[E] Catalunya / Cataluña / Catalonië
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië
Artikel (Catalaans) over de verlenging van de C-32 van het huidige eindpunt Tordera naar Lloret de Mar, zo'n 6,5km. De Generalitat (regionale overheid die deze weg beheert) wil deze doorzetten (dan wel tunnel, dan wel open bak à la A4 MIdden-Delfland) gezien de (pre-Covid) intensiteiten tussen Tordera en Lloret via Blanes (GI-600 en GI-682) in de zomer. De gemeente Lloret is vòòr, de gemeente Blanes is tegen en ziet meer in (gedeeltelijke) verdubbeling van de huidige wegen en een omlegging rondom Blanes heen. Er zal nog veel water door de Llobregat vloeien eer dat een besluit wordt genomen.
-
- Moderator
Dit is toch wel één van de meest belangrijke ontbrekende schakels in het Catalaanse snelwegennet geworden.
-
- polderweggetje
Ja, vooral in de zomer is het een ramp. Een verdere verlenging naar Tossa en verder naar Sant Feliu de Guixols zou geweldig zijn, maar je moet dan dwars door een natuurgebied en daar is veel verzet tegen. Het zou wel een goede ontlasting voor de aansluiting (9A) van de AP-7 met de C-35 zijn. Maar goed, dromen kan natuurlijk 

-
- polderweggetje
De Generalitat (overheid van Catalonië) wil graag proefkonijn zijn voor de invoering van het Eurovignet, mede om de kosten voor onderhoud van de AP7 (verantwoordelijkheid van de centrale staat) en de tolvrije delen per 1 september 2021 van de C31/32/33 (verantwoordelijkheid van de Generalitat) te financieren. Dit zou per 1 januari 2022 ingaan. Artikel (Spaans; gratis registreren om het hele artikel te lezen. Het is me overigens niet helemaal duidelijk of dit Eurovignet zoals genoemd in het artikel alleen geldt voor vrachtwagens, of ook voor personenauto's. Feit is dat de centrale overheid in Madrid niet bepaald staat te springen om dit nationaal in te voeren. In Catalonïe is 20% van de tolheffing, en men is bang dat in de rest van het land flinke oppositie zal zijn.
-
- polderweggetje
Zoals wellicht bekend zal een behoorlijk stuk tolweg in Catalonië tolvrij worden per 1 september 2021. Één van deze wegen is de C-32 tussen Montgat en Tordera. Het tolvrije alternatief is de N-II, en de gemeenten waar deze weg doorheen loopt willen een verbetering van die weg, waarbij wordt gedacht aan het versmallen van stroken en aanleg van fietspaden. Meer informatie (Spaans) hier.
Dan hier (Spaans) nog een artikel over de verbinding A-2 - C-32 bij Sant Boi en de vierde ringweg (B-40 of Quart Cinturó de Barcelona) die, zoals het artikel zegt, na decennia nog steeds gestrand zijn. Redenen zijn verlopen vergunningen, verouderd wegontwerp (uit de jaren '90, niet meer te stroken met de eisen van deze tijd) en opstand van omwonenden (vooral bij de B-40). Naar mijn mening zijn beide verbindingen vrij welkom om de druk op de wegen rondom de stad te verzachten, maar goed, na meer dan 40 jaar (B-40) en 20 jaar (Sant Boi) plannen heb ik er een hard hoofd in dat de projecten ooit afkomen. Gelukkig is er een kleine cameo voor de verbinding A-2 - AP-7 (hierboven al eerder genoemd) die zoals het nu naar uit ziet binnenkort in gebruik wordt genomen (nadat de tol bij Martorell is opgeheven). Beter laat dan nooit zullen we maar denken.
Dan hier (Spaans) nog een artikel over de verbinding A-2 - C-32 bij Sant Boi en de vierde ringweg (B-40 of Quart Cinturó de Barcelona) die, zoals het artikel zegt, na decennia nog steeds gestrand zijn. Redenen zijn verlopen vergunningen, verouderd wegontwerp (uit de jaren '90, niet meer te stroken met de eisen van deze tijd) en opstand van omwonenden (vooral bij de B-40). Naar mijn mening zijn beide verbindingen vrij welkom om de druk op de wegen rondom de stad te verzachten, maar goed, na meer dan 40 jaar (B-40) en 20 jaar (Sant Boi) plannen heb ik er een hard hoofd in dat de projecten ooit afkomen. Gelukkig is er een kleine cameo voor de verbinding A-2 - AP-7 (hierboven al eerder genoemd) die zoals het nu naar uit ziet binnenkort in gebruik wordt genomen (nadat de tol bij Martorell is opgeheven). Beter laat dan nooit zullen we maar denken.
