Zijsporen zijn er bepaald niet meer in overvloed.
Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- autoweg
Re: Het wel en wee van het OV

Bij de moderniseringen van station Breda zullen de zijsporen geheid ook zijn verdwenen omdat men de ruimte nodig had voor het uitbreiden van het station.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- autoweg
Prorail vindt zijsporen vervelend. Want ze hebben wissels en die moeten onderhouden worden. Of vallen in storing (omdat ze niet onderhouden worden) en moeten elke dag bereden worden. En omdat ze geen aantoonbare positieve invloed op (het normale) treinverkeer hebben zijn ze dus overbodig.
Ook het hele corridordenken komt uit die koker. Als het aan Prorail lag dan werd het Nederlandse spoor als een metro uitgebaat.
Ook het hele corridordenken komt uit die koker. Als het aan Prorail lag dan werd het Nederlandse spoor als een metro uitgebaat.
-
- Moderator
Voor bedrijfsaansluitingen worden toch ook hoge tarieven gerekend? Ik weet nog dat bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle daar was gebouwd met het idee dat sommige bedrijven een spooraansluiting zouden kunnen krijgen. Uiteindelijk is er geen één bedrijf die dat heeft.
-
- autoweg

Nu zit de terminal van Cabooter, die naar de bovengenoemde plek gaat, nog aan de Maaslijn richting Venray en moet er onnodig extra gerangeerd worden om de terminal te bereiken per trein.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x5 autosnelweg
De relatief recent geopende terminal bij Tilburg (meer Berkel-Enschot) wordt anders volop gebruikt.
-
- 4x5 autosnelweg
Zijsporen hebben geen enkele voordeel bij het regulier exploiteren van de treindienst en zijn wel lastig in onderhoud en beheer, en kosten ook nog eens bovengemiddeld veel geld zonder dat er bruikbaarheid tegenover staat. De tijden dat er goederenmeuk op werd geparkeerd is verleden tijd. Kortom volkomen terecht dat ProRail die weghaalt!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Het goederenvervoer per trein is gecentraliseerd op een aantal locaties waar de vervoerders mooi gebruik kunnen maken van schaalvoordelen en overslagfaciliteiten.
-
- Moderator
Het aandeel binnenlands goederenvervoer per rail in Nederland is 0,7%. Met dit beleid zal dat ook wel niet groter gaan worden.
-
- 4x5 autosnelweg
Hoho. Dat komt omdat we geen Zwitsers beleid voeren. Gewoon een basistunnel bouwen tussen Arnhem en Bad-Bentheim en de badslippers kunnen gewoon zonder moeilijke Achterhoekers de grens over. Vrachtwagens verbieden om op zon- en feestdagen te rijden, en natuurlijk een flinke tol heffen 

-
- 2x5 autosnelweg
0,7% van een groot volume aan containers is nog steeds een aanzienlijk aantal. Maar op het geheel van transportbewegingen speelt de trein maar een marginale rol.
-
- autoweg
Ik gaf de voorzet, je kon erop wachten wie er zou inkoppen

Overigens is het soms niet alleen ProRail die van de zijsporen af wil.
In Rijen (station Gilze-Rijen) gaat het zijspoor ook verdwijnen, na de ombouw i.v.m. de ondertunneling van de N631.
Daar zijn het omwonenden die last hebben van goederentreinen die 's nachts wel eens op het zijspoor stoppen...
-
- autoweg
Het opheffen van een overweg door een tunnel is natuurlijk hét moment voor ProRail om misbruik te maken van de situatie en het door hun zo gehate zijspoor op te heffen. En dat stomme gezeur van de bewoners langs het spoor moet eens ophouden.
Als ervaringsdeskundige, ik heb 19 jaar tot aan mijn trouwen in 2006, pal langs het spoor gewoond in de bovenwoning van station Horst-Sevenum weet ik waar het over gaat.
Jammer dat door het "deskundig" wegsaneren van zoveel wissels in ons land er totaal geen flexibiliteit meer bestaat in het bijsturen van de treindienst als er een stremming is op een bepaald baanvak.

