Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 29 aug 2023, 9:15

Taran 5 schreef: di 29 aug 2023, 6:04
Ten eerste staat er geen stroom op een leiding maar spanning ter vergelijking zeg je toch ook niet dat er een stroom water op je kraan staan maar er staat druk op? Maar als er inderdaad nog spanning op staan en als een draad massa/aarde maakt gebeurt er dit:
https://www.youtube.com/watch?v=SKgmKGw ... upner-News
Als er aan bovenleiding gewerkt worden dan dient de bovenleiding na afschakeling op 2 plekken in een DC systeem kortgesloten worden met de minus
En als er toevallig ook nog een voedingspunt van de bovenleiding ligt in het deel waaraan gewerkt wordt dan dient ook nog de voedingskabel geaard te worden. Zo heb ik eens een hoofduitvoerder van het toenmalige Electrorail flink op de kast gekregen toen ik vroeg waarom de voedingskabel in het werkgebied niet was geaard. Het werk werd even stil gelegd en als de rap hazen werd de voedingskabel geaard.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 02 sep 2023, 22:35

PeterSchoeber schreef: di 29 aug 2023, 9:15
En als er toevallig ook nog een voedingspunt van de bovenleiding ligt in het deel waaraan gewerkt wordt dan dient ook nog de voedingskabel geaard te worden. Zo heb ik eens een hoofduitvoerder van het toenmalige Electrorail flink op de kast gekregen toen ik vroeg waarom de voedingskabel in het werkgebied niet was geaard. Het werk werd even stil gelegd en als de rap hazen werd de voedingskabel geaard.
Dat ongeluk op de Maasvlakte was je al bekend denk ik? Ik had het bericht gelezen op Energievoorziening een site vol info voor een bovenleiding nerd als ik, jammergenoeg wordt de site niet meer bijgewerkt.
Wel de mooie boeken van Jan Tromp in bezit met hele mooie plaatjes.
Ik las ook dat Tennet de hoogspanningslijn tussen Lelystad en Dronten Olsterpad gaat repareren(150KV).
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/herstel ... d-begonnen
Wat ik me dan afvraag deze lijn is heel toevallig ook de lijn waar in 2021 een viertal masten zijn gesneuveld door een valwind/micoburst.
In een jaar tijd problemen met een en dezelfde lijn dat verzin je niet :hm:
Maar er is een groep/veld tijdelijk hersteld maar wordt deze uiteindelijk ook nog gerepareerd?

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 14 sep 2023, 13:31

Bij een beruchte overweg in Breda is vanochtend een aanhanger met dakpannen van de firma om de hoek geschept door een Sprinter:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/433 ... -dakpannen

Ik zat deze ochtend in een Sprinter die de andere kant op reed en zodoende achter dit voorval strandde. Tilburg heb ik zodoende vandaag niet bereikt, want mijn trein ging terug naar Lage Zwaluwe om de reizigers daar af te zetten en de aanrijdingstrein te evacueren. Toen we in Lage Zwaluwe aankwamen kwam ook de volgende Sprinter uit Dordrecht binnen, maar die kreeg bij vertrek +10. Mensen die nog wilden overstappen op een volgens de conducteur gegarandeerd wachtende trein uit Roosendaal konden naar die garantie fluiten, en toen ik terug in die trein zat ging het spulletje ook nog eens stuk... :ongeduldig: :emo:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 14 sep 2023, 13:57

een vriend van hem met de aanhanger ging rijden en op het spoor belandde. "Hij zegt dat de bus in z'n versnelling bleef hangen en dat hij niet meer weg kon rijden." Zijn vriend had geen rijbewijs
Rijbewijs nooit gehaald, rijbewijs ingevorderd of alleen B terwijl dat voor die combinatie B+E nodig was?

Daarbij in z'n versnelling bleef hangen en dan niet weg kunnen rijden? Sowieso: als je stil komt te staan op een overweg ben je verkeerd bezig, maar als de bus in de versnelling staat, dan kom je toch wel weg?

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 14 sep 2023, 14:02

Wellicht niet teruggeschakeld voor de bocht, blijven hangen in z'n 3 of zo, zwaar beladen aanhanger, licht gemotoriseerde bus en dan niet meer wegkomen? Allemaal giswerk natuurlijk.

Een vervelend staartje zal het ongetwijfeld nog wel krijgen voor 'm.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » do 14 sep 2023, 14:42

De bestuurder had geen rijbewijs en verklaarde dat het busje in de versnelling bleef hangen. Ook was de situatie kennelijk erg hectisch vanwege ongeduldige toeterende automobilisten, dat helpt natuurlijk ook niet.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 30 sep 2023, 19:09

Bunnik - Utrecht vv met de trein. Vantevoren e-ticket gekocht via de NS app. Je ontvangt een bevestiging van betaling via mail, daarin een link om het e-ticket in de NS app te downloaden. Wat ik ook probeerde, ik kreeg het niet voor elkaar.

