Leuk filmpje over de opening van de AP-7/B-30 in 1977.
Moderator: Moderatoren
Ik weet dat je maar uit de directe kuststrook hoeft te komen om dorpjes vol Catalaanse vlaggetjes en leuzen tegen te komen: "llibertat presos i politics".
In Catalonië zijn ze er wellicht langer mee doorgegaan, want ik herinner me cursieve letters nog wel van mijn vakantie in Barcelona in 2008 (maar goed die borden leken me op zich ook oud)De stijl met cursieve letters met schreef was toch al wat eerder verlaten
Of gewoon in het Engels op beton, lekker duidelijk voor iedereen: https://www.google.com/maps/@41.6124161 ... 312!8i6656Snelwegfreak schreef: ↑zo 09 jan 2022, 15:14Ik weet dat je maar uit de directe kuststrook hoeft te komen om dorpjes vol Catalaanse vlaggetjes en leuzen tegen te komen: "llibertat presos i politics".
Het zal geen gevolgen hebben voor weggebruikers, maar de Generalitat de Catalunya heeft aangekondigd dat ze de concessie van Cedinsa voor 482 miljoen euro gaan uitkopen. Dit is de eerste keer dat een schaduwtolconcessie afgekocht gaat worden. Het idee is dat dit op lange termijn geld zou besparen, de concessie loopt tot 2040 en zou dan nog naar schatting € 810 miljoen kosten. Op het oog is dat een besparing van 330 miljoen, maar de Catalaanse overheid wordt natuurlijk ook verantwoordelijk voor de resterende 18 jaar aan onderhoud waarbij er de komende 10 jaar de vervangingsopgave voor de verhardingen flink op gaat lopen en dat over 156 kilometer.Chris schreef: ↑za 17 sep 2016, 10:09 C-25 Eix Transversal
De C-25 is een autonome autovía van de A-2 bij Girona tot de A-2 bij Cervera, en is daarmee een verbinding door de uitlopers van de Pyreneeën. Het snelwegdeel is 156 kilometer lang.
De weg is oorspronkelijk tussen 1993 en 1997 als vía rápida aangelegd, een autoweg met ongelijkvloerse kruisingen, maar slechts één rijstrook per richting. Voor € 838 miljoen is de weg tussen 2008 en 2013 omgebouwd tot autosnelweg. Dit is niet op de goedkope manier gedaan, er zijn diverse tunnels en grote viaducten en hellingen hebben vaak een derde rijstrook. Delen van de weg zijn wel vrij bochtig, maar je mag bijna overal 120 km/h.
De weg is onder concessie van Cedinsa, met schaduwtol.
![]()