Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » za 11 dec 2021, 19:08

Mooie foto's. Ik ga de SGMm wel missen, ook al zijn ze behoudens een enkele uitzondering mijn dagelijkse trein geweest. Het eerste wat ik deed als ik zo'n trein trof was het raampje open zetten op de plek waar ik ging zitten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » za 11 dec 2021, 19:12

Ik heb 12 jaar in Zoetermeer gewoond en die treinen dus veel gezien en gebruikt waar ze specifiek voor waren ontworpen. Interessant is nog wel dat er een paar SNUP's zijn die een soort tastbare herinnering zullen blijven aan de Sprinter.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Steptimer » ma 13 dec 2021, 18:29

De snelle Intercity is terug in Zeeland. :top:
Sinds vandaag rijden er 3 in plaats van 2 treinen per uur door Zeeland. Later in de avond 2 per uur.

1 Sprinter per uur Vlissingen - Roosendaal
1 Intercity per uur als stoptrein door Zeeland Vlissingen - Amsterdam
1 Snelle Intercity per uur Vlissingen - Amsterdam

De ambities van de provincie Zeeland zijn hoog! De volgende stap; de hogesnelheidstrein doortrekken naar Vlissingen . :top:

Bron: https://www.omroepzeeland.nl/video/Vert ... -intercity

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 dec 2021, 19:23

Steptimer schreef: ma 13 dec 2021, 18:29De ambities van de provincie Zeeland zijn hoog! De volgende stap; de hogesnelheidstrein doortrekken naar Vlissingen . :top:
:lol: Gaat niet gebeuren! Maar leuk dat ze ambities hebben!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 13 dec 2021, 19:28

Parijs - Breda -Vlissingen.

Het kán wel. Het grootste deel van die lijn ligt er al :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » ma 13 dec 2021, 21:47

Ik denk niet dat ze het dan hebben over een TGV naar Parijs maar over een trein over de HSL naar Amsterdam. Dat kan best nog wel eens komen denk ik. Wat nu de 1000 is die van Rotterdam naar Amsterdam gaat kun je zonder problemen doortrekken naar Vlissingen. De 2200 laat je dan in Rotterdam of Dordrecht beginnen en blijft sneltrein via Delft en Leiden.
Eens zien wat er allemaal komt als er voldoende ICNG is.

Nu al is de verbinding via de HSL met overstap in Rotterdam de snellere optie vanaf Vlissingen, en die overstap is 13 minuten. Daar kan dus makkelijk nog eens 10 minuten van af, en met de ICNG wordt de verbinding over de HSL nog een paar minuten sneller. Krijgen we misschien weer een verbinding Vlissingen - Groningen :woop:

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Steptimer » ma 13 dec 2021, 23:06

Het gaat uiteraard niet om de verbinding met Paris. :lol:

Als de Zeeuwse intercity in de toekomst via de hogesnelheidslijn kan rijden, valt ook richting Rotterdam en Schiphol nog tijdwinst te boeken. NS en ProRail gaan dat onderzoeken. Als onderdeel van het compensatiepakket voor het afblazen van de marinierskazerne!

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 14 dec 2021, 8:48

Sneller naar Rotterdam zal wel meevallen, je kunt helaas bij Lage Zwaluwe niet de HSL op dus je zult vanuit Roosendaal nog via Dordrecht moeten rijden. De omweg via Breda en daar kopmaken zal geen winst brengen. Die aftakking is dom genoeg een paar kilometer te ver zuidelijk gelegd, maar het zal toch niet gepast hebben tussen Lage Zwaluwe en de Moerdijk in.

En ik denk dat je zo'n IC dan via Schiphol - A'dam Zuid - Lelystad moet sturen. Uiteraard 200 rijden tussen Lelystad en Zwolle en dan eens kijken of je toch eens wat sneller naar Groningen kunt gaan rijden zonder een Zuiderzeelijn aan te leggen. 200 km/h moet daar best doenbaar zijn.

Er valt nog wel wat te verbeteren op het Nederlandse spoornet :yes: En ook eens beginnen om van het zuiden uit naar 3 kV om te bouwen.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » di 14 dec 2021, 11:11

Die intercity is maar 4 minuten sneller tussen Vlissingen en Rotterdam Centraal, dan dat de reisoptie was in 1998...

Gewoon niet meer stoppen op Blaak, Schiedam, Delft, LNOI en Heemstede/Aerdenhout en je bent zo meer als 10 minuten sneller in Amsterdam.

