Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » za 17 feb 2024, 16:53

sven_engelen schreef: za 17 feb 2024, 12:40De bussen van BYD zijn simpelweg een drama in Lelystad
Ja, je verwacht het niet. Een aankoop bij Build Your Dreams die eindigt in een nachtmerrie. :mrgreen:

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » za 17 feb 2024, 17:51

Vinny schreef: za 17 feb 2024, 13:27 Precies wat je noemt, het materieel en infrastructuur moet op orde zijn. Daar gaat wel wat voorbereiding aan vooraf. In bijv. de regio Amsterdam is het echt woekeren naar ruimte om ergens zo'n snellaadplatform kwijt te kunnen.
https://www.wrr.nl/publicaties/rapporte ... -to-invest

Dit rapport van 2008 gaf al aan dat de infrastructuur mbt elektriciteit sterk moet opschalen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 17 feb 2024, 20:31

Rogier schreef: za 17 feb 2024, 17:51 Dit rapport van 2008 gaf al aan dat de infrastructuur mbt elektriciteit sterk moet opschalen.
Regeren is vooruitzien. Dus daar is niets meegedaan. Ik denk dat zo’n beetje in het zelfde jaar dat rapport is uitgebracht waarin als belangrijkste bedreiging voor de volksgezondheid in NL een pandemie van een luchtwegvirus werd voorspeld. Hoe goed de voorbereiding daar op is geweest moge bekend zijn.

Het geroep in de woestijn rondom het elektriciteitsnet is ook niet nieuw maar de enige investering in het elektriciteitsnet onder vvd-bewind lijkt een nieuwe kolencentrale geweest te zijn.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 18 feb 2024, 14:39

In De Gelderlander, https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a730a56a/ een aardig stukje over de problemen met de ICNG voor op de HSL. Is een premium artikel maar leesbaar voor alle abonnees van een krant uit de DPG mediagroep.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

slingersingel
zandpaadje

Bericht door slingersingel » zo 18 feb 2024, 17:49

PeterSchoeber schreef: zo 18 feb 2024, 14:39 In De Gelderlander, https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a730a56a/ een aardig stukje over de problemen met de ICNG voor op de HSL. Is een premium artikel maar leesbaar voor alle abonnees van een krant uit de DPG mediagroep.
Hier hetzelfde artikel via het AD, en zonder betaalmuur https://archive.ph/Zc6fY

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » ma 19 feb 2024, 18:33

Afspraken met Zeeland worden niet nagekomen!
Citaat: Ook werd afgesproken dat Zeeuwen een uur sneller met de trein van Vlissingen naar Amsterdam (Schiphol) moesten kunnen reizen. Dat bleek ijdele hoop.

https://archive.ph/KJc6H

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 19 feb 2024, 21:51

Er rijdt elk half uur een stoppende intercity naar Roosendaal die via Rotterdam en Haarlem naar Amsterdam Centraal gaat. Plus op werkdagen een extra trein die maar op enkele stations in Zeeland stopt en dan in Roosendaal ook doorgaand is naar Amsterdam Centraal.

Daarnaast een sprinter die qua snelheid ertussen in zit. 3 treinen per uur lijkt me het maximum haalbare. En dat Schiphol is meer prestige dan direct door feitelijke aantallen reizigers onderbouwd.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » di 20 feb 2024, 17:01

^
In het verleden reed de Intercity via Schiphol + veel minder Intercity stops (het is tegenwoordig een verkapte stoptrein/sneltrein). Via Haarlem is daarnaast een achteruitgang voor Zeeland.

Sinds 2022 heeft Zeeland in ieder geval door de weeks inderdaad de snelle Intercity terug die alleen stopt (in Zeeland) in Goes, Middelburg en Vlissingen.

Qua reizigersaantallen is de Intercity Direct misschien niet heel realistisch, maar als het naar Friesland kan, dan zou het eveneens naar Zeeland kunnen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 20 feb 2024, 17:38

Als de overstap in Leiden gehaald wordt, ben je met weinig ongemak in Schiphol. Via de HSL zou ik nu niet als een pre zien. Zeker zolang er problemen zijn zodat er veel langzamer gereden wordt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 feb 2024, 20:52

Het is nu fysiek alleen met kopmaken te Breda mogelijk. Op het OV forum werd gepleit voor een 'fly-over' constructie bij Lage Zwaluwe, dan zou je de IC Amsterdam-Vlissingen via de HSL kunnen inleggen en dan daar aftakken op de lijn via Roosendaal. Als de NS dan met materieel zou rijden dat vergelijkbaar is met Duitse RE treinen kun je in Zeeland op alle stations stoppen. De Brabantse stoptreinstations bedienen met een IC Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal en zowel in Zeeland en tussen Lage Zwaluwe en Bergen op Zoom geen losse stoptreinen meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 20 feb 2024, 21:10

