Extremadura heeft een redelijk ontwikkeld wegennet, waarbij de A-5, A-58 en A-66 als nationale snelwegen door de regio lopen, en EX-A1 en EX-A2 als regionale snelwegen. Nogal eens wordt gesproken van 'de Extremadura', maar dat is niet correct.

Moderator: Moderatoren
Langs de route kom je langs drie dorpjes - of beter gezegd de weg scheert erlangs. Als enige tussenoplossing in het 'alles of niets' speelveld kan ik me nog voorstellen dat men daar de weg wat beter langs geleidt dan nu het geval is. Of ongelijkvloers maakt met een local access road parallel aan de EX-100. Als de intensiteiten dan verder te laag zijn voor aanleg van een autosnelweg (zelfs volgens de regionale standaard), zou ik er het geld niet aan besteden als je op deze weg toch al vrijwel permanent 100 km/h kunt rijden. Behalve wanneer, ondanks die paar mogelijke ingrepen bij dorpjes, nog steeds sprake is van onveiligheid op de weg die de grotere investering in een autosnelweg wenselijk maakt.Chris schreef:Als je deze Streetview afbeeldingen ziet, snap je wel waarom men een 'alles of niks' mentaliteit heeft. De enige meerwaarde boven deze weg is een 2x2 autovía waar 120 km/h gereden mag worden. Investeren in ongelijkvloerse kruisingen is in de huidige setting nauwelijks nodig, afgezien van twee rotondes direct aan het begin van de route bij Badajoz kom je 0 rotondes of verkeerslichten tegen over een afstand van 75 kilometer.
Wat me een prima reden lijkt om meer te kijken naar black spots (dus plaatsen waar meerdere aanrijdingen per jaar plaatsvinden) dan naar een statistiek als ongevallen per voertuigkilometer of zoiets. Plus de genoemde lokale aanpassingen in het "voorkomen is beter dan genezen"-segment.Chris schreef:Dit soort routes als tweederangs hoofdwegen komen vaak wel als relatief onveilig uit de bus, maar dat is ook vooral omdat de echt onveilige trajecten al zijn vervangen door autosnelwegen. Er zullen altijd wegen zijn die daarna de onveiligste blijven.