Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Sondermaut
stadsweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » do 26 okt 2023, 19:14

Dat probleem is vanochtend om 7 uur ontstaan en duurt de rest van de dag... Deze avond maak ik gebruik van de snelbus. Vanochtend heb ik eerst van mijn doel af gereisd via Rotterdam om het Hollands Diep over te steken, hetgeen de reistijd naar mijn werk verdubbelde... :shutup:

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 26 okt 2023, 19:55

Sondermaut schreef: do 26 okt 2023, 19:14 Dat probleem is vanochtend om 7 uur ontstaan en duurt de rest van de dag... Deze avond maak ik gebruik van de snelbus. Vanochtend heb ik eerst van mijn doel af gereisd via Rotterdam om het Hollands Diep over te steken, hetgeen de reistijd naar mijn werk verdubbelde... :shutup:
Had het gezegd dan had ik je een slinger gegeven ;)

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 27 okt 2023, 5:49

verfmeer95 schreef: do 26 okt 2023, 14:06
waldo79 schreef: do 26 okt 2023, 7:49
verfmeer95 schreef: wo 25 okt 2023, 23:17
waldo79 schreef: wo 25 okt 2023, 22:57 Eind 2026 komen er doorgaande treinen Eindhoven - Düsseldorf Hbf van de vervoerder Start, de Duitse RE gaat eenmaal per uur verder Nederland in ten koste van een binnenlandse intercity. Het lijkt me dat er met Flirts gereden gaat worden.
De doorgaande trein Eindhoven - Düsseldorf Hbf komt bovenop de bestaande IC Schiphol - Venlo. Die laatste kunnen ook niet vervallen, omdat anders Deurne, Horst-Sevenum en Blerick niet voldoende bedient worden.
Ik vraag me af hoe je een kerende trein kwijt kunt in Eindhoven. De Düsseldorfer zou dan buiten patroon komen te vallen en matig gaan aansluiten op overige treinen. Ik zie liever een die het bestaande pad van de intercity volgt en het is niet zo dat er dan niet aan de bedieningseisen wordt voldaan.
Als je de Düsseldorfer de bestaande IC laat vervangen kom je juist meer in de problemen. Je wil overstappen tussen de Düsseldorfer en de IC naar Schiphol aanbieden, dus moet je in Eindhoven tegelijkertijd de IC naar Schiphol, de IC naar Den Haag en de Düsseldorfer langs een perron hebben staan. Dan heb je dus geen ruimte meer voor de sprinter Weert-Tilburg, waarmee die buiten de knoop komt te vallen. Daarmee dupeer je veel meer reizigers.

Laat je de Düsseldorfer echter 5 minuten voor de bestaande IC naar Schiphol uit Venlo vertrekken dan kom je vanwege de overgeslagen stations 10 minuten voor die IC in Eindhoven aan. Dat is lang genoeg om de trein te keren en naar een van de opstelsporen ten oosten van het station te rijden. Overstappende reizigers staan dan misschien wat langer te wachten op het perron in EIndhoven, maar niemand gaat er in reistijd op achteruit.

Naar een keerspoor rijden moet in Eindhoven sowieso. Als je het pad van de bestaande IC volgt dan heb je een keertijd van 29 minuten. Je kan een perron niet voor zo'n lange tijd bezet houden.
Ligt er überhaupt een keerspoor ten westen van station Eindhoven? Het enige spoor wat ik me voor kan stellen is het perronspoor bij het Philips Stadion, maar dat is ook niet ideaal omdat je dwars over het emplacement moet.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 27 okt 2023, 7:05

^^ Ter hoogte van het Philips Stadion ligt er ook aan de noordzijde een keerspoor, maar dat is om dezelfde redenen niet ideaal. Daarom verwacht ik dat de trein uit Düsseldorf op het opstelterrein ten oosten van Eindhoven Centraal geparkeerd worden. Het betekent dat de trein 3 keer gekeerd moet worden, maar met meer dan 50 minuten tussen aankomst en vertrek zou dat geen probleem moeten zijn.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » vr 27 okt 2023, 22:10

verfmeer95 schreef: vr 27 okt 2023, 7:05 ^^ Ter hoogte van het Philips Stadion ligt er ook aan de noordzijde een keerspoor, maar dat is om dezelfde redenen niet ideaal. Daarom verwacht ik dat de trein uit Düsseldorf op het opstelterrein ten oosten van Eindhoven Centraal geparkeerd worden. Het betekent dat de trein 3 keer gekeerd moet worden, maar met meer dan 50 minuten tussen aankomst en vertrek zou dat geen probleem moeten zijn.
Opmerkelijk genoeg was er een keerspoor net buiten Best in het midden van de sporen a la de keersporen te Breukelen maar alle sporen zijn verwijdert.
Ze hadden daar prima kunnen keren en desnoods Best als eind/beginpunt kunnen maken. ;)