Jammer dat door het "deskundig" wegsaneren van zoveel wissels in ons land er totaal geen flexibiliteit meer bestaat in het bijsturen van de treindienst als er een stremming is op een bepaald baanvak.
Met vriendelijke groet,
-
- expressweg
Bij een onbewaakte overweg tussen Sneek en Leeuwarden is voor de tweede keer in twee jaar een trein tegen een auto aan gereden. De eerste keer kwam iedereen met de schrik vrij, nu zijn er twee doden:
https://nos.nl/artikel/2383708-twee-dod ... -friesland
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1062 ... uto-boazum
https://nos.nl/artikel/2383708-twee-dod ... -friesland
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1062 ... uto-boazum
-
- Forumbeheerder
Uit de artikelen en reactie van ProRail blijkt dat er al enige tijd wordt gesproken over het actief beveiligen van deze overweg. Realisatie uiterlijk 2023. Ambitie straalt er weer vanaf
.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden waarom de spoorbeheerder én politiek niet direct werk maken van het opruimen van dit soort NABO's voor (op z'n minst) gemotoriseerd verkeer. Eerste stap daarin zou het beveiligen moeten zijn, daarna kan je nog praten en steggelen over opheffen. Als je veiligheid op en om het spoor écht belangrijk vindt, zou hier geen discussie over mogen bestaan.
Maar kennelijk -ondanks alle krokodillentranen van de verantwoordelijken- staat veiligheid niet op 1. Men blijft liever touwtrekken rondom afsluiten, vervangende wegen en al dat soort dingen. Procedures die jaren kosten, terwijl de overwegen onbeveiligd erbij blijven liggen. Het resultaat is dat er vandaag weer 2 doden zijn gevallen. Men kan trots zijn, daar hoog in de ambtelijke en politieke torens.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden waarom de spoorbeheerder én politiek niet direct werk maken van het opruimen van dit soort NABO's voor (op z'n minst) gemotoriseerd verkeer. Eerste stap daarin zou het beveiligen moeten zijn, daarna kan je nog praten en steggelen over opheffen. Als je veiligheid op en om het spoor écht belangrijk vindt, zou hier geen discussie over mogen bestaan.
Maar kennelijk -ondanks alle krokodillentranen van de verantwoordelijken- staat veiligheid niet op 1. Men blijft liever touwtrekken rondom afsluiten, vervangende wegen en al dat soort dingen. Procedures die jaren kosten, terwijl de overwegen onbeveiligd erbij blijven liggen. Het resultaat is dat er vandaag weer 2 doden zijn gevallen. Men kan trots zijn, daar hoog in de ambtelijke en politieke torens.
-
- autoweg
Aan de andere kant, als je ziet hoe dat weggetje erbij ligt daar... zou je ProRail nog bijna begrijpen als die zeggen: een bewaakte overweg met alle toeters en bellen is daar een beetje een vlag op een modderschuit... 
https://www.google.nl/maps/@53.0934465, ... 312!8i6656

-
- Moderator
Die weg gaat maar naar één boerderij, die ook alleen via deze weg toegankelijk is, dus afsluiten is geen optie. Het alternatief is om een hele nieuwe toegangsweg aan te leggen. Dan is een bewaakte overweg misschien goedkoper. Of toch maar een AKI voor dit soort situaties, ook al zijn die jaren geleden al in ongenade geraakt.
Street View is overigens wel verouderd, er staan nu ook borden en andreaskruizen.
Street View is overigens wel verouderd, er staan nu ook borden en andreaskruizen.
-
- Forumbeheerder

Ook zo'n raar besluit ja. Alle AKI's moesten en zouden weggehaald worden en vervangen door (mini-)AHOB's (met slagbomen dus). Maar de NABO's zijn in dit programma nagenoeg genegeerd

-
- 4x5 autosnelweg
53.091687, 5.687940Victor schreef: ↑za 05 jun 2021, 14:56 Aan de andere kant, als je ziet hoe dat weggetje erbij ligt daar... zou je ProRail nog bijna begrijpen als die zeggen: een bewaakte overweg met alle toeters en bellen is daar een beetje een vlag op een modderschuit...
Hier is een ongebruikte brug over de Boazumer Feart (Bozummervaart), blijkbaar is hier ooit een verbindingsweg gepland.
Vaak is er wel overleg met grondeigenaren en gemeenten. De laatste hikken tegen de enorme investeringen aan die er mee gemoeid gaan. En mensen hebben ook recht op overpad. Je kunt moeilijk tegen de boer (die blijkbaar ook een mini-camping exploiteert) zeggen: nou zoek het maar uit jongen, jij komt niet meer bij je boerderij. Leg maar een weg aan over het veld van je buren als je niet wil verhuizen.Maar kennelijk -ondanks alle krokodillentranen van de verantwoordelijken- staat veiligheid niet op 1. Men blijft liever touwtrekken rondom afsluiten, vervangende wegen en al dat soort dingen. Procedures die jaren kosten, terwijl de overwegen onbeveiligd erbij blijven liggen. Het resultaat is dat er vandaag weer 2 doden zijn gevallen. Men kan trots zijn, daar hoog in de ambtelijke en politieke torens.
-
- Voorzitter
Tot mijn verbazing kwam ik die vorige week in Delfzijl nog tegen!