Je kunt toch ook pas na Rotterdam de HSL op?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 feb 2024, 22:48

Maar dan ga je nooit die beloofde tijdswinst halen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 21 feb 2024, 8:16

Steptimer schreef: di 20 feb 2024, 17:01
Qua reizigersaantallen is de Intercity Direct misschien niet heel realistisch, maar als het naar Friesland kan, dan zou het eveneens naar Zeeland kunnen.
Naar Friesland is niet uit luxe maar uit noodzaak. De IC Direct wordt omlegd naar Amsterdam Zuid en kan daar ook niet keren en moet dus doorrijden. Dan is het het makkelijkste om die aan de noord-oost te koppelen en dus helemaal naar Groningen of Leeuwarden (en Enschede maar daar is nog niet genoeg materieel voor) door te rijden.
Aan de zuidkant heb je interessantere bestemmingen. Breda, Tilburg, Eindhoven en Brussel. En natuurlijk wat al gezegd is, het probleem dat je vanuit Zevenbergen de HSL niet op kunt. Dus of je moet via Breda, of je kan pas na Rotterdam de HSL op.
En er komt weer een vroegere direkte trein van Rotterdam naar Vlissingen, dus de vraag naar die verbinding is er wel. Dat sluit eigenlijk ook al uit dat je een andere lijnvoering gaat doen, bijvoorbeeld de IJssellijn doortrekken naar Vlissingen en reizigers naar Rotterdam in Breda een overstap geven.

De uiteindelijke lijnvoering zou dit moeten worden:
  • 700 Rtd - Shl - Gn (1x per uur)
  • 800 Rtd - Shl - Lw (1x per uur)
  • 1600 Bd - Shl - Es (1x per uur)
  • 1800 Bd - Shl - Amfs (1x per uur)
  • 2400 Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
  • 9500 Brusz - Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
Die 2400 zou je naar Vlissingen kunnen doortrekken. Misschien dat daar een concept van een snelle IC per uur en twee langzamere stoptreinen beter werkt.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 21 feb 2024, 9:56

^^ De vraag is of dat gaat passen rond Dordrecht. Tussen Den Haag en Dordrecht zullen 4 ICs en 6 sprinters moeten blijven rijden. Op dit moment zijn de ICs naar Vlissingen daarin geïntegreerd, maar dat kan niet meer zodra de IC naar Vlissingen via de HSL gaat rijden. Dan heb je dus een extra IC tussen Rotterdam en Dordrecht, een traject wat al zeer druk is en waar je bovendien nog een beweegbare brug hebt ook.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 21 feb 2024, 10:29

Je kunt van Rotterdam naar Roosendaal niet via de HSL, dus die treinen blijven altijd via Dordrecht rijden. Alleen tussen Rotterdam en Schiphol gaan ze via de HSL.
Dan heb je de langzame IC 2200 via Leiden naar Amsterdam, snelle IC 2400 via de HSL naar Lelystad en een stoptrein.
De lijnvoering op de oude lijn moet sowieso veranderen als je de 2400 een keer per uur over de HSL stuurt. Nu gaat die 2x per uur via Leiden.

En als je echt de regio wil versterken dan ook twee stoptreinen per uur naar Antwerpen die je kunt doorrijden naar Dordrecht en Breda.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 feb 2024, 17:41

Uit het A10-Zuid topic:
PeterSchoeber schreef: vr 23 feb 2024, 17:30
sanderl schreef: vr 23 feb 2024, 13:51 Vanaf eind dit jaar verhuizen alle treinen naar Brussel al naar Zuid. ^^
Eerst zien en dan geloven dat er voldoende ICNG materieel beschikbaar is om die diensten allemaal, door gekoppeld en wel, te rijden. Met de huidige zeer trage instroom van het ICNG materieel heb ik er een zeer hard hoofd in dat zulks allemaal gehaald gaat worden.
Ik vraag mij ook af of ICNG wel het geschikte materieel is voor intercitydiensten in Nederland. Er gaat veel ruimte kwijt aan hallen, grote bagagerekken, loungebanken, mega toiletten. De compartimenten zijn kleiner. En van de tour die ik gezien heb, zijn er ook nog eens heel veel 4-zits vis-a-vis opstellingen. Afgaande op Wikipedia heeft een ICNG-8 stel aanzienlijk minder zitplaatsen dan ICM-7. Dus treinen zouden veel langer moeten worden voor hetzelfde aantal zitplaatsen, en dan zijn die zitplaatsen nog niet zo geweldig ingedeeld ook... En ICM-7 is vaak al krap, zelfs buiten de spits zie ik dat mensen nogal eens moeten staan in een trein van die lengte.

