[E] [A015] [AP015] A-15 / AP-15 Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 18:27

Chris schreef: wo 03 aug 2022, 16:01 Het sluit aan op het al geopende stukje rond Ágreda. Bij Tarazona is in de toekomst een verbindingssnelweg gepland naar de A-68 richting Zaragoza, omdat dit dan een doorgaande oost-westverbinding tussen Catalonië en Noord-Portugal wordt.

Als het allemaal gereed is, dan is deze route bijna 60 kilometer korter dan wat tegenwoordig de snelste route is (via Logroño en Burgos).
Aansluiting op een ander geïsoleerd stuk van een paar kilometer is nog steeds geïsoleerd, zou ik menen. Opvulling van het gat naar de A-68 geeft de weg pas zijn functie, zeker omdat hier niet echt een bypass van een stad in zit. Maar goed, Navarra heeft dat gat dus in zijn provinciale wegenplan staan. Dan maar hopen dat ze het ook ter hand nemen.

Het belang van een oost-west naar Noord-Portugal lijkt me niet enorm. Dat zijn geen enorme reizigers- of goederenstromen. Met het completeren van het veel kleinere gat in de A-12 zou je wellicht meer regio’s helpen, al levert het vanuit Barcelona en Zaragoza een overzichtelijke omweg op. Dat maakt het opvullen van de missing link in de A-15 tussen de A-68 en Soria niet minder belangrijk. Want dat is ook de hoofdroute van Pamplona en Navarra naar Madrid.
(en dan moet ik toch weer denken aan die proefballon die ik dit weekend opliet over een snelweg Bayonne-Pamplona)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » wo 03 aug 2022, 18:40

Het is de meest logische route tussen Barcelona en Porto. Toch twee economische kerngebieden op het Iberisch schiereiland. Maar in totaal volume niet het grootste vandaar dat het ook nu pas aan bod komt in de wegenbouw. Qua kosten/baten is dit natuurlijk van een heel andere orde dan een kruising door de Pyreneeën.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 20:18

We hoeven er niet over te discussiëren dat mijn Bayonne-Pamplona een luchtkasteel is van heb ik jou daar. Maar de N-121 is niet voor niets een vrachtwagenriool: dat is niet alleen tolmijden maar ook omdat Bayonne-Madrid via Pamplona-Soria korter is dan over Burgos. Completering van de A-15 zal deze optie voor alleen maar meer mensen interessant maken. Nou goed, een uitbouw van de N-121 zal een betere kosten-baten-analyse hebben dan een doorsteek van de N-121 naar Bayonne, die nog wat extra kilometers winst zou opleveren.

Op de oost-west-route: ja, je praat over economische kernregio’s op het Iberisch schiereiland, maar geen regio’s die van oudsher op elkaar gericht zijn. Catalonië richt zich op de Meditterranean Arc en natuurlijk het rijke noorden van Europa. Portugal doet dat laatste ook, maar heeft dan weer meer historische banden met Atlantisch Europa. En handelt op zich natuurlijk veel met Spanje, maar moeilijk te zeggen dat je daarmee de rechtvaardiging hebt voor die shortcut naar Barcelona.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » do 04 aug 2022, 12:12

Pino schreef: wo 03 aug 2022, 20:18 maar moeilijk te zeggen dat je daarmee de rechtvaardiging hebt voor die shortcut naar Barcelona.
Er liggen hele rij provinciehoofdsteden op rij die ook voordeel hebben van de shortcut A-15 > A-68: Zamora, Valladolid, Soria, Zaragoza, Lleida, Barcelona.

De A-12 zal te ver om blijven voor lange-afstandsverkeer. Dat is niet veel meer dan 10 kilometer korter vergeleken met de huidige doorsteek via de N-232 van Haro naar Pancorbo. De A-11 en deze shortcut maakt het bijna 60 kilometer korter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » ma 26 sep 2022, 21:41

Er komt een geüpdate projectbesluit voor de A-15 langs Soria.

Dit project was oorspronkelijk in 2010 goedgekeurd maar is toen niet in uitvoering gegaan. Er wordt nu een geactualiseerd projectbesluit gemaakt. De geraamde kosten zijn opgelopen van € 106 miljoen in 2010 naar € 160 miljoen nu.

Het gaat om het deeltraject Los Rábanos – Fuensaúco. Bij Los Rábanos komt een vrij groot knooppunt met de A-11, A-15 en SO-20.

De procecures lopen ook voor het verdere deel van de A-15 van Fuensaúco naar Ágreda.