https://www.google.com/maps/@53.3247613 ... 312!8i6656
https://www.google.com/maps/@53.3299946 ... 312!8i6656
https://www.google.com/maps/@53.3331543 ... 312!8i6656
Daar in het havengebied staan trouwens ook nog de nodige RVV 1966-exemplaren van

-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Dat vind ik niet de goede redenatie. Die overweg bestaat nu eenmaal, we vinden verkeersveiligheid heel belangrijk, dus heb je maar twee opties: óf je ruimt het op óf je installeert wat we nu als minimum beschouwen.
Als ik het goed zie kan die boerderij ook prima naar de N384 ontsloten worden. Misschien één bruggetje aanleggen, maar dat lijkt mij wel opwegen tegen het kunnen opheffen van de overweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Vandaag even langsgekomen. Het is maar één boerderij maar er staan behoorlijk wat auto's op het erf. De 'mini-camping' trekt blijkbaar veel bezoekers die ook geen plaatselijke bekendheid hebben. Daar gaat het naar mijn mening mis. Ik denk dat het goed is als de gemeente, de grondeigenaar en ProRail nog eens gezamenlijk om de tafel gaan zitten en een mooi plan van aanpak maken.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- 2x3 autosnelweg
[ik denk nu even voor andere mensen] Wat ik me zou kunnen voorstellen, is dat als je als campinggast hier langs komt, de spoorlijn met enkelspoor en geen bovenleiding de indruk geeft dat er in 1926 voor het laatst een trein is gepasseerd. Als je dan bij meerdere passages over die spoorwegovergang in dat idee bevestigd wordt, komt die ene keer dat er wel een trein aankomt als een complete verrassing.Vinny schreef: ↑zo 06 jun 2021, 20:55 Vandaag even langsgekomen. Het is maar één boerderij maar er staan behoorlijk wat auto's op het erf. De 'mini-camping' trekt blijkbaar veel bezoekers die ook geen plaatselijke bekendheid hebben. Daar gaat het naar mijn mening mis. Ik denk dat het goed is als de gemeente, de grondeigenaar en ProRail nog eens gezamenlijk om de tafel gaan zitten en een mooi plan van aanpak maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- autoweg
De overgangen hier in het dorp zien er beter uit, en daar rijdt 2x per dag een goederentrein met maximaal 40km/h...
-
- autoweg
Daar ligt dan ook een taak voor de camping-eigenaar om de gasten daarop attent te maken.Ds79m schreef: ↑zo 06 jun 2021, 21:49 [ik denk nu even voor andere mensen] Wat ik me zou kunnen voorstellen, is dat als je als campinggast hier langs komt, de spoorlijn met enkelspoor en geen bovenleiding de indruk geeft dat er in 1926 voor het laatst een trein is gepasseerd. Als je dan bij meerdere passages over die spoorwegovergang in dat idee bevestigd wordt, komt die ene keer dat er wel een trein aankomt als een complete verrassing.
-
- Moderator
Deze overweg ligt in volledig open gebied met in beide richtingen kilometers vrij zicht, er is geen boom die het zicht ontneemt. En er staan nu meer borden dan op Street View. Om zo aangereden te worden moet je wel echt pal voor een trein de overweg oversteken, kennelijk totaal niet opgelet. De inzittenden waren ook al op leeftijd (beiden 79).
-
- Voorzitter

-
- autoweg

Buiten de vraag of de bestuurder de trein wel goed gezien heeft is er nog een mogelijke oorzaak van de aanrijding. Het komt slechts heel zelden voor maar het gebeurt een dood enkele keer dat een automobilist bewust zijn auto voor een aanstormende trein zet. Ik wil niet zeggen dat het hier gebeurt is maar het is wel een van de mogelijke oorzaken. Dit zal echter nooit als zodanig gecommuniceerd worden door de politie en ProRail.
Met vriendelijke groet,