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 30 okt 2023, 19:41

Nog even een linkje van het wachtspoor/keerspoor.
De wisseltongen zijn intussen verwijdert en de bovenleiding is geheel verwijdert.
https://www.google.com/maps/place/Eindh ... ?entry=ttu

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 20 nov 2023, 22:36

ProRail heeft (zeer) grote problemen met het toelaten van een nieuw type lichtsein. Tenminste 3 belangrijke projecten gaan een forste vertraging oplopen en voor een aantal is het afwachten wat de gevolgen precies zijn. https://www.prorail.nl/nieuws/problemen ... n-kijfhoek voor het verhaal van ProRail.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 20 nov 2023, 23:11

^^ :hahaHAHA: Wat een lacher niet normaal. Er werd al jaren geleden gesproken over die nieuwe seinen en die zouden volgens die berichten tussen Utrecht en Amsterdam komen dus niet.
Van wat ik begrepen heb heeft Vialis niet eens meegedaan in de offerte rondes en bleef alleen Pintsch over.
Die nieuwe seinen blinken uit door hun nogal(gek genoeg vanwege slechts een lens voor 3 kleuren)lompe uitelijk.
Voor nu zijn er 2 plekken waar deze dingen staan en dat is bij de
aansluiting naar de Betuweroute bij Meteren en het nieuwe
opstelterrein bij de Westhaven in Amsterdam.
Daar ik nog geen P sein heb gezien moet ik nu maar uitgaan van het huidige uiterlijk met een lens onderin en een cijferbak er boven
en dan is er daar boven nog een plek gereserveerd voor een witte lamp :hm: ???
Meest maffe is dat de laag geplaatste seinen(ook hier gek dat Prorail deze dingen dwerg seinen noemt terwijl die benaming in hun
eigen documentatie niet te vinden is :mrgreen: )op dit terrein een driehoekig achterscherm hebben maar met 1 lens, waarom????
De logica ontgaat me maak dan de lens een stuk groter dan een driehoekig achterscherm waar je niks aan hebt met een witte rand. :slotje_erop:
Tevens worden de losse masten niet meer gelakt in zwart/wit maar komt er een zielig reflector bordje aan de mast te hangen :facepalm:
Al met al een geweldig idee.
Doe nieuwe NG seinen zijn gewoon gebaseerd op de Duitse seinen wat je ook goed ziet aan de zonnekappen ook wel fantoomkappen.
Als men voor de P seinen weer de palen gewoon weer geheel lakken en en een klein rond achterscherm met een grotere lens dan denk ik dat
je een prima product heb, maar dat is mijn mening natuurlijk.
Intussen worden de oude(ook wel AY)seinen onverminderd geplaatst(zie mijn foto in het Delft tunnel topic waar de NG al ter sprake kwam).
Ik had Peter al eerder wat zien schrijven over hoe langzaam projecten en storingen tegenwoordig duren.
Voorbeeld nu we het hier over seinen hebben is dat er tussen Deventer en Zwolle een nieuwe beveiliging gaat komen compleet met
nieuwe(AY) seinen en dan komt er ook een linkerspoorbeveiliging(momenteel nog Verkeerd Spoor wat volgens diverse meesters niet meer wordt toegepast http://marcrpieters.nl/bevtypen.html ).
Sommige¨Nieuwe¨seinen staan al een jaar klaar voor gebruik.
Afbeelding
Zo zien de NG seinen er uit.
Afbeelding
Nieuw AY sein te Wijhe. De linkerspoor beveiliging moet nog steeds in dienst gesteld worden.
Mocht er wat gebeuren en er is maar 1 spoor beschikbaar dan zullen er bussen in gezet moeten worden tot de nieuwe
beveiliging gaat werken dan.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » di 21 nov 2023, 22:44

Voor nu worden de NG seinen die reeds geplaatst zijn met rust gelaten doch zullen ze nog niet meer nieuw geplaatst worden
voordat de problemen met de zichtbaarheid zijn opgelost.
Gek dat het bijna een jaar moest duren eer men dat wist want de seinen bij Meteren zitten er al best lang.
Toch vraag ik me af wat ze bedoelen met slecht zichtbaar , op deze foto zie het licht goed.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 21 nov 2023, 23:43

