- SPOILER: TOON
Mijn plan is om ooit eens een 2 weekse roadtrip te gaan doen in dit gebied, maar dan moet ik eerst een auto met airco hebben, want anders doe ik het mooi niet.

Moderator: Moderatoren
Ik kwam het tegen op Google Earth, het is een fort in Villena, tussen Albacete en Alicante aan de A31.vynkce schreef:Prachtig fort daar op de achtergrond, weet iemand welk dat is?
Het heet:Chris schreef:Ik kwam het tegen op Google Earth, het is een fort in Villena, tussen Albacete en Alicante aan de A31.vynkce schreef:Prachtig fort daar op de achtergrond, weet iemand welk dat is?
Er zijn wel meer zo'n snelwegen in Spanje, de AP8 tussen Deba en Bilbao vond ik ook wat te bochtig om overal 120 te rijden.Chris schreef: ↑zo 05 sep 2021, 16:10 Ik heb vanmiddag de A-31 van Almansa naar Alicante gereden. Ik vond het opmerkelijk dat je op de laatste pakweg 40 kilometer tot in Alicante gewoon 120 mag, er zitten zeer veel scherpe bochten in dit traject, die zelfs met 120 op de teller (115 GPS) al fors waren en wellicht bij druk verkeer ook wel problematisch.
Daar zeg je zowat.Chris schreef: ↑zo 08 mei 2022, 11:35
Had zo Amerika kunnen zijn, compleet met die Burger King.
A-31 Almansa - Alicante 47 by European Roads, on Flickr
Het beeld van Spanje op kaarten was inderdaad jarenlang wat snelwegen rond Madrid, maar dat leek geïsoleerd te zijn van de rest van het snelwegennet dat redelijk samenhangend was: de huidige AP-7 als langste snelweg, met AP-2 daarvan aftakkend en in het verlengde daarvan naar het westen AP-68, die je zo’n beetje op de Baskische snelwegen bracht: AP-1 en AP-8. Dat was zo ongeveer waar men begin jaren ‘80 stond toen de grote upgrade van de radialen van Madrid begon en met de uitbouw van de snelwegen langs de drie kusten. Maar om de reden die Chris noemt, kwam die nog lang minder in beeld op de kaarten - net zoals ik er ook pas later achterkwam dat de bewuste N-wegen ook vóór dat Autovía-plan nog lang niet zo slecht waren. Denk bijvoorbeeld aan het profiel onder Plan REDIA.Chris schreef: ↑za 07 mei 2022, 20:18 Spanje had ongeveer 7.000 kilometer autosnelweg in 1995. Dat is toch niet weinig. Het is nadien nog weer ruim verdubbeld tot bijna 16.000 kilometer.
Echter op veel kaarten van voor de hernummering van 2003 werden autovías niet als autosnelweg aangegeven, omdat ze toen nog een N-nummer hadden. Op sommige ANWB kaarten zelfs vele jaren later nog niet.
Dit zal het Serra de Fontcalent zijn, top 446 meter hoog. Schijnt qua bevolking nog wat bijzonders te zijn.
Deze kaart hoort bij het tweede Plan General de Carreteras: https://www.wegenwiki.nl/Plan_General_d ... teras_1984Pino schreef: ↑zo 15 mei 2022, 12:28 Hieronder een kaartje van de plannen uit 1984, met daarop in het rood wat er toen al lag aan snelwegen. En dat rode beeld is dus feitelijk wat er tot na 2000 op de kaarten bleef staan, omdat blauw, groen en geel (die er rond 1995 grotendeels wel lagen) ‘maar’ autovías waren.
Bron: https://noticias.coches.com/noticias-mo ... ana/198937