-
- Moderator
De B-40 zal denk ik vooral de verbindingen tussen de satellietsteden verbeteren, en maar in beperkte mate de AP-7/B-30 ontlasten (en al helemaal niet de B-10 en B-20). Plaatsen als Terrassa, Sabadell en Granollers zijn niet echt voorsteden te noemen, dit zijn centra op zichzelf die toevallig dicht bij Barcelona liggen.
Aan de N-II kan denk ik minder afgewaardeerd worden dan gehoopt, het ligt ingeklemd tussen het spoor en de bebouwing, op veel plekken is sowieso al maar 1 rijstrook rechtdoor.
Aan de N-II kan denk ik minder afgewaardeerd worden dan gehoopt, het ligt ingeklemd tussen het spoor en de bebouwing, op veel plekken is sowieso al maar 1 rijstrook rechtdoor.
-
- polderweggetje
Mja de B-40 is (was) er ook op gericht om doorgaand verkeer ver om Barcelona heen te leiden, dus verkeer vanuit Tarragona/Lleida richting Girona. Een (hele) manke vergelijking is misschien de A86 rondom Parijs. Bijkomend voordeel is dat de steden rondom Barcelona een betere onderlinge verbinding krijgen, wat zeker de druk op de AP-7/B-30 zal ontlasten.
Voor wat betreft de N-II inderdaad, veel delen zijn al versmald tot een rijstrook per richting. Ik snap overigens wel dat de betreffende gemeenten er wat aan willen doen, me dunkt dat de N-II parallel aan de C-32 veel minder verkeer zal verwerken wanneer de laatste tolvrij wordt.
Voor wat betreft de N-II inderdaad, veel delen zijn al versmald tot een rijstrook per richting. Ik snap overigens wel dat de betreffende gemeenten er wat aan willen doen, me dunkt dat de N-II parallel aan de C-32 veel minder verkeer zal verwerken wanneer de laatste tolvrij wordt.
-
- Moderator
De ervaring leert dat verkeer vooral een langere route neemt als er sprake is van grote nadelen van de kortere route (congestie / drukte). Zo neemt doorgaand verkeer rond Parijs de A86 of N104 vooral om de BP te vermijden. Maar de AP-7/B-30 is volgens mij niet uitzonderlijk filegevoelig dus zal het verkeer ook minder geneigd zijn om een langere route via de B-40 te nemen. De B-40 zal daardoor vooral de (voor)steden rond Barcelona onderling verbinden, wat nu via het onderliggend wegennet gaat of een omweg via de AP-7 maakt. Dit soort verkeersstromen zijn veel diffuser en minder gebundeld, maar in totaliteit nog wel relatief omvangrijk.
-
- polderweggetje
Tijdens de spitsuren kan het behoorlijk vastlopen bij de knooppunten van de B-23 en AP-7 en de C-58 en AP-7/B-30, alhoewel het de vraag is hoe het met de B-23 gaat verlopen als de tol bij Martorell verdwijnt en de verbinding A-2 en AP-7 geopend wordt. In de zomer is het sowieso erg druk op de AP-7 langs Barcelona met veel vakantieverkeer richting het zuiden van Spanje, en tijdens de weekeinden kan het zelfs zo druk zijn dat de AP-7 wordt afgesloten voor (doorgaand) vrachtverkeer. Ik denk dat doorgaand verkeer bij grote drukte tijdens de spits en in de vakantieperiodes zeker gebaat zal zijn bij een volledige uitvoering van de B-40, juist omdat er dan alternatieven zijn. Bijkomend voordeel is natuurlijk ook de onderlinge verbinding van enkele grotere ("voor")steden.
-
- polderweggetje
Naast de in een andere draad genoemde tolheffing in Spanje vanaf 2024 (zijn we er eindelijk van af voor een groot gedeelte, komt het weer terug...) heeft de Generalitat de Catalunya besloten om per 15 september 2021 een CO2-belasting in te voeren. Het idee is om de aanschaf van minder vervuilende auto’s aan te sporen. Meer info hier
-
- Moderator
Is dat een soort wegenbelasting die je per maand of jaar moet betalen?
In Nederland is de BPM gebaseerd op CO2 uitstoot en dat heeft juist tot een sterk verouderd wagenpark geleid...
In Nederland is de BPM gebaseerd op CO2 uitstoot en dat heeft juist tot een sterk verouderd wagenpark geleid...