Toch vraag ik me af wat ze bedoelen met slecht zichtbaar , op deze foto zie het licht goed.
Dat het sein niet in alle gevallen herkenbaar of zichtbaar is waardoor er een veiligheidsrisico bestaat. Het komt op mij over dat het er op papier goed uitzag, maar in de prakrijk (misschien bepaalde weersomstandigheden) problemen waren. En dat kun je dan als spoorbeheerder niet voor je rekening nemen. ProRail is wel een stuk strenger dan Rijkswaterstaat volgens mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » wo 22 nov 2023, 8:12

Volgens mij zijn er ook internationaal genoeg voorbeelden te vinden waarin slechte zichtbaarheid van of onduidelijke seinbeelden een oorzaak hebben gespeeld bij een groot spoorwegongeval.

Kan mij dan ook vinden in de opmerking van Vinny dat ProRail strenger in de wedstrijd staat, eventueel een beetje vergelijkbaar hoe men in de luchtvaart met veiligheid om gaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 nov 2023, 23:18

Ik vind serieus dat er in het 'wegenwereldje' echt nog wel wat te winnen valt aan veiligheid. Hoe makkelijk verkeerslichten zonder achtergrondschilden geplaatst worden, en ook bij werkzaamheden valt me wel eens op dat er te veel de randen van het mogelijke worden gezocht. Dan hoop je dat er ergens iemand met de vuist op tafel slaat... :geenlach:

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » vr 24 nov 2023, 23:39

^^ Ik deel die mening over de achtergrondschermen niet. Laatst een offerte laten maken bij een maker van deze lantaarns vast,vast wel bekend bij je,zij maken ook lichtseinen waaronder de voorloper van het NG sein(ook wel AY).
De dame die ik aan de lijn kreeg die zij letterlijk dat het type wat ik zocht de¨Mercedes¨onder de verkeerlantaarns is :hahaHAHA: en ze had in 1 gebied wel gelijk de prijs was er naar. Maar met een beetje zoeken en ook weten wat er in de markt beschikbaar is en om je heen kijken op mijn eiland kwam ik bij een andere partij uit en die leveren die dingen ook alleen wel wat goedkoper.
Moraal van het verhaal is dat de nieuwe lantaarns met een LED print er in veel maar dan ook veel beter te zien zijn dan de oude lantaarns waar nu een LED lamp in zit met een E27 voet. Ik begon zelfs te twijfelen of er niet beter gelijk wat meer had kunnen bestellen want ik kon voor 2 Mercedessen er 2 van hen kopen.
Afbeelding
Plaatje niet ver van Essen vandaan nabij Nispen. Het voorsein in de verte heeft momenteel een achtergrondscherm doch heeft deze(en zijn voorganger die in tegenstelling tot dit sein wel 2 lenzen had,voorseinen kunnen alleen geel en groen tonen vandaar)bij plaatsing geen achtergrondscherm gekregen. Let ook op het refertebord van Infrabel hier(groene bord met 12,5). Na de overweg in Essen staat een bord met een B van de NMBS,wat eigenlijk niet klopt want dat zou eigenlijk Infrabel moeten zijn,en een NS symbool,idem als voorgaande alleen dan Prorail.Waarom er dan een Infrabel bord staat in Prorail gebied is mij niet geheel duidelijk, het omschakelbord in de andere richting zit na de overweg in de Bergsebaan.
Het is wel beter om een achtergrondscherm te hebben zeker als het heel helder en er veel zonlicht is doch zou het ook zonder genoeg moeten zijn maar daar heb ik niet voor geleerd zal vast wel een NEN norm van zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 nov 2023, 23:48

Het gaat ook om de herkenbaarheid van het teken zelf. Zo'n ovaalvorm springt er toch beter uit in het lijnenspel. De voorbeelden die hier getoond worden vallen meer weg in de achtergrond ten opzichte van de old-school seinen. Dan kan het licht zelf wel beter zichtbaar zijn omdat het LED is, maar leidt in de praktijk juist tot meer risico op STS (stoptonend seinpassages).

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 25 nov 2023, 7:41

Het nieuwe sein gaat een beetje voorbij aan de grafische regels. Voor een goede herkenbaarheid heb je liefst meerdere unieke kenmerken(dat is hetzelfde als een wegenkaart met alleen maar kleurverschillen). Nu is de positie herkenning weggevallen, dat is altijd een verslechtering van de leesbaarheid.

