[E] [A006] [AP006] A-6 Madrid - A Coruña

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [E] [A006] [AP006] A-6 Madrid - A Coruña

Bericht door Chris » za 16 mei 2020, 21:15

Vanuit Spaanse optiek is het toch wel een verre uithoek volgens mij. Het heeft ook een eigen identiteit vanwege de geografische isolatie (bergen) en lange afstanden door dunbevolkt gebied (Meseta). Eigenlijk een beetje hetzelfde als de autonome regio's aan de noordkust.

Nog erger was de reistijd vanuit het oosten (de N-634 corridor). Dat was nog een dag rijden vanaf Santander voordat de A-8 werd aangelegd. Tegenwoordig kan dat in 4 uur.

Maar om bij de A-6 te blijven, vanuit Madrid gezien was A Coruña erg ver weg. Je moest eerst de Guadarrama over. Daarna volgde 250 kilometer door dunbevolkte Meseta. Maar daarna had je nog eens 250 kilometer door de bergen en heuvels, ongeveer vanaf Astorga. En dat traject was pas in 2002 volledig een snelweg.

Mijn beeld van Galicia moest wel wat bijgesteld worden. Op satellietbeelden zie je dat het de groene uithoek van Spanje is, maar het is geen Ierland ofzo. Zeker de westkust heeft veel meer een Mediterraans karakter dan ik verwacht had, met mooie zandstranden, palmbomen en warm maar niet heet weer. Ik snap wel dat dit voor Spanjaarden een geliefde bestemming kan zijn.

Een plaatje van het strand waar mijn camping aan zat:
Afbeelding
Galicia - Praia de Lariño by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 17 mei 2020, 9:27

Voor Spaanse begrippen is de noord- en westkust juist aangenaam en als er nog strand is... perfect toch ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 mei 2020, 13:02

Heb het idee dat mijn collega’s uit Madrid toch eerder naar de kusten rond Alicante en van Andalucia trekken als ze de zomerhitte van de stad willen ontvluchten dan naar het noordwesten. De streken rond Benidorm en Torremolinos zijn eerst op die groepen groot geworden, voordat het magneten voor Noord-Europeanen werden (de geschiedenis van het Spaanse snelwegennet laat het op een andere manier zien). Het is daarbij nu niet zo dat het noordwesten noemenswaardig verder weg is dan Andalucia. Misschien toch het wat stabielere weer.

Tegenwoordig speelt snel transport nog steeds wel een rol geloof ik. Van één collega zitten vrouw en kinderen de hele schoolvakantie in de buurt van Málaga. Man pendelt dan vrijdagavond tot maandagochtend in met de AVE en dat kost hem (met een beetje werken op de trein) niet noemenswaardig veel van zijn werktijd. Soortgelijk pendelen naar Galicia zit er niet in.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 mei 2020, 13:11

De traditionele vakantieroutes uit Madrid voor de massa was inderdaad Alicante en Valencia. De A-31 naar Alicante was de eerste snelweg waarvan lange stukken gereed waren buiten de radiale wegen van Madrid en de tolwegen. Eigenlijk is dat de-facto ook een radiaal van Madrid, tussen de N-III naar Valencia en de N-IV naar Sevilla.

Galicia is populairder onder mensen die rust zoeken en niet te vergeten vele mensen die daar geboren zijn maar later naar Madrid zijn verhuisd. Er is rond feestdagen toch wel een behoorlijke golf verkeer over de A-6 naar Galicia.

Maar de afstand speelt ook een rol. Alicante is 430 kilometer van Madrid, voor de bouw van de snelwegen was dit al een relatief makkelijke route omdat je niet door de bergen hoefde. En er waren veel minder bebouwde kommen in de zuidelijke Meseta dan de noordelijke (dat is een interessant verschil in bebouwing en landgebruik tussen beide delen).

Een badplaats als Sanxenxo was vanuit Madrid 650 kilometer waarvan meer dan 350 kilometer door bergachtig gebied met tijdrovende wegen. Zelfs voor het tijdperk van de snelwegen was dit in reistijd veel verder dan Alicante of Valencia, ik vermoed dat de reistijd indertijd wel eens rond de 12 uur gelegen kan hebben, tegen 5-6 uur naar de Levante.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 mei 2020, 17:23

^^ De bergen maakten het grootste verschil, denk ik. Alicante en omgeving blijven vanuit Madrid significant dichterbij dan andere kustgebieden, maar Andalucia is niet heel veel dichterbij dan Galicia. En toch trekt de eerste veel meer Madrileense toeristen. Alleen de reis over de N-IV zal een stuk beter zijn opgeschoten dan over de N-VI, als gevolg van de bergketens op die laatste.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2020, 18:26

^^ En de toeristische infrastructuur is aan de Costa Blanca en Costa del Sol natuurlijk een stuk beter. Men is daar veel meer ingesteld op grootschalig toerisme. Hoe mooi het ook is, dat heb je in Galicië natuurlijk wel een stuk minder.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 mei 2020, 19:00

Ik vraag mij wel eens af hoeveel Spanjaarden zelf naar zo'n badplaats als Torremolinos of Benidorm gaan. Voor een meer authentieke / cultuurbeleving zijn badplaatsen in Noord-Spanje veel interessanter dan die massaresorts. Bijvoorbeeld San Sebastián, maar ook de Rías Baixas van Galicia.

