Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » wo 24 jan 2024, 9:15

Sondermaut schreef: di 23 jan 2024, 21:04 Het lijkt mij echt leuk om over een aantal jaar gewoon weekjes weg te gaan en obscuurdere streken te verkennen, ofwel met de trein of de auto. Met Interrail werd ik afgelopen zomer ook aangenaam verrast door de mooie streek ten noordoosten van Nürnberg. Nu zijn dat nog lijntjes waar dieseltreinen rijden, binnenkort moeten de hoofdlijnen daar een waslijntje gaan krijgen.
Ik beleef veel plezier aan mijn €49-ticket en ik heb ook Sparpreise ontdekt waarmee mijn bereik wat groter wordt. Volgende maand een lang weekend vanuit Wetzlar de omgeving ontdekken. Dat biedt kansen om een heel stuk van Hessen, de Lahntalbahn en wat uithoeken van NRW mee te pakken 8-)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 24 jan 2024, 10:40

^^ Dat is nog eens service. Kom vandaag de dag daar nog maar eens om.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » di 06 feb 2024, 18:48

Tussen Almelo en Mariënberg rijden deze hele week geen treinen, omdat er bij een grote brand in een industriepand in Vroomshoop asbest is vrijgekomen en deze deeltjes door het hele dorp en op de spoorbaan verspreid zijn: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2310729/a ... vroomshoop

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » ma 12 feb 2024, 12:24

Trein botst op carnavalswagen in Berghem: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... eel-schade

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 12 feb 2024, 13:17

Een kleine verduidelijking: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... 0-seconden

Optocht daar gaat in het donker (dus daarom was die wagen zo laat nog op pad) en de wagen werd met spierkracht voortbewogen. Vooral dat laatste zou voor mij toch een reden zijn om heel hard na te denken of ik er wel een overweg mee wil kruisen. En volgens de regels (die niemand kent) hadden ze dit ook vooraf met Prorail moeten overleggen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 12 feb 2024, 15:58

Het doet me denken aan het ongeval, bij Dalfsen, met een hoogreiker in 2016. Die ging ook heel traag de overweg over.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » ma 12 feb 2024, 20:04

Het is ProRail in deze dan wel verwijtbaar dat de 20-secondenregel voor de tweede keer in een kleine tien jaar niet bekend blijkt te zijn bij mensen die zich met dergelijke langzame voertuigen bezighouden dan wel voortbewegen. In beide crashes is het ook een Sprinter die het wegvoertuig raakt, maar de FLIRT3 laat wel duidelijk zien dat de strengere botsveiligheidsnormen zijn vruchten afwerpen. De machinist van gisterenavond is gewond en het enige slachtoffer, waar de machinist van de oudere GTW die in Dalfsen een hoogwerker tegenkwam ter plaatse overleed. Acht jaar geleden raakte ook de helft van de vijftien reizigers in de trein gewond. De snelheden van de treinen waren bij beide botsingen overigens nagenoeg gelijk.

Aan de andere kant zal deze carnavalsvereniging ongetwijfeld niet voor het eerst deze oversteek wagen en met de kennis van nu is het eerder geluk dan wijsheid dat het dan al die voorgaande jaren wel goed is gegaan. :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 12 feb 2024, 20:12

Sondermaut schreef: ma 12 feb 2024, 20:04De machinist van gisterenavond is gewond en het enige slachtoffer, waar de machinist van de oudere GTW die in Dalfsen een hoogwerker tegenkwam ter plaatse overleed.
De hoogwerker was wel iets zwaarder en steviger dan de platte kar met opbouw van papier-marché.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » ma 12 feb 2024, 22:08

Ze hadden ook kunnen bedenken om de kar terug te laten rollen... dat was makkelijker geweest.

