Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Het wel en wee van het OV
Dan heeft men daar geen rekening meegehouden, door het spoor eerst op de juist temperatuur te brengen. Bij de Hanzelijn werd, voordat de spoorstaven aan elkaar vastgelast werden, de spoorstaven dmv een aardgas oven op een bepaalde temperatuur gebracht, zodat het spoor om kan gaan met lagere en hogere temperaturen.
Laatst gewijzigd door Rogier op wo 28 jun 2023, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Zeg maar gerust dat lopen zelfs sneller was. Treinen mochten er maar met 5 km/u overheen.
Het spoor blijkt instabiel te zijn en de werkzaamheden gaan in elk geval tot 2:00 vannacht duren. Ik ben benieuwd hoe lang het uiteindelijk zal duren en of ze dus 2:00 gaan halen. Verkeer viel ondanks de uitvallende trein vanochtend wel mee. Geen files gehad alleen wat drukte hier en daar maar ik vertrok dan ook net na de spits.
Svenlo
-
- Moderator
Morgen 29 juni rijden er ook nog geen treinen.
ProRail zegt:
Op de brug is afgelopen weekend een groot deel van de spoorstaven vervangen. Afgelopen dinsdag bleek dat de nieuwe onderdelen op de brug en de oude onderdelen op de brug niet goed genoeg aansloten. Hierdoor ontstonden er ongewenste spanningen in de spoorconstructie en raakten de spoorstaven deels los. Hierop is besloten om het treinverkeer te staken en de spoorconstructie en de bevestigingen op de brug opnieuw te ontwerpen, in te meten en waar nodig te vervangen.
ProRail zegt:
Op de brug is afgelopen weekend een groot deel van de spoorstaven vervangen. Afgelopen dinsdag bleek dat de nieuwe onderdelen op de brug en de oude onderdelen op de brug niet goed genoeg aansloten. Hierdoor ontstonden er ongewenste spanningen in de spoorconstructie en raakten de spoorstaven deels los. Hierop is besloten om het treinverkeer te staken en de spoorconstructie en de bevestigingen op de brug opnieuw te ontwerpen, in te meten en waar nodig te vervangen.
-
- expressweg
Voorlopig blijft het bij een mogelijke noodreparatie met een stevige snelheidsbeperking obv wat ik uit de informatie vsn ProRail opmaak.
Toch onbegrijpelijk dat dit pruts gedoe überhaupt mogelijk is. Wordt er bij de werkzaamheden geen toezicht gehouden juist om dit soort zaken te voorkomen. Nu dubbel werk voor de aannemers, extra kosten en overlast voor reizigers en vervoerders.
https://www.prorail.nl/nieuws/geen-trei ... n-nijmegen
Toch onbegrijpelijk dat dit pruts gedoe überhaupt mogelijk is. Wordt er bij de werkzaamheden geen toezicht gehouden juist om dit soort zaken te voorkomen. Nu dubbel werk voor de aannemers, extra kosten en overlast voor reizigers en vervoerders.
https://www.prorail.nl/nieuws/geen-trei ... n-nijmegen
-
- autoweg
Ik moet nog zien dat ProRail het voor elkaar krijgt om vrijdagmorgen weer met treinen over de brug te kunnen rijden. Schade is kennelijk erg groot gelet op het feit dat men werkt aan een noodreparatie. Stelletje prutsers daar bij PrutsRail.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator
Ik denk dat ProRail jullie sollicitaties met belangstelling tegemoet ziet.

-
- 4x5 autosnelweg
Wat ik heb begrepen is dat de spoorstaven op een te hoge temperatuur zijn gecalibreerd, waardoor met de relatieve koelheid er een te grote opening in de ES las is ontstaan waardoor de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Je wilt geen onstspoorde treinen hebben. Vervelend, maar zoiets kan gebeuren. Het team dat vanuit de aannemer dit zo heeft aangelegd zal zich ongetwijfeld een flink portie schamen: soms is het heel nuttig om de weersverwachtingen en de actuele luchttemperatuur te beschouwen voor een flinke klus. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Je kunt moeilijk ontkennen dat dit natuurlijk gepruts in hoofdletters is. Dit is een bestaande brug uit de jaren tachtig en redelijk basic. Dan moet je dit soort blunders niet maken.
-
- expressweg