Afbeelding

FlorisVDL
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 mei 2020, 12:38
Locatie: Den Haag

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door FlorisVDL » zo 30 okt 2022, 20:09

En maar weer eens een draadje dat mijn bijzondere aandacht trok. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat
ik benieuwd was/ben naar hoe de weg zal worden afgemaakt (ik heb in juni 2019 over de Autovía del Urumea gereden en zag her en der online dat er nog wat gaten in het traject zaten). De andere kant van mijn interesse is wat specifieker van aard: ik kwam op google maps namelijk dit tegen:

https://www.google.com/maps/@41.6513754 ... 384!8i8192

Dat bord "autoweg" heb ik nergens anders (in Spanje) gezien, en ik kom ook 250 meter verderop (en ook bij op- en afritten langs de verdere route) geen bevestiging tegen dat de weg daadwerkelijk autoweg is (overal bij op- en afritten staat een bord Autovía, tot aan het einde van de dubbelbaans weg bij Soria zelf, waar dan ook staat aangeduid dat de Autovía ophoudt). Mijn vragen aan jullie:

1) Zijn er meer autowegen in Spanje (ik kan ze niet vinden) en
2) Wat doet dat bord daar (als mijn assumptie juist is dat daar geen autoweg begint/ligt)?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » zo 30 okt 2022, 20:28

Dat bord geeft een 'vía para automoviles' (weg voor motorvoertuigen) aan. Dat is eigenlijk een autoweg, en daar zijn er in vrij grote delen van Spanje weinig van, omdat bijna alles een autovía is. In Galicia komen ze meer voor.

Ik denk dat dit een juridisch bordje is omdat er verderop (na de aansluiting) de overgang van A-15 naar SO-20 is. Ik vermoed dat dit bord moet aangeven dat je niet mag fietsen op de autovía.

FlorisVDL
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 mei 2020, 12:38
Locatie: Den Haag

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door FlorisVDL » zo 30 okt 2022, 21:44

Ah, dank :top: . Dan ga ik maar eens in Galicië zoeken (dit soort dingen vind ik nou eenmaal interessant). Is het bord dan niet feitelijk dubbelop (je bevindt je namelijk al op een autovía, waar fietsen überhaupt niet is toegestaan)?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » zo 30 okt 2022, 21:48

In Spanje mag je dus standaard wel fietsen op een autovía, volgens mij als enige land in Europa. Het wordt overigens best wel vaak verboden, dit soort borden zie je dan bij de toerit staan:

Afbeelding

Echter bij meer toeritten van de A-15 zie ik dat het autowegbord wordt gebruikt, dat is wel opvallend.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Jeff » zo 30 okt 2022, 23:47

^^ Op bijna alle Klasse 1 wegen (2x2, limiet 110 of 120) mag je fietsen in Estland. Alleen het nieuwste stuk van T2 bij Kose is er een gesloten verklaring voor langzaam verkeer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Pino » ma 31 okt 2022, 8:10

Op Britse expresssways ook. Ook daar een mogelijkheid om specifiek gesloten te verklaren, maar dat gebeurt niet zo vaak.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » do 23 mar 2023, 18:43

Er zijn aardig wat aankondigingen omtrent de voltooiing van de A-15 tussen Soria en Tudela de laatste tijd. Al die aankondigingen kunnen misschien niet los gezien worden van de regionale verkiezingen in Spanje in mei.

De bouw is in de provincie Soria opgedeeld in 4 segmenten;
* zuidelijke bypass Soria: in 2022 is een actualisatie van de planstudie gegund.
* Fuensaúco - Villar del Campo, nieuw aanlegbesluit in december 2022 gepubliceerd
* Villar del Campo - Ágreda, actualisatie van de planuitwerking in uitvoering
* Ágreda - Tarazona, nieuw projectbesluit vastgesteld in maart 2023
* Tarazona - grens Navarra, status onduidelijk
* verder tot Tudela: wordt aangelegd door de regering van Navarra, in 2023 is de planuitwerking herstart.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] A-15 / AP-15 Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » di 04 jul 2023, 14:57

De ministerraad heeft de aanbesteding van de A-15 tussen Fuensaúco en Villar del Campo goedgekeurd. Dit gaat om een aanbesteding van naar schatting € 100 miljoen (ex btw) om 15 kilometer autovía aan te leggen. Het gaat om het blauwe deel op de kaart hiervoor.

Verder is er een update:

* Los Rábanos - Fuensaúco: planuitwerking is in april gestart. Dit is de bypass van Soria
* Villar del Campo - Ágreda: tracébesluit is in maart ter inzage gelegd
* Ágreda - Tarazona: tracébesluit is in maart vastgesteld

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A015] [AP015] A-15 / AP-15 Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Chris » ma 12 feb 2024, 20:31

Er is een contract gegund om 15 kilometer A-15 aan te leggen tussen Fuensaúco en Villar del Campo. Dit is het eerste nieuwe deel van de A-15 tussen Soria en Tudela dat in aanbouw gaat in ongeveer 20 jaar. De werken zijn gegund voor € 99,2 miljoen (€ 6,6 miljoen per kilometer). Dit is voor hedendaagse Spaanse begrippen ongeveer de bodem voor de kostprijs van snelwegbouw, elders in Europa zijn de kosten vaak al richting de 10 miljoen per kilometer of meer opgelopen voor vergelijkbare trajecten, zoals in Polen, Hongarije of Roemenië.

Er zijn heel wat projectbesluiten voor dit deel gemaakt en weer aangepast.

Plaats reactie