Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » ma 17 okt 2022, 18:56

boe! schreef: do 15 sep 2022, 14:44 Graag wat extra zitplaatscapaciteit op de omleidingsroute via Amersfoort. Het is er soms behoorlijk druk.
PeterSchoeber schreef: do 15 sep 2022, 17:17 ^^ Dat kun je wel vergeten bij de NS! Met als smoes personeelsgebrek is de NS niet voornemens om de treinen te verlengen. Helaas dus voor de reizigers.
NS heeft blijkbaar toch ruimte gevonden voor extra treinen. Ieder half uur rijdt er tussen Zwolle en Amersfoort v.v. een extra trein als voorlooptrein van de reguliere Intercity.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 17 okt 2022, 19:15

^^ Die extra treinen zijn er pas gekomen na lang, en vasthoudend, aandringen van de consumenten organisaties. Zonder hun acties, waaronder media aandacht voor de te volle treinen, had de NS heus geen extra treinen ingelegd.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 17 okt 2022, 19:18

Chris schreef: ma 17 okt 2022, 10:32 Knetters! In Bergen op Zoom. De bus had gelukkig geen passagiers.

Afbeelding
Inmiddels zijn er via de lokale media ook beelden online. https://www.gelderlander.nl/video/produ ... jdt-334427

Volgens dezelfde krant is de chauffeur van de bus aangehouden door de politie https://www.gelderlander.nl/home/chauff ... ~a6b6cb24/ Kan het artikel niet verder lezen vanwege de betaalmuur.
Met vriendelijke groet,

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 17 okt 2022, 22:12

^^ Aanhouding is een formaliteit vaak bij dit soort dingen (tot het technisch onderzoek is afgerond).

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 okt 2022, 21:49

Overigens lijkt het erop dat de Hanzelijn medio december weer herstelt is. Uitgebreide testritten staan namelijk ingepland vanaf eind november.

Laatste berichten van Somda.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 21 okt 2022, 20:59

Vandaag vanuit Bunnik met de trein heen en weer gereisd naar 's-Hertogenbosch.

Op de heenreis, trein vanaf Utrecht CS om 13.54 uur, had ik geen probleem om een zitplaats te vinden. Op de terugweg vanuit 's-Hertogenbosch, rond 16.30 uur, wel. De passagiers zaten en stonden opeengepakt als haringen in een ton. In de 1e klasse (ik had een dagretour 1e klasse gekocht) was nog precies één stoel vrij die ik dan ook dankbaar benutte.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat een flink aantal passagiers met een 2e klasse kaartje in de 1e klasse zijn gaan zitten... :nahzeg: Maar ik begrijp het wel, de 2e klasse zat mudvol, mensen moesten zelfs de hele reis staan, en als je dan die lonkende lege stoelen in de 1e klasse ziet... tja.

Alleen in de intercity op de heenweg één keer een conducteur gezien, die mij na een vriendelijk "goedemiddag", wat ik beantwoordde, zijn weg vervolgde. Ik ben geen enkele keer gecontroleerd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 okt 2022, 21:04

Hajo schreef: vr 21 okt 2022, 20:59 de 2e klasse zat mudvol, mensen moesten zelfs de hele reis staan, en als je dan die lonkende lege stoelen in de 1e klasse ziet... tja.
…. dan betaal je gewoon netjes bij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 21 okt 2022, 21:10

^^ Officieel: ja. In de praktijk: nee.

Want als je een 2e klasse kaartje hebt en je neemt plaats in de 1e klasse: hoe kan ik dat bijbetalen? Er was geen conducteur te zien. Uiteraard kan het ook via de NS app, neem ik aan, maar of dat ook gebeurt... Ik heb zo mijn twijfels. Sommigen zullen dat wel doen, maar vast niet iedereen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 22 okt 2022, 11:30

Hajo schreef: wo 19 okt 2022, 19:45 Komende vrijdagmiddag heb ik een langere rit gepland staan. Ik zie er een beetje tegenop om die paar honderd kilometer met die Opel Karl, die ik als vervangende auto mee kreeg, te moeten afleggen.
Hajo schreef: vr 21 okt 2022, 20:59 Vandaag vanuit Bunnik met de trein heen en weer gereisd naar 's-Hertogenbosch.
Was dat nu die lange reis van een paar honderd kilometer die je niet in de Opel Karl wilde doen? :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 22 okt 2022, 12:12

Hajo schreef: vr 21 okt 2022, 21:10 Want als je een 2e klasse kaartje hebt en je neemt plaats in de 1e klasse: hoe kan ik dat bijbetalen? Er was geen conducteur te zien. Uiteraard kan het ook via de NS app, neem ik aan, maar of dat ook gebeurt... Ik heb zo mijn twijfels. Sommigen zullen dat wel doen, maar vast niet iedereen.
Als de 2e klasse mudvol staat, is er voor de conducteur ook geen doorkomen meer aan. Dan is het héél verleidelijk om in de 1e klasse te gaan zitten.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 22 okt 2022, 19:19

^^ Sowieso is de trefkans op een conducteur ver, heel ver zelfs, beneden de maat. Dus niet verwonderlijk dat Hajo slechts een keer een conducteur heeft gezien.
Met vriendelijke groet,

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 22 okt 2022, 19:34

Ik reis sinds de zomervakantie twee vaste werkdagen naar het werk met de trein. Het is een ritje van circa 20 minuten, maar ik kan me niet herinneren dat ik in die tijd in zijn totaliteit meer dan één keer gecontroleerd ben.