Op de heenreis heeft een NS medewerker op Utrecht CS mij door het poortje gelaten.

Op de terugreis dus eerst maar langs de klantenservice op Utrecht CS. Daar konden ze het e-ticket uitprinten zodat ik alsnog door de poortjes kon.

Volgens de mevrouw van de klantenservice gebeurd dit vaker. B(
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 30 sep 2023, 19:13

Ik heb zoiets eens gehad bij Arriva Friesland. Een dagkaart gekocht, maar de app weigerde hem te laten zien. Het rare is dat ik een ticket in PDF per mail kreeg om te printen, want ik mocht de QR-code absoluut niet gebruiken als ik hem vanaf mijn telefoon liet zien of scannen, het moest op papier :s

Ik ben uiteindelijk gewoon gaan reizen en scande de QR-code van de PDF vanaf mijn telefoon bij de buschauffeur en dat was in geen enkel geval een probleem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 01 okt 2023, 16:08

Een paar maanden geleden had ik via PDF een vervoersbewijs voor de ICE Arnhem-Keulen. Dat kon via de NS-internationaal app worden ingelezen. De poortjes gingen voor me open 8-)

Het kan dus wel goed gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2023, 9:42

Ik heb hier gelukkig nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik al enkele jaren de NS-app om treinkaartjes te kopen. Ook bij andere OV-bedrijven in het buitenland heb ik vaker via een app kaartjes gekocht, geen probleem.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 okt 2023, 10:59

Buiten Nederland reis ik probleemloos met vervoerbewijzen via PDF.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2023, 16:18

^^ Inderdaad, ik heb dat in Duitsland en Finland meermaals gedaan; zelfs in India heb ik met e-tickets in de trein gereisd. Waar je daar vroeger soms nog urenlang in de rij voor een loket moest wachten en maar moest hopen dat er een plekje vrij was kan dat tegenwoordig online en krijg je je tickets als pdf, die je vanaf je telefoon mag laten zien.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » ma 02 okt 2023, 19:27

Interrail is tegenwoordig ook als e-ticket te bestellen en die heb ik aan het einde van de zomervakantie ook in die vorm gebruikt. Het kost wel wat tijd om alles paraat te hebben bij een kaartcontrole als je de conducteur niet hoort of ziet aankomen, maar werkt verder wel net zo gebruiksvriendelijk als de papieren pas of een e-ticket in PDF-formaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 okt 2023, 20:32

In het kader van opa vertelt: In 2004 met de trein in Engeland gereisd en geprinte vervoersbewijzen waren goedkoper dan uit de automaat. Maar toen waren er nog geen fancy barcodes en zo en moest het poortje in Londen handmatig voor me opgengedaan worden. Ik was bang dat ik wat had uit te leggen, maar dat viel erg mee. De Britten waren vertrouwder met dat systeem dan ik :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 okt 2023, 21:47

Er was geen apart topic voor zo te zien, maar de Britse HS2 is nu grotendeels geschrapt.

Alleen nog het deel London Euston - Birmingham wordt aangelegd (dit is in aanbouw sinds 2020). Al eerder werd de zijtak naar Leeds ingekort, later helemaal geschrapt en de regering Sunak heeft nu ook de westelijke tak naar Manchester geschrapt.

De kostenraming voor HS2 zou de 100 miljard pond overstijgen, een project dat net als de Californische HSL enorme kostenoverschrijdingen kent terwijl een groot deel nog niet eens in aanbouw was.

Kennelijk is het oordeel nu geveld dat de kosten niet meer in verhouding staan tot de baten.

Afbeelding

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 05 okt 2023, 7:01

De continuïteit van het Zeeuwse openbaar vervoer loopt gevaar: https://nos.nl/artikel/2492881-geen-enk ... -verzorgen

Het Zeeuwse busvervoer wordt in een contract vanaf 2025 opnieuw aanbesteed, maar geen enkele inschrijver heeft zich gemeld. Zelfs de zittende vervoerder Connexxion wil niet verder rijden in Zeeland. De opdrachtgever wil volop inzetten op bussen die over de doorgaande wegen rijden en dat kleinschalig vervoer in de dorpen komt, omdat dat het openbaar vervoer zogenaamd sneller zou maken. In de praktijk heeft dat kleinschalige vervoer negen van de tien keer reserveringsplicht en vormt dit min of meer voor- of natransport van het voor- of natransport vanaf de stations.
De provincie lijkt echter enigszins oogkleppen op te hebben en wijt het gebrek aan inschrijvers aan een onzekere marktsituatie. Dit klopt allerminst, want tegelijkertijd liepen er meerdere aanbestedingen elders in het openbaar vervoer die wel een of meerdere bieders kenden. In Zuid-Holland is de regio Leiden bijvoorbeeld aanbesteed en daar gaat vanaf december 2025 Qbuzz rijden. Aanstaande december neemt Arriva in Twente het stokje over van Syntus/Keolis en neemt EBS het stokje over van Connexxion in de Zaanstreek