Ik vind het wel vreemd dat die vereniging van niks wist. Misschien een wissel van voorzitter of verantwoordelijkheden bij de bouw van de kar?
Zal wel een flinke staart krijgen.. verzekering (indien van toepassing) zal toch ook vragen hebben, denk ik zo. Die doen al lastiger dan enkele jaren eerder.. was van het najaar nog in het nieuws.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 13 feb 2024, 8:08

Sondermaut schreef: ma 12 feb 2024, 20:04 Het is ProRail in deze dan wel verwijtbaar dat de 20-secondenregel voor de tweede keer in een kleine tien jaar niet bekend blijkt te zijn bij mensen die zich met dergelijke langzame voertuigen bezighouden dan wel voortbewegen.
Als mensen zich daar niet voor interesseren dan weten ze het ook niet. Wat verwacht je van Prorail, dat ze elke carnavalsvereniging en elk bedrijf met langzame voertuigen gaan aanschrijven? Sowieso is dit geen bedrijf, geen carnavalsvereniging, alleen maar een groepje vrienden die een wagen bouwen.

Ik had gedacht dat het met het ongeval van Dalfsen wel weer bekend zou zijn dat je dit gewoon niet op die manier moet doen. Maar nee, mensen vergeten dit, begrijpen het niet, willen zich niet informeren.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 13 feb 2024, 8:49

Zo heel bekend is dat ongeval in Dalfsen ook niet. Maar ik zou buiten een vereniging niet gauw zelf een wagen gaan bouwen gezien de verwachte professionaliteit.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 13 feb 2024, 9:32

waldo79 schreef: di 13 feb 2024, 8:49 Zo heel bekend is dat ongeval in Dalfsen ook niet. Maar ik zou buiten een vereniging niet gauw zelf een wagen gaan bouwen gezien de verwachte professionaliteit.
Nee, dit zijn vriendenclubjes. De carnavalsvereniging organiseert de optocht (organiseert alle festiviteiten rond de carnaval) en natuurlijk kan de carnavalsvereniging ook een wagen maken (wordt vaak gedaan voor de prins en zijn gevolg) maar voor de overgrote meerderheid zijn het echt geen officieel geregistreerde verenigingen die die wagens maken.

Wat ik wel hoop is dat er een soort van keuring is door de carnavalsvereniging, en in dat kader moet die vind ik ook bekend zijn met de regels van met zo'n ding over de openbare weg gaan en de bouwers daarover informeren.

Maar goed, in dit geval "is het altijd goed gegaan", dixit de voorzitter van de carnavalsvereniging, dus zag men zelfs daar het probleem niet.
Met handkracht een zware wagen bergop over een overweg. :facepalm:

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 13 feb 2024, 10:16

^^ ik snap dat je kijkt naar de vereniging, maar daarmee zadel je die op met een flinke last voor een club die waarschijnlijk ook beperkte middelen heeft. Verwacht je dat zij de expertise hebben om te kunnen bepalen of zo'n kar de openbare weg op kan?

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » di 13 feb 2024, 10:39

Niet meteen, maar laat dit incident wel een wijze les zijn om er van te leren.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 13 feb 2024, 10:58

In ieder geval om te wijzen op kennis van regels en ik denk wel dat ze een verantwoordelijkheid hebben om overduidelijk ondeugdelijke voertuigen te weren. Daar hoef je geen uitgebreid onderzoek voor te eisen, maar wagens van 10 meter breed zul je ook weren.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 13 feb 2024, 12:10

^^ blijkbaar worden bij deze optocht de wagens met spierkracht voortbewogen. Omdat het 's avonds is moeten die allemaal laat terug naar een of andere loods. Dan kan je je zelf afvragen of dat sowieso verstandig is. Ben ook wel benieuwd wat de rol van de gemeente is. Die is waarschijnlijk wegbeheerder en heeft een vergunning voor dit evenement afgegeven.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » di 13 feb 2024, 12:24

Egbert schreef: di 13 feb 2024, 9:32 Maar goed, in dit geval "is het altijd goed gegaan", dixit de voorzitter van de carnavalsvereniging, dus zag men zelfs daar het probleem niet.
Die uitspraak van de beste meneer geeft precies het gevaar aan van de onwetendheid bij kleine verenigingen over wat er soms allemaal komt kijken bij een simpele optocht en waarom het aan ProRail is om ervoor te zorgen dat de 20-secondenregel wat meer op de kaart komt te staan bij evenementen die in de buurt van gelijkvloerse spoorwegovergangen plaatsvinden. Zolang iedereen blijft zeggen dat het voorgaande jaar goed gegaan is en ermee weg kan komen door een gebrek aan toezicht op en kennis van vergunningen, blijven dit soort incidenten terugkomen. Desnoods regelt de organisatie die afstemming met ProRail via de gemeente, omdat die laatste toch al de evenementenvergunning moet verlenen.

