tussen Chio en Puerto de la Cruz was nog niet in aanbouw en spoedige aanleg zou me erg voorbarig lijken om drie redenen:
- er is weinig verkeer
- het terrein is extreem moeilijk begaanbaar (reliëf) waardoor uitvoering duur is
- de Canarische Eilanden hebben al een noodsteun-aanvraag liggen bij de Spaanse overheid

Edit: wegen als TF-21, TF-82 en TF-421 zijn fenomenaal mooi: check google satellietview maar :wow:
Dus al zou er een snelweg zijn, mijn tip is om binnendoor te rijden ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 02 apr 2013, 18:47

Viaducto de los Tilos, La Palma

Op het eiland La Palma is in 2004 deze grote boogbrug gebouwd. De overspanning is 357 meter lang en 255 meter hoog.

Afbeelding
Arco de los Tilos, Canarias by Ferrovial, on Flickr

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Bizzie » wo 24 apr 2013, 7:31

Het laatste stukje van GC-1 op Gran Canaria naar Mógan is geopend:

http://gran-canaria-actueel.jouwweb.nl/ ... /algemeen7

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rein » wo 24 apr 2013, 8:26

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Per saldo ben je nu tussen Maspalomas en Mogan denk ik zeker wel 20 tot 30 minuten sneller dan toen daar nog geen snelweg lag. En als je tijd over hebt kan je altijd nog die oude slingerende kustweg nemen.

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Bizzie » wo 24 apr 2013, 11:02

^^ Inderdaad. Het werk aan het laatste stukje heeft een hele tijd stil gelegen, waarschijnlijk door de crisis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 24 apr 2013, 11:07

Dat gebeurt overal in Spanje de laatste paar jaar. Je kan op geen enkele planning meer aan. Soms ligt het werk gewoon een paar maanden stil, soms meer dan een jaar, tot de minister besluit weer een paar miljoen vrij te geven voor de aanleg.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door hugomol » zo 08 dec 2013, 12:25

Ik was vorige week in Gran Canaria en daar kwam ik een mooi project tegen.

Volgens deze website betreft het de verlenging van de GC-2.
De lange, bochtige, steile en smalle GC-200 is volledig ongeschikt voor vrachtwagens. Dat waren toch wel even schrikmomentjes als je een vrachtwagen + oplegger
onverwacht de bocht door komt.
Dit is trouwens de enige informatie die ik zo snel kon vinden

Op Google Maps zijn er al wat sporen te zien.
Ik weet niet of het project is stil gelegd zoals zoveel bouwprojecten in Gran Canaria.

Heeft 1 van jullie nog een hoge hoed waar je nog maar informatie vandaan kan toveren?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » zo 08 dec 2013, 18:06

Chris is goed geïnformeerd. Als hij het niet weet, dan niemand ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 08 dec 2013, 18:28

Bijna alle bouwprojecten op de "Canarias" zijn in 2011 stilgelegd vanwege bezuinigingen. Het zal vermoedelijk wel de bedoeling zijn geweest om een volledige ringweg rond Gran Canaria te bouwen, maar de kosten liggen hoog en de baten laag (er woont bijna niemand aan de westkust). Recent is nog een stukje van de GC-1 tot Mogán aan de zuidkant opengesteld, maar deze is niet voorbereid op een verdere verlenging. Wel wordt die GC-2 als een soort autoweg aangelegd, maar de werkzaamheden zouden wel eens stilgelegd kunnen zijn.

Spanje is over het algemeen niet erg scheutig met projectinfo. Er zijn wel veel persberichten over financiering, start en openstelling, maar voor zover ik weet geen projectpagina's zoals Rijkswaterstaat die heeft.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door hugomol » zo 08 dec 2013, 19:47

Ik vond het ook al zo'n ambitieus project voor die paar inwoners daar.
Het is inderdaad waar dat alle projecten daar stil liggen. Er zijn hele valleien met
onafgebouwde hotels / resorts of appartementen. Inclusief de wegen met lantaarnpalen.
De oversized winkelcentrums vielen met ook op. In Mogan is er eentje waar denk ik ruimte
is voor 50 winkels waar maar 7 winkels in gevestigd waren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 05 feb 2014, 20:58

Wat foto's van Tenerife.