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 05 okt 2023, 8:06

Een verre doorvoering van wat in Limburg ook is gedaan bij de concessie van Arriva. Veel lijnen zijn toen wat versneld door ze buiten een aantal dorpen te houden en die dorpen kregen dan lijntaxi's.
Heeft ook nooit goed gewerkt. Als OV niet meer vrij toegankelijk is (je moet het minstens een uur van te voren reserveren) dan lopen reizigers weg.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » do 05 okt 2023, 13:02

Schandalig plan, een echte verschraling van het OV in Zeeland.
Voor de liefhebber is hier het hele plan te lezen, met vanaf blad 54 de te bedienen hubs, knooppunten en HOV-haltes.
https://www.zeeland.nl/sites/default/fi ... b6daf5.pdf

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thom op do 05 okt 2023, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 okt 2023, 13:53

Maar wat wil je dan. Je belastinggeld blijven uitgeven aan te lege bussen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 okt 2023, 15:39

Dat is het probleem. Partijen van links tot rechts willen beter openbaar vervoer op het platteland, maar de reizigersvraag voor hoogwaardiger OV ontbreekt gewoon. Provincies geven al sloten met geld uit voor regionaal openbaar vervoer dat misschien 1% van het totale vervoer beslaat. Niet zelden is dat meer dan wat er aan wegen wordt uitgegeven.

Het concept van haltes bij doorgaande wegen zodat een snellere busdienst aangeboden kan worden die niet elk dorp in hoeft, lijkt mij op zich niet verkeerd. Dan fietsen mensen van het dorp 1 of 2 kilometer naar een kruising met de hoofdweg. Voor mensen die dat echt niet kunnen zou je misschien kunnen denken aan WMO vervoer in plaats van een oproepbus. In de praktijk regelen mensen vaak zelf vervoer bij familie of buren.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 05 okt 2023, 16:18

^^ Eerst een stukje door de regen fietsen naar de bushalte. Dan overstappen op een trage bus in de ochtendspits. En daarna nog een stuk met een volle trein naar een plek waar je nog steeds niet moet zijn. Ik weet niet of je daarmee echt nieuw reizigerspotentieel aanboort. Hooguit als de buslijn iets heel hoogwaardigs is als de Zuidtangent ofzo, lijkt mij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 05 okt 2023, 16:27

Inderdaad niet. Dan is je busvervoer alleen voor studenten en bejaarden (mensen die geen auto kunnen rijden). Sowieso moet je niet termen als HOV denken als het OV marginaal is. HOV kan alleen op plekken waar ook reizigersaanbod is.
Om er eentje uit te lichten: wat is de toegevoegde waarde van een HOV verbinding van Sint-Maartensdijk naar Bergen op Zoom? Dan kun je beter een bus maken die een rondje Tholen doet, Bergen op Zoom - Tholen - Pootvlied - Sint-Maartensdijk - Stavenisse - Sint-Annaland - Oud-Vossemeer - Tholen - Bergen op Zoom. met HOV trek je geen extra reizigers. Met meer haltes wel.

Ik zie ook geen bussen naar het strand?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 okt 2023, 17:11

Ds79m schreef: do 05 okt 2023, 16:18 ^^ Eerst een stukje door de regen fietsen naar de bushalte. Dan overstappen op een trage bus in de ochtendspits. En daarna nog een stuk met een volle trein naar een plek waar je nog steeds niet moet zijn. Ik weet niet of je daarmee echt nieuw reizigerspotentieel aanboort. Hooguit als de buslijn iets heel hoogwaardigs is als de Zuidtangent ofzo, lijkt mij.
Openbaar vervoer op het platteland moet ook niet die intentie hebben. Proberen iets 'hoogwaardigs' aan te bieden, helemaal om te 'concurreren' met de auto, is gedoemd te mislukken. Het moet niet meer dan een sociaal minimum willen zijn en zelfs dat is lastig. Dan beter een busnet dat op snelle wegen blijft en niet 15 stops in 5 dorpen heeft.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 05 okt 2023, 17:57