Ik zie altijd in de ICM dat de 4-zits het minst populair zijn, want dan zit je tegen iemand anders die je niet kent aan te staren. Coachopstelling is veel prettiger.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 23 feb 2024, 17:52

^^ Dat vraag ik mij niet eens af omdat je er feitelijk vanuit kunt gaan dat het ICNG niet geschikt is voor al die binnenlandse diensten. Maar ooit, alweer de nodige jaren geleden, heeft men bij de NS eens bedacht dat dit het nieuwe paradepaardje moest worden en zoals altijd zijn de reizigers weer de dupe. De uitstroom van het oude materieel, waaronder ICMm en ICRm, gaat gestaag door terwijl er onvoldoende nieuw ICNG materieel beschikbaar is door alle problemen die er zijn.

Nieuw materieel kent altijd kinderziektes maar voor mijn gevoel slaat het geklungel nu met de instroom van het ICNG werkelijk alles. In mijn herinnering, van meer dan 40 jaar, heb ik het nog nooit zo beroerd meegemaakt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 23 feb 2024, 17:55

De V250 "Fyra" was nou ook niet echt een doorslaand succes.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 23 feb 2024, 18:24

NS bestelt altijd op het verkeerde moment materieel. Bestellen ze DM'90 terwijl een jaar later Talbot veel geschikter materieel ontwikkelt. Bestellen ze ICNG terwijl een jaar later Desiro HC komt die het niet-gelijkvloerse probleem oplost.

Ik zie zelf treinen zonder een gedefinieeerde coupé ook niet als intercitymaterieel. Als je vanaf je zitplaats ongehinderd door de deur naar buiten kunt kijken is het gewoon stoptreinmaterieel.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 23 feb 2024, 20:36

Chris schreef: vr 23 feb 2024, 17:41 mega toiletten
Alle nieuwe treinen moeten rolstoeltoegankelijke toiletten hebben. Het is onvermijdelijk dat die groter zijn.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 24 feb 2024, 9:56

Chris schreef: vr 23 feb 2024, 17:41

Ik vraag mij ook af of ICNG wel het geschikte materieel is voor intercitydiensten in Nederland. Er gaat veel ruimte kwijt aan hallen, grote bagagerekken, loungebanken, mega toiletten. De compartimenten zijn kleiner. En van de tour die ik gezien heb, zijn er ook nog eens heel veel 4-zits vis-a-vis opstellingen. Afgaande op Wikipedia heeft een ICNG-8 stel aanzienlijk minder zitplaatsen dan ICM-7.
Wat bedoel je met ICM 7? Bedoel je het aantal bakken van de trein? Beetje verwarrend want de deelseries gingen maar tot en met 5. Hoe dan ook intussen is het grootste deel van deelserie 1 nu aan de kant en zag deze week al 2 keer een ICNG stil staan bij Zevenbergschen Hoek en dan viel mij bij Willemsdorp me een omgeleide IC direct op en ff verderop bij Dordrecht de omgeleide Brusselaar. Persoonlijk vind de vis a vis wel prettig vooral bij een lege trein kan je je benen beter kwijt maar Coach is idd wel praktischer voor spitstreinen. Wat Peter zei over dat er in al die jaren niet zoiets is voorgekomen is ook niet helemaal waar NS heeft genoeg´kneusjes¨gehad zoals de eerder genoemde Fyra en wie kan de Beelen niet vergeten?

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » za 24 feb 2024, 10:24

Taran 5 schreef: za 24 feb 2024, 9:56
Chris schreef: vr 23 feb 2024, 17:41

Ik vraag mij ook af of ICNG wel het geschikte materieel is voor intercitydiensten in Nederland. Er gaat veel ruimte kwijt aan hallen, grote bagagerekken, loungebanken, mega toiletten. De compartimenten zijn kleiner. En van de tour die ik gezien heb, zijn er ook nog eens heel veel 4-zits vis-a-vis opstellingen. Afgaande op Wikipedia heeft een ICNG-8 stel aanzienlijk minder zitplaatsen dan ICM-7.
Wat bedoel je met ICM 7? Bedoel je het aantal bakken van de trein? Beetje verwarrend want de deelseries gingen maar tot en met 5.
Eigenlijk maar tot 4. De eerste exemplaren (4001-4007) heetten ICM-0.