Maar goed, dat het al die voorgaande jaren wel goed is gegaan bij dezelfde club die elk jaar zijn praalwagen over deze overweg duwt, is zoals ik gisterenavond al zei eerder gigantisch veel mazzel dan wijsheid geweest.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 13 feb 2024, 12:26

Vahalis schreef: di 13 feb 2024, 12:10 ^^ blijkbaar worden bij deze optocht de wagens met spierkracht voortbewogen. Omdat het 's avonds is moeten die allemaal laat terug naar een of andere loods. Dan kan je je zelf afvragen of dat sowieso verstandig is. Ben ook wel benieuwd wat de rol van de gemeente is. Die is waarschijnlijk wegbeheerder en heeft een vergunning voor dit evenement afgegeven.
De vraag is hoe ver zo'n vergunning gaat. Voor de optocht zeker. Maar om met een kar over straat te lopen (van schuur naar optocht) heb je niet direkt een vergunning nodig. En die kar is ook niet aan een APK of zo onderhavig.
Maar dat betekent inderdaad niet dat zomaar alles moet en kan.

Als carnavalscluppie is het natuurlijk leuk en jolijt dat je met vereende krachten (en hopelijk zonder bier) met die wagen over straat gaat, maar juist in groepsverband worden vaak hele slechte beslissingen genomen. "Zullen we ..." "Ja leuk, doen!"
Sondermaut schreef: di 13 feb 2024, 12:24 bij evenementen die in de buurt van gelijkvloerse spoorwegovergangen plaatsvinden.
Punt is: de optocht kwam niet over die overweg. Dus wat ik hierboven al zeg: hoe ver gaat zo'n vergunning. Staat in die vergunningsaanvraag ook alle aanreisroutes van de verschillende deelnemers, of is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Ik denk het laatste. Wat niet inhoudt dat er IMHO vanuit de organisatie wel enige zorgplicht is.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » di 13 feb 2024, 20:27

boe! schreef: ma 12 feb 2024, 20:12
De hoogwerker was wel iets zwaarder en steviger dan de platte kar met opbouw van papier-marché.
Klopt en er was ook nog een aanrijding te Hooghalen tussen een SNG en een tractor combinatie die het leven eiste van de machinist.
https://www.treinreiziger.nl/trein-hoog ... in-cabine/
Ik denk dat als een FLIRT tegen een hoogwerker van meer om en nabij 15 ton of een tractor combi botst de overlevingskansen ook niet al te best zijn net als in e GTW die in Dalfsen ontspoorde. Al met al zijn de cabine´s wel veiliger dan in een zeg maar Mat´46 of dergelijke.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » wo 14 feb 2024, 21:17