-
- polderweggetje
Nee, het is een belasting met als doel om het wagenpark te vergroenen, en de aanschaf van bijvoorbeeld elektrische auto's aan te moedigen. De belasting geld voor auto's, bestelauto's en motoren die meer dan 120 gram co2/kilometer uitstoten. Voor het merendeel zal het te betalen bedrag minder dan 24 euro per jaar zijn, in mijn geval (129 gr/km) bijvoorbeeld 4.95 euro. Belastingplichtigen onder de 6 euro zijn vrijgesteld overigens, dus ik heb geluk. Of het dus veel zoden aan de dijk zal zetten, we zullen het zien. Wel is duidelijk dat voor eigenaren met een oude(re) auto het rijden meer en meer ontmoedigd wordt, bijvoorbeeld in Barcelona zal de Zona de Baixes Emissions (ZBE) voor auto's met etiket B (benzine euro 3 en diesel euro 4) verboden gebied worden per 1 januari 2022. Verder heeft de voorstad Sant Cugat del Vallès per 1 mei ook een ZBE ingesteld, met dezelfde regels als Barcelona.
-
- 2x5 autosnelweg
Dit zijn marginale aantallen voertuigen. Het heeft nogal een symbolische waarde om de toegang voor die voertuigen te ontzeggen.Benzine euro 3 en diesel euro 4
-
- 2x2 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Km357 op do 06 mei 2021, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Maar wat voor belasting is dit? Eentje die je bij aanschaf van een auto moet betalen? Of jaarlijks / maandelijks? Dat werd mij niet helemaal duidelijk. Moeten buitenlanders dit ook betalen?
Benzine Euro 3 auto's zijn tot 2005-2007 geproduceerd. Het gaat dan om auto's van meer dan 15-17 jaar oud als dit volgend jaar van kracht wordt.
Om als buitenlands voertuig de lage emissie zone van Barcelona in te rijden moet je ook vooraf registreren, op straffe van een boete van € 100: https://www.zbe.barcelona/en/zones-baix ... ctats.html
Ik heb daar eigenlijk niks van gelezen, in tegenstelling tot de LEZs in België, Frankrijk, Duitsland en Italië.
Benzine Euro 3 auto's zijn tot 2005-2007 geproduceerd. Het gaat dan om auto's van meer dan 15-17 jaar oud als dit volgend jaar van kracht wordt.
Om als buitenlands voertuig de lage emissie zone van Barcelona in te rijden moet je ook vooraf registreren, op straffe van een boete van € 100: https://www.zbe.barcelona/en/zones-baix ... ctats.html
Ik heb daar eigenlijk niks van gelezen, in tegenstelling tot de LEZs in België, Frankrijk, Duitsland en Italië.
-
- 2x2 autosnelweg
Euro 4 diesels werden tot 2010 geproduceerd, die zijn inderdaad 10 jaar en meer, maar we spreken hier niet over oldtimers.
-
- Moderator
Euro 5 was wel een behoorlijke stap in de reductie van uitstoot van dieselauto's, met een 80% reductie van fijnstofuitstoot ten opzichte van euro 4. Euro 4 dieselvoertuigen niet meer toelaten heeft meer invloed dan Euro 3 benzinevoertuigen niet meer toelaten.
-
- polderweggetje
Het gaat over 1 op de 4 auto's die de ZBE binnenrijden. Overigens een kanttekening, inwoners van Barcelona mogen nog tot 1 januari 2024 met een B-etiket rondrijden.
Voor wat betreft de CO2 belasting, dit is een jaarlijkse belasting en zal alleen gelden voor auto's die geregistreerd staan in Catalonië. Het betreft hier dus een regionale belasting, en auto's van buiten Catalonië hoeven dus niet te betalen. Het streven is om de klimaatdoelen van de regionale overheid te halen.
Voor wat betreft de CO2 belasting, dit is een jaarlijkse belasting en zal alleen gelden voor auto's die geregistreerd staan in Catalonië. Het betreft hier dus een regionale belasting, en auto's van buiten Catalonië hoeven dus niet te betalen. Het streven is om de klimaatdoelen van de regionale overheid te halen.
-
- 2x5 autosnelweg
Al met al niet echt een symboolmaatregel, maar of het vanuit oogpunt van voertuigtoelating een acceptabele beperking is van Barcelona betwijfel ik.
-
- polderweggetje
Tja, de uitdaging is dat het huidige stadsbestuur van Barcelona heel erg anti-auto is, wegen versmald, voetgangersgebieden en fietspaden aanlegt op plekken waar het niet bepaald nodig is, parkeerplaatsen opoffert aan "terrassen" (die dan niet gebruikt worden omdat het betreffende restaurant of bar gesloten blijft), rijbanen opoffert zodat mensen "lekker" op een bankje kunnen zitten enz. enz. enz. De gemeente gaat uit van het adagium "laten we autorijden zo frustrerend mogelijk maken dan verdwijnen die auto's vanzelf wel", een vlieger die natuurlijk niet zo vanzelfsprekend opgaat.