Ik denk dat Taran 5 met ICM-7 een combinatie van een drie- en vierbakstreinstel bedoelt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 24 feb 2024, 11:05

Chris bedoelt een combinatie van ICM-III en ICM-IV met ICM-7.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 24 feb 2024, 18:25

ICM-0 heeft dienst gedaan tot en met 2003 dus er waren 5 deel series. Dat ze intussen niet meer rijden verandert daar niks aan.
Ook die serie heeft veel kinderziekten gehad vooral met de doorloopkop maar ook de gekozen draaistellen(Wegmann)gaven niet de gewenste comfortabele loop die de SIG draaistellen wel hebben en toch wel een groot deel is van waarom ICM zo geliefd is voor de meeste reizigers. De laatst overgebleven bak van ICM-0 was de AB van stel 4044 waarvan de originele was uitgebrand en de 4007 zou afgevoerd worden en dus heeft men de AB van stel 4007 omgebouwd om deel uit te gaan maken van stel 4044 en je kon aan de apparaten zien dat het om een bak uit de prototoserie ging en stel 4007 was de enige ICM-0 met SIG draaistellen en de AB is het enige geweest met 3 type ramen te weten de originele met draairamen maar na een grote(ik dacht brand)schade kwamen er schuiframen in de bak a la SGM en heeft dus ook 3 soorten interieur gekend,

Wat ik niet begrijp is dat er gekozen is voor een trein uit de catalogus van Alstom, een voorheen heel goed merk, en toch gaat het hier mis. Hopelijk gaat het met de andere opvolger beter die besteld gaat worden bij CAF.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » za 24 feb 2024, 21:31

De DDNG komt uit dezelfde catalogus als de SNG. Dat NS er daarvan een slordige 200 van heeft rijden zegt wat mij betreft genoeg over het vertrouwen in dat platform.
Alstom levert ook kwalitatief goed spul, maar van moderne hogesnelheidstreinen hebben ze deels dankzij de focus op het overnemen van Bombardier, dat vooral op softwaregebied ook weinig betrouwbaar was in de laatste jaren, weinig kaas gegeten.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 24 feb 2024, 21:51

Aan het eind van de dag heeft elke treinfabrikant wel z'n probleemkind(eren). Van de afgelopen jaren kan ik maar weinig voorbeelden opnoemen (in binnen en buitenland) van nieuwe treinseries die een probleemloze introductie hebben gehad.

Bij velen zal het inmiddels uit het geheugen verdwenen zijn maar bijvoorbeeld de SLT (Siemens/Bombardier) was in de jaren 2008-2010 één grote soap van ellende. Maar het kan verkeren. We zijn jaren verder en inmiddels heeft het zich bewezen als een van de betrouwbaarste treinen uit de NS-vloot.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 feb 2024, 22:23

Mark schreef: za 24 feb 2024, 21:51 Bij velen zal het inmiddels uit het geheugen verdwenen zijn maar bijvoorbeeld de SLT (Siemens/Bombardier) was in de jaren 2008-2010 één grote soap van ellende.
Was dat die trein met die enorme problemen door smeltwater van sneeuw? Of was dat al de SNG.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 24 feb 2024, 22:48

Dat was de SLT ja. Sneeuw en smeltwater hoopte zich op tussen de opstaande randen van het dak, waartussen weer technische installaties staan. Daarnaast waren nog tal van andere problemen.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 25 feb 2024, 8:57

Ik heb hier en daar al vergelijkingen gezien tussen de Fyra en de ICNG en toch vind ik die mank gaan, ondanks dat ICNG ook vrijwel dagelijks wel een keer strandt. Beide treinen hebben kinderziektes gehad, al gingen die bij de Fyra zo ver dat ze terecht terug zijn gestuurd naar fabrikant AnsaldoBreda (nu onderdeel van Hitachi). Daar donderden tijdens het rijden hele stukken plaatwerk onder de trein uit of vlogen batterijen in brand. Inmiddels rijdt een groot deel van die treinen rond bij de Italiaanse Staatsspoorwegen.

Al die treinen die in Duitsland staan opgesteld kunnen trouwens niet afgeleverd worden, omdat de lasnaden in het plaatwerk niet voldoen aan de kwaliteitseisen die NS eraan stelt. Daarvoor moet elk stel met een lager treinstelnummer dan de afgeleverde treinen nog terug naar de fabriek.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » di 27 feb 2024, 21:11

Op hemelsbreed 500 meter van mijn huis heeft er brand gewoed in de bovenleiding van het spoor tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe: https://www.ad.nl/dordrecht/brand-in-bo ... af33bc109/