Meestal controleert men (àls men controleert) vlak na vertrek vanaf een groot station en daarna niet meer. Er zijn dus behoorlijk wat trajecten waar nauwelijks gecontroleerd wordt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 okt 2022, 19:42

^^ Herkenbaar. Ik ben sinds de zomervakantie twee keer gecontroleerd op een treinrit van 35 minuten.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 22 okt 2022, 20:40

Snelwegfreak schreef: za 22 okt 2022, 11:30 Was dat nu die lange reis van een paar honderd kilometer die je niet in de Opel Karl wilde doen? :lol:
Nee. De planning werd gewijzigd, maar ook een retourtje naar 's-Hertogenbosch zag ik met die Opel Karl niet zitten... :lol:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 28 okt 2022, 6:47

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... edig-dicht

Hanzelijn en Flevoland tussen aansluiting Hattemerbroek en Almere Oostvaarders, gaat in 2027 voor 3 - 4 maanden volledig op slot om het aangepaste ERTMS systeem op dit traject te kunnen testen. Het doel is om te testen of het ombouwproces, testproces en proces voor ingebruikname goed verlopen. De reden is namelijk omdat op dit traject het blauwdruk gaat vormen voor de invoering van ERTMS in de rest van Nederland.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 01 dec 2022, 11:13

Op 11 december 2022 rijden de bussen over de nieuwe vrijliggende busbaan van 3 kilometer tussen Hilversum station en de A27:
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... 0_december
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 02 dec 2022, 0:18

^^ Da's mooi, het vele werk is gedaan.
(..)
Zaterdag 10 december is de feestelijke opening van de HOV-busbaan. Dit wordt gevierd met verschillende activiteiten tussen 12.00 en 15.00 uur bij de Wilhelminastraat naast Hilversum CS. Er staan elektrische choppers en kickbikes klaar om mee over de busbaan te rijden. Of bezoek de busbaan met de fiets of step of wandeling. (..)
Van de week was het nog in het nieuws: de niet verzekerbaarheid van de e-step, niet toegestaan gebruik op de openbare weg. Veroorzaak je schade/letsel.. mag je het zelf betalen.

Apart dat een overheidsinstantie de step als mogelijk vervoersmiddel benoemt.
Ik hoop ook dat de e-choppers legaal zijn, dus niet te snel kunnen rijden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 02 dec 2022, 0:54

Er bestaan ook nog niet-elektrische steppen natuurlijk.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 02 dec 2022, 13:02

Durashift schreef: vr 02 dec 2022, 0:18
Ik hoop ook dat de e-choppers legaal zijn, dus niet te snel kunnen rijden.
Ik heb er eerder dit jaar een middag op gereden tijdens een bedrijfsuitje. De snelheidsmeter gaf 30 aan (iets te hard met een blauwe kentekenplaat) maar het is natuurlijk nog de vraag hoe accuraat die was...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 dec 2022, 11:38

Zondag gaan de treinen weer rijden tussen Lelystad en Dronten, waarmee de Hanzelijn weer normaal in bedrijf zal zijn, 3 maanden na de vrij catastrofale stroomstoring in Flevoland.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » wo 07 dec 2022, 23:04

Chris schreef: di 06 dec 2022, 11:38 Zondag gaan de treinen weer rijden tussen Lelystad en Dronten, waarmee de Hanzelijn weer normaal in bedrijf zal zijn, 3 maanden na de vrij catastrofale stroomstoring in Flevoland.
Mag wel gezegd worden dat dit snel gedaan is zeker gezien de lange levertijden en personeelstekorten etc.
Bijna alles waar de(zeer)grote vereffeningsstroom doorheen gegaan is was kapot gegaan erdoor.
Intussen branden de seinen weer op dit stuk.
https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/trei ... 22-hervat/

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 08 dec 2022, 10:58

Ja en afgelopen weekend werd er al proefgereden op het baanvak. Ik reed afgelopen zaterdag hier langs en zag een trein richting Dronten rijden op volle vaart.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 15 dec 2022, 15:47