Van bejaarden kan je niet verwachten dat ze eerst met de fiets rijden naar een halte 2 km verderop op de grote weg. Daar is aanbod in de dorpen wel essentieel. Als marktwerking niet meer het huidige aanbod kan verzekeren moet de overheid de organisatie terug op zich nemen.
Wouter N14 schreef: do 05 okt 2023, 13:53 Maar wat wil je dan. Je belastinggeld blijven uitgeven aan te lege bussen?
De bussen in Zeeland zijn momenteel ook niet leeg. Dat een deel onderbezit is zal je altijd hebben, dat is de prijs om het gebruik van het net te garanderen. Als je gaten laat vallen in de dienstregeling maak je het OV ongebruiksvriendelijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 okt 2023, 18:54

Alfa schreef: do 05 okt 2023, 17:57Als marktwerking niet meer het huidige aanbod kan verzekeren moet de overheid de organisatie terug op zich nemen.
Euhm, de provincie stelt als aanbestedende partij zelf het minimum vast. Dit is dus door de provincie zelf bepaald en dat heeft op zich niks met marktwerking te maken.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 05 okt 2023, 19:51

^^ De gebruikelijke reflex dat alles de schuld van de privatisering en het gemene bedrijfsleven is. En van de VVD uiteraard. En van Prins Bernhard Jr. En van de asielzoekers. En bovenal is het de schuld van de Rabobank.
Chris schreef: do 05 okt 2023, 17:11 Openbaar vervoer op het platteland moet ook niet die intentie hebben. Proberen iets 'hoogwaardigs' aan te bieden, helemaal om te 'concurreren' met de auto, is gedoemd te mislukken. Het moet niet meer dan een sociaal minimum willen zijn en zelfs dat is lastig. Dan beter een busnet dat op snelle wegen blijft en niet 15 stops in 5 dorpen heeft.
Ik weet alleen niet of een dergelijk sociaal minimum dan zo veel beter is, als het betekent dat de bus uit het hele dorp verdwijnt naar een halte een stuk verderop. Als je het dan vergelijkt met een bus die gewoon door de dorpen rijdt, en waarmee je dan maar wat langer onderweg bent.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 okt 2023, 19:55

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... eeland.pdf

Dit is het huidige lijnnet. Het is een keuze van de provincie door het onderliggende OV niet meer te vereisen. Daarmee vind ik dat ze zichzelf in de voet schieten: de overheid zou in een aanbesteding juist moeten letten op de bereikbaarheid van de kleine kernen. De grote HOV-assen, dat kan de vervoerder zelf ook wel aanbieden als ze er winst mee denken te maken.

Overigens was vandaag op het nieuws dat geen enkele vervoerder zich gemeld heeft voor de concessie. De SP meteen op X (twitter): "ja de provincie moet weer zelf een busmaatschappij beginnen". Laten ze eerst eens kijken waarom geen vervoerder zich gemeld heeft...

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 05 okt 2023, 19:55

Het grootste probleem is niet per se dat de provincie bepaalde minimumeisen stelt, maar dat zij ook een maximumaantal gereden DRU's subsidiëren en dat de vervoerder dan zelf de resterende uren moet betalen of met een boete te maken krijgt. Als ik nu een ov-bedrijf zou oprichten en mij inschrijf met een net dat zich aan de gestelde eisen houdt, maar daarbovenop ook nog bepaalde basisbereikbaarheid zonder al die belbussen wil bieden die het budget van de provincie overstijgt kost dat een hoop geld. Ik denk dat het ook vooral aan de verplichte inzet van taxibusjes tussen de dorpen en nieuwe hubs aan de doorgaande weg ligt, dat niemand zich heeft ingeschreven. En terecht ook, want net busjes die maar acht personen kunnen vervoeren krijg je het openbaar vervoer van zijn lang zal ze leven niet rendabel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 okt 2023, 20:16

In Friesland wordt dat ingekocht bij taxibedrijven (net als gehandicapten- en leerlingenvervoer). Op papier werkt dat systeem best aardig, alleen in de praktijk proberen ze zoveel mogelijk mensen af te poeieren, zodat de meeste jongeren alsnog met de taxi of met speciaal ingelegde bussen reizen in plaats van met de belbus. Geen wonder, want een taxibedrijf zal veel meer verdienen aan een commercieel ritje dan aan de 'opstapservice'.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 okt 2023, 20:19

Ds79m schreef: do 05 okt 2023, 19:51Ik weet alleen niet of een dergelijk sociaal minimum dan zo veel beter is, als het betekent dat de bus uit het hele dorp verdwijnt naar een halte een stuk verderop. Als je het dan vergelijkt met een bus die gewoon door de dorpen rijdt, en waarmee je dan maar wat langer onderweg bent.
Dat ligt ook aan de situatie. Er zijn ook veel dorpen die maar net buiten de doorgaande weg liggen en waar één centrale halte wel zou kunnen. Als de afstand onacceptabel groot wordt kan je alsnog door een dorp rijden.

Een provincie als Zeeland is zeer landelijk, dus het openbaar vervoer (buiten NS) heeft ook dat karakter met bijbehorende laag gebruik.