Sondermaut schreef: di 13 feb 2024, 12:24
Egbert schreef: di 13 feb 2024, 9:32 Maar goed, in dit geval "is het altijd goed gegaan", dixit de voorzitter van de carnavalsvereniging, dus zag men zelfs daar het probleem niet.
Die uitspraak van de beste meneer geeft precies het gevaar aan van de onwetendheid bij kleine verenigingen over wat er soms allemaal komt kijken bij een simpele optocht en waarom het aan ProRail is om ervoor te zorgen dat de 20-secondenregel wat meer op de kaart komt te staan bij evenementen die in de buurt van gelijkvloerse spoorwegovergangen plaatsvinden.
Er bestaat niet zoiets als een 20-secondenregel behalve een interne regel die een minimum aankondigingstijd (inclusief reactietijd van weggebruikers) betreft. Een overweg is een bijzondere situatie die is ontworpen met voertuigen die normaal aan het verkeer deel kunnen nemen als uitgangspunt. LZV's mogen bijvoorbeeld alleen speciaal hiervoor aangepaste overwegen passeren. Een grote met de hand voortbewogen kar met aanhanger is dat niet een voertuig wat normaal aan het verkeer kan deelnemen. Hiervoor moet gebruik gemaakt worden van de procedure bijzondere oversteek. Interessant is of de gemeente iets over vervoer van/naar het evenement heeft toegestaan wat eigenlijk niet kon. Dan zou de schuld en aansprakelijkheid (dit gaat over meerdere tonnen schade en het in gevaar brengen van het spoorverkeer, niet grappig) niet volledig bij de vereniging landen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 feb 2024, 10:40

EBS heeft de concessie voor een groot deel van Flevoland + IJssel-Vecht in beheer. Maar dit is een gigantische mislukking geworden. Ze hebben een groot tekort aan chauffeurs, er zijn voortdurend problemen met elektrische bussen en de dienstregeling kan bij lange na niet gehaald worden, ze gaan vanaf 1 april tot de rest van het jaar een afgeschaalde dienstregeling rijden.

De problemen met de bussen zijn nagenoeg elke dag in het regionale nieuws hier.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... chauffeurs

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... sen-rijden

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... n-aankomen

https://www.destentor.nl/zwolle/bus-kom ... ~ae0ca322/

Om een beeld te krijgen van de problemen in het regionale ov, brachten Overijsselse Statenleden een bezoek aan vervoersbedrijven EBS, Keolis en Arriva. Dat begon met een valse start: de stadsbus kwam in Zwolle niet opdagen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 feb 2024, 12:34

^^ De elektrische bussen, oorspronkelijk van Keolis maar gedwongen overgenomen door EBS, hadden in de beginperiode inderdaad problemen. Maar ik heb het idee dat die kinderziektes er op zich wel redelijk uit zijn. Al zal er vast nog steeds wel her en der wat misgaan, maar dat is op zich niks geks. Er zijn altijd wel wat opstartproblemen met een nieuwe vloot, dat was vroeger met dieselbussen niet anders. Uiteindelijk moet EBS nu roeien met de riemen die ze hebben: ze moeten het doen met de bussen die ze zelf niet hebben aangeschaft. Met die bussen is op zich overigens weinig mis: er wordt makkelijke kritiek geleverd omdat ze Chinees zijn, maar de BYD is wereldwijd marktleider in elektrische bussen. De K-Series bestaat al sinds 2010 en wordt wereldwijd gebruikt. Het zijn in de basis goede bussen. De K9, die EBS ook gebruikt, is één van de populairste elektrische bussen ter wereld.

De problemen die er nu zijn zijn meer van personele aard, en dat de bussen door het volle stroomnet op andere plekken opgeladen moeten worden dan voorzien. Het is de verantwoordelijkheid van EBS om voldoende personeel te hebben, en daar gaat het vooral mis. Aan dat volle stroomnet kan EBS natuurlijk niet zoveel doen, terwijl ze wel verplicht elektrisch moeten rijden van de provincie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 feb 2024, 12:50

Het probleem is kennelijk dat het opladen van bussen niet in de dienstregeling is in te passen, in combinatie met te weinig chauffeurs. Een dieselbus kon gewoon de hele dag rijden en dan had je die problemen met flexibiliteit niet.

Die Chinese bussen waren volgens de berichtgeving toch wel echt compleet dramatisch in de eerste paar jaar. Daar was zo ontzettend veel mis mee. Misschien was al die berichtgeving ook wel aanleiding voor mensen om maar niet meer buschauffeur te worden.

