[E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [E] [A015] [AP015] Medinaceli - Soria - Pamplona - San Sebastián

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 18:27

Chris schreef: wo 03 aug 2022, 16:01 Het sluit aan op het al geopende stukje rond Ágreda. Bij Tarazona is in de toekomst een verbindingssnelweg gepland naar de A-68 richting Zaragoza, omdat dit dan een doorgaande oost-westverbinding tussen Catalonië en Noord-Portugal wordt.

Als het allemaal gereed is, dan is deze route bijna 60 kilometer korter dan wat tegenwoordig de snelste route is (via Logroño en Burgos).
Aansluiting op een ander geïsoleerd stuk van een paar kilometer is nog steeds geïsoleerd, zou ik menen. Opvulling van het gat naar de A-68 geeft de weg pas zijn functie, zeker omdat hier niet echt een bypass van een stad in zit. Maar goed, Navarra heeft dat gat dus in zijn provinciale wegenplan staan. Dan maar hopen dat ze het ook ter hand nemen.

Het belang van een oost-west naar Noord-Portugal lijkt me niet enorm. Dat zijn geen enorme reizigers- of goederenstromen. Met het completeren van het veel kleinere gat in de A-12 zou je wellicht meer regio’s helpen, al levert het vanuit Barcelona en Zaragoza een overzichtelijke omweg op. Dat maakt het opvullen van de missing link in de A-15 tussen de A-68 en Soria niet minder belangrijk. Want dat is ook de hoofdroute van Pamplona en Navarra naar Madrid.
(en dan moet ik toch weer denken aan die proefballon die ik dit weekend opliet over een snelweg Bayonne-Pamplona)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 aug 2022, 18:40

Het is de meest logische route tussen Barcelona en Porto. Toch twee economische kerngebieden op het Iberisch schiereiland. Maar in totaal volume niet het grootste vandaar dat het ook nu pas aan bod komt in de wegenbouw. Qua kosten/baten is dit natuurlijk van een heel andere orde dan een kruising door de Pyreneeën.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 20:18

We hoeven er niet over te discussiëren dat mijn Bayonne-Pamplona een luchtkasteel is van heb ik jou daar. Maar de N-121 is niet voor niets een vrachtwagenriool: dat is niet alleen tolmijden maar ook omdat Bayonne-Madrid via Pamplona-Soria korter is dan over Burgos. Completering van de A-15 zal deze optie voor alleen maar meer mensen interessant maken. Nou goed, een uitbouw van de N-121 zal een betere kosten-baten-analyse hebben dan een doorsteek van de N-121 naar Bayonne, die nog wat extra kilometers winst zou opleveren.

Op de oost-west-route: ja, je praat over economische kernregio’s op het Iberisch schiereiland, maar geen regio’s die van oudsher op elkaar gericht zijn. Catalonië richt zich op de Meditterranean Arc en natuurlijk het rijke noorden van Europa. Portugal doet dat laatste ook, maar heeft dan weer meer historische banden met Atlantisch Europa. En handelt op zich natuurlijk veel met Spanje, maar moeilijk te zeggen dat je daarmee de rechtvaardiging hebt voor die shortcut naar Barcelona.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 aug 2022, 12:12

Pino schreef: wo 03 aug 2022, 20:18 maar moeilijk te zeggen dat je daarmee de rechtvaardiging hebt voor die shortcut naar Barcelona.
Er liggen hele rij provinciehoofdsteden op rij die ook voordeel hebben van de shortcut A-15 > A-68: Zamora, Valladolid, Soria, Zaragoza, Lleida, Barcelona.

De A-12 zal te ver om blijven voor lange-afstandsverkeer. Dat is niet veel meer dan 10 kilometer korter vergeleken met de huidige doorsteek via de N-232 van Haro naar Pancorbo. De A-11 en deze shortcut maakt het bijna 60 kilometer korter.