Laatst gewijzigd door sven_engelen op wo 28 jun 2023, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo
-
- expressweg
Over het grootste gedeelte van de brug rijden de treinen langzaam, want direct ten zuiden van de brug begint het emplacement van het station Nijmegen en de maximum snelheid daar is 40 km per uur.
Wel is het waar dat treinen met een redelijk hoge snelheid aan de noordzijde de brug oprijden, omdat de brug lang is.
Wel is het waar dat treinen met een redelijk hoge snelheid aan de noordzijde de brug oprijden, omdat de brug lang is.
-
- autoweg
De problemen met de sporen op de brug hebben niks maar dan ook niks te maken met eventueel te hoge temperaturen voor/tijdens/na het leggen van de nieuwe sporen. Een ES (= Elektrische Scheidingslas) kan probleemloos temperatuurverschillen doorstaan van meer dan 50 graden Celsius. Fout zit hem in het niet goed uitvullen, is millimeterwerk, van de stukken oud spoor die aansloten op het nieuwe spoor. Door het voorbijrijden van de trein is het spoor gaan klapperen.Vinny schreef: ↑wo 28 jun 2023, 20:22 Wat ik heb begrepen is dat de spoorstaven op een te hoge temperatuur zijn gecalibreerd, waardoor met de relatieve koelheid er een te grote opening in de ES las is ontstaan waardoor de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Je wilt geen onstspoorde treinen hebben. Vervelend, maar zoiets kan gebeuren. Het team dat vanuit de aannemer dit zo heeft aangelegd zal zich ongetwijfeld een flink portie schamen: soms is het heel nuttig om de weersverwachtingen en de actuele luchttemperatuur te beschouwen voor een flinke klus.![]()
Volgens de laatste update van ProRail gaan de treinen morgen, na een provisorische noodreparatie, met sterk aangepaste snelheid weer rijden over de brug. https://www.prorail.nl/nieuws/geen-trei ... n-nijmegen
Met vriendelijke groet,
-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x5 autosnelweg
De eerste treinen zijn de spoorbrug bij Nijmegen over. De snelheid van die treinen lag rond de 35 km/u.
-
- autoweg
Opnieuw een domper voor de reizigers op de HSL-Zuid. De tijdelijke snelheidsbeperkingen bij Rijpwetering gaan veel langer duren dan voorzien. https://www.prorail.nl/nieuws/snelheids ... van-kracht met een beetje pech moeten ook nog de nodige andere viaducten worden aangepast. Zoals ik het lees/interpreteer dan zijn de landhoofden onvoldoende gefundeerd om de remkrachten van een trein op te vangen. Hoe verklaar je anders de horizontale verplaatsing van 8 centimeter van het viaduct bij Rijpwetering zoals ProRail dat schrijft.
Als ik het mij goed herinner dan is toen ter tijd de HSL-Zuid ontworpen, en verantwoordelijk voor de directievoering, gedaan door RWS omdat ProRail vanwege de aanleg van de Betuweroute onvoldoende capaciteit had om beide te doen. Keuze is mede ingegeven omdat de HSL-Zuid voor een deel parallel loopt met autosnelwegen die ook op de schop moesten/gingen. Schoenmaker blijf bij je leest.
Als ik het mij goed herinner dan is toen ter tijd de HSL-Zuid ontworpen, en verantwoordelijk voor de directievoering, gedaan door RWS omdat ProRail vanwege de aanleg van de Betuweroute onvoldoende capaciteit had om beide te doen. Keuze is mede ingegeven omdat de HSL-Zuid voor een deel parallel loopt met autosnelwegen die ook op de schop moesten/gingen. Schoenmaker blijf bij je leest.
Met vriendelijke groet,
-
- Forumbeheerder
Dat klopt. De onderbouw door Rijkswaterstaat, de bovenbouw door Infraspeed (BAM + Siemens), welke nog altijd de feitelijke beheerder is. Als ik mij niet vergis is ProRail alleen verantwoordelijk de verkeersleiding (al vind ik hun berichtgeving vaak wel klinken alsof zij ook beheerder zijn, wellicht zijn hier afspraken over gemaakt).PeterSchoeber schreef: ↑di 25 jul 2023, 20:39 Als ik het mij goed herinner dan is toen ter tijd de HSL-Zuid ontworpen, en verantwoordelijk voor de directievoering, gedaan door RWS omdat ProRail vanwege de aanleg van de Betuweroute onvoldoende capaciteit had om beide te doen. Keuze is mede ingegeven omdat de HSL-Zuid voor een deel parallel loopt met autosnelwegen die ook op de schop moesten/gingen. Schoenmaker blijf bij je leest.
-
- autoweg
Ik had gehoopt/verwacht dat ProRail zijn dieptepunt eindelijk eens bereikt had in hun wanprestaties. Helaas is dat nog steeds niet het geval. Vandaag een hele dag uitloop met werkzaamheden tussen Weert en Roermond terwijl daar alleen maar regulier spooronderhoud plaats zou vinden.
Nog bonter maakt ProRail het vanaf 28 augustus tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal door de NS te verbieden om met de sprinter treinen te stoppen op de stations van Oudenbosch en Zevenbergen. https://www.prorail.nl/nieuws/aangepast ... oudenbosch Zoals ik het verhaal van ProRail lees dan is de beveiliging al wel aangepast aan de nieuwe situatie zonder wissels maar moeten de wissels nog wel even verwijderd worden.
Nog bonter maakt ProRail het vanaf 28 augustus tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal door de NS te verbieden om met de sprinter treinen te stoppen op de stations van Oudenbosch en Zevenbergen. https://www.prorail.nl/nieuws/aangepast ... oudenbosch Zoals ik het verhaal van ProRail lees dan is de beveiliging al wel aangepast aan de nieuwe situatie zonder wissels maar moeten de wissels nog wel even verwijderd worden.
Met vriendelijke groet,
-
- stadsweg
De angst regeert weer bij de ambtenaren van dit zelfstandig bestuursorgaan. Want omdat men bang is dat er ongelukken gebeuren doordat de overweg te lang dicht zou liggen dupeert men een enkele duizenden reizigers per dag met extra lange reistijden of jaagt deze de auto in. Ik zie het in ieder geval niet gebeuren dat iedereen bij een sluiting van langer dan drie minuten als een randdebiel voor een aanstormende trein langs tussen de spoorbomen door slalomt.
Sowieso zijn de stations Zevenbergen en Oudenbosch het kind van de rekening bij NS, doordat de bediening het weekend ervoor ook al om zeep is geholpen door de Formule 1 op Zandvoort...
Sowieso zijn de stations Zevenbergen en Oudenbosch het kind van de rekening bij NS, doordat de bediening het weekend ervoor ook al om zeep is geholpen door de Formule 1 op Zandvoort...

