Moderator: Moderatoren
Tja, in Spanje zullen op de tolwegen die voorzieningen ook wel in de tolprijs verwerkt zitten.Chris schreef:Ik denk dat de verkeersintensiteiten op de lange-afstandsassen te laag zijn voor voorzieningen direct langs de snelweg. In Scandinavië zie je dat ook veel. In Spanje verwerken de meeste nationale A-wegen niet veel meer dan 25.000 voertuigen tussen de grote steden, dat is toch wel beduidend lager dan in Frankrijk, Duitsland of Italië. Tanken moet je inderdaad vaak naast de afrit doen, net zoals bij de Autohof in Duitsland.
Dat ben ik met je eens. Het Spaanse wegennet is goed en voldoet prima. Het OWN rijdt goed door.Toch heeft Spanje denk ik wel het beste wegennet ter wereld. Grotendeels tolvrij, lage brandstofprijzen, veel snelwegen en ook het onderliggend wegennet is meestal wel vrij goed op plekken waar geen snelweg zijn.
Er zijn ook enkele tolvrije Autopista's, om het ingewikkeld te maken.HAFRABAisfun schreef:Zijn autopista's ook beter dan autovia's (aangezien je moet betalen om op een autopista te rijden)
Mwa, toch nog aardig wat. De radialen van Madrid, de AP-41 tussen Madrid en Toledo, de M-12 bij de luchthaven van Madrid, de AP-1 in Baskenland tussen Eibar en Vitoria, de AP-7 langs de Costa del Sol en ook ten zuiden van Alicante, volgens mij ook een handvol wegen in Galicië en de AP-71 is volgens mij ook redelijk nieuw.Chris schreef:Vanaf midden jaren 90 werden er echter op grote schaal volledig nieuwe autovías gebouwd, nieuwe tolwegen zijn er sindsdien amper nog aangelegd,
Er zijn ook nog veel Autovías met bushaltes, vele Autovías hebben ook substandaard aansluitingen (bijna haaks zonder invoegstrook of uitvoegstrook) en de MA-24 heeft zelfs een stoep langs de weg, zonder vangrail tussen de weg en de stoep. Er zijn ook een paar Autovías met haarspeldbochten, zoals de N-I bij de Puerto de Etxegarate en eerder de A-4 bij de Desfiladero de Despeñaperros.Het enige verschil is dat incidenteel op oude autovías nog fietsers zijn toegestaan op de vluchtstrook, maar dit is maar een klein percentage van het netwerk.
Nee. Veel tolwegen die niet in beheer van de staat zijn, zijn wel Autopista. Alle radialen van Madrid bijvoorbeeld (de R-wegen), een handvol C-wegen rond Barcelona en nog wat meer.Vinny schreef:Een autopista is toch altijd een autosnelweg met een AP-nummer?
Dat bord duidt altijd op een Autopista. Autovías hebben een ander bord. AP staat voor zover ik weet niet voor AutoPista, maar voor Autopista a Peaje. De meeste Autopista's zijn tolwegen, maar er zijn dus enkele uitzonderingen. Ook sommige AP-wegen hebben tolvrije delen (zoals de AP-4), die dan wel in beheer van de concessionair zijn. Maar goed, dat soort dingen komen in Frankrijk bijvoorbeeld ook voor.Een gewoon bord autosnelweg duidt dacht ik altijd op een autovia of een autopista.
Volgens mij zijn alle tolsnelwegen sowieso een Autopista en zijn er geen tolplichtige Autovías. Dus al die Madrileense radialen, de R-2, R-3, R-4 en R-5, zijn allen Autopista's.marcel schreef:Het lijkt mij dat een autosnelwegbord een autopista aangeeft, de R5 is dus ook een autopista
Tja ik heb het normale snelwegbord ook op snelwegen bij Barcelona gezien (met een C prefix), maar dat zijn dus ook gewoon autopista's...marcel schreef:Het lijkt mij dat een autosnelwegbord een autopista aangeeft, de R5 is dus ook een autopista
http://maps.google.de/maps?hl=de&ie=UTF ... 67,,0,6.05
terwijl het autovia-bord een autovia aangeeft.