Het ligt een beetje aan welke trein je neemt, maar als je geluk hebt met de IC-Direct aansluiting doe je nu 2u 22m over Vlissingen - Amsterdam CS, dit is met overstap. Zonder overstap doe je er 2u 45m over (en 3u 4m als je de stoptrein uit Zeeland neemt).
In 1998 deed je over de IC en de stoptrein respectievelijk 2u 36m en 2u 48m.

Overigens had er bij Lage Zwaluwe echt wel een mogelijkheid geweest om een aftakking te maken van de HSL en die aan te sluiten op het spoor richting Roosendaal. De fly-over voor de HSL ligt er al, het punt is de A16, waardoor je de klim niet kan maken om links uit te komen op de HSL (vanuit Roosendaal). Je zult op -1 het bestaande spoor onderdoor moeten en vervolgens links van de HSL moeten klimmen. Dan ligt de Spoordreef in de weg, maar die zou je ook direct op de hoofdstraat aan kunnen sluiten.

Maar als we dan toch bezig zijn en met ICNG materieel gaan rijden, misschien is het dan een idee op Staatslijn F in zijn geheel om te bouwen naar 25kV met ERTMS met een spanningslus bij Roosendaal? :heygrr:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 14 dec 2021, 13:34

Dan moet je de sprinters ook met bi-courant (1500 V en 25 kV) materieel gaan rijden, volgens mij lust SNG in zijn huidige opzet geen 25 kV.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 14 dec 2021, 14:22

^^ Ik ben er sowieso voor dat al het nieuw aangeschafte materieel bi-/multicourant moet zijn, en geschikt voor 25 kV. Bij voorkeur wordt geleidelijk aan het hele netwerk omgebouwd naar 25 kV.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 14 dec 2021, 14:35

Dat kan nog wel wat decennia duren. In België is nu geloof ik gemengd: grootste gedeelte nog 3.000 V, maar in de Ardennen al een aantal lijnen op 25 kV.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 14 dec 2021, 15:20

Coen Tunnel schreef: di 14 dec 2021, 14:22 ^^ Ik ben er sowieso voor dat al het nieuw aangeschafte materieel bi-/multicourant moet zijn, en geschikt voor 25 kV. Bij voorkeur wordt geleidelijk aan het hele netwerk omgebouwd naar 25 kV.
Ben ik ook wel voorstander van maar daar zijn een paar problemen mee. Het werkt niet met ATB en ik geloof er niks van dat dat voor 2050 uitgefaseerd is. En de ombouw naar 25 kV is wat ingrijpender dan naar 3000V.
Maar inderdaad, als Prorail eens een oekaze had kunnen uitvaardigen dan was het dat wel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » di 14 dec 2021, 15:27

Ombouw naar 3000 kV lost al veel problemen op zonder dat de kostprijs extreem hoog wordt.

Het is sowieso wel interessant om de reistijden per trein uit de jaren 80 of 90 te vergelijken met nu. Of de reistijdwinst is, zoals hiervoor gezegd, in minuten uit te drukken of de reistijd is zelfs langer geworden.

Vanuit mijn eigen woonplaats was destijds een snel- c.q. stoptrein naar Amsterdam. Die verbinding heet tegenwoordig Intercity (in de tussenliggende jaren zijn onderweg een aantal stations geopend). Desondanks is de reistijd met de "Intercity" in 2021 langer dan met de "sneltrein" in 1992.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » di 14 dec 2021, 15:40

^^ Het Nederlandse spoor is zo druk geworden dat het bijna overal filerijden is. Op veel trajecten is het aantal treinen verdubbeld en dan zie je dat twee sporen eigenlijk onvoldoende is.
Als er op een tweesporig traject ieder kwartier een sprinter rijdt, dan mogen er niet meer dan 5 sprinterstations op dat traject liggen. Als er meer zijn, dan moet de IC dus op een station halverwege gaan stoppen om niet tegen de achterkant van de sprinter aan te rijden. En als het er exact 5 zijn, dan moet de intercity precies na de sprinter vertrekken. Dat past niet altijd, waardoor veel intercities onderweg lang stil moeten staan.

Het is een trade off die gemaakt is. Er is besloten dat hoge frequenties meer waarde hebben dan snellere lange-afstandsritten. En dus ben je op veel lange trajecten nu langer onderweg dan 30 jaar geleden. Maar als je je trein mist, hoef je minder lang op de volgende te wachten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » di 14 dec 2021, 15:51

^^ Dat is inderdaad een keuze.