Het zit de gebruikers van de HSL Zuid bepaald niet mee. ProRail meldt dat er ontwerpfouten zijn gemaakt waardoor de snelheid fors verlaagd moet worden en de rijtijden niet meer gehaald gaan worden. Het is om je kapot te schamen zoals wij in Nederland bezig zijn met het ontwerpen van kunstwerken en aanverwante dingen. https://www.prorail.nl/nieuws/vertragin ... ntwerpfout voor het persbericht van ProRail
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 16 dec 2022, 20:37

^^ Niet alleen dit verhaal ik kan me herinneren dat het betonwerk op de HSL van inferieure kwaliteit is en zeker niet de verwachte levensduur zou hebben en dit lijkt dat te bevestigen.
Bij de aanleg was er een stuk en dat was ironisch genoeg als ik me het goed herinner ook bij Rijpwetering een gedeelte van het baanlichaam met de Rheda 2000 er op wat een aantal centimeters was verzakt waardoor een stuk vervangen moest worden nog voordat er een enkele trein had gereden.
Neem daarbij de Mandelabrug en je vraagt je af of we tegenwoordig wel goed kunnen storten :(
Het is gelukkig nog niet zo erg als bij de brug bij de Florida State University,het spoor en brug ze staan tenminste nog.
https://www.youtube.com/watch?v=jLoqhWj ... el=NBCNews
Het is schandalig dat bovenstaande gebeurt is en dat de weg niet eens afgesloten werd.
Het is gelukkig nog niet zo erg als bij de brug bij de Florida State University,het spoor en brug ze staan tenminste nog.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 16 dec 2022, 21:32

^^ Het probleem destijds bij Rijpwetering lag hem erin dat de draagkracht van de heipalen onvoldoende was waardoor het spoor ging zakken. Kwestie van voldoende sonderingen doen en er heel goed rekening mee houden waar vroeger, of heel vroeger, slootjes hebben gelegen die lang geleden gedempt zijn maar waar de ondergrond tot op grotere diepte nu net iets minder draagkrachtig is dan op andere plekken. Meten is weten.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 16 dec 2022, 22:03

PeterSchoeber schreef: vr 16 dec 2022, 21:32 ^^ Het probleem destijds bij Rijpwetering lag hem erin dat de draagkracht van de heipalen onvoldoende was waardoor het spoor ging zakken. Kwestie van voldoende sonderingen doen en er heel goed rekening mee houden waar vroeger, of heel vroeger, slootjes hebben gelegen die lang geleden gedempt zijn maar waar de ondergrond tot op grotere diepte nu net iets minder draagkrachtig is dan op andere plekken. Meten is weten.
Zou er een vloek zijn bij Rijpwetering :hm:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 16 dec 2022, 22:12

^^ NEEN, gewoon een aantal plekken waar de ondergrond gewoon heel slecht is. En als je dan onvoldoende sondeert krijg je dit soort dingen. Grondmechanica is een vak apart en als ik mij niet vergis zelfs een afstudeer richting op de TU Delft.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 dec 2022, 22:31

PeterSchoeber schreef: vr 16 dec 2022, 22:12 Grondmechanica is een vak apart en als ik mij niet vergis zelfs een afstudeer richting op de TU Delft.
Hoe groot zou de club zijn die op dit soort vlakken expert is? Ik kan mij best voorstellen dat dit niet een grote groep is.

Ik hoorde ook iets vergelijkbaars over constructeurs van bruggen, daar zouden in Nederland ook maar een handjevol van zijn.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 16 dec 2022, 23:24

^^ Hoogleraren in de grondmechanica zullen er inderdaad maar weinigen zijn maar als je iedereen die met de wagens werkt die de draagkracht van de bodem onderzoeken dan heb je toch best wel een aantal mensen aan de bak. Geen idee hoeveel het er zullen zijn, maar met 1.000 man/vrouw in ons land houdt het wel op. Denk zelfs dat het er veel minder zullen zijn maar werkelijk geen idee hoeveel we.

Constructeurs van bruggen, zij die een brug constructief berekenen, heb je veel meer dan grondmechanica experts. Ik heb bruggen van kinds af aan een zeer interessante materie gevonden en er vele tientallen gebouwd zien worden waar ik in de 90-er jaren van de vorige eeuw ook nog eens tienduizenden dia's van heb gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » za 17 dec 2022, 18:11

Bruggen zijn een interessant onderwerp ook vroeger en ik woon in een stad met een toch wel beeldbepalende brug die schijnbaar het¨Hemelbed¨wordt genoemd. De brugdelen van de vorige brug zijn herbruikt wat je ook kan zien als je over de verkeersbrug rijd.
Ten tijde van de ombouw werden de nu vaste overspanningen hefbaar gemaakt om zo de¨Vlinder¨te kunnen vervangen die ook erg indrukwekkend was.
https://www.prorail.nl/series/spoor-in- ... t-hemelbed