Afbeelding
The road to Santa-Cruz by r.harpia, on Flickr

Afbeelding
The road to Santa-Cruz by r.harpia, on Flickr

Afbeelding
The road to Santa Cruz by r.harpia, on Flickr

Afbeelding
The road to Santa Cruz by r.harpia, on Flickr

Afbeelding
The road to Santa Cruz by r.harpia, on Flickr

Afbeelding
The road to Santa Cruz by r.harpia, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 21:17

Je ziet nagenoeg geen verschil met het vasteland van Spanje. Schitterende omgeving en prachtige wegen. Wel rare, afwijkende bewegwijzering op de eerste foto.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door petervdveen » do 06 feb 2014, 18:09

^^ Behalve dat ik de pijl een kwartslag gedraaid zou hebben vind ik het eerste bord erg mooi.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Davy » vr 12 sep 2014, 11:44

Ik heb tijdens mijn vakantie op Tenerife ook wat wegengerelateerde plaatjes gemaakt, vooral van de TF-5 met ook een nieuwe 2+1-weg die rond Icod de los Vinos heen gaat. De laatste foto in de reeks is een projectbord van de verlenging van de TF-1 aan de westkant van het eiland waarvan de werken blijkbaar al een hele tijd stilliggen.

https://plus.google.com/photos/11761170 ... 6014674081

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » vr 12 sep 2014, 14:13

^^ Nog wat algemene rij-indrukken van Tenerife:

- Het eiland is bijzonder bergachtig en de meeste wegen, inclusief de meeste snelwegen, zijn dan ook erg bochtig en steil.
- Op de snelwegen wordt bijzonder gezapig gereden, ondanks dat de limiet meestal 100 of 120km/h is.
- Misschien geen hele grote verassing op een eiland, maar vrachtverkeer is nauwelijks aanwezig.
- Meermaals voetgangers en fietsers tegen gekomen op de snelweg...
- Bewegwijzering op de snelwegen is redelijk, op het OWN erg matig te noemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 sep 2014, 16:35

Jeroen schreef:- Op de snelwegen wordt bijzonder gezapig gereden, ondanks dat de limiet meestal 100 of 120km/h is.
Dat zie je in (ruraal) Spanje wel vaker. In Andalusië en Extremadura wordt ook erg gezapig gereden. In Catalonië, Baskenland en rond Madrid is men wat assertiever.
- Meermaals voetgangers en fietsers tegen gekomen op de snelweg...
Hoe het zit met voetgangers weet ik niet, maar fietsers zijn op sommige Autovías op het vasteland gewoon toegestaan. Ik denk dat dat op Tenerife wellicht ook wel het geval zal zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

[E] Canarias / Canarische Eilanden

Bericht door RSK » wo 26 aug 2015, 15:16

Op Gran Canaria liep ik tegen twee grote wegenprojecten aan die momenteel in uitvoering (lijken te) zijn: de verlenging van de GC-2 en de GC-3.

GC-2 Agaete - La Aldea
Op dit moment wordt in de noordwestelijke hoek van het eiland een route vol tunnels en viaducten aangelegd tussen Agaete (huidig einde GC-2) en La Aldea. Die laatste plaats is (afgezien van wat berggebieden) toch wel het meest geïsoleerde grotere stadje van het eiland. De GC-1 bedient alle bewoning aan de oost- en zuidkust, de GC-2 bedient het noorden. La Aldea is echter alleen te bereiken via de trage bochtige GC-200 langs de kust en via Mogán, of de GC-210 door het binnenland. Met de aanleg van de nieuwe route zal ook de omgeving van La Aldea door een hoogwaardige weg ontsloten zijn. De weg zal als ik het goed begrijp wel enkelbaans worden, maar dat levert gelet op de te verwachten intensiteiten geen enkel probleem op.

