Een van mijn favoriete Canarische/Europese eilanden met heel mooie natuur.
Minder toeristisch dan bv. Tenerife (al is dat daar ook beperkt tot bepaalde stukken kust).
Het vulkaanlandschap in het zuiden is wel bijzonder, daar heeft de lava een heel nieuw stuk land in zee gevormd met heel vruchtbare grond..
Ik vond op Pinterest dit schema dat weergeeft waar de verschillende uitbarstingen in het verleden plaatsvonden.
De evacuatie leek goed voorbereid te zijn door de autoriteiten, mensen werden snel weggehaald en opgevangen zonder al te veel chaos. Er zijn andere gebieden in de wereld waar je zoiets niet goed ziet komen...
Chris schreef: ↑zo 19 sep 2021, 20:24
La Palma. Maar men spreekt er van dat de laatste eruptie in 1971 was, daarvoor in 1949 en daarvoor in 1712. Die uitbarstingen van 1949 en 1971 waren echter een stuk zuidelijker.
Van die oude uitbarstingen bestaan ook (rots)tekeningen, al kan ik die niet zo snel online vinden.
Chris schreef: ↑zo 19 sep 2021, 20:24
De uitbarsting is ergens in dit gebied, het lijkt ook een nieuwe opening te zijn en niet een bestaande krater. Zoals te zien zijn er tientallen historische kraters op die bergrug van La Palma, maar die zijn dus allemaal erg oud.
Er zijn, volgens wat ik gisteren op TVE hoorde, een driehonderdtal kraters in kaart gebracht op La Palma.
Momenteel stroomt de lava uit 3 tot 7 kraters.
Chris schreef: ↑zo 19 sep 2021, 15:03
De aardbevingen zijn op de vulkaan Cumbre Vieja. Er is een theorie dat in een worst-case scenario de hele westflank van de Cumbre Vieja in zee zou kunnen glijden waardoor er een enorme tsunami ontstaat die de oostkust van Noord-Amerika kan verwoesten. Echter sommigen noemen dit angstzaaierij.
Aan de westzijde zit er water in vulkanische lagen die niet-waterdoorlatend zijn, dit zou door de warmte uitzetten en zo een aardverschuiving veroorzaken. Wanneer en hoe dit gebeurt is echter moeilijk te voorspellen, dit kan makkelijk nog duizenden jaren duren en verloopt mogelijk ook heel geleidelijk.
Ernst76 schreef: ↑ma 20 sep 2021, 16:04
Over de vruchtbaarheid van de grond gesproken. Het is wel net het enige gebiedje op La Palma waar wijn wordt gemaakt. Vast geen toeval.
En nog uitstekende ook, wordt helaas niet geëxporteerd.