-
- 2x2 autosnelweg
Euro 4's rijden al rond met roetfilters, en als ik de uitslag van de uitstoot van m'n 159 er mag op nagaan stoot die écht quasi niks uit, op zich minder dan een Euro 6 mag uitstoten. Maar oh jee, die vervuilende Euro 4 diesels natuurlijk.
-
- Voorzitter
ANWB heeft het vrij duidelijk uitgelegd voor Nederlandse vakantiegangers: https://www.anwb.nl/vakantie/spanje/rei ... ilieuzonesChris schreef: ↑do 06 mei 2021, 14:44 Maar wat voor belasting is dit? Eentje die je bij aanschaf van een auto moet betalen? Of jaarlijks / maandelijks? Dat werd mij niet helemaal duidelijk. Moeten buitenlanders dit ook betalen?
Crit'Air en Umweltplakette worden overigens ook geaccepteerd, aangezien buitenlandse voertuiigen geen Spaanse sticker kunnen krijgen.
https://sede.dgt.gob.es/es/vehiculos/di ... l-ue.shtml
Umweltplakette groen (4) of Crit'Air paars (1), geel (2) en oranje (3) voldoen ook. Crit'Air oranje (3) is gelijk gesteld met het gele Spaanse B-etiket, dus daar moet je wel op letten als je die nog hebt. Maar zelfs mijn auto uit 2005 heeft een gele Crit'Air 2-sticker (en een groene Umweltplakette 4).
-
- 2x2 autosnelweg

-
- polderweggetje
Ik weet niet zeker of je met een Crit’Air of Umweltplakette “gewoon” de ZBE in Barcelona kan binnenrijden. Controle wordt uitgevoerd door gebruik van camera’s die kentekens lezen, gekoppeld aan een database. De Spaanse en Catalaanse overheden hebben natuurlijk geen toegang tot buitenlandse databases, dus moet je alsnog je kenteken registreren. Het buitenlandse vignet is dus niet sowieso geldig! Toegegeven, de informatie is niet heel duidelijk, maar als je de website van de AMB leest lijkt het dat je alsnog je kenteken moet registreren.
Tja, al die stickers... ik heb een Spaanse, een Franse, een Duits e, een Zwitserse (tol) en dan vanaf oktober komt daar ook nog de ITV (Spaanse APK) bij, en dan zit er ook nog een tolpas achter de achteruitkijkspiegel. Je ziet bijna de weg niet meer!
Tja, al die stickers... ik heb een Spaanse, een Franse, een Duits e, een Zwitserse (tol) en dan vanaf oktober komt daar ook nog de ITV (Spaanse APK) bij, en dan zit er ook nog een tolpas achter de achteruitkijkspiegel. Je ziet bijna de weg niet meer!
-
- 2x3 autosnelweg

Waarom trekken we niet gewoon 1 lijn met die milieuzones met gestandaardiseerde sticker ontwerpen en kleuren? In elk land uit laten geven door de lokale toelatingsinstantie. Is met de LEZ's ook makkelijker, bovendien kun je dan meteen de Nederlandse puinhoop beter organiseren...
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Moderator
De Euronormen bestaan al 30 jaar en zijn in de hele EU hetzelfde. Het lijkt geen rocket science om daar een kleur bij te bedenken die overal in de EU hetzelfde is. Lokale besturen kunnen dan besluiten welke kleuren wel of niet worden toegelaten.
Het wagenpark wordt echter dermate snel schoner nu er steeds minder oude voertuigen met oude euronormen circuleren dat het een beetje een zinloze exercitie / symboolpolitiek wordt. Maar een heel klein deel van het wagenpark is ouder dan 20 jaar en de meeste daarvan rijden ook niet zoveel kilometers. Een gemiddelde auto is ondertussen wel euro 5 en een binnen een paar jaar euro 6. Een euro 5 diesel stoot al 90% minder fijnstof uit dan een euro 3 diesel.
Het wagenpark wordt echter dermate snel schoner nu er steeds minder oude voertuigen met oude euronormen circuleren dat het een beetje een zinloze exercitie / symboolpolitiek wordt. Maar een heel klein deel van het wagenpark is ouder dan 20 jaar en de meeste daarvan rijden ook niet zoveel kilometers. Een gemiddelde auto is ondertussen wel euro 5 en een binnen een paar jaar euro 6. Een euro 5 diesel stoot al 90% minder fijnstof uit dan een euro 3 diesel.
-
- polderweggetje
De verbindingsboog A-2 - AP-7/B-30 schiet al behoorlijk op. Asfaltlaag lijkt gereed te zijn. Zoals al eerder gemeld zal de verbinding zeer waarschijnlijk in september geopend worden, tegelijk met de afschaffing van de tol op de AP-7 en AP-2. Ik ben benieuwd hoe de verkeersstromen zich zullen ontwikkelen.

-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- expressweg