Die zorgt er tegelijk wel voor dat mensen voor een bestemming van meer dan zeg 30 kilometer verderop vooral de auto nemen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » di 14 dec 2021, 15:59

^^ Is dat echt zo? Zouden mensen liever een kwartier eerder op hun werk zijn als ze daarmee 5 minuten minder reistijd hebben?
Als we echt willen dat de reistijd per intercity omlaag gaat, dan moeten er gewoon miljarden in viersporigheid gestoken worden. En wie gaat dat betalen?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 14 dec 2021, 16:13

Het is niet zo dat de hoogte van de snelheid bepalend is of dat de trein aantrekkelijk is, maar het gaat me meer om de totaalreis. Zeker als er nog overgestapt moet worden. En in die zin is de hoge frequentie voor mij relevanter en dat die deels ten koste gaat van de snelheid is voor mij bijzaak.

En het is vooral langs de Oude Lijn waar de treinen vrij traag zijn, maar er is ook vraag tussen de tussenliggende stations.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » di 14 dec 2021, 16:18

Het is ook iets spychlogisch. Als je aan het einde van een lange reis (je bent er bijna) gaat boemelen dan duurt die reis extra lang. Ik weet het nog van toen er tussen Zwolle en Assen/Groningen maar 1 IC per uur reed. Had je de verkeerde aansluiting dan moest je (na een IC reis uit Den Haag) dus ook nog eens Meppel, Hoogeveen en Beilen bekijken. Scheelt maar 10-15 minuten, maar toch....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 14 dec 2021, 16:26

Het blijft een compromis, maar op grote delen van het net kan nog wel redelijk worden doorgereden. Althans van Amsterdam naar Maastricht - zodra je Amstel achter je hebt gelaten ligt het tempo toch wel aardig hoog. Alleen doen de lange stops het weer deels teniet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » di 14 dec 2021, 16:32

waldo79 schreef: di 14 dec 2021, 16:13 En het is vooral langs de Oude Lijn waar de treinen vrij traag zijn, maar er is ook vraag tussen de tussenliggende stations.
En voor doorgaande reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam is natuurlijk de HSL aangelegd. Daardoor zit er eigenlijk geen lange-afstandsverkeer meer op de Oude Lijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » di 14 dec 2021, 18:15

Peter schreef: di 14 dec 2021, 16:18 Het is ook iets spychlogisch. Als je aan het einde van een lange reis (je bent er bijna) gaat boemelen dan duurt die reis extra lang. Ik weet het nog van toen er tussen Zwolle en Assen/Groningen maar 1 IC per uur reed. Had je de verkeerde aansluiting dan moest je (na een IC reis uit Den Haag) dus ook nog eens Meppel, Hoogeveen en Beilen bekijken. Scheelt maar 10-15 minuten, maar toch....
Het is inderdaad dat (charmant verhaspelde) probleem. Ik deed vroeger af en toe Dordrecht-Haarlem met de trein, en die intercity stopt negen keer op 69 minuten reistijd. Dan is die reistijd op zich geen drama, maar het voelt alsof het niet opschiet, omdat je zo vaak stilstaat, met open deuren, passerende reizigers, rumoer, enz.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 14 dec 2021, 20:16

Op termijn zie ik nog wel Utrecht-'s-Hertogenbosch-Eindhoven uitgebreid worden naar vier sporen, met twee snelle sporen voor intercity's die dan max. 200 km/h kunnen rijden en sprinters op de buitenste sporen die de tussengelegen stations kunnen aandoen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 14 dec 2021, 20:36

Er zijn wel dure rivierkruisingen tussen Houten en Den Bosch. Bovendien ligt de spoorbaan er beroerd bij.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 14 dec 2021, 20:38

Nou, lange termijn dan. Je moet drie rivieren over en ik stond eens in Culemborg op het perron (op de spoordijk) te wachten toen er een IC langsreed. Dat is gewoon een kleine aardbeving. Die grond is echt niet stabiel voor 200 km/h.
Maar, het zal wel nodig zijn. Wat verfmeer95 ook zegt, 2 sporen is op veel plekken nu al onvoldoende. Houten tot Geldermalsen hoort 4-sporig te zijn, Utrecht - De Haar (waar de lijn naar Veenendaal aftakt) hoort ook zo snel mogelijk aangepakt te worden en het beste leg je van Weesp tot Almere Oostvaarders ook een extra spoor aan en maak je daar alles geschikt voor 200 km/h.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 14 dec 2021, 20:46