Ik denk dat het toerisme potentieel in Spanje nog enorm onderbenut is. Ik denk dat Frankrijk veel toerisme uit Noordwest-Europa afvangt wat anders wellicht naar Spanje was gegaan. In Spanje is het toerisme wat eenzijdiger op strand en stad gericht, vergeleken met Frankrijk waar alle regio's veel toeristen ontvangen. Je komt op de gekste plekken Nederlanders tegen, dat kan je van Spanje toch niet zeggen. Zelfs direct over de Pyreneeën kom je bijna geen Nederlanders meer tegen terwijl het landschap er spectaculairder is, terwijl het aan de Franse kant wemelt van de Nederlanders.

Een streek als de Rías Baixas heeft ook wel vrij consistent goed zomerweer (wat voor de rest van de Spaanse noordkust niet zo vanzelfsprekend is). Er is ook wel de nodige toerisme hoor, maar niet zo massaal, zeker niet qua internationale toeristen.

Een plaats als Sanxenxo ziet er in de zomer dan wel zo uit:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2020, 19:19

^^ Niet al die plaatsen hebben er zin in om een tweede Torremolinos, Salou of Benidorm te worden. Daar is de ruimte waarschijnlijk niet eens voor. Het trekt toch een ander soort toeristen. Voor de Nederlanders die zelf rijden is voor de meeste Barcelona al erg ver; Galicië is 2000 km rijden vanaf Nederland. Benidorm is bijvoorbeeld evenver als Sanxenxo.

Daarnaast speelt het weer ook mee. Waar bv. Torremolinos in de maanden juni, juli en augustus per maand 0-6 mm neerslag registreert, is dat in Pontevedra (ik kon de gegevens van Sanxenxo niet vinden) 44-64 mm. Nog steeds niet veel, maar wel wat minder zeker.

En dan zit je nog met het transport er naar toe. Galicië is helemaal over snelwegen te bereiken vanaf Nederland, maar een Autovía als de A-8 rijdt beduidend minder relaxt dan de Spaanse AP-7 (al zal dat op zwarte zaterdagen weer de minder prettige weg zijn).

Maar de meeste mensen zullen vliegen, en dan zie dat luchthavens als Barcelona, Valencia, Alicante en Málaga (om het even bij het vasteland te houden; dit geldt uiteraard ook voor de Balearen en Canarische Eilanden) enorm goed zijn ingericht op grote hoeveelheden toeristen. Het zijn allemaal grote, moderne vliegvelden, met veel verbindingen naar de rest van Europa. En dan heb je voor low-cost airlines ook nog Girona en Reus. Naar Galicië is dat met het vliegtuig toch een wat ander verhaal. Santiago de Compostela heeft nog enigszins een aanbod aan internationale vluchten, naar A Coruña en Vigo zijn het vooral wat binnenlandse vluchten.

Toeristen moeten er ook kunnen komen natuurlijk. Dat gaat een stuk makkelijker naar de costa's aan de Middellandse Zee. Om naar Galicië te gaan moet je echt moeite doen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 mei 2020, 20:42

^^ Weinig vraag, dan ook weinig rechtstreekse vluchten, laat staan goedkope. Wordt natuurlijk wel een beetje een self-fulfilling prophecy, dat kleinschalige toerisme.

Toen ik gisteren zat te kijken naar afstanden, was Galicia toch weer wat dichterbij dan ik in mijn hoofd had zitten. Even ver als Puglia in Italië en daar gaan toch best veel mensen heen (zij het vaak met het vliegtuig). Uiteindelijk is het maar een paar uur verder rijden dan de Catalaanse Costa’s; ik zou het zelf met kinderen achterin best in drie ontspannen dagen kunnen. Als je wilt vliegen, geeft Porto trouwens ook wel wat opties.
Chris schreef: zo 17 mei 2020, 19:00 Ik vraag mij wel eens af hoeveel Spanjaarden zelf naar zo'n badplaats als Torremolinos of Benidorm gaan. Voor een meer authentieke / cultuurbeleving zijn badplaatsen in Noord-Spanje veel interessanter dan die massaresorts.
Torremolinos en Benidorm zijn vast niet meer zo populair, maar dan zijn er altijd nog genoeg plaatsen in de omgeving die met een kleinschaliger benadering ongeveer hetzelfde kunnen bieden qua “goed weer, fijne omgeving, goed te bereiken”. En daar trekken Spanjaarden dan weer wel naartoe. Een culturele of culinaire beleving is voor Spanjaarden die in eigen land op vakantie gaan vermoedelijk ook vaak minder belangrijk. De hete drukte van de grote stad uit is het belangrijkste.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 sep 2021, 17:34

