[E] [A031] Atalaya de Cañavete - Alicante

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [E] [A031] Atalaya de Cañavete - Alicante

Bericht door Pino » zo 15 mei 2022, 21:17

Chris schreef: zo 15 mei 2022, 20:56 Valencia is de kortste route van Madrid naar een zeehaven, maar ik denk dat in die tijd Alicante wellicht wat meer van belang was voor het toerisme dan Valencia. (het binnenlands toerisme van de Madrileños).
Op zijn minst waren de routes naar Alicante (Benidorm) en Málaga (Marbella, Torremolinos) wegen die de grote hoeveelheden verkeer te verstouwen kregen op dagen van grote vakantie-uittocht. Hoewel vermoedelijk van geringer belang voor de economie, vroegen die hoeveelheden verkeer op een paar topdagen wel om grote maatregelen. Daarom werden bypasses en verdubbelingen in met name het directe achterland van Alicante ook al zo vroeg ingezet. Het kón gewoon niet langer over de oude weg op die dagen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 mei 2022, 21:22

Ik vermoed dat in die tijd het om meer dan een paar drukke reisdagen in de zomer ging, maar om bijna elk weekend. Alicante was immers niet zo heel ver rijden en in die periode was het vliegtuig voor de meeste mensen niet weggelegd. Er was ook een term voor die weekendpiek, de 'operación salida'. Tegenwoordig is dat niet zo heel belangrijk meer omdat er maar beperkt congestie is door recreatieverkeer. Maar op een paar dagen per jaar loopt het nog een beetje vast op de uitvalswegen van Madrid, maar zeker niet van de schaal van Frankrijk of Italië.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 mei 2022, 21:46

^^ Tja, ik heb collega’s in Madrid die op veel manieren pendelen naar appartementen aan de zuid- en oostkust. Da’s in ieder geval nu iets dat je makkelijk in een weekend doet. Gaan vaak ook met de AVE, kunnen ze vrijdagmiddag en maandagochtend werken onderweg. Maar goed, begin jaren ‘80 zonder snelwegen en AVE’s zal dat nog veel tijdrovender zijn geweest, al kwam je onderweg niet heel veel dorpen tegen waarvoor je van het gas moest. Dus toen ging het niet ieder weekend, dus wellicht ook minder verkeer…

Jij hebt wel eens filmpjes gedeeld van de verschillende verkeers-operaties in Spanje. Als ik me goed herinner is dat meestal eerste helft jaren ‘90? Dat kun je ergens duiden als een periode waarin het snelwegennet al flink genoeg gegroeid was om massale auto-verplaatsingen mogelijk te maken (en de economie/autobezit natuurlijk ook), maar waarin er nog niet genoeg asfalt lag om geen bottlenecks te hebben. Behalve completering van de grote routes zorgde daarna natuurlijk ook verdichting van het snelwegennet voor een ontlasting die Operación Salida niet meer zo’n groot ding maakte.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 feb 2023, 20:17

Een video van de A-31 in het achterland van Alicante.

Aan de hoeveelheid bochtschilden te zien is al af te lezen dat dit niet echt volgens moderne standaarden is aangelegd: een eerste generatie autovía. De N-330 (ontwerpen op 100 km/h) is verdubbeld en ongelijkvloers gemaakt, met een snelheid van 120 km/h.

Aan de andere kant: dat hele stuk op 100 begrenzen is overdreven en het regent er toch bijna nooit, dus gladheid is ook iets wat daar zeldzaam is. Maar je moet het stuur wel goed vasthouden bij 120 op de cruise control.

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 mar 2023, 14:04

Een video van het tweede deel tot in de stad Alicante, tot het einde van de autosnelweg. Het verraste mij wel dat er amper verkeer reed.

Link