-
- stadsweg

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- expressweg
En Prutsrail \ Contrarail maakt haar naam weer eens waar.
Nu ligt het treinverkeer in de ruime omgeving van Rotterdam al uren plat en dat gaat mogelijk tot in de tweede helft van de middag duren.
Misschien serieus denken om deze falende bende op te doeken en het OV puur voor mensen beschikbaar te stellen die het echt nodig hebben.
Rest gaat maar op de fiets of met de auto. Het bespaarde geld, kan gebruikt worden voor de verbetering van het wegennet.
Nu ligt het treinverkeer in de ruime omgeving van Rotterdam al uren plat en dat gaat mogelijk tot in de tweede helft van de middag duren.
Misschien serieus denken om deze falende bende op te doeken en het OV puur voor mensen beschikbaar te stellen die het echt nodig hebben.
Rest gaat maar op de fiets of met de auto. Het bespaarde geld, kan gebruikt worden voor de verbetering van het wegennet.
-
- 4x5 autosnelweg
Definieer "echt nodig".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Mensen die vanwege bijvoorbeeld beperkingen geen auto kunnen rijden. Scholieren kunnen ook met de fiets naar school, want verreweg de meeste scholen zitten op fietsafstand van hun woonplaats.
Natuurlijk is mijn post zwaar overtrokken, maar het functioneren van Prorail is bedroevend, want dit soort storingen komen te vaak voor. Natuurlijk kun je dit soort storingen nooit volledig voorkomen, maar het huidige aantal is simpelweg te hoog.
-
- Moderator
Dat lijkt mij ook wel ja

Heb je er zelf wel eens last van? Ik reis met de trein naar het werk en het aantal keren dat een trein vertraging heeft of uitvalt is toch wel zeer beperkt. Doet ProRail toch wat goed.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan gaat alleen op als die ergens heen moeten waar een trein rijdt