Op de A-6 heb je een fantastisch uitzicht over Madrid als je de stad binnen rijdt. Er is ook een lang stuk met 2x4 rijstroken waar je (veelal) 120 mag. Soms zijn die semi-stedelijke en drukke stukken 120 wel dermate riant qua maximumsnelheid dat een behoorlijk deel van het verkeer niet zo snel gaat. Het helpt wel met de doorstroming, je hebt een stuk minder last van blokvorming en colonnevorming doordat er wat snelheidsverschillen zijn.

Afbeelding
A-6 view of Madrid by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jun 2022, 17:16

Een overspanning van het Viaducto del Castro van de A-6 nabij de grens met Galicia is ingestort tijdens wegwerkzaamheden. :schrikreactie:

Locatie: https://www.google.com/maps/@42.7172203 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar augustus waren ze op dat viaduct aan het werk, met een tijdelijke brug. Wellicht slechte bouwkwaliteit? Dit is wel erg omvangrijk voor een viaduct van 20 jaar oud.

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 07 jun 2022, 21:06

^^ Misschien is de ondergrond gaan schuiven of zo. Gezien de leeftijd van dat viaduct acht ik het niet waarschijnlijk dat er iets met het viaduct zelf aan de hand was. In Duitsland zou dat anders zijn, vermoed ik.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 08 jun 2022, 6:25

Op de 2de foto zie ik wel wat betonschade op de niet ingestorte brug. Overigens lijkt deze brug doormiddel van prefab delen gebouwd te zijn.
Je ziet namelijk de verschillende prefabdelen uit elkaar liggen. Mogelijk dat de voorspanning begeven heeft en hierdoor deze overspanning bezweken is. Laat het onderzoek maar spreken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 jun 2022, 21:06

Er is een tweede deel van de brug ingestort.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 15:32

Ik heb nog wat informatie achterhaald over deze ingestorte brug.

In 2021 is een inspectie uitgevoerd aan de brug, waaruit bleek dat de wapening significant gecorrodeerd was. Dit was aanleiding om direct een renovatie te starten ter waarde van € 11 miljoen.

De eerste instorting op 7 juni gebeurde mogelijk omdat een deel van de wapening was verwijderd, wellicht ging dit om de externe voorspanning in de koker. De tweede instorting op 16 juni gebeurde tijdens een onweersbui.

Dit incident wordt 'unprecedented' genoemd in de Spaanse civiele wereld. Ik denk dat er nu extra inspecties komen bij bruggen uit dezelfde periode. Dit brugtype is zeer veel toegepast in Spanje.

Afbeelding

In 2019 reed ik nog over dit viaduct! :hap:
Afbeelding
A-6 Ponferrada - A Coruña 19 by European Roads, on Flickr

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 27 jun 2022, 8:23

Zeer waarschijnlijk een bouwfout, want volgens mij is deze brug nog geen 25 jaar oud.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jul 2022, 19:40

^^ 20 jaar oud, volgens Chris' post van 7 juni.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 nov 2022, 17:03

Er is een voorlopige rapportage inzake de bruginstorting van de A-6 gepubliceerd.

Er zijn problemen geweest met de afdichting van het beton, waardoor de wapening in de betonnen kokers ernstig gecorrodeerd was door hemelwater en strooizout, veel sneller dan verwacht mocht worden voor dit type constructie.

Men is toen begonnen met herstel, waarbij hydroblasting is gebruikt. Men zegt nu dat het beton daardoor te veel verzwakt is wat een mede-aanleiding was voor de instorting, maar men zegt dat de hydroblasting op zichzelf niet de primaire reden was voor de instorting. Het was een samenloop van omstandigheden: corrosie van de wapening, degradatie van de sterkte van het beton en de hydroblasting werkzaamheden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 feb 2023, 10:16

Men is begonnen om ook het andere viaduct van de A-6 te slopen. Het ingestorte viaduct was van verkeer richting A Coruña, dit viaduct is voor verkeer richting Madrid.

Vanwege de instabiliteit wordt de sloop met een op afstand bestuurd voertuig uitgevoerd.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 mar 2023, 11:28

^^ Nieuwe beelden van die ingestorte / gesloopte brug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 nov 2023, 14:14

^^ Inmiddels is men al een flink eind onderweg met de nieuwe brug van de A-6.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bron: https://www.elbierzodigital.com/obras-d ... tro/534819

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 18 nov 2023, 23:57

Is ook al bekend wie voor de meerkosten gaat opdraaien?