Op de Ma-19 is de linkerrijstrook omgevormd tot busstrook tussen de luchthaven en Palma de Mallorca.
Dit was een autosnelweg met 2x3 rijstroken met bijna 150.000 voertuigen per dag, nu dus nog maar 2x2 rijstroken en 1 rijstrook voor bus / carpool.
De eerste dag leverde meteen een verkeerschaos op.
[E] Islas Baleares / Mallorca / Ibiza
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
-
- expressweg
Re: [E] Islas Baleares / Mallorca / Ibiza

Dit is echt weer zo'n "het mag niets kosten" suggestie
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb dit stuk weg afgelopen anderhalve week diverse malen bereden, maar dit is geen snelweg. Er is nergens een bord van en/of een tekstuele verwijzing te vinden naar een autovia of autopista. Dat geldt ook voor de EI-600 van Ibiza-stad naar San Rafel en San Antoni. Misschien is het ergens officieel als snelweg gekwalificeerd, maar ter plekke is daar dus niks van te zien. De Vmax is dan ook overal 80, alleen net ten westen van San Rafel aan de EI-600 heb ik nog een stuk 100 gehad.
Ik heb nog wel een kaartje gevonden van alle genummerde EI-wegen op Ibiza, inclusief kilometrering. Zie https://www.conselldeivissa.es/document ... 4276599670
Goed, ik was dus de afgelopen anderhalve week op dit schitterende eiland. Het staat bekend als party-eiland, maar als je die paar plekken mijdt vind je een mooi, rustig en sfeervol eiland. Het is heuvelachtiger en groener dan ik had verwacht.
Ik heb 513 kilometer gereden in die dagen. Dat is nog best wel wat, als je beseft dat het net 30 kilometer is van het noordelijk geleden Portinatx naar Ibiza-stad (dat dus overal als Eivissa staat aangegeven op de wegwijzers). Er zitten mooie bergweggetjes tussen. De doorgaande wegen, zeg maar de EI-wegen, zijn prima te berijden. Ook als het donker is, de belijning en reflectoren doen hun werk. Dat ging niet voor de kleinere wegen op.
Het verkeer is op z'n Spaans: Dat is best rustig, en er wordt goed aan de Vmax gehouden, ook als is dat een nog irritantere flipperkast dan dat je in Nederland vaak ziet. Wel zijn er veel rotondes.
Omdat ik zelf heb gereden heb ik niet al te veel wegengerelateerde foto's kunnen maken, maar ik heb er toch een paar meegenomen.
In de oude bovenstad van Ibiza wordt verkeer in smallere delen met VRI's geregeld. Er zijn meer plekken waar dat gebeurt (zoals hier, en ook als je op dat beeld 180 graden draait).

Het bord ernaast suggereert dat er een oversteekplaats of zebrapad is, maar dat is het niet. Er staat een tekst onder "Vianants a la calçada", ofwel, voetgangers op de stoep.
Dan een paar wegwijzers en KM-paaltjes. De rest van die wegwijzers staat in de spoiler, maar deze is wel bijzonder; Dit is een schilderij. Sommige mensen fotograferen wegwijzers, sommige mensen schilderen ze

- SPOILER: TOON
Geen idee in hoeverre dit een verplicht fietspad moet voorstellen, maar bij elke zijweg of uitrit wordt het pad kort onderbroken en hebben fietsers geen voorrang.

Bij het vrij kunstzinnig en alternatief aandoende warenhuis Sluiz bij Santa Gertrudis staan wat leuke borden met parkeerplaatsen voor bepaalde doelgroepen. Die waren binnen overigens ook te koop

Een foto maken van het vasteland is me wel gelukt, deze is gemaakt bij zonsondergang. Net links van de zon zijn dus geen wolken, maar het is het vasteland nabij Dénia.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Mooie foto's.
De foto snap ik niet helemaal. Het lijkt erop dat de richtingen gesplist worden en dat je dus als je aan komt rijden het weggetje naar boven op wordt gestuurd. Waarom staat er dan een verkeerslicht?In de oude bovenstad van Ibiza wordt verkeer in smallere delen met VRI's geregeld. Er zijn meer plekken waar dat gebeurt (zoals hier, en ook als je op dat beeld 180 graden draait).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Omdat er toch tegenverkeer is van ‘rechts’.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Aha, dat blijkt niet zo duidelijk uit de foto, maar ja door het verkeerslicht heb je ook geen tegenliggers daar, dus een
zou inderdaad misplaatst zijn.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.