Treinvervangend busvervoer is ook steeds problematischer, steeds vaker zie je dat er geen of maar heel weinig vervangende bussen ingezet kunnen worden. Dan staat er één bus terwijl er 1.000 man staat te wachten.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » vr 16 feb 2024, 14:39

EBS heet in de volksmond ook wel Even Blijven Staan in de regio's waar ze recent de aanbesteding gewonnen hebben. Rondom Rotterdam rijden ze ook, maar dat loopt een stuk soepeler omdat die concessies al meer dan vier jaar lopen en ze er niet met troep rijden. Laatst is er in Monnickendam ook een dieselbus van EBS uitgebrand: https://groot-waterland.nl/2024/02/12/b ... yTPkdQTzLD

Personele problemen komen bij de recent gewonnen aanbestedingen doordat de vertrekkende vervoerder (in beide gevallen een tak van Connexxion) personeel met wederzijdse instemming heeft overgeplaatst naar een eigen concessie in de buurt van hun verloren gebied. Chauffeurs die eerst in Flevoland reden zijn bijvoorbeeld naar de regio Ede verhuisd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 feb 2024, 20:17

Sondermaut schreef: vr 16 feb 2024, 14:39 EBS heet in de volksmond ook wel Even Blijven Staan in de regio's waar ze recent de aanbesteding gewonnen hebben. Rondom Rotterdam rijden ze ook, maar dat loopt een stuk soepeler
Ik hoor van een collega van me die dagelijks in Spijkenisse met EBS mee wil rijden nogal andere verhalen. Voornamelijk over ritten die volgens hun app wel rijden maar waar in de praktijk de bus niet komt opdagen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 feb 2024, 23:42

Chris schreef: vr 16 feb 2024, 12:50 Het probleem is kennelijk dat het opladen van bussen niet in de dienstregeling is in te passen, in combinatie met te weinig chauffeurs. Een dieselbus kon gewoon de hele dag rijden en dan had je die problemen met flexibiliteit niet.
Het is ook een probleem dat het opladen niet in Lelystad en Emmeloord kan, maar dat dat op Lelystad Airport en in Nagele moet gebeuren. Dat kost best nog wat extra tijd waarin de bus en de chauffeur niet beschikbaar zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 17 feb 2024, 10:28

Dat heeft de overheid dan toch ook aan zichzelf te danken. 100% electrisch streekvervoer is gewoon utopisch. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 17 feb 2024, 12:40

100% Elektrisch streekvervoer is niet onmogelijk! Bij Arriva Limburg loopt dat nu al jaren goed. In 2017 in de stad begonnen en nu ook op een aantal streeklijnen waar de infrastructuur klaar is. Als men het goed uitvoert en goeie bussen bestelt (in Limburg hebben we de VDL E-Citea) dan kun je echt wel een concessie elektrisch uitvoeren. De bussen van BYD zijn simpelweg een drama in Lelystad in Twente is de infrastructuur gewoon niet toereikend genoeg. We hebben laadpalen in Twente staan op de stallingen omdat de concessie maar vier jaar duurt en de provincie geen geld wil geven voor snellaadinfrastructuur met pantograaf op de stations.
Svenlo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 17 feb 2024, 13:27

Precies wat je noemt, het materieel en infrastructuur moet op orde zijn. Daar gaat wel wat voorbereiding aan vooraf. In bijv. de regio Amsterdam is het echt woekeren naar ruimte om ergens zo'n snellaadplatform kwijt te kunnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » za 17 feb 2024, 13:30

Het is ook niet zo dat elektrisch OV zo onbekend is in Nederland. Bijvoorbeeld op de Zuidtangent rijden 18 meter elektrische bussen. Ik hoor niet dat daar problemen zijn. Ik denk dat ondertussen wel de helft van de OV bussen in Nederland elektrisch zijn.
Je moet inderdaad je infrastructuur in orde hebben en je zult laadtijden zeker mee moeten rekenen in de dienstregeling en het materieelpark. Zo komt stadsdienst lijn 1 van Venlo in Kaldenkirchen bij het eindpunt, gaat laden, en 10 minuten later vertrekt de vorige wachtende bus voor de volgende dienst. Ja, dan heb je een extra bus nodig, maar misschien is dat toch goedkoper dan met een dieselbus rijden.