Egbert schreef: di 14 dec 2021, 20:38 Nou, lange termijn dan. Je moet drie rivieren over en ik stond eens in Culemborg op het perron (op de spoordijk) te wachten toen er een IC langsreed. Dat is gewoon een kleine aardbeving. Die grond is echt niet stabiel voor 200 km/h.
Wellicht is dat een reden dat ze in China de HSL's vaak over tientallen kilometers lange viaducten aanleggen. Soms wel meer dan 100 kilometer. In Oost-China bestaat het terrein ook grotendeels uit nat laagland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » di 14 dec 2021, 20:49

^^ Het AD had vandaag aandacht voor de nadelige gevolgen van de slappe bodem voor het spoorwezen:

Lagere snelheden en minder extra treinen door slappe spoorbodem
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » di 14 dec 2021, 23:26

Egbert schreef: di 14 dec 2021, 20:38 Nou, lange termijn dan. Je moet drie rivieren over en ik stond eens in Culemborg op het perron (op de spoordijk) te wachten toen er een IC langsreed. Dat is gewoon een kleine aardbeving. Die grond is echt niet stabiel voor 200 km/h.
Maar, het zal wel nodig zijn. Wat verfmeer95 ook zegt, 2 sporen is op veel plekken nu al onvoldoende. Houten tot Geldermalsen hoort 4-sporig te zijn, Utrecht - De Haar (waar de lijn naar Veenendaal aftakt) hoort ook zo snel mogelijk aangepakt te worden en het beste leg je van Weesp tot Almere Oostvaarders ook een extra spoor aan en maak je daar alles geschikt voor 200 km/h.
Een tijd terug had de provincie Overijssel een plan gepresenteerd om de IC Amsterdam-Berlijn te verleggen via Zwolle. Naast een verdubbeling van Zwolle-Wierden was een verdubbeling van Weesp-Almere de grootste kostenpost van het plan.

Sowieso is het absurd dat de regio Amsterdam bijna geen viersporige spoorlijnen heeft. Alleen Sloterdijk-Muiderpoort en Hoofddorp-RAI is viersporig.
Vergelijk dat met Utrecht, waar Utrecht Centraal-Amsterdam Bijlmer/ArenA, Utrecht Centraal-Woerden en Utrecht Centraal-Houten allemaal integraal viersporig zijn. Of Den Haag-Rotterdam, waar op het stuk tussen Delft en Schiedam de hele spoorlijn Leiden-Dordrecht viersporig is.

De capaciteitsproblemen op het spoor zijn nu zo erg, dat het de dienstregeling significant beïnvloed. De NS had plannen om alleen nog maar sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere en Amersfoort te laten rijden, omdat dat de enige manier is om nog extra capaciteit te creëren. Er is simpelweg geen plek meer voor intercity's. Alle reizigers van boven het Noordzeekanaal naar Zwolle of Amersfoort zouden daardoor extra reistijd aan hun broek krijgen. En dat allemaal omdat de overheden geen geld in een oplossing van de spoorwegknoop bij Weesp willen stoppen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Steptimer » wo 15 dec 2021, 1:14

Er is een nieuwe rel ontstaan!
Raadsleden Reimerswaal: Trein mag Kruiningen-Yerseke niet voorbij rijden! :facepalm:
Citaat: "Dinsdagavond bespreken we in de gemeenteraad van Reimerswaal het mobiliteitsplan voor de Bevelanden. Daarbij komt dat zeker ter sprake."

De dorpen worden nog steeds 2x per uur aangedaan. Nog is het blijkbaar niet goed. En gunnen ze het overgrote deel van de reizigers geen snelle IC-verbinding 1x per uur.

Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/142 ... bij-rijden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » wo 15 dec 2021, 7:04

Steptimer schreef: wo 15 dec 2021, 1:14 Er is een nieuwe rel ontstaan!
Raadsleden Reimerswaal: Trein mag Kruiningen-Yerseke niet voorbij rijden! :facepalm:
Want? Is dat voor al die overstappers op het veer naar Perkpolder? Of is daar nog niet geland dat dat veer er al bijna 20 jaar niet meer is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie