[E] [A001] A-1 Madrid - Burgos - San Sebastián

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [E] [A001] A-1 Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Pino » ma 20 feb 2023, 12:24

Ds79m schreef: ma 20 feb 2023, 12:20 In dit dorp is het natuurlijk vrij duidelijk dat dit niet helemaal de bedoeling is. Al moet ik wel zeggen dat het stuk aan de noordkant buiten de bebouwing best een voordeel heeft met comfort en verkeersveiligheid ten opzichte van een gewone weg. Niet dat je het zo zou aanleggen natuurlijk, maar het is nu toch al zo gebouwd en veroorzaakt daar geen overlast. Aan de zuidkant heb je nog een flinke helling, dus dat zou je eventueel nog deels 2+1 kunnen laten.
Alleen al om het niet duurder te maken dan nodig zou ik me hier focussen op het stuk binnen de bebouwde kom. Als je daarbuiten al iets doet, moet het zijn om verkeer netjes af te knijpen naar de 1x2-passage van het dorp met vmax 50 of 70 en gelijkvloerse aansluitingen.

Chris
Moderator

Re: [E] [A001] A-1 Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » do 09 mar 2023, 19:51

De verkeersintensiteiten op de AP-1 zijn sinds het tolvrij worden met 30% gestegen. Het aantal vrachtwagens is 120% toegenomen, tot 9.000 vrachtwagens per dag.

De gemiddelde intensiteit ligt op 29.500 voertuigen per dag, met een piek van gemiddeld 47.600 voertuigen per dag in augustus (data 2022).

Afbeelding

Aankondigingen omtrent de AP-1 Burgos - Armiñón:

* een aanbesteding voor de planuitwerking van 2x3 rijstroken door de kloof van Pancorbo start binnenkort
* er komen 2 nieuwe aansluitingen: Monasterio de Rodilla en Zuñeda.
* de aansluiting Armiñón wordt heringericht
* uiteindelijk moet de gehele AP-1 naar 2x3 rijstroken verbreed worden tussen Burgos en Armiñón
* er komt een nieuw knooppunt met de A-12
* er komen meer vrachtwagenparkeerplaatsen op verzorgingsplaatsen, en er komen noodparkeerplaatsen voor in de winter

De totale kosten zijn geraamd op € 385 miljoen
Afbeelding