Afbeelding
Een kaart van het zuidelijke deel van de weg tussen La Aldea en El Risco: hier is men nu het meest zichtbaar aan bezig. Vanaf de GC-200 is nabij La Aldea goed te zien hoe men van gesteente een soort dijklichaam heeft opgeworpen om een vrijwel rechte weg te creëren langs de bergwand (zie op de kaart het stuk ten westen van de aansluiting Andén Verde), tot aan het punt waar een viaduct en een paar tunnels de weg verder moeten helpen door het landschap.

GC-3 Taramaceite - Arucas - GC-2
De GC-3 loopt vooralsnog dood op een rotonde net na Taramaceite, maar men werkt aan verlenging. Gisteren zag ik op weg naar Arucas (via de GC-300) twee dalviaducten die in hoge mate van gereedheid zijn. Ook het eerste stuk vanaf de tijdelijke aansluiting lijkt in hoge mate gereed. Voor het stuk benoorden Arucas (parallel aan de GC-20) zijn met name de grondwerken gedaan, daar moet nog wel wat werk verzet worden. Maar het zal in feite al heel veel schelen als de GC-3 vanuit het oosten open kan tot aan de GC-20: dat is voor Gran Canarische begrippen een zeer hoogwaardig uitgebouwde weg. Weliswaar met hellingen van tegen de 10%, maar niet zo slingerachtig als vrijwel alle andere wegen die verder dan pakweg 2 kilometer uit de kust liggen.

Afbeelding
bron: http://www.euroestudios.es/index.php?op ... 79&lang=es
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door RSK » do 27 aug 2015, 1:07

Nog een aardigheidje vanaf Gran Canaria: bij het zoeken van een route kwam ik toevallig deze constructie tegen in de GC-1 nabij El Doctoral.

Afbeelding

Mijn vermoeden is dat een ontwerper met heel veel gevoel voor esthetiek een perfect klaverblad getekend, en vervolgens tevreden op vakantie ging. Toen zijn collega het dossier oppakte, stelde die vast dat hij de verbinding naar het nabijgelegen industrieterreintje over het hoofd had gezien. Dus krabbelde hij er snel even een extra aansluiting in de zuidwestelijke lus bij. :mrgreen:

Dat hier een volledig klaverblad ligt heeft overigens niet zozeer te maken met de immense belangrijkheid van de onderliggende weg, maar meer met het feit dat de twee richtingen gescheiden worden door een afwateringskanaal. Kennelijk was dit dan de goedkoopste oplossing. Weefvakken zijn er niet: invoegend verkeer moet voorrang verlenen. De snelheid op de hoofdrijbaan van de onderliggende weg is overigens 40km/h, dus riskant is het sowieso niet echt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 19 dec 2015, 14:34

Canarische Eilanden

Gisteren is het ontbrekende deel van de TF-1 op Tenerife opengesteld, het laatste stuk autovía tussen Adeje en Vera de Erques. Dit is het laatste stuk 2x2 van de TF-1 rond de oost- en zuidkust van Tenerife, de rest is een vía rápida met 1x2 rijstroken. De bouw van dit traject heeft circa 2-3 jaar stilgelegen vanwege bezuinigingen.

Ook is aangekondigd dat de bouw van de CG-3 bij Las Palmas op Gran Canaria binnenkort hervat zal worden. De bouw hiervan ligt ook al enige tijd stil.

Op het eiland Fuerteventura moet binnenkort ook een stuk van de FV-2 als autovía rond Costa Calma geopend worden. Ook hier lag de bouw langere tijd stil.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 30 dec 2015, 20:01

Gisteren is een 7,4 kilometer lang stuk autovía geopend op het eiland Fuerteventura van de Canarische Eilanden. Dit deel loopt rond het grote resort van Costa Calma en is onderdeel van de FV-2. Er zijn drie aansluitingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Canarias / Canarische Eilanden

Bericht door Chris » zo 27 mar 2016, 11:06


Plaats reactie