En waarom iets vernieuwen dat goed werkt, dat is toch totaal onnodig en duur?

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » za 25 nov 2023, 11:49

Er werd al een opmerking over gemaakt. Maar zo te zien is ook de zwart/witte band slechts een soort voorzet schermpje in de richting van de lamp en niet een volledige zwart/wit geschilderde paal.

Helpt m.i ook niet.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 26 nov 2023, 0:43

Giuseppe schreef: za 25 nov 2023, 7:41
En waarom iets vernieuwen dat goed werkt, dat is toch totaal onnodig en duur?
Volgens mij komt het bij Prorail vandaan die deze nieuwe seinen zelf hebben ontwikkeld ook volgens Prorail zelf. Toen men de handel ging uitbesteden was er van wat ik begrepen heb maar 1 kandidaat en dat was niet Vialis die de oude seinen leverden. Ik denk dat Vialis geen zin had om een nieuwe productielijn op te zetten voor dit en dat kan ik begrijpen. Pintsch heeft als enige wel een aanbieding gedaan en dus werd die automatisch de winnaar van de aanbesteding dus de vraag waarom iets vernieuwd moet worden is een vraag aan Prorail. Wat ik zo foeilelijk vind is het langgerekte achtergondscherm dat elk sein gaat krijgen omdat die plekken gereserveerd zijn voor en een cijferbalk en een vrijgave rangeren lamp die je echt maar zeer zelden ziet. Persoonlijk vind ik het scherm van het SA sein die aangepast was aan stelsel 1954 dan een stuk beter!
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmate ... s=1&page=3
Op de foto aan de rechterkant een SA sein met slechts 1 lens voor 3 kleuren.De foto is gemaakt in de buurt van America ten tijde van de aanleg van de linkerspoorbeveiliging op het traject aldaar.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 30 nov 2023, 20:22

Voor mensen die zeer binnenkort terug keren op Schiphol en je hebt niet de site van of Prorail of NS geraadpleegd het volgende:
Op zondag 3 december rijden er geen treinen van en naar Schiphol en hier komt het beste deel, NS adviseert reizigers om zelf maar een alternatief te gaan zoeken want(als ik het goed heb)er rijden ook geen bussen van en naar Rotterdam omdat er teveel reizigers reizen tussen die stations :hahaHAHA: .
je kan wel omrijden maar dat gaat 1,5 uur extra kosten. tevens zijn erg werkzaamheden bij Leiden en ook Rotterdam als ik het goed heb want er rijden¨extra¨intercityt´s tussen Schiedam en Amsterdam(via Haarlem denk ik dan). Ligt het aan mij of kunnen ze tegenwoordig niet meer plannen en alternatieven bedenken? :facepalm:

https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 nov 2023, 20:29

De intercity vanuit Groningen rijdt helemaal via Rotterdam naar Eindhoven.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 30 nov 2023, 20:38

^^ Klopt. Of de trein ook zo ver komt, is maar de vraag. Toen ik dinsdag om 6.28 uur in Amersfoort op deze trein stapte, eindigde de rit op Utrecht Centraal omdat er met Sprinter-materieel werd gereden. Vanmorgen was dat weer het geval. Actueel rijden de treinen niet verder dan Tilburg vanwege een aanrijding.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » do 30 nov 2023, 21:02

Er rijden heel dit weekeinde ook minder treinen op de Zeeuwse lijn:
https://www.bndestem.nl/roosendaal/elf- ... ~ad46cd73/

Vanaf vandaag een aangepaste dienstregeling.

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » do 30 nov 2023, 21:54

Taran 5 schreef: do 30 nov 2023, 20:22 Voor mensen die zeer binnenkort terug keren op Schiphol en je hebt niet de site van of Prorail of NS geraadpleegd het volgende:
Op zondag 3 december rijden er geen treinen van en naar Schiphol en hier komt het beste deel, NS adviseert reizigers om zelf maar een alternatief te gaan zoeken want(als ik het goed heb)er rijden ook geen bussen van en naar Rotterdam omdat er teveel reizigers reizen tussen die stations :hahaHAHA: .
je kan wel omrijden maar dat gaat 1,5 uur extra kosten. tevens zijn erg werkzaamheden bij Leiden en ook Rotterdam als ik het goed heb want er rijden¨extra¨intercityt´s tussen Schiedam en Amsterdam(via Haarlem denk ik dan). Ligt het aan mij of kunnen ze tegenwoordig niet meer plannen en alternatieven bedenken? :facepalm:

https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/
Er rijden wel treinen richting Amsterdam vanaf Schiphol(4x sprinter richting Sloterdijk/Centraal en 4x IC richting Zuid). Er rijden inderdaad extra intercity's tussen Amsterdam en Schiedam via Haarlem, maar van en naar Rotterdam Centraal rijdt er helemaal niets. De reisplanner geeft vanaf Amsterdam het advies om op Laan van NOI over te stappen op de metro. Overigens ben ik wel benieuwd hoe de Eurostar gaat rijden, aangezien die als eerste stop Brussel Zuid zal hebben en Antwerpen dus overslaat.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 30 nov 2023, 23:59

Eurostar misschien wel compleet geschrapt in Nederland. Anders via Den Bosch en Breda.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 01 dec 2023, 1:13

Starlet schreef: do 30 nov 2023, 21:02 Er rijden heel dit weekeinde ook minder treinen op de Zeeuwse lijn:
https://www.bndestem.nl/roosendaal/elf- ... ~ad46cd73/

Vanaf vandaag een aangepaste dienstregeling.
Inderdaad een hoop gedoe op de Zeeuwse Lijn, momenteel rijdt er maar 1 trein per uur en die mag ook nog eens maximaal 40km/h rijden.

Over een lengte van 53 km zijn 11 verzakking gemeld waarvan 1 een lengte heeft van 12 km.

Zondagnacht beginnen de eerste herstelwerkzaamheden, maar ze verwachten dat de verdere herstellingen nog weken duren. Normaal gesproken doen ze 3 a 4 km per nacht.

ProRail: https://www.prorail.nl/nieuws/minder-tr ... rzakkingen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 01 dec 2023, 5:46

Chris schreef: do 30 nov 2023, 20:29 De intercity vanuit Groningen rijdt helemaal via Rotterdam naar Eindhoven.
Er rijdt ook een intercity Rotterdam -> Venlo via Schiphol en Utrecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 01 dec 2023, 6:46

^^ Dat is al langer zo.
Svenlo

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » vr 01 dec 2023, 9:16

Chris schreef: do 30 nov 2023, 20:29 De intercity vanuit Groningen rijdt helemaal via Rotterdam naar Eindhoven.

Afbeelding
Dat is (helaas) tijdelijk en alleen (nog) deze week. Door werkzaamheden aan station Rotterdam Centraal zijn daar een aantal sporen niet in gebruik, hetgeen al weken bijzondere doorkoppelingen geeft door een gebrek aan capaciteit om alle treinen te keren. Door de doorkoppeling rijden de intercity's van en naar Eindhoven ook via Dordrecht tussen Breda en Rotterdam.
Het voordeel is wel dat er voor het eerst in tijden weer de hele dag door elk kwartier een intercity tussen Rotterdam en Utrecht rijdt. Die is doorgekoppeld aan de dienst op Vlissingen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 01 dec 2023, 10:20

^^ Jammer alleen dat de dienst op Vlissingen compleet ontregeld is door verzakkingen over vrijwel de gehele Zeeuwse lijn.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/reizig ... a907b21bb/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » vr 01 dec 2023, 11:31

Daar heb ik als Dordtenaar zo goed als geen last van als ik naar Utrecht zou willen c.q. moeten met de trein. Dan profiteert Dordrecht er juist van. In Rotterdam sluiten de treinen naar Utrecht normaliter dusdanig slecht aan op die uit Dordrecht dat ik hier en daar wel eens een adviesje uit de reisplanner heb getrokken om het hele stuk per bus af te leggen, met overstappen bij het ziekenhuis in Dordrecht en dan weer in Papendrecht op de snelbus 388 naar Utrecht, die door de chronisch overbelaste A27 overigens uiterst onbetrouwbaar is.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 03 dec 2023, 20:10

^^ Dordtenaar? Schapenkop bedoel je :hahaHAHA: je ziet nu wel treinstellen in Dordrecht die je normaal gesproken niet ziet zoals ICMm en DDZ een welkome afwisseling tussen alle VIRMs en Flirts /SNG stellen. Tevens is de sprinter van Uitgeest naar Rotterdam verlengd naar het eiland en dus nu weer SLT in Dordt.

Ik dacht trouwens dat NS afscheid had genomen van de locserie 1700n maar zag er wel weer eentje voor de Berlijner in Weesp.