Zijn er eigenlijk veel scholieren die met de trein naar school moeten? Ik kan me niet voorstellen dat dat naar verhouding heel veel scholieren zijn.Scholieren kunnen ook met de fiets naar school, want verreweg de meeste scholen zitten op fietsafstand van hun woonplaats.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Dan hoor jij tot de "happy few" die nergens last van hebben. Ik ben het volkomen met Rogier eens dat het beter kan en moet bij ProRail. Gelet op het feit dat er telkens een stukje meer in de storing ging op de post in Rotterdam doet mij twijfelen aan de lezing van ProRail dat er een kabel kapot was getrokken. Bij een kapotte kabel valt alles gewoon in een klap uit en niet beetje bij beetje.
Met vriendelijke groet,
-
- 4x3 autosnelweg
Ik reis te onregelmatig doordeweeks om een goed beeld te hebben van de prestaties. Ik stoor me meer aan de schier eindeloze lijst met werkzaamheden en buitendienststellingen in het weekend. En die werkzaamheden lopen zo uit de hand dat er op werkdagen ook hinder is.
-
- verkeersader
Hier in de regio gaat het onder meer dan om Rilland-Bath - Bergen op Zoom en Goes - Krabbendijke voor middelbare scholieren.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kwam vanmiddag aan op metrostation Maashaven om over te stappen op de tram. Er stond al een tram stil net tussen de halte en de kruising met de Putsebocht. En vlakbij hoorde ik veel toeters en bellen (politie én brandweer) die allemaal stopten op het kruispunt.
Ik ging uit van een aanrijding en omdat er dan toch geen tram door kan ben ik even gaan kijken.
In eerste instantie zag ik niks bijzonders, behalve dat politie en brandweer snel de kruising vanuit alle richtingen aan het afzetten waren met pylonen en linten.
Ik ben blij dat ik niet verder naar het fietspad ben gelopen, want toen pas zag ik wat het probleem was: Een aan gort gereden bovenleiding waar nog stroom op stond op dat moment, zo begreep ik.

Uiteindelijk ben ik de metro maar weer ingestapt en heb een andere manier gevonden om thuis te geraken. Ook net op tijd want om de golf van overstappende passagiers weg te houden bij de stroomdraden is metrostation Maashaven daarna ook een tijd dicht geweeest.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1709264/ ... erdam-zuid
Ik ging uit van een aanrijding en omdat er dan toch geen tram door kan ben ik even gaan kijken.
In eerste instantie zag ik niks bijzonders, behalve dat politie en brandweer snel de kruising vanuit alle richtingen aan het afzetten waren met pylonen en linten.
Ik ben blij dat ik niet verder naar het fietspad ben gelopen, want toen pas zag ik wat het probleem was: Een aan gort gereden bovenleiding waar nog stroom op stond op dat moment, zo begreep ik.

Uiteindelijk ben ik de metro maar weer ingestapt en heb een andere manier gevonden om thuis te geraken. Ook net op tijd want om de golf van overstappende passagiers weg te houden bij de stroomdraden is metrostation Maashaven daarna ook een tijd dicht geweeest.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- stadsweg
Ten eerste staat er geen stroom op een leiding maar spanning ter vergelijking zeg je toch ook niet dat er een stroom water op je kraan staan maar er staat druk op? Maar als er inderdaad nog spanning op staan en als een draad massa/aarde maakt gebeurt er dit:Palance schreef: ↑ma 28 aug 2023, 20:05 Ik kwam vanmiddag aan op metrostation Maashaven om over te stappen op de tram. Er stond al een tram stil net tussen de halte en de kruising met de Putsebocht. En vlakbij hoorde ik veel toeters en bellen (politie én brandweer) die allemaal stopten op het kruispunt.
https://www.youtube.com/watch?v=SKgmKGw ... upner-News
Als er aan bovenleiding gewerkt worden dan dient de bovenleiding na afschakeling op 2 plekken in een DC systeem kortgesloten worden met de minus en in een AC met Nul/aarde dat het zelfs dan fout kan gaan is dit bericht bij werkzaamheden in de Maasvlakte:
http://www.energievoorziening.info/nieu ... vlakte.htm
Als laatste een wat plaatje over rails die niet goed aan de minus ligt en dan krijg je dit soort leuke plaatjes:
http://energievoorziening.info/storing/ ... rstaaf.htm